جاهای دیدنی کاشان | لیست 25 تا جاذبه های گردشگری کاشان با عکس

منبع: تاپ ناز

1

1402/12/24

10:00


کاشان یکی از مقاصد مهم گردشگری در ایران است که قدمت آن به 7500 سال می رسد. این شهر نقش مهمی در صنعت توریسم کشور دارد و جاذبه های تاریخی …

جاهای دیدنی کاشان | لیست 25 تا جاذبه های گردشگری کاشان با عکس

کاشان یکی از مقاصد مهم گردشگری در ایران است که قدمت آن به 7500 سال می رسد. این شهر نقش مهمی در صنعت توریسم کشور دارد و جاذبه های تاریخی و گردشگری متعددی دارد که برخی از آن ها بناهای تاریخی به جا مانده از سلسله هایی اند که به ایران حکومت می کردند.

جاذبه های گردشگری و دیدنی کاشان بسیار زیاد و متنوع است. ما در این مقاله می خواهیم به طور کامل و جامع مکان های دیدنی کاشان را معرفی کنیم. اگر قصد سفر به شهر زیبای کاشان را دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی جاهای دیدنی کاشان

جاذبه های گردشگری کاشان آنقدر زیاد و متنوع هستند که شاید در یک سفر نتوانید از همه آن ها دیدن کنید. پس قبل از سفر به کاشان بهتر است با جاهای دیدنی آن آشنا شوید. در این بخش به معرفی جاهای دیدنی کاشان می پردازیم.

باغ فین

باغ فین

یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان، باغ فین است که نمونه کاملی از باغ های ایرانی است. این بنا قدمت زیادی دارد و بنا بر نوشته های تاریخی، جمشید پادشاه ایرانی حکم ساخت آن را صادر کرده است. این باغ یکی از بزرگ ترین باغ های ثبت شده در یونسکو است. زیبایی این باغ توجه پادشاهان زیادی را جلب کرده است و در زمان فرمانروایانی مانند «آل‌بویه» و «ایلخانان» بر وسعت آن افزوده شده است.

حمام فین

حمام فین

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان، دو حمام مهم و تاریخی این شهر است. این دو حمام در بخش جنوبی باغ فین قرار دارند که به نام های حمام بزرگ و حمام کوچک شناخته می شوند. حمام بزرگ به فرمان فتحعلی شاه ساخته شده و مخصوص اشراف زاده ها بوده است.

حمام کوچک در عهد صفویان برای خدمه ساخته شده بود و پیشینه ی کهن تری نسبت به حمام بزرگ دارد که قتل امیر کبیر، یکی از تلخ ترین و مهم ترین اتفاقات تاریخی و سیاسی ایران که در تاریخچه این بنا ثبت شده است، در آن رخ داد.

مطلب مشابه: جاهای دیدنی رشت | 25 مکان از بهترین جاذبه های گردشگری رشت

خانه تاریخی طباطبایی ها

خانه تاریخی طباطبایی ها

خانه تاریخی طباطبایی ها، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کاشان است که به عنوان عروس خانه های تاریخی ایران شناخته می شود. مساحت خانه تاریخی طباطبایی ها 4700 متر مربع است و از سه بخش اندرونی، بیرونی و خدمه تشکیل شده است.

بخش بیرونی دارای یک حیاط مرکزی، بخش اندرونی دو حیاط و بخش خدمه دارای یک حیاط می باشد. قدمت خانه طباطبایی ها به دوران قاجار بر می گردد که طی 10 سال بنا شده است. معماری این خانه که از بناهای معروف و تاریخی کاشان به شمار می رود، بر اساس فرهنگ و اقلیم منطقه بوده و تزئینات مجلل و فوق العاده زیبایی دارد.

گردشگران می توانند اوج هنر معماری استادکاران قاجار را در بخش شاه نشین این خانه تاریخی تماشا کنند. تالاری با نورگیرهای مختلف، نقاشی های جذاب، پنجره های مشبک، آینه کاری و گچ بری های زیبا که نظر هر کسی را به خود جلب می کند.

مسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان

مسجد جامع، کهن ترین بنای تاریخی کاشان است که قدمت آن به دوران حکومت سلجوقیان بر می گردد. قبل از اسلام بنای این مجموعه متعلق به یک آتشکده بوده که بعد از ورود اسلام به ایران تبدیل به مسجد شده است.

این اثر ارزشمند تاریخی به همت دختر مالک اشتر، صفیه خاتون، ساخته شده است. این بنای تاریخی و مذهبی مهم، در دوره های مختلفی مانند کریم خان زند و عبدالرزاق خان (حاکم کاشان) مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

از بخش های مهم مسجد جامع کاشان می توان به یک صحن وسیع، محراب اصلی، حوض خانه، مناره آجری، شبستان ها و … اشاره کرد. تزئینات مختلفی مانند گچ بری ها، مقرنس کاری و … نیز جلوه زیباتری به بخش های مختلف این مسجد بخشیده اند.

مطلب مشابه: جاهای دیدنی چابهار | معرفی جاذبه های گردشگری چابهار همراه با عکس

تپه سیلک

تپه سیلک

این منطقه باستانی به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدن های شناخته شده در جهان شناخته می شود که آثار مختلفی مربوط به عصر آهن، دوران های نوسنگی، عصر مس و سنگ، دوران شهر نشینی و دوره مادها در آن وجود دارد. در حال حاضر جاهای دیدنی سیلک کاشان شامل بخش های مختلفی مانند نمایشگاه یافته های باستان شناسی (خمره ها، دفینه ها، اسکلت ها و …)، سالن نمایش، کارگاه های کاوش می شود.

قمصر

قمصر

یکی از زیباترین مکان های گردشگری کاشان قمصر است که به عنوان مرکز گلاب گیری ایران بسیار معروف است. مکانی که به خاطر وجود گل های محمدی و کارگاه های گلابگیری در اواسط فصل بهار میزبان گردشگران زیادی است. طبق یافته های باستان شناسان، قمصر قدمتی برابر با دوران قبل از اسلام دارد. گلاب حاصل از گل های محمدی قمصر بهترین گلاب دنیا است و طرفداران زیادی دارد.

حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد یکی از مجلل ترین آثار تاریخی شهر کاشان است که از دوران سلجوقی به یادگار مانده است. این حمام زیبا با کاشی کاری های آبی و طلایی، گچ بری های هفت لایه، نقاشی های دیواری، موزاییک های طرح دار، شیشه های رنگی گلجام، سقف های طاقی شکل و تزئینات داخلی متعدد گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

این مجموعه دارای قسمت های مختلفی شامل هشتی، سربینه، گرماخوان، سرماخوان، خزینه، صفه شاه نشین، اتاق تنظیف و … است. این حمام مکان مناسبی برای عکاسی های حرفه ای است. اگر قصد بازدید از حمام را دارید از پشت بام آن هم دیدن کنید. پشت بام این حمام هم با طرح ها و رنگ های جذاب تزئین شده است.

مطلب مشابه: جاهای دیدنی آستارا | معرفی زیباترین جاذبه های طبیعی آستارا با عکس های زیبا

شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیر زمینی نوش آباد در نزدیکی شهر کاشان و شهر نوش آباد ساخته شده است. مجموعه تاریخی نوش آباد که به آن به نام مجموعه اویی هم گفته می شود، چندین هزار متر وسعت دارد و با توجه به کاوش های باستان شناسان، قدمت آن به پیش از اسلام بر می گردد.

اویی، بزرگ ترین شهر زیر زمینی جهان است که در زیر بافت شهر قرار گرفته و تا سطح کنونی شهر هم گسترده شده است. عمق شهر اویی را بین 4 تا 16 متر تخمنی زده اند و وسعت آن به گفته اهالی منطقه، تا بیرون از حصار تاریخی شهر گسترده شده و 4 کیلومتر برآورد شده است.

این شهر زیرزمینی در سه طبقه و متشکل از بخش های مختلفی از جمله اتاق، راهرو، کانال های مختلف، چاه ها و قسمت های دیگر که هر کدام از این طبقه ها توسط چاه های عمودی شکل به هم وصل شده اند. معماران و باستان شناسان معتقدند که اویی، تونلی ساخته دست بشر است که دوره های مختلف تاریخی، کاربردی نظامی و دفاعی داشته است.

تیمچه امین الدوله

تیمچه امین الدوله

تیمچه امین الدوله یکی دیگر از دیدنی های کاشان است که اصالت، شکوه، فرهنگ و هر آنچه مربوط به ایران قدیم است را در خود جای داده است. درواقع تیمچه امین الدوله، کاروانسرایی به همین نام در بازار تاریخی کاشان است که به یاد سازنده آن، تیمچه فرخ خان امین الدوله، نامگذاری شده است.

تیمچه امین الدوله از نظر کارشناسان یکی از شاهکارهای معماری ایران است. ساخت این تیمچه پس از خرابی بازار کاشان در پی زلزله اواخر قرن دوازدهم انجام شد. این زلزله خسارت زیادی به بازار وارد کرد اما با همت مردم آن زمان بخش های زیادی از آن مرمت شد. یکی از بخش هایی که امین الدوله برای ترمیم آن اقدام کرد، بخشی بود که امروزه تیمچه و کاروانسرا در آن قرار دارد.

حمام خان کاشان

حمام خان کاشان

حمام خان کاشان از دوران زندیه به یادگار مانده است و در بازار سنتی کاشان قرار دارد. این حمام تاریخی معماری اصیل حمام های ایرانی را دارد و سر در آن کاشی کاری زیبایی دیده می شود. حمام خان کاشان در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و در حال حاضر به عنوان چایخانه و رستوران سنتی فعالیت می کند.

مطلب مشابه: مکان های دیدنی دزفول + 20 تا از جاهای دیدنی فوق العاده زیبای این شهر

کویرابوزید آباد

کویرابوزید آباد

کویر ابوزید آباد با تپه‌های شنی یکدست و زیبا یکی از بهترین مکان‌ها برای علاقه مندان به بیابان گردی است. در این کویر زیبا جاذبه های دیدنی مختلفی مانند کوه یخاب، رمل های ماسه ای، دریاچه نمک چال عروس، آب انبار صفوی و … وجود دارد. همچنین یک کاروانسرای قدیمی متعلق به دوران صفوی نیز در کویر ابوزید آباد وجود دارد که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

کویر زید آباد مکان مناسبی برای تفریحات و .رزش های صحرایی مانند آفرود سواریف شتر سواری، تماشای ستارگان در شب، موتور چهار چرخ و عکاسی نیز می باشد. اگر به هیجان و ماجراجویی علاقه دارید، بازدید از این مکان زیبا در کاشان را از دست ندهید.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

یکی از محبوب ترین کویرهای ایران کویر مرنجاب است که در کاشان قرار دارد. مهم ترین جاذبه این کویر، تپه های شنی بلند است که مانند آن ها در کمتر جایی در ایران پیدا می شود. این کویر در شمال شهرستان آران و بیگدل از توابع کاشان واقع شده و در بین کویرنوردان و طبیعتگردان جایگاه ویژه ای دارد.

در این کویر تفریحات مختلفی مانند پیاده روی، شترسواری، سافاری، عکاسی، رصد ستارگان و آسمان، موتور چهار چرخ و … را نیز می توانید تجربه کنید و لذت ببرید. همچنین می توانید از جزیره سرگردان، دریاچه نمک، ریگ بلند، چاه هندوانه، چاه دست کند، قلعه کرشاهی، چاه کنجه، کو کلنگ و … دیدن کنید.

مطلب مشابه: جاهای دیدنی بوشهر | جاذبه ها گردشگری و تفریحات این شهر زیبا

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان یکی دیگر از مهم ترین و قدیمی ترین جاهای دیدنی این شهر است که قدمت آن به دوران آل بویه و سلجوقی بر می گردد و در زمان صفویه به اوج شکوه خود می رسد. در بازار سنتی آثار تاریخی متعددی وجود دارد و دارای بخش های مختلفی است که به فعالیت اصناف گوناگون مانند کفاشان، مسگران و … اختصاص یافته است.

مهم ترین قسمت این بازار، مرکز فروش و تجارت فرش است که همیشه رونق زیادی دارد. این بازار در سال 1355 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از نظر معماری و تزئینات یکی از جذاب ترین بازارهای تاریخی ایران به شمار می رود.

از مهم ترین دیدنی های بازار سنتی کاشان می توان به حمام خان، مسجد میر عماد، تیمچه امین الدوله، کاروانسرای زغالی ها، کاروانسای میرپنج، آب انبار، بازارچه قیصریه، تیمچه صباغ، امام زاده درب زنجیر، مسجد و مدرسه امام و … اشاره کرد.

نیاسر

نیاسر

نیاسر یکی دیگر از مهم ترین مراکز گلابگیری ایران محسوب می شود که در منطقه ای خوش آب و هوا قرار دارد. نیاسر دارای مزارع گل سرخ محمدی و کارگاه های گلاب گیری است و همچنین جاذبه هایی مانند آبشار، غار، چهار طاقی، اسیاب تاریخی، حمام قدیمی و … در آن وجود دارد. هر ساله مراسم گلابگیری و جشنواره های جذابی در کاشان برگزار می شود و گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این شهر می آیند.

آبشار نیاسر در محله سرکمر قرار دارد و حدود 25 متر ارتفاع دارد. یکی از دلایل مهم بودن این آبشار، بدنه رسوبی و آهکی آن است که در طوب سالیان به صورت لایه و قندیل درآمده است. آبشار نیاسر یکی از مکان های تفریحی کاشان است که محل بازی کودکان نیز می باشد و مکان مناسبی هم برای عکاسی محسوب می شود.

چهار طاقی هم یکی از مهم ترین آثار تاریخی کاشان است که در نیاسر قرار دارد و به دوران ساسانی مربوط می شود. این بنا به عنوان یکی از عبادتگاه های زرتشتی در دوران ساسانیان محسوب می شود که از سنگ و گچ ساخته شده است و ارزش تاریخی بالایی دارد.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

یکی از زیباترین و باشکوه ترین مسجدهای احداث شده در دروان قاجار، مسجد مدرسه آقا بزرگ کاشان است که با کمک مالی حاج محمد تقی خانبان ساخته شده و پروسه ساخت آن در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به اتمام رسیده است.

این مسجد برای برگزاری نماز جماعت، کلاس ها و مجلس های درس ساخته شده است که در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است اما همچنان شکوه و اصالت خود را حفظ کرده است. معماری این بنای ارزشمند نمونه ای بارز از سبک معماری فوق العاده ایران دوران قاجار محسوب می شود.

مسجد مدرسه آقا بزرگ از دو طبقه و قسمت های مختلفی مانند جلوخان، سردر، صحن های فوقانی و تحتانی، کریاس هشت ضلعی، گنبد آجری، حجره های مختلف، آب انبار، حوض خانه، سرداب، صندوق خانه، کلاس های مدرسه و … تشکیل شده است.

در این مسجد زیبا تزئینات هنرمندانه ای مانند کاشی کاری، گچ بری، نقاشی، مقرنس کاری، رسمی بندی، کنده کاری های چوبی، کتیبه های گچی و کاشی، گره چینی، یزدی بندی و … دیده می شود.

آتشکده هارپاک

آتشکده هارپاک

آتشکده هارپاک یکی از قدیمی ترین بناهای شهر کاشان است که قدمت آن به دوره هخامنشی بر می گردد. این آتشکده که مردم محلی آن را با نام هرپک نیز می شناسند، یکی از تماشایی ترین بناهای تاریخی شهر کاشان است. اگر به تاریخ و کشف اسرار گذشته علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم بازدید از این آتشکده را از دست ندهید.

آتشکده خرم دشت

آتشکده خرم دشت

آتشکده خرم دشت یکی از آثار تاریخی کاشان است که متعلق به دوران ساسانیان است. این آتشکده در روستای خرم دشت و در 20 کیلومتری شهر کاشان قرار دارد. آتشکده خرم دشت به عنوان محل پرستش آتش و برگزاری مراسم های آئینی و مذهبی در زمان ساسانیان مورد استفاده قرار می گرفت.

این بنا از سنگ و گچ ساخته شده است و دیوارهای آن عرض 10 متری دارند. آثار مختلفی مانند سفال های گوناگون در این آتشکده پیدا شده اند که نشان دهنده قدمت و اهمیت بالای آن هستند.

این آتشکده به دلیل ارزش تاریخی و معماری که دارد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گردشگران علاوه بر تماشای این آتشکده می توانند از جاهای دیدنی اطراف آن مانند روستای خرم دشت و روستای دره هم بازدید کنند.

مطلب مشابه: جاهای دیدنی اصفهان | مکان های تفریحی و تاریخی این شهر زیبا

خانه تاریخی بروجردی ها

خانه تاریخی بروجردی ها

خانه بروجردی ها به دلیل داشتن معماری اصیل و زیبا به عنوان یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی کاشان شناخته می شود. قدمت این خانه به سال 1292 هجری قمری بر می گردد و ساخت آن ۱۸ سال طول کشیده است.

خانه بروجردی ها به صورت دو طبقه طراحی و ساخته شده و زیربنای آن در حدود هزار متر مربع و مساحت کلی مجموعه 1700 متر مربع می باشد. قسمت های مختلف خانه بروجردی ها شامل حیاط، اتاق ها، بادگیرها، بیرونی، اندرونی، زمستان نشین، تابستان نشین و سرداب می شود.

برای ساخت این بنا از 150 بنا و هنرمند استفاده شده است و تزئینات آن شامل آینه کاری، نقاشی، حکاکی، گچ بری و … است که شکوه و زیبایی معماری ایرانی را به نمایش گذاشته اند.

روستای ابیانه

روستای ابیانه

روستای ابیانه یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی کاشان است که با قرار گرفتن در ارتفاع 2222 متر از سطح دریا، به عنوان یکی از بلندترین نقاط مسکونی ایران دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است. قدمت این روستا به درستی تعیین نشده است اما کارشناسان آن را متعلق به 1500 سال پیش می دانند.

در این روستا که جزو آثار ملی ایران نیز محسوب می شود، جاذبه های مختلفی مانند مسجدهای تاریخی، موزه مردم شناسی، آتشکده، زیارتگاه ها، آب انبارها، قلعه های تاریخی، حسینیه ها، کاروانسراها، حمام ها، آسیاب ها، قبرستان قدیمی، اشترخانه ها و … وجود دارد.

کوهپایه های اطراف به همراه چشمه سارها و مزارع و باغ های مختلف جذابیت این روستا را دوچندان کرده اند. اما دلیل اصلی معروفیت این روستا، بافت جذاب و پلکانی و خانه های زیبا و رنگی است. معماری خانه های ابیانه به صورت پلکانی است و درب و پنجره های آن ها به صورت ارسی طراحی شده اند.

قرار گرفتن این خانه ها در کوچه های تنگ و باریک باعث جذابیت بیشتر آن ها شده است. این خانه ها با استفاده از خاک سرخ متعلق به معدن مجاور روستا پوشیده شده اند و نمای خارجی آن ها سرخ رنگ است.

قلعه جلالی و حصار سلجوقی

 قلعه جلالی و حصار سلجوقی

قلعه جلالی و حصار سلجوقی از جمله مهم ترین بناهای تاریخی کاشان محسوب می شوند. قلعه جلالی و حصار سلجوقی در زمان حکومت جلال الدین ملک شاه سلجوقی و به منظور محافظت از شهر ساخته شده اند که امروزه بخش کمی از آن ها باقی مانده است.

معماری این آثار باستانی کاشان به گونه ای است که در زمان خود به بارو یا همان دیوار محافظ شهر متصل بوده و از برج های متعدد برخوردار بوده است. در این مجموعه دو بنای گنبدی شکل وجود دارد که درواقع یخچال های قدیمی هستند.

خانه تاریخی عامری ها

خانه تاریخی عامری ها

خانه عامری ها به عنوان بزرگترین خانه تاریخی ایران شناخته می شود و متعلق به دوران زندیه و خاندان بزرگ عامری ها است که در دوران قاجار بازسازی و بخش هایی به آن اضافه شد.

خانه عامری ها به عنوان یکی از بناهای تاریخی و معروف کاشان، بر اساس اقلیم منطقه و معماری اصیل ایرانی ساخته شده و دارای دو قسمت بیرونی و اندرونی است. از مهم ترین بخش های خانه عامری ها می توان به تالار اصلی، شاه نشین، حوض خانه، آینه خانه، هفت دری و اتاق های مختلف اشاره کرد.

تزئیناتی مانند گچ بری، منبت کاری، نقاشی، مقرنس و … در بخش های مختلف این خانه تاریخی دیده می شوند. در حال حاضر این مجموعه به عنوان یک هتل سنتی مجلل فعالیت می کند و گردشگران فقط می توانند از بیرون آن بازدید کنند.

آرامگاه سهراب سپهری

آرامگاه سهراب سپهری

آرامگاه سهراب سپهری در صحن امامزاده سلطان علی ابن محمد باقر (ع) روستای مشهد اردهال در 42 کیلومتری غرب کاشان قرار دارد. سهراب سپهری از مشهورترین شاعران معاصر ایران است که در شهر کاشان به دنیا آمد.

او همچنین نویسنده و نقاش چیره دستی نیز بود که طرفداران زیادی داشت. او دارای آثار مختلفی است که مجموعه هشت کتاب جزو خاص ترین آثار ادبی دوران معاصر محسوب می شود.

بقعه خواجه تاج الدین

بقعه خواجه تاج الدین

بقعه خواجه تاج الدین یکی دیگر از بناهای تاریخی کاشان است که در مرکز بافت تاریخی این شهر واقع شده است. این مکان متعلق به دوران سلجوقیان است و محل دفن دو امامزاده به نام های شاهزاده اسحاق و شاهزاده ابی طالب فرزندان حمزه بن موسی بن جعفر (ع) است.

بقعه خواجه تاج الدین به عنوان یکی از مکان دیدنی و مذهبی کاشان دارای بخش های مختلفی مانند زیارتگاه، خانقاه، مسجد، مدرسه و آب انبار است. این بنا با معماری ایرانی اسلامی ساخته شده و در آن تزئینات مختلفی مانند گچ بری، آجر کاری و چندین نقاشی زیبا وجود دارد.

خانه تاریخی عباسیان

خانه تاریخی عباسیان

خانه تاریخی عباسیان یکی از جاذبه های شهر کاشان است که به دوران قاجار بر می گردد. وسعت این بنا 5000 متر مربع و زیربنای آن 7000 متر مربع است. در خانه تاریخی عباسیان تزئیناتی مانند گچ بری ها، نقاشی، مقرنس، گره سازی، یزدی بندی، رسمی بندی به چشم می خورد.

این مجموعه تاریخی شامل پنج حیاط و گودال است و معماری آن به گونه ای است که انگار از دل زمین بیرون زده است، چون طبقه اول آن پایین تر از سطح زمین قرار دارد. در این مکان امکاناتی مانند رستوران سنتی، کافی شاپ، غرفه، شربت سرا، کارگاه پارچه بافی و قالی بافی و … وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو