محمدرضا مصباح کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/12/6

17:19


محمدرضا مصباح معتقد است با استمرار اکران آنلاین فیلم کوتاه قطعاً ارتباط خوبی بین مخاطبان و این سینما شکل می گیرد به طوریکه فیلم کوتاه حتی می تواند مخاطب عام داشته باشد.

محمدرضا مصباح کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

این اقدام یک صف شکنی است

این تهیه کننده سینما که فیلم کوتاه «کوچه» به کارگردانی او به تازگی از یکی از پلتفرم ها به صورت آنلاین اکران شده ، در گفتگو با ایسنا اظهار کرد : فیلم کوتاه اساس و بنیان سینما است و سینما از فیلم کوتاه شکل می گیرد و کارگردان ها خود را در این سینما می شناسند و بنابراین توجه به فیلم کوتاه موجب رشد و پیشرفت سینمای کشور می شود. در طول سال در کشور ما نزدیک به دو هزار فیلم کوتاه ساخته می شود و فقط 15 تا 20 اثر هستند که در جشنواره های داخلی و خارجی فرصت دیده شدن دارند و برای باقی آثار بستری وجود ندارد تا این فیلم ها هم دیده شوند و هیچ امکانی هم برای بازگشت سرمایه آثار کوتاه وجود ندارد و به همین دلیل تهیه کننده ها هم تمایلی به سرمایه گذاری در این سینما نشان نمی دهند اما اگر بستری برای نمایش فیلم ها فراهم شود قطعاً این تمایل به وجود می آید.

محمدرضا مصباح کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

محمدرضا مصباح کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

مصباح در ادامه خاطرنشان کرد : به همین دلیل اقدامی که پلتفرم فیلم نت برای نمایش فیلم های کوتاه داشته یک اقدام بسیار ارزشمند است که من آن را یک صف شکنی و حرکتی جسورانه می بینم چرا که پلتفرم ها به طور مطلق معمولاً درگیر نگاه تجاری هستند و این پلتفرم که علاوه بر مسائل تجاری به مسائل هنری و محتوایی سینما هم توجه دارد ، اقدامش بسیار ارزشمند است. این حرکت با یک برنامه ریزی دقیق می تواند جنبه های تجاری هم داشته باشد.

این کارگردان در ادامه با اشاره به لزوم استمرار اکران آنلاین فیلم های کوتاه گفت : همانطور که گفتم این اقدام یک صف شکنی است و نوعی فرهنگ سازی است که باید نگاهی بلند مدت به آن داشت و با توقف در کوتاه مدت اتفاق خاصی رخ نمی دهد. باید فرصت دهیم تا فیلم کوتاه بتواند در عرصه پلتفرم شبکه نمایش خانگی مخاطب خود را پیدا کند ، اگر این اتفاق رخ دهد و این فرصت را به فیلم کوتاه بدهیم و فرهنگ سازی کنیم اتفاقات خوبی رخ می دهد.

وی افزود : معرفی و تبلیغ فیلم ها مسئله بسیار مهمی است و به نظرم بهتر است پلتفرم فیلم نت به تبلیغات نگاه ویژه تری داشته باشد. نکته دیگری که می توان به آن توجه داشت این است که دسترسی به فیلم های کوتاه برای علاقه مندان بهتر است راحت تر شود. کسی که می خواهد به پلتفرم مراجعه کند و فیلم را ببیند باید پروسه ای طولانی را طی کند و در ابتدا لازم است که عضو پلتفرم شود ، سپس بلیت تهیه کند و بعد فیلم را ببیند. به نظر من اگر سازوکاری تعریف شود که نیازی به ثبت نام نباشد و فرد بتواند بدون ثبت نام در پلتفرم بلیت تهیه کند بسیار بهتر است چرا که ممکن است این پروسه طولانی باعث شود که افراد بسیاری از دیدن فیلم منصرف شوند و بهتر است برای دیدن فیلم کوتاه پروسه دیگری تعریف شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پوست» ادامه داد : نکته دیگر انتخاب فیلم ها است. برای انتخاب فیلم های کوتاهی که قرار است اکران شوند بهتر است آثاری انتخاب شوند که بار فرهنگی یا هنری ، اجتماعی و... داشته باشند و فیلم های باری به هر جهت نباشند. در بین فیلم های کوتاهی ساخته می شوند ، آثار ارزشمند و فاخری وجود دارند که تعدادشان اندک نیست و می توان از بین آن ها فیلم های مناسبی برای اکران آنلاین انتخاب کرد تا افراد پس از خرید بلیت و دیدن فیلم ها پشیمان نشوند.

مصباح تأکید کرد : راه حل ارتباط مخاطب با فیلم کوتاه همانطور که گفتم تسهیل و تسریع دسترسی به آثار است. در کنار این دو مسئله قیمت بلیت ها اگر منطقی باشد قطعاً ارتباط خوبی شکل می گیرد. اکران آنلاین فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» تجربه بسیار خوبی بودی که بیش از 4هزار مخاطب این اثر را دیدند و این استقبال نشان می دهد که ظرفیت بالایی در فیلم کوتاه برای شکل گیری جریان اقتصادی وجود دارد. فیلم کوتاه به دلیل اینکه در کوتاه ترین زمان می تواند بیانی کامل و جامع داشته باشد اگر به خوبی به مخاطب معرفی شود حتی در بین مخاطبان عام هم شانس دیده شدن دارد و با ادامه اکران آنلاین فیلم های کوتاه آینده خوبی در انتظار این سینما خواهد بود.

این تهیه کننده سینما در پایان درباره حضور بازیگران و عوامل حرفه ای سینما در آثار کوتاه گفت : حضور عوامل و به خصوص بازیگران مطرح سینما در دیده شدن آثار کوتاه قطعاً موثر است و خوشبختانه عوامل حرفه ای سینما حسی خوب نسبت به فیلم کوتاه دارند و به همین دلیل همراهی خوبی هم از آن ها با سینماگران فعال در این عرصه شاهد هستیم به طوریکه نگاهشان به این سینما اصلاً تجاری نیست و در فیلم «کوچه» هم من از حضور بازیگران خوبی چون گلاب آدینه و نورا هاشمی بهره بردم که واقعاً دیدگاه حرفه ای به معنای تجاری نداشتند و به خاطر عِرقی که به فیلم کوتاه و سینمای هنری داشتند در این فیلم حاضر شدند. من بازیگران و هنرمندان بسیاری را می شناسم که بدون دریافت دستمزد در فیلم های کوتاه حاضر می شوند و این کمک بزرگی به فیلم کوتاه است و اقدام آن ها جای تحسین و تشکر کند. با این حال هزینه ساخت فیلم بسیار بالاست ، در گذشته با کمترین هزینه امکان ساخت فیلم کوتاه وجود داشت اما برای ساخت یک اثر حداقل باید 200 میلیون کنار بگذارید و مطمئناً وقتی اکران آنلاین به صورت جدی ادامه دار باشد می توان انتظار داشت که سینمای کوتاه رشد بیشتری داشته باشد و بیشتر از حضور عوامل حرفه ای بهره مند شود هر چند که نبود عوامل حرفه ای هم نباید دلیلی بر نساختن فیلم کوتاه شود. این سینما مثل همیشه می تواند حیات خود را ادامه دهد و بدون عوامل حرفه ای هم راه خود را پیدا می کند. سینمای کوتاه میراثی است که به دست ما رسیده و باید آن را برای نسل بعد حفظ کنیم.


بیوگرافی محمدرضا مصباح

محمدرضا مصباح متولد اسفند 1354 در تهران تهیه کننده ، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما اهل ایران است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو