نکات بسیار مهم که قبل از سی تی اسکن باید بدانید

منبع: فوت و فن

10

1401/9/7

11:14


یک روش تشخیصی جدید که برای ارزیابی بیماری‌ها و بررسی ارگان‌های مهم بدن استفاده می‌شود، سی تی اسکن است.

نکات بسیار مهم که قبل از سی تی اسکن باید بدانید

یک روش تشخیصی جدید که برای ارزیابی بیماری‌ها و بررسی ارگان‌های مهم بدن استفاده می‌شود، سی تی اسکن است. این روش به پزشک اجازه می‌دهد تا اجزای درون بدن شما را به صورت دقیق بررسی کند. در حقیقت این نوع از تصویربرداری مقطع نگاری کامپیوتری بوده که با کمک آن مشکلات مربوط به عروق خونی، قلب، کلیه‌ها و… مشخص می‌شود.

برای انجام دقیق این معاینات نیاز است از بهترین و به‌روزترین دستگاه‌ها استفاده شود تا نتیجه معاینات بسیار دقیق باشد. اگر شما هم به دنبال بهترین مرکز برای دریافت دقیق‌ترین تصاویر هستید؛ بهترین انتخاب مرکز تصویربرداری پزشکی و سی تی اسکن تابا شیراز خواهد بود.

این مرکز با استفاده از تجهیزات مدرن و همچنین همکاری با کادر پزشکی مجرب در کنار شماست تا دغدغه شما را رفع ‌کند و اطلاعات کامل‌ و دقیق‌تری از سلامتی ارگان‌های بدن را در اختیارتان قرار دهد.

 

این آزمایش چگونه انجام می‌شود؟

حلقه مربوط به اسکنر در دستگاه مخصوص سی تی به دور بیمار می‌چرخد؛ با کمک این دستگاه به بدن افراد اشعه‌هایی تابیده می‌شود و با عبور این اشعه از بدن، اطلاعات به دستگاه کامپیوتری مخصوص به نام دتکتور ارسال می‌شود. در نهایت تصاویر باکیفیت مناسب و واضح در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

پزشکان از سی تی برای بررسی سلامت ساختارهای بدن استفاده می‌کنند. برای بررسی بافت‌های درون بدن، تصاویر موجود در این آزمایش، سطح مقطع‌هایی از بدن را نشان می‌دهند. در حقیقت این آزمایش به عنوان یک روش ایمن و بی خطر شناخته می‌شود. اشعه ایکس استفاده شده در این تصویربرداری پزشکی برای افزایش وضوح تصاویر است و هیچ عوارضی برای افراد ندارد. پس از انجام معاینات سی تی می‌توانید به فعالیت روزانه خود ادامه دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد می‌کنیم مطلب سی تی اسکن تابا را مطالعه کنید.

سی تی آنژیوگرافی تابا

آنژیوگرافی یکی از پرکاربردترین روش‌ها در تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی، مغزی و عروقی است. در اصطلاح پزشکی آنژیو به معنای رگ و گرافی به معنای تصویربرداری است. بنابراین سی تی آنژیوگرافی یعنی تصویربرداری از رگ‌ها.

اطلاعاتی که از این نوع تصویربرداری به دست می‌آید بسیار دقیق‌تر از ام آر آی، سونوگرافی و… است. سی تی آنژیوگرافی به دلایل مختلفی انجام می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این آزمایش مهم توصیه می‌کنیم مطلب سی تی آنژیوگرافی تابا در شیراز را مطالعه کنید.

هشدارهای مهم

1) انسداد رگ‌های خونی

با قرار گرفتن جزئیات دقیق و کافی از رگ‌های خونی، پزشک به راحتی می‌تواند انسداد یا سایر مشکلات مربوط به رگ‌ها را تشخیص دهد. در حقیقت با کمک CTA، بدون نیاز به جراحی یا نمونه‌برداری، عروق بدن بررسی می‌شوند.

2) احساس درد در ناحیه شکم

برای انجام سی تی در ناحیه شکم ممکن است پزشک از ماده حاجب یا کنتراست استفاده کند. در این آزمایش اندام‌های مهم بدن مانند کبد، کلیه، کیسه صفرا، طحال، تخمدان‌ها و رحم به صورت دقیق بررسی می‌شوند. در صورتی که علائم زیر را دارید هر چه سریع‌تر با مشورت پزشک خود این آزمایش را انجام دهید.

  • احساس وجود توده در شکم
  • درد در ناحیه شکم
  • انسداد و یا التهاب روده
  • سنگ کلیه

3) شکستگی استخوان‌های بدن

استخوان‌ها در نواحی مانند دست و پا بسیار کوچک هستند. به طوری که بررسی صدمات و شکستگی‌ها در این نواحی با کمک CTA بهتر انجام می‌شود. از طریق این معاینه تصاویر واضح و شفافی در اختیار پزشک قرار می‌گیرد.

4) بررسی پیشرفت سرطان و تومورها

یکی از روش‌هایی که پزشکان برای تشخیص سرطان و بررسی مقدار پیشرفت این بیماری استفاده می‌کنند، سی تی اسکن است. با کمک این روش از زوایای مختلف تصاویر مورد نظر گرفته می‌شود و هرگونه ناهنجاری‌ها مشخص می‌شود. از طرف دیگر محاسبه و بررسی اندازه تومور با این روش امکان پذیر است.

تشخیص به موقع بیماری‌ها به خصوص سرطان تاثیر زیادی در بهبودی و روند درمان شما خواهد داشت. پس هر گونه علائم و مشکلات را جدی بگیرید و به صورت منظم چکاپ را انجام دهید تا نسبت به سلامتی خود مطمئن شوید.

5) درد در ناحیه قلب و قفسه سینه

اگر شما جزء آن دسته از افراد باشید که به مشکلات قلبی مختلف و یا به بیماری شریان کرونری مبتلا هستید؛ این احتمال وجود دارد که پزشک متخصص این نوع تصویربرداری پزشکی را به شما پیشنهاد کند. در این نوع سی تی تمرکز تصویر بر روی ناحیه قفسه سینه است. به همین دلیل به جای عکس برداری از ریه افراد، رگ‌های اطراف آن بسیار مورد اهمیت قرار می‌گیرد. با کمک CTA، پزشک علائم اولیه بیماری‌های قلبی را قبل از بروز مشکلات جدی تشخیص می‌دهد. بنابراین درمان بیماری بسیار سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود.

معرفی مرکز تصویربرداری پزشکی و سی تی اسکن تابا در شیراز

همان طور که گفتیم توجه به علائم و مشکلات‌ بدن بسیار ضروری است. یکی از روش‌هایی که در تشخیص زود هنگام بیماری‌ به ما کمک می‌کند و روند درمان و بهبودی را سریع‌تر می‌کند این آزمایش مهم است.

از آن جایی که انتخاب مرکز پزشکی مناسب برای انجام این تست تاثیر زیادی بر روی نتیجه آزمایشات شما دارد؛ مناسب‌ترین پیشنهاد برای شما مرکز تصویربرداری پزشکی تابا در شیراز خواهد بود. این مرکز با استفاده از تجهیزات تخصصی سی تی اسکن در کنار ارائه متنوع‌ترین خدمات غیر حضوری، کمک می‌کند تا پزشکان به راحتی مشکلات مربوط بافت‌ها و ارگان‌های مهم بدن تشخیص بدهند.

مرکز تصویربرداری پزشکی تابا با ارائه خدماتی نظیر سونوگرافی تابا، ماموگرافی تابا و رادیولوژی تابا در کنار همکاری با پزشکان متخصص، شرایطی را فراهم کرده تا شما هموطنان عزیز با خیالی آسوده معاینات خود را در این مرکز انجام دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو