لیست غذاهای ایرانی برای آشپزی خانگی

لیست غذاهای ایرانی برای آشپزی خانگی


منبع: تالاب

1

1402/11/28

15:09


انتخاب طبخ یک نوع غذا برای وعده‌ شام و ناهار خانواده و یا تدارک یک […]

لیست غذاهای ایرانی برای آشپزی خانگی

انتخاب طبخ یک نوع غذا برای وعده‌ شام و ناهار خانواده و یا تدارک یک وعده‌غذا برای مهمانی، می‌تواند مقداری پیچیده باشد. در این مواقع، رعایت تنوع غذا، خود امر مهمی است. بنابراین، هر آشپزی، نیاز به یک لیست از غذاهای موردعلاقه و محبوب دارد. در این مقاله، لیستی از غذاهای سنتی ایرانی، تهیه‌کرده‌ایم. اگر به غذاهای ایرانی سنتی و خانگی علاقه دارید، این لیست برای شما است.

 

قورمه‌سبزی

این خورش بسیار لذیذ، از غذاهای سنتی ایرانی است. در برخی از مناطق، آن را با نام خورش سبزی نیز می‌شناسند. سبزی‌ها مورداستفاده در آشپزی خورش قورمه‌سبزی، شامل تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و نعناع می‌شود. همچنین، برای گوشت آن، می‌توان از گوشت قرمز استفاده کرد. لوبیا، ماده دیگر این غذا بوده که سرشار از کلسیم، فیبر و پروتئین گیاهی است. لیموعمانی نیز جهت حفظ تعادل این خورش، به آن افزوده می‌شود.

 

مرصع‌پلو

مرصع‌پلو، در میان غذاهای سنتی ایرانی، جایگاه ویژه‌ای دارد. طبخ این غذا به‌عنوان غذای مهمانی رسمی، بسیار مناسب است. در مرصع‌پلو، از گوشت مرغ استفاده می‌کنند. خلال هویج، خلال پسته و بادام، کشمش، زرشک و پوست پرتقال یا نارنج، از دیگر مواد مورداستفاده در این غذای محبوب است. تاریخچه این غذا را می‌توان مربوط به دوران صفوی دانست. درواقع، مرصع‌پلو، به‌عنوان یک غذای اعیانی در آن دوره به شمار می‌رفته است.

خورش فسنجان

فسنجان را می‌توان یک غذای سنتی اصیل به‌حساب آورد. اصالت این غذا را مربوط به شمال کشور می‌دانند. معمولاً در هر منطقه‌ای، خورش فسنجان را با طعم خاصی می‌پسندند. اغلب افراد در شمال کشور، این غذا را ترش‌مزه دوست دارند؛ مزه‌های موردپسند مناطق دیگر، شیرین و ملس است.

فسنجان را می‌توان با گوشت مرغ، گوشت اردک و گوشت قرمز، طبخ کرد. استفاده از گوشت قرمز در آشپزی این خورش، معمولاً به‌صورت ریش‌ریش است؛ این امر را به دلیل پخت سریع‌تر آن، انجام می‌دهند. از دیگر مواد مورداستفاده در خورش فسنجان، گردو و رب انار است.

زرشک‌پلو با مرغ

زرشک‌پلو با مرغ

این غذای محبوب را می‌توان پای ثابت مهمانی‌های ایرانی دانست. در طبخ آن، بهتر است نکات مربوط به گرفتن بوی زهم مرغ را رعایت کنید تا بتوانید مزه بهتری را به‌دست آورید. در آشپزی زرشک‌پلو با مرغ، از سینه و یا ران مرغ، برنج سفید، زرشک، برگ‌بو برای گرفتن بوی مرغ و زعفران، استفاده می‌کنند.

 

ته‌چین

ته‌چین، یک غذای مناسب مهمانی رسمی است. در طبخ آن، از مخلوط برنج آبکش، تخم‌مرغ، ماست پرچرب و زعفران، استفاده می‌شود. مواد میانی ته‌چین، معمولاً گوشت مرغ و یا گوشت قرمز مزه‌دار شده است. گاهی نیز از بادمجان سرخ‌شده، برای مواد میانی آن می‌توان استفاده کرد.

آبگوشت

آبگوشت‌‌، از سنتی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است. این غذای لذیذ، در انواع مختلفی طبخ می‌شود و می‌توان گفت تقریباً به‌اندازه تمام مناطق ایران، دارای تنوع است! به‌نوعی از این غذای خوشمزه که در ظروف سفالی و یا سنگی طبخ می‌شود، دیزی یا یخنی گفته می‌شود.

از مواد اصلی پخت آبگوشت، گوشت آبگوشتی، دنبه و نخود است. آشپزی این غذا، بسیار راحت است؛ اما برای خوش‌طعم شدن و جا افتادن آن، زمان زیادی لازم است.

نوعی از آبگوشت در کرمان، به نام بزقرمه، معروف است. این غذا را کرمانی‌ها، از گوشت بزغاله به عمل می‌آورند.

 

چلو گوشت

چلو گوشت

چلو گوشت، ازجمله غذاهای مجلسی و سنتی ایرانی است که با گوشت، طبخ می‌شود. برای تهیه آن، می‌توان هم از گوشت گوساله و هم از گوشت گوسفند، استفاده کرد. در کنار گوشت، برنج سفید نیز سرو می‌شود. تهیه چلو گوشت، معمولاً بسیار آسان ولی زمان‌بر است. بهترین چلو گوشت، آن است که دارای گوشت نرمی است.

 

کوفته‌تبریزی

بدون سفر به تبریز نیز می‌توانید از طعم لذیذ این غذا، بهره‌مند شوید. مواد موردنیاز جهت تهیه کوفته، شامل گوشت چرخ‌کرده، برنج، لپه، انواعی از سبزی و تخم‌مرغ است. نوع تبریزی آن، معمولاً باکمی تفاوت نسبت به دیگر انواعش، طبخ می‌شود. خانواده‌های تبریزی، معمولاً به‌جای چرخ کردن گوشت، آن را در هاون سنگی و یا چوبی می‌کوبند. همچنین، درون کوفته‌ها، تخم‌مرغ آب‌پز را جای می‌دهند. به همین دلیل، کوفته‌های این منطقه، اندازه‌ای بزرگ‌تر از دیگر شهرها دارد. برای تزئین آن، می‌توان از زرشک، پیازداغ و جعفری استفاده کرد.

 

کله‌جوش یا کالجوش

کالجوش و یا کله‌جوش، از انواع دیگر غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است. این غذا، معمولاً در مناطقی، به‌عنوان یک غذای ساده طبخ می‌شود. آشپزی این غذا، زمان‌بر نیست و مواد آن، ساده و در دسترس هستند. در پخت آن، از ماست، گوجه، اندکی گردو و…، استفاده می‌شود. کالجوش، یک غذای تیلیتی محسوب می‌شود.

 

اشکنه

این غذا نیز با مواد در دسترس و ساده، طبخ می‌شود. اشکنه، یک غذای تیلیتی و بسیار خوشمزه است. مواد اولیه این غذای لذیذ، آرد، شنبلیله، تخم‌مرغ و سیب‌زمینی است. برای یک شام ساده، اشکنه می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

 

خورش قیمه

خورش قیمه، از دیگر غذاهای سنتی و خانگی ایرانی است که برای برخی مهمانی‌ها و یا به‌عنوان نذری، بسیار طبخ می‌شود. این خورش، در کنار برنج سفید، سرو می‌شود. گوشت قرمز ریز شده، لپه، رب و لیموعمانی، از مواد اولیه پخت خورش قیمه هستند.

 

کشک‌بادمجان

کشک‌بادمجان را می‌توان جزء دسته غذاهای آسان طبخ به‌حساب آورد. در یک مهمانی، کشک‌بادمجان به‌عنوان غذای دوم، گزینه بسیار مناسبی به‌حساب می‌آید. در دستور تهیه این غذا، از مواد پیازداغ، سیرداغ، کشک، بادمجان سرخ‌شده، نعنا داغ و گردو، استفاده می‌شود. باید پس از سرخ کردن بادمجان، آن را کوبید و با کشک و دیگر مواد، مخلوط کرد.

آسمونی

آسمونی

مجله آسمونی به آدرس www.asemooni.com، به‌عنوان یک پلتفرم برای بررسی نیازهای افراد و پاسخ به آن‌ها، بر روی کار آمده است. فعالیت این مجله، از سال 1383 آغازشده است. تیم متخصص مجله آسمونی، به‌صورت دائم، در حال به‌روزرسانی تمام مطالب موردنیاز افراد هستند. به همین دلیل، مجله اینترنتی آسمونی، به‌عنوان یکی از پربازدیدترین پلتفرم‌های اینترنتی کشور، شناخته می‌شود.

 

موضوعات موردبررسی در این مجله، شامل سبک زندگی، آشپزی، گردشگری، سلامت، خودرو، کسب‌وکار و دیگر موارد است و در تمام این حوزه‌ها، اطلاعاتی به‌روز و جامع را در اختیار مخاطب، قرار می‌دهد. علاوه بر این موارد، تیم متخصص آسمونی، به‌صورت روزانه در حال بررسی نیازهای افراد و پاسخگویی به سؤالات آنان در این مجله هستند.

 

از دیگر خدمات این وب‌سایت، می‌توان به کمک به صاحبان کسب‌وکار و حرفه‌های نوپا، اشاره کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو