متن اجرا و سخنرانی نوروز؛ متن های ادبی مجری عید نوروز

منبع: روزانه

1

1402/12/12

11:06


چنانچه با کلیدواژه های زیر وارد سایت شده اید، متن مجری گری عید نوروز، جملات اجرا برای سال نو، متن مجری عید نوروز، متن اجرای جشن سال نو، جملات مجری …

چنانچه با کلیدواژه های زیر وارد سایت شده اید، متن مجری گری عید نوروز، جملات اجرا برای سال نو، متن مجری عید نوروز، متن اجرای جشن سال نو، جملات مجری جشن سال نو و … پس در ادامه زیباترین متن های اجرا و سخنرانی نوروز و همچنین متن های ادبی مجری عید نوروز را گردآوری کرده ایم.

متن اجرا و سخنرانی نوروز؛ متن های ادبی مجری عید نوروز

جملات اجرای عید نوروز

متن مجری عید نوروز طولانی
بر سفره ی هفت سین نشستن نیکوست

هم سنبل و سیب و دود کُندر خوشبوست

افسوس که هر سفره کنارش خالی ست

از پاره دلی گمشده یا همدم و دوست

یکی از مقدمات مهم و اصلی ایرانیان برای استقبال از سال جدید “سفره هفت سین” است که بطور معمول ساعاتی پیش از تحویل سال نو گسترده شده و سیزدهم فروردین جمع می‌شود.

عاملى که “نوروز” را از دیگر جشنهاى ایران باستان جدا کرد و باعث ماندگارى آن تا امروز شد “فلسفه وجودى نوروز” یعنی زایش و نو شدنى است که در طبیعت دیده مى شود.

شک نیست یکى از نمودهاى زندگى جمعى، برگزارى جشنها و آیینهاى گروهى است، گردهم آمدنهایى که به نیت نیایش و شکرگزارى و یا سرور و شادمانى شکل مى گیرند.

بر همین اساس جشنها و آیینهاى جامعه ایران را هم مى توان به سه گروه عمده تقسیم بندى کرد: جشنها و مناسبتهاى دینى و مذهبى، جشنهاى ملى و قهرمانى و جشنهاى باستانى .

نوروز از جشنهای باستانی ایران است که چون مبنای آن تازگى بخشیدن به طبیعت و روح انسان است، پایدار ماند و جاودان است.

یکی از ارکان اصلی نوروز، چیدن سفره هفت سین برای جمع شدن بر گرد آن به هنگام تحویل سال است . در بسیارى از منابع آمده است که “هفت سین” نخست “هفت شین” بوده و بعدها به “سین” تغییر یافته است.

هفت شین‌ها

شمع، شیرینى، شهد (عسل)، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات، اجزاى تشکیل دهنده سفره هفت شین بودند. برخى دیگر به وجود “هفت چین” در ایران پیش از اسلام اعتقاد دارند. در زمان هخامنشیان در نوروز به روى هفت ظرف چینى غذا مى گذاشتند که به آن هفت چین یا هفت چیدنى مى گفتند.

بعدها در زمان ساسانیان هفت شین رسم متداول مردم ایران شد و شمشاد در کنار بقیه شینهاى نوروزى، به نشانه سبزى و جاودانگى بر سر سفره قرارگرفت. بعد از سقوط ساسانیان وقتى مردم ایران اسلام را پذیرفتند، سعى کردند سنتها و آیینهاى باستانى خود را نیز حفظ کنند.

در روزگار ساسانیان، قابهاى زیباى منقوش و گرانبها از جنس کائولین از چین به ایران وارد مى شد. یکى از کالاهاى مهم بازرگانى چین و ایران همین ظرفهایى بود که بعدها به نام کشورى که از آن آمده بودند “چینى” نامگذارى شد و به گویشى دیگر به شکل سینى و به صورت معرب “سینى” در ایران رواج یافتند.

اجزایی که بر روی سفره هفت سین قرار می گیرد عبارتند از: سیب، سرکه، سمنو، سماق، سیر، سنجد و سبزى (سبزه) .

قرآن کریم در سفره هفت سین

ایرانیان به هنگام چیدن سفره هفت سین اولین و مهمترین موردی را که بر سفره قرار می دهند، قرآن کریم است . ایرانیان مسلمان به نشانه توکل و توسل به خداوند متعال در آغاز سال و درخواست بهترینها از خالق خویش قرآن را در بهترین جای سفره قرار داده و پس از آن اجزای دیگر را می چینند .

متن مجری عید نوروز برای مدرسه
و انتهای این قصه‌ی سرد و سفید

همیشه سبز خواهد بود

تا رسیدن سال نو ،

تنها یک سلام خورشید باقی ست . . .

نوروزتان مبارک باد

خوراکى هایى که به نیت هاى گوناگون انتخاب شده اند:

سمنو: نماد زایش و بارورى گیاهان است و از جوانه هاى تازه رسیده گندم تهیه مى شود.

سیب: هم نماد بارورى است و زایش. درگذشته سیب را درخم هاى ویژه اى نگهدارى مى کردند و قبل از نوروز به همدیگر هدیه مى دادند.

مى گویند که سیب با زایش هم نسبت دارد، بدین صورت که اغلب درویشى سیبى را از وسط نصف مى کرد و نیمى از آن را به زن و نیم دیگر را به شوهر مى داد و به این ترتیب مرد از عقیم بودن و زن از نازایى رها مى شد.

سنجد: نماد عشق و دلباختگى است و از مقدمات اصلى تولدو زایندگى. عده اى عقیده دارند که بوى برگ و شکوفه درخت سنجد محرک عشق است!

سبزه: نماد شادابى و سرسبزى و نشانگر زندگى بشر و پیوند او با طبیعت است.

درگذشته سبزه ها را به تعداد هفت یا دوازده که شمار مقدس برج هاست در قاب هاى گرانبها سبز مى کردند. در دوران باستان درکاخ پادشاهان ۲۰ روز پیش ازنوروز دوازده ستون را از خشت خام برمى آوردند و بر هریک از آنها یکى از غلات را مى کاشتند و خوب روییدن هریک را به فال نیک مى گرفتند و برآن بودند که آن دانه درآن سال پربار خواهدبود. در روز ششم فروردین آنها را مى چیدند و به نشانه برکت و بارورى در تالارها پخش مى کردند.

سماق و سیر نماد چاشنى و محرک شادى در زندگى به شمار مى روند. اما غیر از این گیاهان و میوه هاى سفره نشین، خوان نوروزى اجزاى دیگرى هم داشته است: دراین میان « تخم مرغ» نماد زایش و آفرینش است و نشانه اى از نطفه و نژاد. «آینه» نماد روشنایى است و حتماً باید در بالاى سفره جاى بگیرد. «آب و ماهى» نشانه برکت در زندگى هستند. ماهى به عنوان نشانه اسفندماه بر سفره گذاشته مى شود.

و «سکه» که نمادى از امشاسپند شهریور (نگهبان فلزات) است و به نیت برکت و درآمد زیاد انتخاب شده است.

شاخه هاى سرو، دانه هاى انار، گل بیدمشک، شیر نارنج، نان و پنیر، شمعدان و… را هم مى توان جزو اجزاى دیگر سفره هفت سین دانست. «کتاب مقدس» هم یکى از پایه هاى اصلى خوان نوروزى است و براساس آن هرخانواده اى به تناسب مذهب خود، کتاب مقدسى را که قبول دارد بر سفره مى گذارد.

چنانچه مسلمانان قرآن، زرتشتیان اوستا و کلیمیان تورات را بر بالاى سفره‌هایشان جاى مى‌دهند. بر سر سفره زرتشتیان درکنار اسپند و سنجد، « آویشن» هم دیده مى شود که به گفته موبد فیروزگرى خاصیت ضدعفونى کننده و دارویى دارد و به نیت سلامتى و بیشتر به حالت تبریک بر سر سفره گذاشته مى شود.

در هرصورت او پیروز است و نامش خجسته است و از نزد خدا مى آید و خواهان نیک‌بختى است و با تندرستى و گوارایى وارد شده است و سال نو را به همراه آورده است!

متن مجری جشن عید نوروز
آمدن عید یادآور جشن و شادمانی ها ست. غبار غم از دل زدودن و شور و شعف و شادی را به خانه ی دل و جان دعوت کردن و کام را شیرین نمودن است. موسم عید برای عوام و خواص موعد ترانه و گلگشت به باغ و راغ و اوج التذاذ از بساط طبیعت و شادی و فرح درونی و برونی است که در صحن خیال به نیکی باقی خواهد ماند.

امید است هر ساله گلستان عید بر وجود نازنینتان بهاران باشد.

مطلب مشابه: پیام تبریک سال نو دوستانه + جملات زیبای تبریک عید نوروز به دوستان و رفقا

متن مجری عید نوروز کوتاه

به نام خالق بهار

از فیض نگار، جان هستی به هیجان آمده است و در بزم عارفانه ی شاهد و معشوق ، به یمن ریزش کریمانه ی تحفه های آسمانی، دایره ی دلدادگی و مستانگی نقش تجلی زده است. در پرده نمایی از بهار دل انگیز و نوروز 1403 به امید سرافرازی در عرصه های جهانی و دست یابی به قله های عظمت و اقتدار با توکل به عنایات حضرت حق سروقامت ایستاده ایم. سال جدید ، سال پرواز، سال شکوهمندی ایران اسلامی مبارک باد.

متن مجری عید نوروز
در زمین نگاه کن که چگونه بساط تو ساخته است و جوانب وی فراخ گسترانیده و از زیر سنگ های سخت ، آب های لطیف روان کرده تا بر روی زمین می رود و به تدریج بیرون می آید: و در وقت بهار بنگر و تفکر کن که زمین چگونه زنده شود و چون دیبای هفت رنگ گردد، بلکه هزار رنگ شود.

اگر در خانه ای شوی که به نقش و گچ کنده کرده باشند، روزگاری دراز صفت آن گویی و تعجب کنی و همیشه در خانه ی خدایی هیچ تعجب نکنی؟ و این عالم اجسام خانه ی خداست و فرش وی زمین است و چراغ وی ماه است و شعله ی وی آفتاب و تو از عجایب این غافل که خانه بس بزرگ است و چشم تو بس مختصر و در وی نمی گنجد.

و مثل تو چون مورچه ای است که در قصر ملکی سوراخی دارد، جز غذای خویش و یاران خویش چیزی نمی بیند و از جمال صورت قصر و بسیاری غلامان و سریر ملک وی، هیچ خبر ندارد. اگر خواهی به درجه ی مورچه قناعت کنی، می باش و اگر نه راهت داده اند تا در بستان علم و معرفت تماشا کنی و بیرون آیی. چشم باز کن تا عجایب بینی که مدهوش و متحیر شوی.

میان برنامه (شعر)

بهار به راستی جلوه‌ای از وجود خداوند باری تعالی است. نمای کوچکی از قدرت بی حد خالق حی و توانا.

بهار فصلی است که در آن، به هر سو نظر کنیم جلوه‌ای از وجود ناپیدای آن خالق پیدا و پنهان را می‌یابیم.

مفهوم زیبایی که شهریار آن را چنین بیان می‌کند:
از همه سوی جهان جلوه او می‌بینم
جلوه اوست جهان کز همه سو می بینم

چون به نوروز کند پیرهن از سبزه و گل
آن نگارین همه رنگ و همه بو می‌بینم

متن مجری سال نو
یا مقلب القلوب و الابصار/ یا مدبر اللیل و النهار/ یا محول الحول و الاحوال/ حول حالنا الی احسن الحال

چهر ه آرایی زمین در سیر خوش آهنگ زمان رخ می نماید تا با اراده ی نقاش زندگی و معمار پویندگی و پایندگی، غنچه ها بر شاخساران و بوته ها بر جویباران و قمریان بر کوهساران، هم آواز و هم نوا سرود سرخوشی و بانگ چاووشی بردارند که بهار فرش می گسترد و دل می بردو سکوت و سکون و سردی به نغمه و حرکت و گرمی مبدل می شود.

نوای امید از بام تا شام بر رواق دل ها طنین انداز است تا هم پای عشق ها و امیدها و نویدها، دل ها را به نور ایمان برافروزیم و دست ها را با رمز پیروزی نهضت بزرگ خود در سال های نخستین به هم گره ببندیم، گام های استوار را در تحقق طرح های ماندگار برداریم تا در آغازین راه هزاره ی سوم انگشت حیرت جهانیان و نگاه تحسین برانگیزشان را در باور و باروری ها و خلاقیت هایمان بنگریم و در صفحات تاریخ بنگاریم.

ضمن عرض شادباش فرارسیدن بهار دل انگیز 1403 ،بهترین آرزوها و تحقق برترین آرمان ها را از خدای بهار تمنا دارد.

مطلب مشابه: عکس نوشته سال نو مبارک برای پروفایل + زیباترین متن های تبریک عید نوروز

میان برنامه (شعر)

بر چهره ی گل نسیم نوروز خوش است
در صحن چمن روی دل‌افروز خوش است

از دْی که گذشت هرچه گویی خوش نیست
خوش باش و ز دْی مگو که امروز خوش است
«خیام»

میان برنامه (متن ادبی)

سپیده دمید و بهاران آمد. پیرزن سفید موی زمستان رفت و دختر شاد و سبزگیسوی بهار قدم به طبیعت گذاشت. از آسمان خوشی می‌بارد. سوسن و نسرین عطر سرزندگی بهارانه را هدیه می‌کنند. بلبل و قمری نغمه زیبا سرمی‌دهند و ترانه بهاری می‌خوانند. دشت و دمن لباس سبز با گل‌های ریز بهاری پوشیده است.

باد صبا می‌چرخد و خبر را به گوش همه می‌رساند: بهار آمد! من نیز به یمن بهاران همراه و هم‌نوا با کائنات بهترین تبریکاتم را تقدیم شما می‌دارم.

چه زیباست جمال شما دوستان را در بوستان بهار دیدن و زیباترین شادباش را به سویتان روانه کردن…

میان برنامه (متن ادبی)

بهار می‌آید. با جامه‌ی سپیدی از شکوفه بر تن، با تاجی از سنبل بر سر و با دسته‌ای سوسن در بر.

بهار می‌آید و مشام جان‌ها را به بوی خوش گل‌های رنگینش می‌نوازد. بهار می‌آید، با همان شکوه دیرین، همان شور شیرین، و همان وجود مهرآفرین.

آغاز بهار، نوید شروعی دوباره است. صفیر تولدی نو، دوباره زاده شدن و بار دیگر زیستن.

ندای پالودن جان‌های آلوده است و نو کردن وجود فرسوده، زیر بارانی سرشار از عشق و سراسر شکوه.

پس در این روزِ نو، که بار دیگر طبیعت بی‌جان را، حیاتی تازه بخشیده و رخوت زمستان را به فضای پرمهر نوای مستان مبدل کرده است، همراه با جهان هستی، رخت کهنه از تن بر کن و تو نیز بهاری شو. که به قول حافظ شیرین سخن:

«سخن در پرده می‌گویم چو گل از غنچه بیرون آی
که بیش از پنج روزی نیست حکم میر نوروزی»

حسن ختام

سپاسگزارم که تا انتهای برنامه همراه ما بودید.

روزگارت بر مراد، روزهایت شاد شاد، آسمانت بی غبار، سهم چشمانت بهار، قلبت از هر غصه دور، بزم عشقت پر سرور، بخت و تقدیرت قشنگ، عمر شیرینت بلند، سرنوشتت تابناک، جسم و روحت پاک پاک و نوروزت ناب ناب باد.

در پناه یزدان پاک، پیروز و برقرار باشید.

متن مجری برنامه جشن سال نو

متن مجری جشن سال نو
اگر چه یادمان می رود که

عشق تنها دلیل زندگی است

اما خدا را شکر که نوروز هر سال

این فکر را به یادمان می آورد.

نوروزتان مملوء از عشق

فصل بهار برای اصحاب معنی زمان درس آموزی هزاران نکته ی شناخته شده است. هنگامه ی بهار زمان گفتن و شودن از محبت ، عشق و دوستی ، فرصتی سرسبز برای اندیشیدن و تفکر و زدودن زنگار از آیینه ی دل و صحیفه ی وجود، مفهوم یافته است.

در این ایام تازگی، طراوت و شادابی ، هر آن کس که کوهسار اندیشه را در میهمانی سبزینه و جویبار سیراب می خواهد در هم نوایی با تحول دوباره ی طبیعت، تحول و نو شدن را به آرزو می نشیند و گام در راه تحول می گذارد.

بهار، محبت ورزی عالم هستی را نسبت به مخلوقات و نوع بشر را متبلور می سازد و گوش دل، برتر از هر زمانی مجال شنودن و ستایش از زیبایی مطلق را می یابد.

در غوغای زندگی و در هیجان سراسیمگی که صفای دل به دلتنگی متمایل و رویت جمال حق در آشفته بازار دوران، مه آلود گشته، این ضرب آهنگ نغمه ی بهاری است که این همه را در ساحل وصال، به آرامش و افق روشن فردا فرا می خواند.

میان برنامه (شعر)

نوروز بمانید که ایام شمایید
آغاز شمایید و سرانجام شمایید

آن صبح نخستین بهاری که به شادی
می‌آورد از چلچله پیغام شمایید

خورشید گر از بام فلک عشق فشاند
خورشید شما عشق شما بام شمایید

عشق از نفس گرم شما تازه کند جان
افسانه بهرام و گل اندام شمایید

ایام به دیدار شمایند مبارک
نوروز بمانید که ایام شمایید
شاعر: «پیرایه یغمایی»

مطلب مشابه: متن در مورد نوروز باستانی + جملات تبریک عید نوروز ایرانیان با عکس پروفایل

میان برنامه (شعر)

برآمد باد صبح و بوی نوروز
به کام دوستان و بخت پیروز

مبارک بادت این سال و همه سال
همایون بادت این روز و همه روز
«سعدی»

آغاز کلام

به نام نقش‌بند صفحه‌ی خاک
عذار افروز مه رویان افلاک

خداوندی که در ذاتش علل نیست
جهان داری که در ملکش خلل نیست

قمر را روشنایی نامـــه داده
عطارد را دوات و خامه داده

یتیمی را حبیب خویش خوانده
ز ادنایش به «او ادنی» رسانــده
«خواجوی کرمانی، مثنوی گل و نوروز»

سلامی به گرمی مهر و لطافت بهار، پیشکش محضر شما عزیزان و گرامی دوستان؛ مدعوین ارجمند برنامه‌ی …………. .

اینجانب مسعود پایمرد، عرض خیرمقدم دارم محضر ارزشمند یکایک شما مهربانان و مهرآفرینان حاضر در برنامه. همچنین محضر ارزشمند ………… (در صورت داشتن مهمان ویژه ابتدا نام و سپس سمت در این قسمت ذکر شود)

اکنون که بهار دل آرا، با دامن رنگین و نوای آهنگین، همراه سمن و سنبل و سوسن از راه می‌رسد، شادباش بنده را پذیرا باشید. نوروز به کامتان خوش، و سال نو بر شما مبارک باد.

برای عید نوروز:

به نام خداوندی که دگرگون کننده ی قلب هاست و با سلام به امتی که نوروزشان را عید می گیرند و عیدشان را در رضای خداوند می دانند.

بهار مثل جان در کالبد شهر جاری است. بوی شقایق و سنبل و زنبق، مشام آدمی را که هنوز از عاطفه ها فاصله نگرفته پر کرده و به زودی زمستان پیر و فرتوت، رخت از زمین بر می بندد و تا سال دیگر از ما دور می شود.

بهار، یکی از فصل های پر طراوت سال است. فصلی که در آن زمین، نفس تازه می کند و به میمنت حضورش فرشی از گل و گیاه می نشاند.

در بهار همه چیز رنگ تازگی می گیرد. آسمان هم آبی آبی می شود تا خورشید فروتنانه بتابد و تن خسته ی گیاه و درخت را که از یک خواب برخاسته و خموده است ، گرم کند.

راستی ما برای بهار چه کرده ایم؟ ما برای تازگی چه تدبیری اندیشیده ایم؟ آیا زمستان از تن ما هم رخت بر بسته و بهار در جانمان نشسته است؟ چه قدر از کدورت ها را فراموش کرده اید؟ آیا فرصت کرده اید خانه تکانی دلتان را سر فرصت انجام بدهید؟ برای روزهای عیدتان چه قدر لبخند کنار گذاشته اید؟

بیایید مثل بهار با سخاوت باشید. مثل خورشید نورافشانی کنید، مثل بوی مطبوع گل به جان ها بنشینید تا آسمان زندگیتان آبی آفتابی شود.

میان برنامه (شعر)

عید آمد و مرغان ره گلزار گرفتند
وز شاخه گُل داد دل زار گرفتند

نوروز همایون شد و روز می گلگون
پیمانه کشان ساغر سرشار گرفتند
«فروغی بسطامی»

متن مجری برای عید نوروز
زیارت گل ” بهاریه “

قرق کنید فضا را نگار می آید/ چراغ لاله بیارید، یار می آید

ز بوستان ازل، گلبهار نوروزی/ به باغ آینه بی اختیار می آید

گشاده چهره، متین، آفتاب مهر آیین/ به قصد قربت گل، بی قرار می آید

غزال وحشی عشق از کرانه های الست/ به دشت منتظر روزگار می آید

دوان دوان و ثناخوان ز قله های امید/ پی زیارت گل، آبشار می آید

قدح کشان و غزل خوان قناری طبعم/ به وصف خاطره، آیینه وار می آید

ز باغ عشوه به دامان دختر صحرا/ شکوفه های غزل آبدار می آید

عروس قافیه زیبا و دلنشین و وزین/ به بزم دلکش شعر بهار می آید

بهار معنی طراوت می دهد.

معنی رویش سبز جوانه ها.

معنی سبز و با صفا و صمیمی شدن.

معنی بیداری و تلاش و کوشش.

بهار گل واژه های پاکی و پاکیزگی را در گوش جان ها ترنم می کند.

و با نسیم سحرگاهی ره به سوی هستی می پوید.

به کوه و دشت و چمنزار و بیشه زار سر می زند.

در میان کوچه ها و خیابان ها خانه ها و شهر و روستا سرود عشق می سراید.

و پیام هستی بخش الهی را به همه می رساند.

چه زیبا و دل انگیز است که:

طبیعت با هر آنچه در اوست از انسان ها و حیوان و گیاه،

این ندای وحی گونه خدایی را به جان می پذیرد و جانی تازه می گیرد.

آری بهار یعنی زندگی دوباره و جلوه ای از روز رستاخیز.

اکنون: در آغاز سال نو با الهام از آیات رحمانی و شکر از نعمت های بیکران ربانی

بیایید: پنجره های دل را به روی بهار زندگی باز کنیم.

از هر چه بدی و زشتی است روی گردانیم و دیگران را نیز،

و به هر چه خوبی و زیبایی است دل بندیم

در یک سخن بیایید: دل هایمان را بهاری کنیم.

مطلب مشابه: متن تبریک مذهبی عید نوروز + جملات با موضوع مذهبی برای تبریک سال نو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو