طرز تهیه شیرینی نعلی (اشکی) با روغن جامد ساده و شیک برای نوروز

منبع: جدول یاب

2

1402/12/10

13:34


شیرینی نعلی یکی از شیرینی های نوروزی می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد و شما می توانید این شیرینی خوشمزه را برای عید نوروز آماده کنید، شباهت این شیرینی به نعل اسب یا اشک به این اسم آن را مشهور کرده است. برای تهیه شیرینی های نوروزی بهتر است یک ترازو کوچک …

شیرینی نعلی

شیرینی نعلی یکی از شیرینی های نوروزی می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد و شما می توانید این شیرینی خوشمزه را برای عید نوروز آماده کنید، شباهت این شیرینی به نعل اسب یا اشک به این اسم آن را مشهور کرده است. برای تهیه شیرینی های نوروزی بهتر است یک ترازو کوچک تهیه کنید تا با خیال راحت یک شیرینی درجه یک به روش قنادی ها داشته باشید. ما در آموزش های قبلی نوروزی طرز تهیه شیرینی کشمشی، شیرینی پفکی گردویی را به شما یاد دادیم و امروز در جدول یاب طرز تهیه شیرینی نعلی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

روغن قنادی یا جامد یا کره ۱۷۰ گرم
پودر قند ۴۰ گرم
آرد ۲۷۰ تا ۳۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
وانیل ۱/۴ ق چای خوری
دارچین ۱/۸ ق چای خوری
نمک ۱ پنس
شکلات شیری به مقدار لازم
مغزیجات و ترافل به دلخواه

طرز تهیه شیرینی نعلی

مرحله اول: آماده سازی

آرد و نمک و دارچین را سه بار الک کنید. همه مواد را در دمای محیط قرار دهید تا هم دمای محیط شود. مواد را حتما با ترازو اندازه گیری کنید.

مرحله دوم: هم زدن مواد

روغن یا کره به دمای محیط رسیده و پودرقند را حدود ۵ تا ۷ دقیقه بزنید تا پوک و حجیم شود. تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و ۲ دقیقه دیگر به زدن ادامه دهید.

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد

مواد خشک الک شده را اضافه کنید و ابتدا با لیسک مخلوط کنید سپس کمی با همزن بزنید تا خمیر یکدست و جمع شود. خمیر کاملا نرم و انعطاف پذیر است و نیازی به ورز دادن نیست. با توجه به نوع روغن مصرفی ممکن است یکی دو قاشق آرد کمتر یا بیشتر نیاز باشد. اگر خمیر را با کره آماده کردید برای نیم ساعت در نایلون داخل یخچال استراحت دهید.

مرحله چهارم: باز کردن خمیر

خمیر را بین دو کاغذ روغنی آردپاشی شده به ضخامت نیم سانت باز کنید. برای شیرینی اشکی میتوانید از دو کاتر اشک بزرگ و کوچک استفاده کنید، ابتدا با کاتر بزرگ برش بزنید سپس با کاتر کوچک مرکز را برش بزنید و خالی کنید و شیرینی را در سینی فر قرار دهید. میتوانید مقداری از خمیر برداشته در دست یا روی کاغذ حرکت دهید تا یک رول خمیری حدود ۱۵ سانتی داشته باشید سپس در سینی قرار دهید به نحوی که دو سر به هم بچسبند.

مرحله پنجم: پخت شیرینی نعلی

برای شیرینی نعلی، خمیر را در سینی به شکل U قرار دهید. شیرینی ها را با کمی فاصله در سینی بچینید و برای حدود ۱۲ تا ۱۵ دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید تا شیرینی ها بپزند و تغییر رنگ خاصی نداشته و فقط زیر شیرینی طلایی شود. بعد از پخت، حدود یکساعت در محیط قرار دهید تا کاملا خنک شوند سپس از سینی جدا کنید. مقداری شکلات را خرد کنید و روی بخار کتری بن ماری کنید و در صورت نیاز برای روان شدن کمی روغن مایع اضافه کنید. سر شیرینی ها را در شکلات بزنید و در پودر پسته یا نارگیل یا سایز مغزیجات بزنید تا پوشیده شود یا با دست، ترافل یا مغز دلخواه را روی شیرینی بپاشید و روی کاغذ قرار دهید تا شکلات سفت شود. شیرینی ها را در ظرف سرو چیده و سلفون بکشید.

فوت و فن های شیرینی نعلی

  1. با این میزان مواد حدود نیم کیلو شیرینی خواهید داشت. ‌
  2. می توانید بچای کره از مارگارین نیز استفاده کنید.
  3. در ظرف دربسته تا ۳ هفته قابل نگهداری می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو