آموزش مرحله به مرحله تهیه خورش قیمه نذری؛ نکات خوشمزه شدن

منبع: تاپ ناز

2

1402/12/12

14:20


خورش قیمه نذری یکی از اقسام غذا های سنتی و خیلی محبوب ایرانی می باشد. معمولا با دستور ها و مواد مختلفی تهیه می شود. این خورش لذیذ افزون بر …

آموزش مرحله به مرحله تهیه خورش قیمه نذری؛ نکات خوشمزه شدن

خورش قیمه نذری یکی از اقسام غذا های سنتی و خیلی محبوب ایرانی می باشد. معمولا با دستور ها و مواد مختلفی تهیه می شود. این خورش لذیذ افزون بر اینکه در مهمانی ها زینت بخش سفره ها می باشد در ایام مذهبی و مناسبت های ویژه هم به شیوه نذری بین مردم پخش می شود. خورش قیمه معمولا با گوشت قرمز تهیه می شود ولی افرادی که نمی توانند گوشت قرمز مصرف کنند می توانند این خورش را با گوشت مرغ یا حتی بدون گوشت هم تهیه کنند.

همانطور که گفته شد خورش قیمه جزء اصیل ترین غذا های ایرانی می باشد که اقسام خیلی متنوعی دارد. حداکثر ۱۰ دستور پخت آن در کتاب های آشپزی به ثبت رسیده است. جهت دیدن آموزش کامل و گام به گام طرز پخت این خورش اصیل و مجلسی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت پخت خورش قیمه نذری برای ۴ نفر

آموزش مرحله به مرحله تهیه خورش قیمه نذری؛ نکات خوشمزه شدن

برای پخت خورش قیمه نذری نخست بایستی مواد لازم آن را تهیه کرد که عبارتند از:

  • گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
  • لپه ۲ پیمانه
  • سیب زمینی ۲ عدد متوسط
  • لیمو عمانی ۴ عدد
  • گل سرخ و دارچین به مقدار کافی
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن به مقدار کافی

مراحل پخت خورش قیمه نذری خوشمزه

آموزش مرحله به مرحله تهیه خورش قیمه نذری؛ نکات خوشمزه شدن

برای پخت خورش قیمه نذری خوشمزه بایستی مراحل زیر را طی کنید:

مرحله نخست

جهت درست کردن این خورش خوشمزه به صورت نذری نخست بایستی لپه را داخل آب بخیسانید. بدین منظور لپه را داخل یک کاسه بریزید و آب را به حدی بریزید که حدود یک بند انگشت بالاتر از لپه ها باشد. بعد از آن بگذارید تا لپه ها یک شب خیس بخورند تا نفخ آنها گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز ها را بایستی به شکل نگینی خرد کنید. بعد از آن قابلمه ای که جهت پخت خورش قیمه در نظر گرفته اید را بر روی شعله بگذارید مقداری روغن به آن بیفزایید. سپس پیاز های نگینی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله سوم

بعد از تفت دادن پیاز ها و زمانی که کمی سبک و حالت شیشه ای شدند گوشت را که از قبل خرد کرده اید را به پیاز اضافه کنید. سپس کمی فلفل سیاه و زردچوبه به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و گوشت را به خوبی تفت دهید تا اندکی سرخ شود.

مرحله چهارم

در این مرحله از پخت خورش قیمه نذری بعد از اینکه گوشت را به خوبی تفت دادید رب گوجه فرنگی را هم به آن بیفزایید. رب گوجه فرنگی را بایستی به خوبی تفت دهید این کار معمولا هم سبب خوش رنگ تر شدن خورش می شود هم اینکه مزه و بوی خامی رب را می گیرد.

مطلب مشابه: طرز تهیه خورش انار مسما غذای خوشمزه و سنتی شمال

مرحله پنجم

بعد از اینکه مراحل بالا را انجام دادید حدود ۴ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و بگذارید گوشت حدود ۱ ساعت با حرارت کم بپزد. در این زمان لپه ها را که از قبل در آب خیس شدند آبکشی و با اندکی روغن مایع درون قابلمه دیگری بریزید.

مرحله ششم

اکنون قابلمه ای که لپه ها داخل آن قرار دارد را بر روی حرارت بگذارید و به مدت ۲ دقیقه آن ها را تفت دهید تا بعد از پخت خرد نشوند. پس از آن به لپه های سرخ شده ۲ لیوان آب جوش بی افزایید و بگذارید لپه ها حدود ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت بپزند.

مرحله هفتم

یکی از مراحل پخت خورش قیمه نذری این است که لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کرده و داخل یک لیوان آب بگذارید تا تلخی لیمو ها گرفته شود. همچنین می توانید لیمو عمانی ها را از وسط نصف نموده و دانه هایشان را بیرون آورده تا خورش قیمه را تلخ نکنند.

مرحله هشتم

بعد از اینکه لپه پخت آن را درون یک صافی آبکش کنید و به قابلمه حاوی گوشت بی افزایید. علت اینکه لپه ها را جداگانه پختیم این است که برخی از لپه ها دارای لعاب زیادی هستند و سبب می شوند که مزه خورش شبیه ابگوشت شود.

مرحله نهم

اکنون بایستی صبر کنید خورش قیمه نذری روی شعله با حرارت ملایم جا بیفتد و کم کم روغن بیندازد. در نیم ساعت پایان پخت غذا، لیمو عمانی ها را با پودر گل سرخ و پودر دارچین به غذا اضافه کنید. بعد از آن مزه غذا را بچشید تا بدانید که نمک و ادویه های آن کافی است اگر کافی نبود حتما آنها را تنظیم کنید.

مرحله دهم

به این مسئله دقت نمایید که تحت هیچ شرایطی پودر دارچین را در آغاز پخت به خورش قیمه اضافه نکنید. چرا که رنگ خورش را تیره و بد رنگ می کند. در زمان جا افتادن غذا سیب زمینی ها را آماده کنید. بدین منظور سیب زمینی های مورد نیاز را پوست بگیرید.

مطلب مشابه: خورش کنگر با سبزی مناسب برای سحری ماه رمضان

مرحله یازدهم

از دیگر مراحل پخت خورش قیمه نذری می توان به آماده کردن سیب زمینی پرداخت. در این مرحله سیب زمینی ها را به شکل خلالی نازک و یک اندازه برش بزنید. پس از آن سیب زمینی ها را با آب سرد شستشو دهید تا نشاسته اضافی آنها کاملا از بین برود. چنانچه این کار را انجام ندهید سبب چسبیده شدن سیب زمینی به تابه و در نهایت له شدن آنها می شود.

مرحله دوازدهم

در این مرحله سیب زمینی هایی که شستید را داخل یک دستمال تمیز کامل خشک نمایید. پس از آن یک تابه را بر روی شعله قرار دهید و کمی روغن به آن بیفزایید. سپس زمانی که روغن به خوبی داغ شد سیب زمینی ها را داخل تابه بریزید.

مرحله پایانی

بعد از اینکه سیب زمینی ها کاملا سرخ شدند، آنها را بر روی دستمال حوله ای قرار بدهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. در آخر بعد از اینکه خورش روغن انداخت و به خوبی جا افتاد آن را با سیب زمینی سرخ کرده در ظرف مدنظرتان بکشید و همراه با برنج سرو نمایید.

دلایل تلخ شدن خورش قیمه نذر

آموزش مرحله به مرحله تهیه خورش قیمه نذری؛ نکات خوشمزه شدن

یکی از مسائلی که آشپزهای غیر حرفه ای با تهیه خورش قیمه نذری دارند این است که خورش آنها تلخ و بد طعم می شود. از عمده ترین عللی که سبب تلخ شدن خورش می شود عبارتند از:

لیمو عمانی

از عمده ترین عللی که سبب می شود خورش قیمه تلخ و بدمزه شود این است لیمو عمانی ها را در آغاز پخت غذا به خورش اضافه می کنیم. لازم نیست در آغاز پخت لیمو ها را درون خورش بریزید، چنانچه در نیم ساعت پایانی لیمو را درون خورش بریزید افزون بر اینکه خورش تلخ و بدمزه نمی شود بلکه مزه خیلی خوبی هم می گیرد. بهتر است توجه نمایید که بایستی دانه های درون لیمو عمانی را پیش از ریختن در خورش بیرون بیاورید.

رب گوجه فرنگی

مسئله دیگری که سبب بد مزه شدن خورش قیمه نذری می شود این است که رب گوجه فرنگی بیش از اندازه سرخ شده است. رب گوجه فرنگی را بایستی به اندازه ای تفت دهید که تنها مزه و بوی خامی آن گرفته شود. بیش از اندازه تفت دادن رب گوجه فرنگی سبب می شود مزه خورش تلخ شود.

مطلب مشابه: طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی خوشمزه ترین خورشی که تا به حال خورده اید!

گوشت مخصوص خورش قیمه نذری

چنانچه دوست دارید خورش قیمه شما همانند خورش قیمه نذری خوشمزه و خوش طعم شود حتما در تعیین گوشت دقت لازم را به خرج دهید. مسئله اول اینکه حتما از گوشت گرم جهت تهیه خورش استفاده کنید. مسئله دیگر اینکه لازم است نوع گوشت جهت تهیه این غذا مغز ران گوساله یا سردست گوسفندی می باشد.

نکات طرز تهیه خورش قیمه نذری

آموزش مرحله به مرحله تهیه خورش قیمه نذری؛ نکات خوشمزه شدن

برای تهیه خورش قیمه نذری خوشمزه بایستی به نکات زیر توجه نمایید:

  • رب گوجه فرنگی را بایستی به حدی سرخ کنید که مزه و بوی خامی آن گرفته شود و اندکی سرخ شود. بیش از حد تفت دادن رب گوجه فرنگی همانطور که قبلا ذکر شد سبب می شود مزه خورش تلخ شود.
  • اگر چوب دارچین یا هل نداشتید می توانید از پودر آنها استفاده کنید.
  • چنانچه خورش قیمه شما مزه تلخ پیدا کرده می توانید با افزودن سیب زمینی مزه تلخ آن را تا اندازه زیادی بگیرید.
  • هر چه در خورش خود زعفران زیادی استفاده کنید خورش شما خوش رنگ تر و مجلسی تر می شود.
  • استفاده از  قابلمه لعابی و مسی جهت پخت خورش قیمه نذری خیلی مناسب تر است.
  • تفت دادن لپه با گوشت سبب می شود لپه له و نصف شود.
  • برای داشتن یک خورش خوشمزه بهتر است از گوشت سردست استفاده نمایید
  • می توانید لپه ها را از قبل کمی درون آب بپزید و سپس به خورش اضافه کنید. اگرچه بایستی پیش از ریختن لپه ها آن ها را آبکشی نمایید و مجدد شستشو دهید و بعد به خورش اضافه نمایید.

نکات تکمیلی در خصوص خورش قیمه نذری

نکات تکمیلی در خصوص خورش قیمه نذری به شرح زیر می باشد:

  • زمان آماده سازی مواد اولیه این خورش خوشمزه و مجلسی تقریبا ۳۰ دقیقه می باشد.
  • زمان پخت و تهیه آن معمولا حدود ۳ ساعت می باشد.
  • خورش قیمه خوشمزه و لذیذ را می توان در وعده های اصلی چون نهار و شام میل کرد
  • حتی در ماه مبارک رمضان هم می توان این غذای لذیذ را به عنوان سحری سرو نمود.
  • دقت داشته باشید مقدار مواد لازم و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب می باشد.

مطلب مشابه: طرز تهیه خورشت سبزی اهوازی با طعمی بی نظیر و مجلسی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو