طرز تهیه غوره پلو

طرز تهیه غوره پلو, دستور پخت غوره پلو

در این آموزش از سایت آموزشی چی شی شما را با یکی از غنی‌ترین و خوش‌طعم‌ترین غذاهای سنتی مازندران، غوره پلو، آشنا می‌کنیم. این غذای خوشمزه با ترکیبی از مزه‌های ترش و ملایم، به همراه مرغ و لوبیا چیتی، یک پلوی رنگارنگ و دلپذیر را ارائه می‌دهد که هم برای مجالس و هم برای وعده‌های خانوادگی مناسب است.

برای تهیه غوره پلو، ابتدا لوبیا چیتی باید برای چندین ساعت پخته شود تا نرم شود. برنج نیز باید به صورت جداگانه خیس خورده و تا حد نیم‌پز بجوشد. در قابلمه‌ای دیگر، ته‌دیگ را با نان یا سیب زمینی آماده کرده و برنج را روی آن بریزید تا دم بکشد.

مرغ، پس از اینکه با پیاز و پودر سوخاری در غذاساز مخلوط و یکدست شد، به شکل کوفته قلقلی سرخ می‌شود. سپس زعفران را به مرغ اضافه کرده و لوبیا چیتی را نیز با رب گوجه فرنگی تفت دهید. در نهایت، ترکیب مرغ و لوبیا به همراه غوره به برنج اضافه شده و با زرشک و خلال پسته تزئین می‌شود.

مادهمقدار برای 4 نفر
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
برنج4 پیمانه
پاپریکا و پودر سیربه مقدار لازم
زرشک تفت داده شده۲/۱ پیمانه
غوره۲/۱ لیوان
خلال پسته برای تزئین۳/۱ پیمانه
لوبیا چیتی از قبل پخته شده۲/۱ پیمانه
فلفل سیاهبه مقدار لازم
سینه یا ران مرغ یا ترکیبی از هر دو۵۰۰ گرم
پودر سوخاری۲ قاشق غذا خوری
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
رب گوجه رقیق شده۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
پیاز۱ عدد

طرز تهیه غوره پلو

مرحله 1: پخت لوبیا چیتی

لوبیا چیتی که از شب قبل در آب خیسانده‌اید را در قابلمه‌ای ریخته، مقداری آب اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. در قابلمه را ببندید و اجازه دهید لوبیا چیتی به مدت 2 ساعت ساعت بپزد و کاملا نرم شود. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بافت لوبیا در کیفیت نهایی غوره پلو تاثیرگذار است.

مرحله 2: آماده‌سازی برنج

در قابلمه‌ای بزرگ، آب را به جوش آورید. برنج را که از قبل با آب و نمک خیس کرده‌اید، به همراه مقداری روغن و کمی نمک داخل قابلمه بریزید. اجازه دهید برنج به مدت ۶ تا ۷ دقیقه بجوشد تا نیم‌پز شود، سپس آبکش کرده و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود.

مرحله 3: تهیه ته‌دیگ

در قابلمه‌ای دیگر، مقداری روغن ریخته و کف آن را چرب کنید. بر اساس ذائقه، نان یا سیب زمینی برش داده شده را در کف قابلمه قرار دهید. سپس برنج نیم‌پز را روی آن بریزید و کمی روغن یا کره روی برنج بریزید. در قابلمه را ببندید و برنج را روی حرارت ملایم دم کنید.

مرحله 4: آماده‌سازی مرغ برای غوره پلو

گوشت مرغ را از استخوان جدا کرده و در غذاساز بریزید تا کاملا له شود. پیاز را پوست گرفته، بشویید و خرد کنید و به همراه مرغ در غذاساز بریزید تا یکدست شوند. سپس پودر سوخاری را اضافه کرده و دوباره میکس کنید تا بافتی منسجم به دست آید.

مرحله 5: استراحت مخلوط مرغ

مخلوط آماده شده را در ظرفی ریخته و برای یک ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه‌ها به خوبی با هم ترکیب شده و بافت مخلوط استحکام پیدا کند.

مرحله 6: شکل دادن و سرخ کردن کوفته مرغ

مخلوط را از یخچال خارج کرده، با دست فرم دهید و به شکل گردو درآورید. در تابه‌ای روغن ریخته و کوفته های مرغ را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شوند.

مرحله 7: اضافه کردن زعفران به مرغ

پس از سرخ شدن، زعفران دم کرده را به همراه کمی آب روی کوفته‌های قلقلی مرغ ریخته و حرارت را کم کنید تا کوفته‌ها به طور کامل مغزپخت شوند.

مرحله 8: تفت دادن لوبیا چیتی

لوبیا چیتی پخته شده را آبکش کرده و در تابه‌ای با کمی روغن تفت دهید. سپس رب گوجه فرنگی اضافه کرده و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. گوشت قلقلی و غوره را به تابه اضافه کرده و با بقیه مواد تفت دهید تا طعم‌ها به خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله 9: تزئین و سرو غوره پلو

برنج دم کشیده را در ظرف مناسبی بریزید، مخلوط گوشت و لوبیا را روی برنج پخش کنید. سپس با زرشک تفت داده شده و خلال پسته تزئین کرده و به عنوان یک غذای مجلسی سرو نمایید. نوش جان!