معرفی شماری از بهترین جاذبه های دیدنی کاشان

معرفی شماری از بهترین جاذبه های دیدنی کاشان


منبع: همگردی

3

1402/12/3

07:00


ایسکانیوز/ این خبر به جهت معرفی شماری از بهترین جاذبه های دیدنی کاشان برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

باغ فین

باغ فین

قطعا یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین جاهای دیدنی کاشان، باغ فین است که میتوان از آن به عنوان نمونه کاملی از باغهای ایرانی نام برد.

بیشتر بخوانیدباغ فین کاشان؛ تجلی کامل از باغ ایرانی

حمام فین

حمام فین

دو حمام مهم و تاریخی ایران در شهر کاشان و بخش جنوبی باغ فین قرار دارد که به نامهای حمام بزرگ (حمام سلطنتی به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد) و حمام کوچک (حمام خدمتکاران) شناخته می شوند.
در بخش خزینه حمام کوچک، هفت کاشی به قدمت 500 سال وجود دارد. حمام کوچک در دوران حکومت صفویان ساخته شده و از پیشینه کهن تری نسبت به حمام بزرگ برخوردار است که قتل امیرکبیر، یکی از تلخ ترین و مهمترین اتفاق های تاریخی و سیاسی ایران کهن در آن رخ داد.

بیشتر بخوانیدحمام فین کاشان | جاذبه های گردشگری در کاشان

مسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان

کهن ترین بنای تاریخی در کاشان، مسجد جامع کاشان است که قدمت آن به دوران حکومت سلجوقیان بازمی گردد. این اثر ارزشمند تاریخی به همت دختر مالک اشتر، صفیه خاتون ساخته شده است. این بنای تاریخی و ارزشمند مذهب در ادوار مختلفی همچون کریم خان زند و عبدالرزاق خان (حاکم کاشان) مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. از زیبایی های قابل توجه این مسجد میتوان به هنر خطاطی استادانی چون عبدالکریم و ابن محمد حسین محمد کاظم اصفهانی اشاره کرد که بر دیواره های آن وجود دارد.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان یکی از زیباترین و باشکوهترین مساجد ساخته شده در دوران قاجار است که با کمک مالی حاج محمدتقی خانبان احداث شده و پروسه ساخت آن در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به اتمام رسیده است؛ عمارتی که گنبد آن، معماری زیبا و چشم نوازی دارد و از نظر نوع ساخت جز کم نظیرهای زمان خود محسوب می شود.

آتشکده نیاسر

آتشکده نیاسر

آتشکده ای چهارطاقی و بجای مانده از دوران حکومت ساسانیان در ارتفاعات نیاسر کاشان قرار دارد که در گذشته های دور به عنوان مکانی برای برگزاری آیین و رسوم خاص پیروان دین زرشت مورد استفاده بود. آتشکده نیاسر که به نامهای «چهار قاپو» و «چهار دروازه» نیز شهرت دارد، توسط باستان شناسان در گروه قدیمی ترین و عظیم ترین نمونه های بنای چهارطاقی ایرانی قرار گرفته که اتفاقا بین دیگر آثار مشابه، سالمتر بوده و خسارات و خرابی های کمتری را به خود دیده است.

معرفی شماری از بهترین جاذبه های دیدنی کاشان

تپه های سیلک

تپه های سیلک

قطعا بازدید از مکانی که می تواند از کهن ترین تمدن های تاریخ بشری باشد، جالب و هیجان انگیز خواهد بود. تپه های سیلک کاشان برای علاقمندان به تاریخ و باستان شناسی بسیار جذاب است. گورستان های الف و ب هرکدام به ترتیب از قدمتی بیش از 3500 و 3000 سال پیش از میلاد برخوردار هستند و در آن لایه های تمدنی متفاوتی توسط باستان شناسان رقم خورده است. این زیگورات از گل رس و سفال ساخته شده و تا مدتها از وجود آنها اطلاعاتی در دسترس نبود تا اینکه پس از جاری شدن سیل در هشتاد سال پیش، سر از خاک بیرون آورد و به عنوان آثاری تاریخی و ارزشمند مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

آرامگاه سهراب سپهری

آرامگاه سهراب سپهری

چنانچه علاقمند به ادبیات و هنر هستید، می توانید به 42 کیلومتری شهر کاشان به سمت مشهد اردهال رفته و از آرامگاه سهراب سپهری بازدید کنید. این شاعر بزرگ در صحن امامزاده سلطان علی بن محمد باقر در روستای مشهد اردهال به خاک سپرده شد.

خانه بروجردی ها

خانه بروجردی ها

در شهر کاشان میتوان عمارت ها و خانه های قدیمی با معماری زیبا و شگفت انگیز بسیاری را مشاهده کرد که بواسطه معماری جالب و منحصر بفرد از شهرتی مثال زدنی برخوردار هستند و امروزه به یکی از دوست داشتنی ترین جاذبه های گردشگری این شهر زیبا و تاریخی تبدیل شده اند. خانه بروجردی ها از جمله این بناهای ارزشمند تاریخی است که در زمان حکومت قاجار ساخته شد. از ویژگی های این خانه کهن، بادگیرهای هلالی شکل و قرینه آن است که روی بام تالار و کلاه فرنگی قرار دارد.

خانه بروجردی ها در خیابان علوی و محله تاریخی سلطان امیر احمد واقع شده و تاریخ 1194 هجری قمری در کتیبه بنا درج شده است. بدلیل اینکه مالک خانه از بروجرد، مال التجاره وارد میکرد و با تجار این شهر نیز در ارتباط بود، لذا به آقای حسن بروجردی مشهور شد و این خانه نیز به نام بروجردی ها بر سر زبانها افتاد. خانه مذکور بخاطر دارا بودن ویژگی ها و ارزش های والای معماری ایرانی، بکارگیری تمامی فنون معماری سنتی در حد کمال، تزیینات متنوع و بسیار ظریف و هنرمندانه، نبوغ و خلاقیت شگرف معماری در آن، بخصوص در ترکیب منحصر بفرد و استثنایی سرپوشیده حیاط بیرونی تقریبا معروف ترین و مهمترین خانه تاریخی ایران و به نوعی نماد بناهای مسکونی ایران بشمار می رود.

بیشتر بخوانیدخانه بروجردی های کاشان | خانه ای باشکوه به سبک ایرانی

غار نیاسر

غار نیاسر

یکی از دیدنی های شگفت انگیز شهر کاشان، غاری بسیار زیبا و دیدنی است که در نزدیکی روستای نیاسر قرار دارد و به همین نام شهرت یافته است. غار نیاسر یکی از عجایب و جاذبه های محبوب منطقه بشمار می رود که ظاهرا از قدمتی نزدیک به 2000 سال برخوردار بوده و به دست بشر احداث شده است. از عجایب و ویژگی های غار نیاسر کاشان، ساخته شدن آن توسط بشر است که تماما با دست کنده شده و احتمالا جهت برگزاری مراسم مذهبی ایجاد شده است.

بیشتر بخوانیدغار نیاسر کاشان؛ جاذبه ای مخوف اما دیدنی

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان

از دیگر میراث ارزشمند تاریخی در شهر کاشان، بازار سنتی کاشان است که علاوه بر زیبایی های معماری، در دوران خود نیز از بهترین و معروف ترین بازارها محسوب میشد؛ بگونه ای که بسیاری از مورخان، ایران شناسان و نویسندگان بزرگ ایران و جهان در مورد آن سخن ها گفته اند.

این اثر ارزشمند ایران کهن که پیشینه اش به دوران حکومت صفویان برمی گردد، در کنار معماری کم نظیر و قرارگیری در مجاورت راههای بازرگانی باستانی به یکی از زیباترین و پررونق ترین بازارهای سنتی ایران تبدیل شده است. بازار سنتی کاشان در واقع چندین قرن قدمت دارد؛ آن گونه که از اسناد و شواهد تاریخی به نظر می رسد، قدمت اصلی بازار به دوران آل بویه و پس از آن سلجوقیان می رسد اما دوران رونق آن مربوط به دوران صفویه است. این بازار در دوران صفویه و بویژه در زمان حکوت شاه عباس اول نیز بسیار پررونق و در اوج بود. در سال 1192 هجری قمری بر اثر یک زلزله شدید، بازار کاشان ویران شد و اهمیت و رونق پیشین خود را از دست داد. بنای فعلی بازار را میتوان شاهکاری از هنر معماری در دوران قاجار دانست؛ چرا که این بازار در دوران فتحعلی شاه قاجار روی بقایای بازار پیشین ساخته شد.

یکی از مهمترین بناهایی که در این بازار وجود دارد، بازار نو مسگرها و فرخ خان امین الدوله غفاری بوده که بدلیل طراحی خوب و بی نظیرش در کل ایران مثل و مانندی نداشته است. براساس مقاله معرفی شماری از بهترین جاذبه های دیدنی کاشان باید بدانید که بیش از 120 دکان کوچک و بزرگ با ایوان جلو و بالاخانه از دروازه دولت تا میدان فیض و مقابل مسجد میدان نیز ساخته شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو