سهامداران اسفند ماه پولدار می شوند | سود سهام عدالت جدید سهامداران چقدر است؟

1

1402/11/29

08:03


سهامداران اسفند ماه پولدار می شوند | سود سهام عدالت جدید سهامداران چقدر است؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

در تیر شورای عالی بورس در ماه سال جاری آیین نامه نحوه برگزاری مجامع عمومی شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت را تصویب و مقرر شد به زودی مجامع این شرکت ها برگزار شود.

این آیین نامه پس از وقفه ۳ ساله در برگزاری این مجامع به تصویب رسید تا مدیریت واقعی مالکیت مردم در این شرکت ها محقق شود و این شرکت ها به پایگاهی برای توسعه در استان تبدیل شوند.

بر اساس اصلاحیه این آیین نامه مقرر شد مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی بر اساس آیین نامه مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص برگزاری مجامع الکترونیکی به صورت حضوری و الکترونیکی برگزار شود.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی یک بخش خصوصی متعلق به همه مردم هستند که می‌توانند پروژه‌های بزرگ را به شرکت‌ها اختصاص دهند و برنامه شورای عالی بورس این است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با تصویب شورای عالی بورس، باید در نهایت مرداد در ماه ۱۴۰۳ همه مجالس خود را برگزار کنید.

استان خراسان شمالی تاکنون مجمع خود را در بیست و سوم برگزار کرده است بهمن ماه و قرار است به زودی مجمع استان زنجان نیز برگزار شود

لازم به ذکر است ارزش کل سهام عدالت یک هزار هزار میلیارد تومان است که حدود ۶۰ درصد آن یعنی حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان متعلق به شرکت های سرمایه گذاری استانی است و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم در دست است.

مجموع سود سهام عدالت در سال جاری حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده که تاکنون حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان آن تقسیم شده و قرار است تا پایان سال ۲۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیز توزیع شود. بنابراین تعداد سود سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

سود سهام عدالت به استان ها برمی گردد

آنطور که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس توضیح می دهد: هدف این است که مجمع هر شرکت سرمایه گذاری استانی برگزار شود، پس از تایید هیئت مدیره منتخب، تمام سود آن را به خودش واریز کنیم که در آن، مجمع عمومی شرکت سرمایه گذاری استانی برگزار شود. در این صورت منابع بسیار خوبی وارد این شرکت ها خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بر اساس ماده ۸۹ لایحه قانونی اصلاح بخشی از قانون تجارت، مجمع عمومی عادی سالی یک بار در زمان مقرر در اساسنامه برای رسیدگی به ترازنامه و سود تشکیل می شود. و حساب زیان سال مالی قبل و صورت دارایی و مطالبات و بدهی شرکت و صورت دوره و عملکرد سالانه شرکت و رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان و سایر امور مربوط به حسابهای سال مالی

همچنین بر اساس ماده ۲۰ اساسنامه شرکت سرمایه گذاری استانی، این مجمع باید حداقل سالی یک بار و حداکثر ظرف مدت ۴ ماه از پایان سال مالی برای رسیدگی به امور تعیین شده تشکیل شود.

دارندگان سهام عدالت شماره شبا اعلام کنند

بنابر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی حدود ۱۰۰ هزار نفر آذرماه امسال به دلیل مشکل در شماره شبای معتبر خود نتوانستند سود سهام عدالت دریافت کنند.

بر اساس آمار از این تعداد ۵۵ هزار و ۴۴۵ نفر حساب بسته داشتند، ۳۲ هزار و ۵۸۷ نفر با مشکل عدم تطابق کد ملی و شماره حساب مواجه بودند. همچنین بر اساس آمار ۹ هزار و ۶۲۵ نفر دارای حساب راکد بودند و بیش از ۷ هزار نفر هم شماره حساب غیر فعال داشتند.

بنابر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، متاسفانه همچنان یک میلیون نفر سهامدار سهام عدالت شماره شبای معتبر خود را در سامانه سجام ثبت نکرده اند.

بر اساس این گزارش، افرادی که تاکنون سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به آدرس Sejam.ir، اطلاعات خود را بروز رسانی کنند تا شرکت سپرده گذاری مرکزی در اواخر اسفندماه امسال سود این افراد را به حسابشان واریز کند.

سقوط سنگین سبد سهام عدالت

 نبض بازار سهامدر شنبه بیست و هشت تراکنش بهمن ۱۴۰۲ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ۱۸ هزار و ۵۱۷ واحد کاهش نسبت به روز گذشته به سطح ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم وزن بورس با افت ۶۲۰۰ واحدی روی عدد ۷۲۱ هزار و ۴۰۱ واحد قرار گرفت.

امروز نمادهای فولاد، شپنا و شتران نمادهای قرمز رنگ بورس بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند.

ارزش سهام عدالت چقدر بود؟

ارزش سهام عدالت در پایان معاملات امروز بازار سهام با ۲۷۱ هزار و ۶۷۸ تومان کاهش به ۱۳ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۵۳۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملات ۱.۹ درصد کاهش داشته است. با احتساب این موضوع، ارزش فروش ۶۰ درصد پرتفوی سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومان و ۸ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۵۱۹ تومان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو