دهستان چوپانان از توابع شهرستان نایین و استان اصفهان است که درفاصله ۹۵ کیلومتری شرق انارک واقع شده است. یعنی در ۱۶۵ کیلومتری نایین و ۳۰۰ کیلو متری شرق اصفهان. اگر قصد سفر به ریگ جن را داشته باشید، روستای چوپانان یکی از همان روستاهایی است که می توانید از آن بگذرید تا به مثلث برمودای ایران برسید. این روستا از شمال به ریگ جن و استان سمنان و از جنوب به استان یزد از شرق به اصفهان و از غرب به قسمتی از استان یزد، یعنی طبس منتهی می‌شود.

 5هزار سال می رسد. محصول این معدن کنسانتره سرب است که در زمان

جنگ جهانی دوم مورد استفاده ارتش نازی آلمان قرار می گرفت!

ساکنان این روستا بیشتر از طریق کشاورزی و دامداری روزگار می گذرانند. زنان و مردان زحمتکشی که زیر آفتاب تند کویر گندم، یونجه، سیفیجات، انار، زردآلو و سیر و انگور را پرورش می دهند و به دیگر نقاط کشور می رسانند. در این میان وجود هندوانه های ابوجهل از جذابیت های طبیعی این منطقه به شمار می رود که شاید قدم به قدم روستا چشمان شما را خیره کند. اما روستای چوپانان غیر از هندوانه های خودروی ابوجهل، جاذبه های دیگری هم دارد! این روستا روی ارتفاعی قرار گرفته که سراسر با خاک قرمز رنگ پوشیده شده است. خانه های روستای چوپانان با همین خاک سرخ در گوشه گوشه روستای کوچک جا گرفته اند و نظر هر گردشگری را جلب می کنند.

جاذبه های گردشگری روستای چوپانان

اما تمام این ها یک طرف و کویر ریگ جن که حاشیه های آن در بخش جنوبی، به روستای ریگ جن می رسد، یک طرف! شنزارهای ریگ جن تا شمال روستای چوپانان روستا پیشروی کرده اند و کویرنوردان از نزدیکی این روستا به ریگ جن برای اقامت های قبل و بعد از سفرشان استفاده می کنند. درست مثل سون هدین کویرنورد بزرگ سوئدی که سال ها قبل سفری به ریگ جن داشت و در کتاب کویرهای ایران ضمن اشاره به نام چوپانان از اقامت 1 روزه اش در این روستا حکایت کرده و پورتره های زیبایی از ساکنان روستا کشیده است.

سون هدین کویرنورد بزرگ سوئدی که سال ها قبل سفری به ریگ جن داشت

و در کتاب کویرهای ایران ضمن اشاره به نام چوپانان از اقامت 1 روزه اش در

این روستا حکایت کرده و پورتره های زیبایی از ساکنان روستا کشیده است

دور تا دور چوپانان را کوهایی پر کرده اند که به این روستای کویری زیبایی دو چندانی داده اند. کوه عباس آباد بزرگترین کوه این منطقه است و کوهای کوه عروسان و کوه های کشکی، زرمو، کوه سفیدو و کوه های کوچه از دیگر کوه های اطراف این روستا هستند.

دیدنی های روستای چوپانان

این در حالی است که 5هزار سال می رسد. محصول این معدن کنسانتره سرب است که در زمان جنگ جهانی دوم مورد استفاده ارتش نازی آلمان قرار می گرفت! معدن نخلک در اصل عبادتگاه نخلک است. تاریخ بنای این عبادتگاه چهار طاق به قرن دوم میلادی بر می گردد و این بنا عبادتگاه کسانی بوده است که در دژ روبروی آن و در قلعه بزرگ نخلک زندگی می کرده اند و به کار استخراج سرب از دل کوه و جداسازی نقره آن مشغول بوده اند. در حال حاضر این عبادتگاه و اثر تاریخی در محوطه معدن سرب نخلک واقع شده است و برای بازدید از آن حتماً نیاز است تا از تهران مجوز بازدید تهیه کنید.

 منبع تبیان


گردآوری ایران شناسی آکاایران