پیشبینی عجیب از آینده قیمت دلار در ایران | قیمت دلار تمایلی به کاهش ندارد؟

1

1402/11/30

17:12


پیشبینی عجیب از آینده قیمت دلار در ایران | قیمت دلار تمایلی به کاهش ندارد؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد. طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت. مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند. در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

قیمت دلار در دومین روز هفته رشدی بیش از هزار تومان را تجربه کرد و با روند افزایش پلکانی موج جدیدی از خریداران وارد بازار شد. کارشناسان اقتصادی در هفته‌های گذشته افت قیمت‌ اسکناس دلار را استراحت در مسیر صعودی عنوان و روند فعلی را پیش‌بینی کرده بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار روز یکشنبه با افزایش ۵۰۰ تومانی بازگشایی شد. این رشد پلکانی در معاملات روز یکشنبه ادامه داشت و تا افزایش بیش از هزار تومانی نیز رسید و بر سایر ارزهای مهم بازار نیز اثر صعودی داشت.

معامله‌گران، رشد قیمت دلار را متاثر از افزایش تقاضا عنوان می‌کنند و می‌گویند علاوه بر افزایش تقاضا موج جدیدی از خریداران نیز به بازار ورود کرده است. در دومین روز هفته قیمت دلار در پله اول کانال هفتم کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار گرفت. خریداران دلار و یورو روز یکشنبه تعدادشان بالا بود و فروشنده‌های ارز انگشت شمار بودند. معاملات فردایی رونق داشت و بازارهای همسایه نیز در روند افزایشی قرار داشتند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند روند صعودی دلار با شکستن کانال ۵۶ هزار تومانی شکل گرفته و این اسکناس در روزهای آینده برای فتح سقف قیمت خیز برمی‌دارد. آنها می‌گویند هر چه به سمت هفته‌های پایانی سال می‌رویم دست بازارساز برای کنترل بازار و ارزپاشی بسته‌تر خواهد شد.

تحلیلگران بازارهای مالی پیش از این محدوده ۵۲ هزار تومانی را کف قیمت دلار عنوان کردند، اما به نظر می‌رسد با توجه به مفروضات فعلی کف قیمت این اسکناس به منطقه ۵۵ هزار تومانی رسیده است. فعالان بازار طلا معتقدند دلار تمایلی به کاهش قیمت ندارد و در روند صعودی افتاده است.

گفتنی است یکشنبه ۲۹ بهمن روند قیمت در بیشتر ارزها افزایشی بود. درهم با افزایش ۲۴۰ تومانی با قیمت ۱۵ هزار و ۶۴۰ تومان معامله شد. علاوه بر آن قیمت تتر ۷۰۰ تومان افزایش داشت و روی رقم ۵۶ هزار و ۷۰۰ تومانی قرار گرفت. روز یکشنبه پوند انگلیس افزایش هزار و ۱۹۰ تومانی داشت و با رقم ۷۲ هزار و ۲۰ تومان معامله شد. قیمت یورو افزایش هزار تومانی داشت و به قیمت ۶۱ هزار و ۵۹۰ تومان رسید./ روز نو

علت افزایش قیمت دلار در روز‌های اخیر چیست؟

 گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت دلار در حدود ۱.۵ درصد رشد را تجربه کرد و به ۵۷ هزار و ۱۳۰ تومان رسیده است.

برخی از فعالان بازار، عامل مهم افزایش قیمت دلار را تغییر در تقاضا در بازار ارز می‌دانند؛ به طوری که صحبت از موج جدیدی از تقاضا در بازار ارز می‌شود. این در شرایطی است که تحلیلگران، کف قیمتی دلار را در بازار ارز در محدوده ۵۲ هزار تومان می‌دانند.

سید مصطفی موسوی، رییس اتاق بازرگانی ایران و ویتنام با اشاره به نرخ واقعی دلار گفته است: با توجه به شرایط کنونی و نرخ تورم و نقدینگی، قیمت دلار هم باید فارغ از تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای و به صورت عادی در حدود ۵۲ هزار تومان می‌بود.

با این وجود، سعید اشتیاقی، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران و چین اعتقاد دارد که ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان، محدوده مناسبی برای قیمت دلار است.

اما افزایش قیمت ارز در بازار دیروز در حالی رقم خورد که محمدرضا فرزین، رییس‌کل بانک مرکزی در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۳ عنوان کرد: در حوزه تنظیم‌گری بازار، سال آینده عرضه طلا افزایش خواهد یافت؛ طلا مهم‌ترین جایگزین ارز است، ما نمی‌توانیم بدون اینکه وارد بازار طلا شویم، ارز را کنترل کنیم.

به گفته او، تلاش ما استفاده از ابزار‌های مختلف بازار محور در این مرکز مبادله خواهد بود. ما باید بتوانیم مرکزی داشته باشیم تا برای هدایت بازار و مردم آن‌ها بتوانند مرجع باشند.

رییس کل بانک مرکزی همچنین تاکید کرد: در خصوص سیاست‌های ارزی، همچنان بانک مرکزی سیاست فعالانه حضور در بازار را ادامه خواهد داد. ما نمی‌توانیم به مدیریت بازار ارز و نرخ ارز بی توجه باشیم؛ به دلیل این‌که می‌تواند انتظارات تورمی را تشدید کند و با ایجاد اختلال در عرضه کالا‌های اساسی، عوارض رفاهی و اجتماعی ناگواری برجای گذارد.

منبع: خبرآنلاین

قیمت دلار

ثبت‌نام خودروهای وارداتی ترمز رشد قیمت دلار را کشید؟

به عقیده معامله‌گران، موضوع ثبت‌نام خودروهای وارداتی فعلا تا حدودی ترمز رشد دلار را در هفته‌های پایانی سال کشیده است. هر چند برخی از کاهشی‌های بازار نیز معتقدند در روزهای آینده شاهد صعودهای شارپی در قیمت ارز نخواهیم بود؛ زیرا ورود پول به بازار سخت است و شرایط اجتماعی نیز کشش پرش‌های بلند در مقطع زمانی کوتاه را ندارد.

با توجه به روند افزایشی آهسته و پیوسته دلار و رفت و برگشت اسکناس آمریکایی در محدوده‌ای مشخص، فعالان بازار ارز، ماندن در کریدور ۵۰ هزار تومانی و افزایش محدود در منطقه مذکور را در هفته‌ جاری برای دلار پیش‌بینی می‌کنند. آنها معتقدند اگر قیمت دلار کاهشی داشته باشد، استراحت در روند صعودی است.

گفتنی است شنبه ۲۸ بهمن روند قیمت در بیشتر ارزها افزایشی بود. درهم با افزایش ۷۰ تومانی با قیمت ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. علاوه بر آن، قیمت تتر ۱۰۰ تومان افزایش داشت و روی رقم ۵۶ هزار تومانی قرار گرفت. روز شنبه پوند انگلیس افزایش ۴۰۰ تومانی داشت و با رقم ۷۰ هزار و ۸۷۰ تومان معامله شد. قیمت یورو افزایش ۲۰۰ تومانی داشت و به قیمت ۶۰ هزار و ۶۱۰ تومان رسید.

ثبات قیمت دلار در ماه های ابتدایی سال 1403 ادامه دارد؟

حامد امینی مصلح آبادی، عضو کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی ایران در خصوص نوسانات اخیر بازار ارز و پیش‌بینی درباره ثبات قیمت دلار در ماه‌های پیش گفت: با توجه به اتفاقاتی که طی هفته‌های گذشته در کشور و منطقه رخ داد، شاهد نوسانات ارزی و افزایش قیمت دلار بودیم که این روند بعد از چند روز توسط بانک مرکزی کنترل و مدیریت شد و هم اکنون دلار به ثبات مشخصی رسیده است. در همین راستا پیش بینی می‌کنم روند کاهش و ثبات قیمت دلار تا بعد از انتخابات مجلس و پایان سال‌جاری نیز ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: معتقدم اگر در ماه‌های آینده تنش و درگیری خاصی در منطقه رخ ندهد، آرامش و ثبات بازار ارز را می‌توان برای ماه‌های ابتدایی سال آینده نیز پیش بینی کرد که امیدوارم این اتفاق رخ دهد. البته توافقات سیاسی و منطقه این و تقویت منابع ارزی کشور نیز در این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و تاثیر بسزایی دارد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اراک افزود: دولت و بانک مرکزی با توجه به تورم، توانسته‌اند تاکنون کنترل خوبی بر بازار ارز داشته باشند، اما همچنان معتقدم تداوم این روند به مسائل و اتفاقات مختلف داخلی و بین المللی بستگی دارد که ممکن است دوباره بر قیمت دلار تاثیرگذار باشد. در غیر اینصورت هیچ افزایش قیمت و نوسان خاصی را تا ماه‌های ابتدایی سال آینده برای دلار متصور نیستم و بعید می‌دانم با همین شرایط، باز هم شاهد بالا رفتن قیمت ارز باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو