برگه معاینه فنی ضرورت تردد عید امسال شد | معاینه فنی را عید امسال جدی بگیرید

برگه معاینه فنی ضرورت تردد عید امسال شد | معاینه فنی را عید امسال جدی بگیرید


1

1402/12/2

21:02


برگه معاینه فنی ضرورت تردد عید امسال شد | معاینه فنی را عید امسال جدی بگیرید

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

اما امسال یک چیزی فرق کرده و آن هم این است که بدون برگه معاینه فنی نمی‌توانید جایی بروید چون نوروز امسال پلیس از تردد تمامی وسایل نقلیه‌ای که برگه معاینه فنی نداشته باشند، جلوگیری می‌کند.

یعنی اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تاریخ معاینه فنی خودروی‌تان گذشته و هنوز برای گرفتنش اقدامی نکرده‌اید، بدانید که یا توی جاده یا در شهر مقصد بالاخره گیر می‌افتید و ماشین‌تان توقیف می‌شود. آن وقت شما می‌مانید و بار و بندیل سفر بدون ماشین. پس هرچه زودتر برای گرفتن معاینه فنی اقدام کنید و برای اینکه یک صبح تا ظهر توی صف نمانید، می‌توانید اول به‌صورت آنلاین نوبت بگیرید و بعد به یکی از مراکز معاینه فنی بروید.

ضمن اینکه علاوه بر معاینه فنی، پلیس راهور گفته که امسال مدیریت و کنترل سرعت متوسط هم به‌طور دقیق رصد و اعمال می‌شود و هیچ گذشت و اغماضی نخواهد شد و رانندگان مرتکب تخلفات پرخطر در نوروز از سفر باز خواهند ماند؛ در نتیجه کلا باید مراقب رانندگی کردنتان باشید و قوانین را سفت و سخت رعایت کنید.

انواع متعددی از آلاینده‌ها بر اثر فعالیت‌های طبیعی و مصنوعی ناشی از فعالیت‌های بشر که در زمین انجام می‌گیرد، وارد اتمسفر می‌شود؛ بنابراین به طور کلی آلودگی هوا به معنی حضور یک ماده خارجی در هوا است. بر اساس یکی از تعاریف، آلودگی هوا عبارت است از وجود هر نوع آلاینده اعم از جامد، مایع،‌ گاز یا تشعشع پرتوزا و غیرپرتوزا در هوا به تعداد و در مدت زمانی که کیفیت زندگی را برای انسان و دیگر جانداران به خطر اندازد یا به آثار باستانی و اموال خسارت وارد آورد.

معاینه فنی

[آلایندگی موتورسیلکت] معاینه فنی، تست و آزمایشی برای تشخیص سلامت همه جانبه خودرو است. در معاینه فنی خودرو علاوه بر وضعیت ظاهری و شیشه‌های خودرو، آزمون‌های آلایندگی، چراغ‌های جلو، سنجش هم‌راستایی چرخ‌ها، کارایی کمک فنرها، کارایی سیستم ترمز، سنجش وضعیت اتصالات فرمان و جلوبندی و بازدید زیربندی انجام می‌شود.

چنانچه خودرو در یک یا چند مرحله از آزمون‌های این مراکز به دلیل نقص فنی رد شود، مالک موظف است برای رفع عیب یا عیوب خودرو به تعمیرگاه‌های معتبر رجوع کند؛ در صورت رفع نواقص فنی پس از مراجعه مجدد برچسب معاینه فنی خودرو صادر می‌شود. آزمون آلاینده‌ها در بدو ورود خودرو به سالن معاینه فنی، اندازه‌گیری میزان آلاینده‌های حاصل از احتراق پیشرانه را بیان می‌کند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های معاینه فنی و تضمین کننده‌ی ایمنی خودرو، کارایی سیستم ترمز خودرو است که در صورت رد شدن در هر یک از آزمون‌های تست ترمز شامل ترمز جلو، عقب، ترمز دستی، به تفکیک چپ و راست، لازم است اشکالات برطرف شود. اصل معاینه فنی و کنترل زیست محیطی به منظور پایش مقدار خروجی اگزوز خودروها و دودکش کارخانجات است تا از رعایت استانداردها و الزامات زیست محیطی اطمینان حاصل شود.

چرا معاینه فنی خودرو لازم است؟

یکی از مباحث مهم در زمینه‌ی بهبود کیفیت هوا، معاینه فنی خودرو است. دود و آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها و کارخانجات معمولا با افزایش طول عمر و کارکرد آن‌ها دیگر با استانداردهای اولیه‌ی تولید تطابق ندارند. به همین دلیل، اصل معاینه و کنترل زیست محیطی تعریف می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مقدار خروجی اگزوز خودروها و دودکش کارخانجات تا آنجا که ممکن است، استانداردها و الزامات زیست محیطی را رعایت می‌کنند.

معاینه فنی

کنترل آلودگی ناشی از خودروها توسط اعمال استانداردها در دو سطح انجام می‌پذیرد که شامل خودروهای نو و خودروهای کارکرده است. پس از تطابق با حدود مجاز آلودگی برای تولید خودروهای نو، میزان آلودگی آن پس از استفاده و در دوران کاری نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس، پس از آن‌که خودرویی با رعایت استانداردهای آلودگی تولید شد، باید در طول دوره‌ی استفاده نیز استانداردهای آلودگی مرتبط را مراعات کند.

هر خودرو طی برنامه‌ای مدون در طول عمر خود از لحاظ آلودگی و در بعضی موارد از دیدگاه ایمنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا در صورت وجود نقص که منجر به ایجاد خطر، افزایش مصرف سوخت و به تبع آن افزایش انتشار آلاینده‌ها می‌شود، از تردد آن جلوگیری به عمل آید.

معاینه فنی خودروها عموما در سه بخش بررسی سیستم ایمنی خودرو، بازدید چشمی و اندازه‌گیری آلاینده‌ها با استفاده از روش دستگاهی صورت می‌پذیرد و عموما حدود مجاز توسط مرکز معاینه فنی  تعیین می‌شود. میزان اثربخشی برنامه معاینه فنی خودرو عمدتا تحت تاثیر عواملی مانند سطح مهارت پرسنل خدمت‌رسان، مجریان معاینه فنی، سطوح فناوری خودروها، ناوگان حمل و نقل، قوانین و مقررات و اعمال آن‌ها متفاوت است.

طبق برخی منابع متعبر و بر اساس برآوردهای انجام شده،‌ انجام معاینه فنی باعث کاهش ۱۶ درصدی در مقدار آلاینده CO (منوکسیدکربن) و کاهش ۱۰ درصدی در مقدار آلاینده HC (هیدروکربن‌های نسوخته) در خودروهای انژکتوری می‌شود. همچنین انجام معاینه فنی خودرو باعث کاهش ۳۳ درصدی در مقدار آلاینده CO و کاهش ۲۴ درصدی در مقدار آلاینده HC در خودروهای کاربراتوری می‌شود.

معاینه فنی

معاینه فنی خودرو چیست؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است، معاینه فنی به فرایند بررسی سلامت خودرو از هر نظر گفته می‌شود. کارشناسان مراکز معاینه فنی تمام قطعات و اجزای خودرو و نحوه عملکرد آنها را بررسی می‌کنند و گزارشی مبنی بر سلامت خودرو و کارکرد صحیح آن تهیه کرده و در اختیار راننده قرار می‌دهند.

معاینه فنی، آزمونی برای بررسی ایرادها و مشکلات ظاهری و فنی خودرو است. بخشی از آن مربوط به آزمون فنی خودرو است که برای پیشگیری از تصادف‌های احتمالی انجام می‌شود و بخشی دیگر به تست آلایندگی و کنترل آلودگی هوا ارتباط دارد. مجموع این بررسی‌ها منجر به صدور گواهی معاینه فنی می‌شود که به معنای سلامت فنی و ظاهری خودرو است، بنابراین خودروی مربوطه اجازه‌ی تردد را در شهر خواهد داشت./همشهری آنلاین

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو