سعید زعیمی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

2

1402/11/30

16:06


باتوجه به اهمیت نقش تشکل های دانشجویی در اقناع جامعه برای تبیین شرایط سیاسی ایران ، خبرگزاری ایسنا با برگزاری میزگردی با عنوان «انتخابات 1402» به دنبال تبیین نگاه تشکل های دانشجویی به موضوع انتخابات است.

سعید زعیمی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

مظفری : شرایط برای انتخاب نمایندگان بر اساس لیست فراهم نیست/زعیمی : انتخابات نیازمند جهاد تبیین است

به گزارش نم نمک ، با پیدایش دانشگاه در ایران این نهاد آموزشی علاوه بر ترویج علم به محلی برای تجمیع افراد تجددخواه و شکل گیری فعالیت سیاسی شد. با افزایش فعالیت سیاسی پیش از انقلاب شاهد شکل گیری یک زنجیره ارتباطی میان دانشگاه های ایران و دانشجوهای ایرانی در خارج از کشور هستیم ، این زنجیره نقش بسیار مهمی در تحولات و پیروزی انقلاب اسلامی داشت. پس از انقلاب نیز مسئولان همواره بر کنشگری دانشجویان تاکید داشتند و با وجود فراز و نشیب های فعالیت های سیاسی ، قشر دانشجو همواره به عنوان گروه پیشرو در کنش های سیاسی قرار گرفتند. باتوجه به اهمیت نقش تشکل های دانشجویی در اقناع جامعه برای تبیین شرایط سیاسی ایران ، خبرگزاری ایسنا با برگزاری میزگردی با عنوان «انتخابات 1402» به دنبال تبیین نگاه تشکل های دانشجویی به موضوع انتخابات است.

سعید زعیمی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

سعید زعیمی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

*انتخابات نیازمند جهاد تبیین است

سعید زعیمی ، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان تهران با اشاره به شکل گیری انتخابات در کشور اظهار کرد : انتخابات در بستر جمهوریت و اسلام از ابتدای انقلاب شکل گرفته و این نقطه ای که امروز ما بر آن ایستاده ایم ، حاصل تلاش های آزداخواهان مردم ایران بوده است. در این شرایط نیاز است اهمیت انتخابات در فرایند زندگی مردم شفاف شود. این تببین جدا از وظیفه شرعی و محوریت توصیه های ولایت فقیه برای مشارکت در انتخابات است ، نقطه ای که مقام معظم رهبری بارها از آن به عنوان جهاد تبیین نام بردند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان تهران بیان کرد : باید برای مردم تببین کرد که مشارکت در انتخابات به نفع خود آنهاست. اگر تببین درستی نسبت به فضای انتخابات و نماینده اصلح صورت گیرد ، مردم نیز می پذیرند که در انتخابات مشارکت داشته باشند ، به طور مثال یکی از ویژگی های منحصر به فرد مجلس شورای اسلامی عدم امکان انحلال آن است به دلیل نقش مردم در انتخاب نمایندگان مجلس هیچ قدرتی اجازه انحلال آن را ندارد.

وی افزود : به واسطه قدرت رسانه ای امپریالسیم جهانی برخی از مفاهیم از معنا خالی و دچار تغییراتی شده است ، این تغییرات به فضای دانشجویی نیز رسیده به طوری که بنا به آمارهای اعلامی تنها 4 درصد از دانشجویان فعالیت تشکیلاتی و سیاسی دارند ، با وجود تلاش های فراوان شاهد افول فعالیت تشکل های دانشجویی هستیم که این موضوع به دلیل برخی از تصممیات از سوی مدیران وزرات علوم در سال های اخیر ایجاد شده به گونه ای که دیگر فضای دانشگاه کشش فعالیت های سیاسی را نداشته باشد. کنشگری در دانشگاه های کشور بسیار محدود و میزان تاثیرگذاری آنها را برای مسئله انتخابات را نیز کاهش داه است.

*حلقه مفقوده اتصال حاکمیت و مردم

زعیمی با بیان اینکه در انتخابات نیاز به یک حلقه میانی برای تبیین اهمیت یک رویداد بزرگ سیاسی است ، عنوان کرد : به دلیل فقدان احزاب سیاسی به معنای مدرن در ایران و سیاسی زدایی به عنوان یک پدیده فراگیر جهانی ، جریانی که وظیفه تبیین مسائل سیاسی در کشوررا داشته باشد ، وجود ندارد در این شرایط با انفعال تشکل های دانشجویی شاهد رخوت در فضای انتخاباتی کشور هستیم.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان تهران ادامه داد : در شرایط فعلی مردم دیگر توجهی به حزب سیاسی ندارند و ترجیح می دهند افرادی را با توجه به سابقه فردی آنها و یا حتی سلبریتی های شناخته شده در فضای سیاسی کشور به عنوان نماینده خود انتخاب کنند. در این شرایط بیم آن وجود دارد که برخی از افراد اصلح به دلیل دیده نشدن امکان فعالیت سیاسی را نداشته باشند.

وی افزود : این مشکلات به دلیل ضعف در حلقه های میانی مانند نخبگان و کمبود کنشگران برای دعوت مردم به فعالیت سیاسی است و مردم نیز نسبت به انتخابات کم توجه شوند ، حزب به قدری مقدس است که استاد مطهری از آن به عنوان معبد خود یاد می کنند؛ اما به دلیل عملکرد احزاب در سال های اخیر و عدم توجه به تخصص گرایی شاهد ظهور سلبریتی های در این فضا خواهیم بود.

زعیمی عنوان کرد : در برخی از حوزه های انتخاباتی کوچک مردم به دلیل وابستگی قومی و قبیلیه ای اقدام به مشارکت در انتخابات می کنند و این موضوع باعث تضعیف جایگاه احزاب می شود.

*احزاب نیازمند افراد باسابقه و دارای کارنامه هستند

زعیمی با بیان اینکه ایده سیاسی از احزاب می آید سرنخ مشکلات مربوط به کنش سیاسی را باید در این موضوع جستجو کرد ، گفت : به دلیل ضعف در قوانین تشکیل احزاب ، نمایندگی مجلس به امور خرد و کوچک تقلیل یافته است؛ به طور مثال وعده های انتخابات مربوط به کشیدن راه و خرید دستگاه رادیولوژی و آسفالت کردن خیابان محدود می شود؛ در حالی که باید با شکل گیری حزب به معنای مدرن شاهد حضور افراد با سابقه در سیاست و دارای کارنامه مشخص باشیم.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان تهران افزود : میزان آرا برای ثبات جمهوری اسلامی اهمیت دارد؛ اما میزان مشارکت تاثیری در مشروعیت نظام ندارد.

*امکان مشارکت به صورت لیستی وجود ندارد

مظفری با بیان اینکه احزاب انسجام مناسبی ندارند؛ بنابراین امکان لیستی رای دادن وجود ندارد ، بیان کرد : لیستی رای دادن گزینه مناسبی در فضای سیاسی فعلی کشور نیست ، به نظر من نباید به یک جریان به کامل اعتماد کرد و مردم باید علاوه بر تحقیق در خصوص سابقه فعالیت نامزدهای انتخاباتی نسبت به انتخاب گزینه های اصلح تر اقدام کنند ، البته باید اذعان کرد که جریان های سیاسی معمولا افرادی را برای لیست انتخاب می کنند که دارای حداقل هایی از امتیازات سیاسی باشند؛ اما پیگیری و تلاش مردم  برای شناخت افراد اصلح می تواند به انتخاب بهتری منجر شود.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف عنوان کرد : باید به این نکته اشاره کرد که امام راحل نیز در انتخابات هیچ گاه به صورتی لیستی به نامزدهای مجلس رای نداد و مبنای انتخاب خود را شایستگی و اصلح بودن افراد قرار داد.

*حل مشکلات احزاب به دست مجلس

زعیمی عنوان کرد : مشکلات احزاب سیاسی باید به دست مجلس به عنوان نهاد قانون گذار برطرف شود ، به طور مثال در قانون آمده است که تنها احزاب حق ارائه لیست نامزدهای  پیشنهادی خود را دارند؛ اما در عمل در صورتی که سایر افراد نسبت به ارائه لیست اقدام کنند ، هیچ جرم انگاری در این خصوص صورت نگرفته است.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان تهران با بیان اینکه باید از لیستی رای دادن عبور کنیم ، عنوان کرد : مردم باید با دغدغه انقلاب اسلامی نسبت به شناسایی افراد اصلح اقدام کنند ، البته این اقدام به دلیل برخی از مشکلات و رزومه سازی افراد با موانع فراوانی مواجه است اما با توجه به بصریت مردم می توان نسبت به انتخاب دقیق آنها امیدوار بود.

وی با بیان اینکه در برخی از لیست های انتخاباتی شاهد زدو بندهای سیاسی هستیم ، تصریح کرد : برخی از افراد در زمان ارائه لیست با وعده تامین منافع گروه خاصی خود را وارد لیست می کنند و پس از انتخاب مجبور هستند که منافع حامیان خود را تامین کنند ، نماینده مجلس باید از این فضا فاصله بگیرد تا بتواند با حفظ آزادگی خود نسبت به پیگیری منافع ملی و حوزه ای اقدام کند.

*مجلس یازدهم نمره قبولی گرفت

زعیمی تصریح کرد : مجلس دوازدهم با تمام مشکلات سیاسی و بحث های اجتماعی توانسته آمار مناسبی از خود ثبت کند و باید اقدامات مجلس شورای اسلامی را تبیین کرد ، متاسفانه در فضای مجازی تنها به نقاط ضعف این مجلس پرداخته شده است.

وی ادامه داد : این مجلس قوانین مناسبی در حوزه استارت آپ ها تصویب کرده و از لحاظ قانون گذاری اقدامات مناسبی انجام داده است. مانند افزایش حقوق سربازان متاهل به 9 میلیون تومان که نسبت به مجالس دیگر بی سابقه بوده است.

زعیمی با اشاره به سیاه نمایی های صورت گرفته در خصوص اقدامات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد : علاوه بر تبلیغات منفی در خصوص عملکرد مجلس ، برخی از نمایندگان مجلس با کنش گری و رفتارهای  اشتباه باعث از بین رفتن اعتماد مردم به مجلس شدند اما باید عنوان کرد که در این مجلس  اقدامات بی سابقه ای صورت گرفته  است که می تواند در مجلس بعدی نسبت به ادامه روند مثبت آن امیدوار بود.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان تهران ادامه داد : جنبش دانشجویی باید روایات صحیحی از اقدامات صورت گرفته ، ارائه دهد. برای حضور مردم در پای صندوق رای باید مردم به سطحی از آگاهی برسانیم که تنها بر اساس عملکرد نمایندگان مجلس به آنها رای دهند و از آنها در خصوص کارهای که انجام دادند سوال کنند.

به گفته وی؛ مردم باید از نمایندگان مجلس بخواهند که قانونی وضع کنند که برای عموم مردم منافع داشته باشد نه اینکه از نمایندگان مجلس توقع داشته باشند که با لابی و پارتی بازی فرزندان آنها را در دستکاه های اجرایی مشغول به کار کنند.


بیوگرافی سعید زعیمی

سعید زعیمی متولد ایران دبیر جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان تهران است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو