۷ ویژگی افراد میانگرا و خصوصیات مثبت و منفی یک شخصیت میانگرا

۷ ویژگی افراد میانگرا و خصوصیات مثبت و منفی یک شخصیت میانگرا


منبع: آرگا

1

1402/11/29

22:10


افراد میانگرا حد واسط برونگرا و درونگرا قرار دارند. به این صورت که این افراد هم گرایش درونگرایی و هم گرایش برونگرایی دارند و بسته به موقعیتی که در آن قرار می گیرند، رفتارهای درونگرایی و برونگرایی از خود نشان می دهند.

به نظر شما ویژگی افراد میانگرا چیست؟ شخصیت میانگرا کسی است که خصوصیات درون گرا و برون گرا را با توجه به شرایطی که در آن قرار می گیرد از خود بروز می دهد. به این افراد نمی توان ویژگی های یک درونگرای خالص یا برون گرای اجتماعی را نسبت داد. شخصیت هر فردی شکل و شیوه تعامل با افراد دیگر را تعیین می کند. به همین دلیل توجه به ویژگی های شخصیتی و رفتاری برای هر فردی اهمیت دارد. افراد میانگرا گاهی اوقات با داشتن عادت هایی دچار سردرگمی می شوند و حس می کنند دچار اختلال شخصیت شده اند. اگر شما نیز می خواهید درباره خصوصیات شخصیت میانگرا بیشتر بدانید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

به چه افرادی میانگرا می گویند؟

افرادی که هم گرایش درونگرایی و هم گرایش برونگرایی دارند و با توجه به شرایطی که در آن قرار می گیرند، رفتارهای درونگرایی یا برونگرایی از خود نشان می دهند. هیچ کدام یک از تیپ های شخصیتی درونگرا، برونگرا و میانگرا نسبت به دیگری برتری نداشته و تنها تفاوتی که دارند نحوه دریافت انرژی و ارتباط آن ها با دنیا است.

ویژگی های شخصیت میانگرا

 

خصوصیات افراد میانگرا

افراد دارای شخصیت میانگرا به هیچ یک از دو طیف درونگرایی و برونگرایی تعلق ندارند و در میانه قرار می گیرند. این افراد با توجه به شرایطی که با آن روبرو می شوند، بیشتر به سمت رفتارهای درونگرایی و برونگرایی گرایش دارند. به منظور شناخت بیشتر شخصیت میانگرا نشانه هایی وجود دارد که با دستیابی به آن ها می توان به ارزیابی دقیقی دست یافت. دسته بندی شخصیت میانگرا در روانشناسی شخصیت یونگ موجود نیست و می توان این طبقه از شخصیت شناسی را موضوعی جدید به نسبت مبانی پیشین در نظر گرفت.

افراد میانگرا اغلب اوقات در نظر دیگران مثل یک آفتاب پرست به نظر می رسند که همیشه رنگ عوض می کنند. زیرا گاهی نشاط و هیجان زیادی دارند و گاهی نیز بسیار سرد و بی تفاوت به نظر برسند.

تصور کنید برای شام با دوستان خود قرار دارید، بدون اینکه آن ها به شما بگویند چند نفر از همکاران خود را هم دعوت می کنند. بعد از معرفی متوجه می شوید که هیچ آشنایی و شناختی با همکاران دوستان خود ندارید. به همین دلیل ترجیح می دهید در کنار دوستان خود بنشینید و با آن ها ارتباط برقرار کنید. به جای اینکه وقت خود را صرف صحبت با غریبه ها کنید. یک فردی که شخصیت میانگرا دارد این وضعیت را طبیعی می داند. آن ها این حس را ندارند که مجبور به تعامل با غریبه ها هستند و در عین حال احساس نمی کنند که فقط باید با دوستان خود حرف بزنند. به بیان دیگر با توجه به موقعیت خود بهترین تصمیم را می گیرند.

ویژگی های افراد میانگرا

در ادامه به برخی از مهم ترین ویژگی های افراد میانگرا اشاره شده است:

۱. اهمیت زمان تنهایی

یک شخص برونگرا از روابط اجتماعی و دیدار با دوستان لذت می برد. از سوی دیگر کسانی که درونگرا هستند، اغلب اوقات تنهایی را به معاشرت ترجیح می دهند. اما میانگراها می توانند انتخاب کنند که چه زمانی اجتماعی باشند و چه زمانی بهتر است خاموش شوند. آن ها در عین اینکه از تعامل با دیگران و معاشرت لذت می برند، در زمان مناسب به خلوت و تنهایی نیاز دارند و باید به آن پناه ببرند. یافتن سطح راحتی در میزان مشارکت با دیگران بسیار مهم است. این موضوع در شرایط دشوار به شما کمک خواهد کرد.

۲. رویکرد متعادل و پایدار

یک شخصیت میانگرا بیشتر تمایل دارد که به ایده های مخالف ارزش برابر بدهد. به عنوان مثال باید به همکار میانگرای خود بگویید که بر سر یک تصمیم مهم با او اختلاف دارید. احتمال دارد پیش از اینکه به بهترین نتیجه برسید، همکار میانگرای شما از هر دو جهت به مسائل فکر کند. هر گزینه را دقیق می سنجد و گزینه ای را انتخاب می کند که برای شما و وجهه همکاری هر دو نفر مناسب باشد. در یک گفتگوی سالم چنین ویژگی ای مفید است. زیرا هدف هر گفتگو دست یافتن به یک نتیجه برد برد است. افراد میانگرا به علت ثباتی که روی میز گفتگو ایجاد می کنند، مذاکره کنندگان قابلی خواهند شد.

افراد میانگرا چه ویژگی هایی دارند؟

۳. استعداد داشتن در کارهای تیمی

افرادی که شخصیت میانگرا دارند، از استعداد ذاتی برای حفظ پویایی گروه و پیش بردن کارها برخوردار هستند. آن ها در کارهای تیمی نظر خود را راحت تر بیان می کنند، اما فرصت نظر دادن به سایر افراد را هم می دهند. افراد میانگرا به این دلیل که نه کاملا درونگرا و نه کاملا برونگرا هستند، می توانند به طور فردی و گروهی نیز عملکرد فوق العاده ای از خود ارائه دهند. به طور معمول این افراد پشتکار خوبی دارند و برای رسیدن به خواسته های خود تلاش می کنند.

۴. مهارت های ارتباطی خوب

میانگراها مهارت های ارتباطی بسیار خوبی دارند و در خصوص زمان بندی برقراری رابطه و قطع آن شهودی و ادراکی رفتار می کنند. یک ارتباط دهنده موفق به خوبی می داند که چه زمانی باید سخن بگوید و چه زمانی فقط به حرف های مخاطب خود گوش دهد. اگر اهل هر دو طیف شخصیت باشند، احتمال دارد پیش از مداخله در خصوص وضعیت ارتباطی موجود به طور دقیق قضاوت کنند.

این مسیر در طول جلسات طوفان فکری که در آن ها اشتراک گذاری ایده هایتان چندان اهمیت ندارد، مفید واقع می شود. به عنوان یک شخصیت میانگرا باید آماده طرح سؤالات و پیشنهادات در خصوص کار خود باشید.

۵. عملکرد خوب در محیط اجتماعی

افرادی که شخصیت میانگرا دارند از بودن در جمع لذت می برند، اما اول باید زمانی را در تنهایی خود بگذارنند. شما از گذراندن یک شب دلچسب و راحت در منزل خود لذت می برید، اما همزمان دوست دارید آنچه که دوستان تان انجام داده اند را نیز بشنوید. به همین خاطر برای انجام این دو کار باید زمانی را به آن ها اختصاص دهید.

۶. داشتن تعادل

افراد میانگرا در ایجاد تعادل و توازن در هر موقعیتی بسیار توانمند هستند. به عنوان مثال اگر در جمعی قرار بگیرند که همه جا را سکوت سرد فرا گرفته است، آن ها سر صحبت را باز می کنند و به شکستن یخ آن محیط کمک می کنند.

میانگراها چه صفاتی دارند؟

۷. رهبر خوب و ایده آل

تمام این مهارت ها از یک شخص مبتدی، یک رهبر کاریزماتیک و همدل می سازد. توانایی گوش دادن بدون تعصب یا مهارت در تصمیم گیری بسیار مفید است. تفکر عینی و تیزبینی، شخصیت میانگرا را به یک رهبر ایده آل و بی نظیر تبدیل می کند. مهارت رهبری در جدا کردن احساسات شخصی، از تصمیمات کاری برای دستیابی به بهترین راندمان کاری در سازمان و گروه است. به همین خاطر شخصی که بتواند هر دو روی سکه را ببیند، در نقش رهبری بهترین عملکرد خود را ارائه می دهد. اگر این ویژگی ها را دارید به احتمال زیاد یک شخص میانگرا هستید.

مزیت های یک شخصیت میانگرا چیست؟

  • شهودی: افراد میانگرا در مورد اینکه اگر نگرش خاصی در مکالمات خود داشته باشند و اینکه چه چیزی می تواند درست یا غلط باشد، حس شهودی فوق العاده ای دارند. آن ها می دانند چه زمانی باید صحبت کنند یا ساکت شوند و چه زمانی باید جلو رفته یا عقب بنشینند.
  • انعطاف پذیری: یک شخصیت میانگرا به طور معمول نوع و شکل نمایش شخصیت ها را با انعطاف پذیری بالا تنظیم می کند. علاوه بر این آن ها توانایی فراوانی برای سازگاری بهتر با محیط های مختلف دارند.
  • پایداری و سر سختی: کسانی که شخصیت میانگرا دارند، به شکل سرشتی در موقعیت های مختلف از خود پایداری نشان می دهند. این افراد بین خصوصیت و حساسیت بیش از حد برخی افراد درونگرا و نگرش سلطه جویانه افراد برونگرا تعادل خوبی برقرار می کنند. به همین خاطر کسانی که طبیعت برونگرای بیش از اندازه برونگراها و خجالتی بودن شدید افراد درونگرا را دوست ندارند، می توانند همراهی با افراد میانه گرا را آرام بخش بدانند.

روابط افراد میانگرا چگونه است؟

یک شخصیت میانگرا می تواند یاد بگیرد که چگونه بر جنبه های مثبت هر دو تیپ شخصیتی مسلط شود. او می تواند در مهمانی ها با تعریف داستان های سرگرم کننده مخاطب را درگیر و جذب خود کند و در همان حال با دقت به صحبت های دیگران گوش داده و اعتماد آن ها را جلب کند. در نتیجه معمولا افراد میانگرا پیوند عمیقی با دیگران برقرار می کنند.

از آن جایی که افراد میانگرا در میانه طیف شخصیت شناسی قرار دارند، به همان صورت هم زندگی می کنند. این افراد توانایی منحصر به فردی برای استفاده از ویژگی های هر دو انتهای طیف دارند. حتی ممکن است قدرت بیشتری برای سازش در معضلات داشته باشند، زیرا آن ها با انواع مختلف خلق و خو منطبق شده و احساس راحتی می کنند.

خصوصیات شخصیت میانگرا

مهم ترین چالش های میانگرا بودن

اگرچه افراد میانگرا ویژگی های مثبت زیادی دارند، اما این شخصیت معایبی هم دارد. ماهیت منعطف بودن افراد میانگرا یکی از مهم ترین ویژگی این افراد به شمار می رود. گاهی اوقات این ویژگی علیه آن ها استفاده شده و به یک ویژگی زیان بار و خطرناک تبدیل می شود. این احتمال وجود دارد که در خصوص بله یا نه گفتن به کسی فشار زیادی را تحمل کنند.

حفظ تعادل یک دارایی مهم اخلاقی است اما گاهی به فرد آزار می رساند. کسانی که با یک میانگرا در ارتباط هستند، به دلیل ماهیت دوسوگرایی در آن ها، متوجه نمی شوند که در رابطه با آن ها چه اتفاقی افتاده و به نوعی دچار ابهام خواهند شد. برخی از افراد، کسانی که شخصیت میانگرا دارند را به عنوان افراد آزار دهنده و دردسرساز می شناسند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو