خوشمزه ترین غذاهای ارمنستان برای مسافران تور ایروان

منبع: تاپ ناز

1

1402/12/2

12:07


امتحان غذاهای سنتی، ما را یک قدم به فرهنگ و آداب‌ورسوم هر روستا، شهر یا کشور نزدیک‌تر می‌کند. به همین دلیل بهتر است در طول سفر، خوردن غذاهای آماده یا …

خوشمزه ترین غذاهای ارمنستان برای مسافران تور ایروان

امتحان غذاهای سنتی، ما را یک قدم به فرهنگ و آداب‌ورسوم هر روستا، شهر یا کشور نزدیک‌تر می‌کند. به همین دلیل بهتر است در طول سفر، خوردن غذاهای آماده یا فست فود‌ها را کنار بگذارید و به‌سراغ غذاهای محلی بروید. از آنجا که ارمنستان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان است، در این مقاله قصد داریم به معرفی غذاهای ارمنستان بپردازیم. پیشنهاد می‌دهیم که قبل از خرید تور ارمنستان و سفر به این کشور، حتما مطلب زیر را مطالعه کنید.

ارمنی پلو با بال مرغ؛ معروف ترین غذای ارمنستان

غذای ارمنی پلو با بال مرغ از معروف ترین غذاهای ارمنستان است که با استفاده از موادی همچون برنج، بال مرغ، زعفران، روغن و ادویه پخته می‌شود. در ارمنی پلو، بال‌های مرغ در کف قابلمه چیده می‌شوند و برنج روی آن‌ها را می‌پوشاند. در اصل، بال‌ها نقش ته‌دیگ را ایفا می‌کنند و ظاهر بسیار جذابی به غذا می‌بخشند. در ارمنستان، ارمنی پلو را به‌عنوان شام یا ناهار نوش جان می‌کنند. این غذا از لحاظ طعم و مزه، شباهت بسیاری به غذاهای ایرانی دارد و از وعده‌های محبوب ایرانیان نیز به شمار می‌رود. در سفر به ارمنستان حتما ارمنی پلو با بال مرغ را امتحان کنید.

ایگرا؛ بهترین غذای ارمنی

شاید نام غذاهای ارمنستان کمی عجیب باشد؛ اما ترکیبات آن‌ها بسیار آشنا است. برای مثال، غذای ارمنی ایگرا (Igra) که به خاویار بادمجان نیز شهرت دارد، از ترکیب بادمجان کبابی، پیاز، رب و فلفل فراوان درست می‌شود و صد‌البته در آن اثری از خاویار نیست. ایگرا غذای ارمنی است که از لحاظ ظاهری، شباهت عجیبی به میرزاقاسمی، غذای محبوب شمال ایران دارد و در ارمنستان با برنج یا نان سرو می‌شود.

خوشمزه ترین غذاهای ارمنستان برای مسافران تور ایروان

ایگرا یا ایکرا؛ مناسب‌ترین غذای ارمنی با ذائقه ایرانیان

پیلاف؛ ترکیبی از پلو با میوه های خشک

پیلاف (Pilaf) یا پلو، یک غذای ارمنی است که از ترکیب برنج، بلغور، رشته و خشکبار درست می‌شود. این غذا بسیار مقوی است و طعم جالبی دارد. مخلوط برنج با رشته و بلغور برای ایرانی‌ها ترکیبی کاملا آشنا است؛ اما افزودن میوه‌های خشک به برنج، عطر و مزه متفاوتی به این معجون ارمنی می‌بخشد و پیلاف را از پلوهای ایرانی متفاوت می‌کند.

اگر می‌خواهید سفری به خارج از مرزهای ایران اما اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه داشته باشید، ارمنستان مقصد مناسبی است. چرا که هم قیمت غذاهای آن چندان بالا نیست و در میان هزینه های سفر به چشم نمی‌آید، هم قیمت بلیط هواپیما به مقصد ایروان مناسب است. بنابراین، به‌راحتی می‌توانید به این کشور سفر کنید و با فرهنگ غذایی ارمنی‌ها بیشتر آشنا شوید.

ایشخان؛ نوعی ماهی قزل آلا

ایشخان (Ishkhan) نام یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار ارمنی و نوعی ماهی از خانواده قزل‌آلا است. این ماهی در دریاچه سوان صید می‌شود و اغلب رستوران‌ها آن را به‌صورت کبابی طبخ می‌کنند. اگر می‌خواهید در سفر به ارمنستان، خوشمزه‌ترین و تازه‌ترین ایشخان را نوش جان کنید، حتما به رستوران‌های اطراف دریاچه سوان سر بزنید.

خاش؛ کله پاچه ایرانی ها

غذای ارمنی خاش (Khash) همان کله‌پاچه است که در آن از سر، پا و سایر اعضای بدن گاو یا گوسفند همچون مغز و سیرابی استفاده می‌شود. این غذا علاوه‌بر ایران و ارمنستان در سایر کشورها مانند گرجستان، عراق، بلغارستان، آلبانی و آذربایجان نیز طرفداران بسیاری دارد و از غذاهای سنتی و مقوی به شمار می‌رود. در ایران، افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یا عاشق کله‌پاچه هستند یا تحمل بوی این غذا را هم ندارند. اگر از دسته اول هستید، در سفر به ارمنستان حتما سراغ رستوران‌هایی بروید که این غذای ارمنستان معروف را سرو می‌کنند.

لاهماجون؛ پیتزای ارمنی

شاید بسیاری از شما، لاهماجون (Lahmajoon) را به‌عنوان یک غذای ترکیه‌ای بشناسید؛ اما این غذا در بسیاری از کشورها از جمله ارمنستان، سوریه، لبنان و قبرس نیز طرفداران بسیاری دارد. لاهماجون که در ارمنستان با نام پیتزای ارمنی شناخته می‌شود، یک لایه نان نازک است که سطح آن با گوشت گوسفند یا گاو و ادویه‌های مختلف پوشانده شده و در فر یا تنور می‌پزد. برخی از رستوران‌های ایرانی نیز این غذای جذاب و خوشمزه را سرو می‌کنند.

خوشمزه ترین غذاهای ارمنستان برای مسافران تور ایروان

لاهماجون؛ خوشمزه ترین غذای ارمنستان

دلمه؛ غذای محبوب کشورهای خاورمیانه

شاید برایتان جالب باشد که در میان اسم غذاهای ارمنستان «دلمه» نیز دیده می‌شود. Dolma که در زبان ترکی به معنای پر‌شده است، در اغلب کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی به‌عنوان یک غذای سنتی طبخ می‌شود. برای تهیه دلمه، ترکیبی از گوشت، برنج، پیاز، ادویه و سبزیجات تازه همچون گشنیز و جعفری را داخل برگ انگور، برگ کلم، فلفل یا بادمجان دلمه‌ای می‌پیچند و داخل قابلمه می‌پزند. این غذا در ارمنستان به‌همراه شیر تخمیر‌شده و سیر فراوان سرو می‌شود. اگر از عاشقان دلمه هستید، حتما دلمه ارمنی را نیز امتحان کنید؛ زیرا سبک طبخ آن کمی با دلمه‌های ایرانی تفاوت دارد.

باستورما؛ از لذیذترین غذاهای ارمنی

در این بخش نوبت به معرفی یکی دیگر از بهترین غذاهای ارمنستان رسیده است. باستورما (Basturma) شباهت فراوانی به ژامبون گوشت دارد و از لذیذترین غذاهای ارمنی به شمار می‌رود. گوشت ورقه‌ای گاو، سیر، فلفل سیاه و فلفل قرمز به‌همراه زیره، مواد تشکیل‌دهنده باستورما هستند. برای تهیه این غذا اغلب حدود یک ماه زمان صرف می‌شود. در سفر به ایروان و سایر شهرهای ارمنستان، تجربه کردن باستورما را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید.

خورواتس؛ از غذاهای مجلسی ارمنستان

در فهرست معروف ترین غذاهای ارمنستان باید به خورواتس (Khorovats) نیز اشاره کنیم. این کباب ارمنی با استفاده از انواع گوشت گوسفند، گاو، مرغ و خوک تهیه می‌شود و یک غذای مجلسی به شمار می‌رود. حتی افراد گیاهخوار نیز می‌توانند با حذف گوشت و افزودن سیب‌زمینی، لوبیا سبز، مارچوبه، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای، خورواتس گیاهی درست کنند. این غذا که شباهت بسیاری به شیشلیک دارد، از میراث‌های ارمنستان است و در اغلب رستوران‌های کشور سرو می‌شود. پیشنهاد می‌دهیم ارمنستان را بدون امتحان خورواتس ترک نکنید.

شامپورز؛ خوشمزه ترین کباب ارمنی

شاید شامپورز (Shampours) معروف ترین غذای ارمنستان نباشد؛ اما بی‌شک یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای این کشور است. در تهیه این غذا، گوشت‌های مزه‌دارشده را به‌همراه سبزیجات مختلف به سیخ می‌کشند و روی زغال می‌گذارند. طعم شامپورز شبیه به کباب‌های ایرانی است. اگر ریسک‌پذیر نیستید و علاقه‌ای به امتحان مزه‌های جدید ندارید، شامپورز برای شما یک گزینه امن محسوب می‌شود. اغلب رستوران‌های ارمنستان این کباب خوشمزه را در منوی خود دارند. اگر می‌خواهید در سفر به ارمنستان غذایی با سبک ایرانی میل کنید، خود را به یک وعده شامپورز میهمان کنید.

سفر به ایروان با تورهای ارمنستان تریپ

در این مطلب با معروفترین غذاهای ارمنستان آشنا شدیم و دیدیم که ترکیب آن‌ها تفاوت چندانی با غذاهای ایرانی ندارد. گردشگرانی که قصد خرید بلیط ارمنستان و سفر به این کشور را دارند، می‌توانند در هر وعده از روزهای سفر، خود را به یکی از این خوراک‌های خوشمزه میهمان کنند.

تورهای گردشگری خارجی گزینه خوبی برای کسب تجربه‌های جدید و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف دنیا برای شماست. آژانس گردشگری تریپ با همین هدف در کنار شما قرار گرفته و با برگزاری انواع تور خارجی به مقصد کشورهایی در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی، شما را با فرهنگ، سلیقه و تاریخ نقاط مختلف دنیا آشنا کند. پس اگر به مزه‌گردی و امتحان‌کردن طعم‌های مختلف دنیا علاقمندید، همین الان وارد سایت www.trip.ir شوید. خرید تور از شما، برنامه‌ریزی برای تعطیلاتی به‌یادماندنی از ما.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو