معرفی شماری از جاذبه های دیدنی گرمسار

معرفی شماری از جاذبه های دیدنی گرمسار


منبع: همگردی

1

1402/12/4

07:01


ایسکانیوز/ این خبر به جهت معرفی شماری از جاذبه های دیدنی گرمسار برای شما نگارش شده است.

جاده سنگ فرش

جاده سنگ فرش

جاده سنگ فرش، جاده ای دست ساخته است که در میان پارک ملی کویر در جنوب گرمسار و حد فاصل کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک قرار دارد. طول آن 35 و عرض آن پنج کیلومتر است و در مسیر اصفهان به ساری در عهد صفویان ساخته شد. روی این جاده بقایای دو پل سنگی هنوز مشاهده می شود. براساس مطالعات تاریخی، این سنگ ها بوسیله شتر از کوههای سیاهکوه به محل آورده شده اند.

کارخانه پنبه

کارخانه پنبه

کارخانه پنبه در دو طبقه و پلانی مستطیل شکل از خشت و گل ساخته شده است که برخی آن را با کاروانسرا بدلیل معماری ویژه اش اشتباه میگیرند. این کارخانه در ضلع غربی میدان معلم قرار دارد.

بنه کوه

بنه کوه

بنه کوه در شمال گرمسار بدلیل قرار داشتن بر سر راه باستانی گرمسار به مازندران، از نظر تاریخی و نظامی دارای اهمیت ویژه ای بوده است. انواع پرندگان و ماهی ها در این منطقه و در رودخانه حبله رود زندگی می کنند.

قلعه استاناوند ناروهه

قلعه استاناوند ناروهه

قلعه استاناوند ناروهه با قدمت بیش از سه هزار سال مربوط به عهد اسماعیلیان در روستای ناروهه واقع شد. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برج های دیده بانی این دژ بر تمامی طول دره و کناره های جنوبی رودخانه تا اراضی هموار حاشیه شمالی کویر ناظر است؛ توانایی سازندگان در ساخت این دژ چنان بوده که مسیر صعب العبور آن را با معماری و کاستن و افزودن بر جسم کوه صد چندان کرده است.

خانه باقری ها

خانه باقری ها

خانه تاریخی باقری ها یا موزه اقوام از یادگاری های برجای مانده از عهد قاجار است. این خانه تاریخی در دو طبقه و از خشت خام ساخته شد. استفاده از آجرهای خطایی با بند کشی گچ و خاک منجر به زیبایی بیشتر خانه شده است. هر دو طبقه شبیه به یکدیگر ساخته شده و طبقه اول پس از ورود به سالن اصلی متشکل از دو اتاق در طرفین سالن است و بعد از گذر از سالن اول برای دسترسی به طبقه دوم باید از دو راهرو منتهی به پله عبور کرد. در سال 1389 از این خانه تاریخی در جهت موزه اقوام بهره برداری شد که پوشش و زندگی روزمره اقوام مختلف ساکن در شهر گرمسار را معرفی میکند.

معرفی شماری از جاذبه های دیدنی گرمسار

امامزاده شمس الدین و اسماعیل (ع)

امامزاده شمس الدین و اسماعیل (ع)

امامزاده شمس الدین و اسماعیل (ع) در حوالی سه کیلومتری شمال غربی گرمسار قرار دارد. این بنا از خشت و گل در دوران قاجار احداث شده و مردمان گرمسار اعتقاد بسیاری به این دو امامزاده دارند. دو آرامگاه در کنار هم قرار دارند و به وسیله یک دیوار از هم جدا شده اند. هر دو آرامگاه یک گنبد دارد که سطح داخلی آنها گچ کاری شده است. کل بنا بر پایه مربع مستطیل ساخته شده که در قسمت شرقی آن رواق و ایوانی وجود دارد که ورودی به بقاع امامزادگان را ممکن میسازد. تکنیک ساخت دو گنبد نیز مانند پلاس مربع مستطیل بوده است.

آب انبار ناسار

آب انبار ناسار

آب انبار ناسار یا همان 9 حصار در جنوب قلعه ناسار واقع شده است. براساس نوشته بالای سردر این آب انبار، سازنده آن مرحوم سیف الله معماریان سمنانی است. منبع اصلی این آب انبار از نظر فیزیکی با سایر آب انبارها در سطح استان متفاوت و در نوع خود بی نظیر است.

روستای رامه

روستای رامه

روستای رامه با مناطق طبیعی چشم نواز بویژه ارتفاعات آن و حیات وحش متنوع و غنی از جلوه های طبیعی این منطقه است. طبیعت این منطقه واقع در بخشی از منطقه شکار ممنوع خنار است.

روستای قالیباف

روستای قالیباف

روستای قالیباف از نظر اقلیمی از مناطق سرد و معتدل است. پوشش گیاهی منطقه متنوع و از نظر حیات وحش نیز در مجاورت منطقه شکار ممنوع خنار با پوشش جانوری مناسب قرار دارد و از حیوانات شکاری مختلف غنی است. سایر جاذبه های تاریخی و طبیعی این منطقه نیز شامل آبشار، جنگل طبیعی بکر و بناهای تاریخی و امامزاده هایی که در ارتفاع کوه قرار دارند، می شود.

کوه اژدها

کوه اژدها

کوه اژدها یکی از کوههای جالب با چین خوردگی های عجیب زمین شناسی است که بر اثر فعل و انفعالات زمین شناسی در طی سالیان دراز بوجود آمده است. این کوه نوارهای قرمز، قهوه ای و سفید رنگ به شکلی موج وار و درهم تنیده اند که یک ساختار خاص را پدید آورده اند. این چین ها در ترکیب بین سنگ ماسه، شن و سنگ جوش ایجاد شده و ارتفاع این کوه 1265 متر است.

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن منطقه ای ناشناخته که از آن به عنوان مثلث برمودای ایران هم یاد می شود. این کویر مخوف به دلایلی همچون وسعت زیاد و و نبود چشمه یا چاه آب هیچگاه مورد علاقه کاروانها نبوده و همین مورد آن را ترسناک می کند، چرا که ناشناخته های زیاد در آن وجود دارد. تلماسه های فراوان، باتلاق های نمکی، شنزارهای روان، پوشش گیاهی بسیار اندک و نبود حیات آنچنانی از جمله ویژگی های این ناحیه از ایران بشمار می رود.

بیشتر بخوانیددیدنی های کویر ریگ جن، ترسناک ترین نقطه در ایران!

امامزاده علی اکبر

امامزاده علی اکبر

امامزاده علی اکبر گرمسار یکی از آثار ملی ایران است که در سال 1377 به ثبت رسید. براساس مقاله معرفی شماری از جاذبه های دیدنی گرمسار باید بدانید که این بنای تاریخی به دوره ایلخانی و قاجار برمی گردد. معماری این بنا گنبدی با 2 پوشش به سبک معماری سنتی و به شکل شش ضلعی قسمت تحتانی و فوقانی استوانه ای است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو