گیاهی که تب کودکتان را سه سوته پایین می‌آورد

1

1402/11/29

20:56


متخصص طب سنتی گفت: در طب سنتی، کاسنی بهترین خنک‌کننده است؛ یعنی اگر یک پارچه را با کمی عرق کاسنی آغشته و روی پیشانی، شکم یا سینه کودک بگذاریم، می‌توانیم تب او را تا حد قابل توجهی پایین بیاوریم.

گیاهی که تب کودکتان را سه سوته پایین می‌آورد

به گزارش بهداشت نیوز اصغرعلی زنده‌دل، متخصص طب سنتی، در شبکه دو سیما گفت: قبل از هر چیزی باید بدانیم که تب یک واکنش است. مادران عزیز باید این موضوع را در نظر بگیرند که تب یکی از نشانه‌هایی است که سیستم ایمنی بدن به صوت درستی در حال کار کردن است. 

وی افزود: بسیاری از جانوران و حتی گیاهان هم دچار تب می‌شوند. ویروس‌ها در دمای بین ۳۶ تا ۳۷.۵ زندگی می‌کنند. همین که دمای غشایی این ویروس‌ها بالا برود، دیواره آن از بین می‌رود و منجر به بروز تب می‌شوند. 

زنده‌دل اظهار داشت: گاهی کودکان به واسطه التهاب در بدن، دچار تب می‌شوند. همچنین بعضا زدن واکسن باعث می‌شود کودک تب کند. این نوع تب‌ها طبیعی است و نباید که باعث نگرانی شود. برای کنترل تب راهکارهای خانگی و پزشکی متعددی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به کار گرفت. 

وی در ادامه گفت: تا قبل از شش ماهگی ما با تب‌سنج و جایگذاری آن در زیر بغل کودک، دمای بدنش را اندازه‌گیری می‌کنیم. بعد از شش ماهگی، ما تب‌سنج را در دهان کودک قرار می‌دهیم و دمای بدنش را می‌سنجیم. هر دمایی بالای ۳۷.۵ درجه نشان از تب است و باید در خصوص آن اقداماتی صورت بگیرد. 

متخصص طب سنتی اظهار داشت: بدن در حالت تب داغ است و به نوعی با کمبود آب مواجه است. لذا اولین اقدامی که باید در این شرایط انجام دهیم، این است که به کودک مایعات دهیم. اقدام بعدی، روش سنتی و معمول در میان مادران، پاشویه است. دقت کنید که اگر پای کودک سرد است، نباید این کار را انجام دهید. 

زنده‌دل افزود: در طب سنتی، کاسنی بهترین خنک‌کننده است؛ یعنی اگر یک پارچه را با کمی عرق کاسنی آغشته و روی پیشانی، شکم یا سینه کودک بگذاریم، می‌توانیم تب او را تا حد قابل توجهی پایین بیاوریم.همچنین قرار دادن ورقه‌های کدو یا خیار بر روی پیشانی می‌توانند در کاهش دمای بدن تاثیرگذار باشند. 

وی  گفت: یکی از عوامل تشدیدکننده تب در کودکان و به خصوص نوزادان، یبوست است. داغ‌ترین جای بدن کودک مقعد است که مادران می‌توانند با شیاف کردن مقدار کمی خیار آن را خنک کنند و باعث راه افتادن شکم کودک شوند. همچنین ماساژ روغن بادام شیرین به شکم کودک باعث رفع یبوست و کاهش دمای بدن می‌شود. 

منبع: ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو