بیوگرافی تقی عسگری شناگر شیرجه زن و همسرش + فرزندان

بیوگرافی تقی عسگری شناگر شیرجه زن و همسرش + فرزندان


منبع: نم نمک

1

1402/12/14

09:58


در این مطلب جدید در سال 1402 و سال 2024 ، در ادامه با بیوگرافی کامل تقی عسگری شناگر به همراه عکس های خانوادگی و شخصی تقی عسگری و شیرجه تقی عسگری در 100 سالگی و فیلم شیرجه تقی عسگری و تقی عسگری جوانی و تقی عسگری شیرجه با شما در نم نمک خواهیم بود.

بیوگرافی تقی عسگری شناگر شیرجه زن و همسرش + فرزندان

زندگینامه تقی عسگری و همسرش(Taghi Asgari)

  • نام اصلی : تقی عسگری
  • متولد : بهمن 1303 تجریش
  • زمینه فعالیت : ورزش شنا
  • پیشه : شناگر پیشین
  • مدرک تحصیلی : ابتدایی
  • سالهای فعالیت : 1320 تا 1402
  • قد تقی عسگری :

بیوگرافی کامل تقی عسگری

تقی عسگری متولد بهمن 1303 در تجریش تهران ورزشکار و عضو پیشین تیم شیرجه ایران است.

بیوگرافی تقی عسگری شناگر شیرجه زن و همسرش + فرزندان

بیوگرافی تقی عسگری شناگر شیرجه زن و همسرش + فرزندان

تقی عسگری - Taghi Asgari

تقی عسگری - Taghi Asgari

به گزارش نم نمک ، بهمن ماه امسال بود که تقی عسگری تولد 100 سالگی اش را با شیرجه ای رویایی قبل از آغاز مسابقات جهانی شیرجه در دوحه از سکوی یک متر ، جشن گرفت و مایه بهت رسانه های جهان شد. مردی که عاشق «بنایی» بوده و به گفته خودش صدای فوق العاده ای در دوران جوانی داشته که چیزی کم از صدای همایون شجریان نبوده است.

عکس جوانی تقی عسگری

عکس جوانی تقی عسگری

تحصیلات

بنده شش کلاس ابتدایی را درس خواندم چون در تجریش فقط یک مدرسه ابتدایی بود و به دلیل مشغله کاری دیگر ادامه ندادم.

خانواده و اصالت

بنده در یکی از باغات تجریش به دنیا آمد ، پدرم باغدار بود البته خودش باغبان نبود و در واقع سرایدار باغ بود و من آنجا به دنیا آمدم. ما چهار برادر بودیم. بنده از همه آن ها کوچکتر بودم. از آن چهار فرزند فقط من زنده هستم.

تقی عسگری

علاقه از کودکی

در بچگی بسیار فعال و پر تحرک بودم و در مدرسه همواره نمره ورزشم 20 بود چرا که دائما با بچه محل های خود جفتک چارکش بازی می کردیم و با آن ها از درخت بالا می رفتیم و گردو می چیدیم و در مجموع بدنم خیلی پر تلاش بودم. در محل ما حوضی وجود داشت و در آن حوض ظرف می شستند و وضو می گرفتند. در این حوض شنا کردن را تنهایی و بدون کمک یاد گرفتم ، آن قدر  هر روز می رفتم و می آمدم تا یاد گرفتم و برای اینکه بهتر یاد بگیرم ، استخری در محله ما وجود داشت که تابستان ها ، بچه محل ها جمع می شدند و آنجا شنا می کردند. آنجا من شنا را به این ترتیب کامل یاد گرفتم. یک تکه چوب سفید کوچک تبریزی چون سبک تر از آب است با یک کلفتی خاصی و به طول 50، 60 سانتی متر زیر بغل خود می گرفتم تا پایین آب نروم و بعد از آن پا می زدم ، مثل وسایلی که الان وجود دارد و به این ترتیب شنا را یاد گرفتم.

تقی عسگری

یادگیری خودآموز شنا

بعضی از بچه محل های ما پشتک وارو می زدند و از نظر سنی بزرگتر و تقریبا 20 ساله بودند. بزرگ و کوچک همه به درون آب می آمدند. بعد من خیلی علاقمند شدم که چگونه آن ها می چرخند و به درون آب می آیند. پس از آن خودم شروع به انجام دادن آن حرکات کردم. البته چند بار انجام دادم که موفق نشدم. یک نفر به من گفت که باید یک مقدار سر خودم را محکم عقب ببرم و وارو بزنم ، من هم اینکار را انجام دادم و توانستم وارو بزنم. به هر حال در آن استخر به شیرجه علاقمند شدم. البته شیرجه را نمی شناختم. آن زمان به حرکات پشتک وارو ، شیرین کاری می گفتند و در چال حوض های تهران آن را انجام می دادم.

کار و استخر

جمعه ها تعطیل بودیم و یکشنبه ها به هر بهانه ای خود را به استخر می رساندم. صبح سر کار می رفتم و پس از ناهار نشان می دادم که دل درد دارم و مثل مار به خود می پیچیدم. صاحب کارم نیز می گفت به خانه برو و استراحت کن و مادرت هرچه بخواهی به تو می دهد. من هم دولا از محل کار بیرون می زدم. این سمت و آن سمت را نگاه می کردم تا کسی مرا نبیند و به سرعت به سمت منزل می رفتم و مایو خود را بر می داشتم و یکشنبه ها به استخر می رفتم تا شیرجه های زیبای سربازان متفقین را تماشا کنم.

در نهایت کار را رها کردم و هر روز تمرین می کردم. از تجریش به استخر امجدیه می آمدم و زیر نظر وی تمرین می کردم و غروب به تجریش باز می گشتم. تا دهم مهرماه استخر باز بود و مسابقات انجام شد.

تقی عسگری

حرکت فرشته تا خداحافظی

یکی از حرکاتم فرشته بود که فقط همان یک مورد را در ارتفاع 10 متر انجام دادم چون می ترسیدم و هنوز آمادگی پیدا نکرده بودم که حرکات جدیدی را ارائه کنم. حرکت فرشته را از ارتفاع 10 متر انجام دادم و بقیه حرکات را از ارتفاع 5 متر و توانستم در سال 1324 به مقام دوم دست یابم. آن زمان 21 ساله بودم و پس از آن هر سال در مسابقات شیرجه شرکت می کردم. تقریبا 20 سال طول عمر ورزش حرفه ای من بود. در عین حال طی این 20 سال ، 11 مرتبه در مسابقات شرکت کردم که 9 بار اول و 2 بار دوم شدم و آخرین شیرجه خود در مسابقات را در سن 41 سالگی زدم و توانستم اول شوم و خداحافظی کردم.  

تقی عسگری

ورود به تیم ملی

در اولین مسابقه که شرکت کردم در سن 21 سالگی بود. دوم شدم و توانستم به تیم ملی شیرجه ایران دعوت شوم.

در سال 1330 چون مربیان ما اولین بار بود که در مسابقات برون مرزی شرکت می کردند با قوانین مسابقات آشنا نبودند. باید هشت شیرجه طبق انتخاب ، انجام می شد و ضرایب را محاسبه می کردند. دیدم که لیست را قبول نمی کنند و مربی ما نمی دانست که شت شیرجه را از کدام گروه انتخاب می کرد. ما شش گروه شیرجه از تخته و پنج گروه از سکو داریم و باید از هر پنج گروه ، شیرجه رو بتواند انتخاب کند و بپرد. خلاصه دو مرتبه لیست ما رفت و برگشت تا اینکه گفتند باید چگونه شیرجه ها را از گروه ها انتخاب کنند. در نهایت لیست کامل شد و از آن گروه ها یک یا دو حرکت یاد گرفته بودم و طبق قانون مسابقات را به پایان رساندم.

باید بدانید که مدال نقره شیرجه در بازیهای آسیایی هنوز تکرار نشده است.

تقی عسگری

صدای خوبی داشتم

آن زمان تجریش ده بود. اصولا در دهات زمانی که آبیاری می کنند چه شب باشد چه روز ، زمزمه می کنند به ویژه در صحرا هنگام کاشت گندم صدای خود را رها می کنند و ما نیز به عنوان کمک حال پدر این کار را انجام می دادیم. هنگام آبیاری زمزمه می کردم یا زمانی که روی درخت ، میوه می چیدم صدای خود را بلند می کردم یا زمانی که در باغ کاری نداشتم و در حال گردش بودم زمزمه می کردم.

این زمزمه ها به صدای بلند تبدیل شد به گونه ای که در شمیران صدای من معروف شد و می گفتند که تقی داش کلبعلی چه صدایی دارد. به حق اگر بخواهم اغراق نکنم صدایم در حد همایون شجریان بود. من در شش دانگ به عنوان بالاترین حد آواز سنتی ، شعر می خواندم در حالی که بقیه همگی با تحریر بالا می روند و پایین می آیند. . الان هم دو دانگی می خوانم اما آن صدا کجا و این صدا کجا؟

وضعیت ازدواج و همسر تقی عسگری

بعد از سربازی ازدواج کردم و دارای سه فرزند دختر هستم و هیچ مشکلی از این بابت ندارم چون دختر و پسر فرقی ندارد. دخترانم موفق هستند و یکی از آن ها در آمریکا و دو نفر آن ها در دانمارک زندگی می کنند. تحصیلات عالیه خود را تمام کرده و مشغول زندگی هستند و ما نیز چند مرتبه برای دیدار آن ها رفته ایم.

تقی عسگری

مهاجرت نکردم

من در این سرزمین متولد شدم. اینجا زادگاه من است و من زادگاه ، مملکت و مردمم را دوست دارم. رها کنم و به کجا بروم؟ آنجا چه به من می دهند؟ نه زبان بلد هستم ، نه پولی دارم که سرمایه گذاری کنم. البته آن ها که پولدار هستند خیلی راحت می روند و بسیاری از پولدارها یا به آمریکا یا کانادا مهاجرت می کنند. من به مردم و آب و خاکم خیلی علاقمند هستم. همسرم ، فرزندانم و برخی از دوستان بسیار اصرار کردند که مهاجرت کنم. ما اینجا متولد شدیم و اینجا باید بمیریم. باید در این سرزمین کار و برای پیشرفت و آبادانی خاک کشور و کمک به نسل جوان که آینده سازان کشور هستند ، فعالیت کنیم. باید ورزش را در مسیر درستی قرار دهیم و ورزشکاران را تشویق کنیم. هرگز به مغزم خطور نکرد که به خارج از کشور بروم.

شیرجه در 100 سالگی!

تقی عسگری در آستانه 100 سالگی برای حضور در مسابقات بین المللی قهرمانی ورزش های آبی جهان فینا 2024 که در دوحه برگزار می شود به تخته پرش بازگشت.

تقی عسگری

راز سلامتی و ماندگاری

از کودکی به دلیل پر تحرک بودن ، بدنم ساخته شد. در حال حاضر نیز وزنم مناسب است. تحرک یک مسئله مهم و غذایی که می خوریم از اهمیت زیادی برخوردار است. عشق و علاقه به ورزش و رشته کاری دیگر مواردی است که باید به آن اشاره کنم. به کارم بسیار علاقمند بودم و در حوزه ساختمان فعالیت داشتم. هنوز هم گاهی از من نظرخواهی می کنند و مشورت می دهم.

تقی عسگری

افتخارات و مدال ها
بازی های آسیایی
نقره دهلی نو 1951 سکو 10 متر
برنز دهلی نو 1951 تخته 3 متر

تقی عسگری


منابع : نم نمک | تقی عسگری اینستاگرام/ تقی عسگری فیسبوک/ jrd us'vd/صفحه شخصی تقی عسگری/تقی عسگری ویکی پدیا/ تقی عسگری تلگرام

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو