آبشار سنگان سولقان؛ طبیعتی حیرت‌انگیز در نزدیکی تهران+عکس

آبشار سنگان سولقان؛ طبیعتی حیرت‌انگیز در نزدیکی تهران+عکس


منبع: ساعد نیوز

1

1402/12/14

19:13


ساعد نیوز: قدمت روستای سنگان را برخی از منابع به بیش از 2 هزار سال نیز تخمین می‌زنند و آبشار سنگان تنها دلیل سفر به این روستا است.

آبشار سنگان سولقان؛ طبیعتی حیرت‌انگیز در نزدیکی تهران+عکس

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از ایسنا، سفر از روستا تا آبشار سنگان بین 2 تا 3 ساعت زمان می‌خواهد. از تهران تا سنگان با خودرو حدود یک ساعت فاصله است، اگر می‌خواهید سری به این روستا بزنید و از آبشار بی نظیر آن دیدن کنید، باید از سمت غرب تهران و کرج حدود 3 کیلومتر به سمت شرق در اتوبان همت بروید.

این روز‌ها که نفس تهران بدجوری گرفته است و هیچ چیز مثل یک طبیعت‌گردی نمی‌تواند حال آدم‌ها را خوب کند، روستایی در میان کوه‌های البرز و بخش کن در تهران جا خوش کرده که بهترین گزینه طبیعت گردی برای پایتخت‌نشین‌ها است.

سفر از روستا تا آبشار سنگان بین 2 تا 3 ساعت زمان می‌خواهد. از تهران تا سنگان با خودرو حدود یک ساعت فاصله است، اگر می‌خواهید سری به این روستا بزنید و از آبشار بی نظیر آن دیدن کنید، باید از سمت غرب تهران و کرج حدود 3 کیلومتر به سمت شرق در اتوبان همت بروید.

این روستا که نامش سنگان است 2100 متر از سطح دریا فاصله دارد و دارای 6 محله به نام‌های سنگان پایین، سنگان میانی، سنگان بالا، باغ‌دره، دره‌تک و سنگان نو است.

این منطقه علاوه بر آبشار سنگان که یکی از جاذبه‌های طبیعی آن محسوب می‌شود، آثار تاریخی زیادی هم دارد که یکی از آن‌ها امامزاده‌های سه‌گانه سنگان است، جایی که به استناد برخی از سنگ نوشته‌ها در آنجا، قدمت روستای سنگان را بیش از 500 سال نشان می‌دهد.

قدمت روستای سنگان را برخی از منابع به بیش از 2 هزار سال نیز تخمین می‌زنند. اما آنچه مشخص است وجود چنار هزار ساله سنگان و امامزاده‌های سنگان نشان دهنده قدمت تاریخی این روستا است و اینکه در هر کدام از محلات سنگان امامزاده‌ای مدفون است نشان می‌دهد که زندگی در تمامی این محلات از گذشته دور جاری بوده است. یکی از این امامزاده ها، به نام امامزاده عقیل در روستایی به نام مزرا در محلی نرسیده به روستای سنگان قرار دارد که این منطقه نیز از گذشته جزئی کوچک از روستا بود، اما پس از احداث بزرگراه تهران شمال میان مزرا و روستای سنگان فاصله افتاد و این دو محله از یکدیگر جدا شدند.

چنار دیگری در حسینیه سنگان بالا یا محله سر قرار دارد که این چنار کهنسال نیز احتمالا بیش از پانصد سال قدمت دارد و تمامی این موارد نشان از قدمت طولانی این روستا دارد. از دیگر نشانه‌های قدمت سنگان، گویش و زبان سنگان است. اهالی این منطقه به زبان تاتی صحبت می‌کنند. وجود این گویش و اصالت آن نیز نشان از قدمت تاریخی این منطقه دارد.

چطور برویم سنگان

سفر از روستا تا آبشار سنگان بین 2 تا 3 ساعت زمان می‌خواهد. از تهران تا سنگان با خودرو حدود یک ساعت فاصله است، اگر می‌خواهید سری به این روستا بزنید و از آبشار بی نظیر آن دیدن کنید، باید از سمت غرب تهران و کرج حدود 3 کیلومتر به سمت شرق در اتوبان همت بروید.

به محض رسیدن به خیابان کوهسار به سمت امام‌زاده بروید و بعد از آن حدود 10 کیلومتر در سه راهی به سمت چپ جاده حرکت کنید تا تابلویی را که جهت سنگان را نشان می‌دهد ببینید، مسیر را ادامه دهید تا به روستا و آبشار سنگان برسید.

آبشار 30 متری

برای خیلی‌ها، آبشار سنگان تنها دلیل سفر به این روستا است و البته دلیل مهم و کافی‌ای هم محسوب می‌شود. این آبشار که در قسمت شمال غربی روستای سنگان قرار دارد از ارتفاع حدود 30 متر به پایین می‌ریزد. صخره‌های بزرگ یکدست که آب از بالای آن سقوط می‌کند.

زیبایی بی‌نظیر آبشار سنگان سولقان و نزدیک بودن آن به تهران باعث شده است تا افراد زیادی در روز‌های تعطیل و آخر هفته به سمت این روستا و آبشار راهی شوند. مسیر آبشار آن‌قدر زیباست که شما را به وجد می‌آورد در هر فصلی از سال می‌توانید برای دیدن آبشار سنگان برنامه‌ریزی کنید. البته در هوای گرم تابستان بیشتر شما را به سمت خود می‌کشاند؛ اما فصل بهار که همه جا پر از شکوفه و گل است زیبای خاصی را در مسیر می‌بیند.

از طرفی زمستان هم آبشار سنگان حالت یخ‌زده و زیبایی دارد که برای عکس‌برداری و دیدن آن افراد زیادی سختی سفر را بر خود هموار می‌کنند. پاییز هم که پادشاه فصل‌ها محسوب می‌شود و قطعا دیدن طبیعت مسیر آبشار لذت‌بخش خواهد بود.

برای دیدن آبشار سنگان مقداری از مسیر را می‌توانید با خودروی خود بروید و سپس باید خودرو را پارک کرده و پیاده‌روی را به سمت آبشار ادامه دهید. در این مسیر پیاده‌روی، باغ‌های متعددی وجود دارند که از آن‌ها عبور می‌کنید.

سپس در یک مسیر شیب‌دار به سمت جلو می‌روید و پس از عبور از باغ‌ها در دامنه کوه روی یال این کوه بزرگ حرکت می‌کنید که زیبایی آن شما را به وجد می‌آورد. باغ‌های پر از درخت و طراوت، حاصل رودخانه‌ای است که سنگان نام دارد و به سمت این روستا سرازیر می‌شود. این رودخانه باغ‌های اطراف آن را حسابی سیراب می‌کند و همین عامل هم سبب شده است تا طبیعتی زیبا در این منطقه به چشم بخورد. به آبشار سنگان سولقان که می‌رسید عظمت آبشار شما را شگفت‌زده می‌کند. صخره‌های بسیار بزرگ که بالای آن آبی زلال روان است.

وسایل مورد نیاز

با توجه به اینکه در چه فصلی به این مکان سفر کنید، احتیاج به تجهیزات مختلفی خواهید داشت. به عنوان مثال یخ شکن، گتر و لباس گرم، از جمله لوازمی هستند که بهتر است در فصل زمستان به همراه داشته باشید؛ و در فصول گرم لوازمی همچون کوله پشتی سبک یکروزه، کفش مناسب طبیعت گردی، لباس مناسب طبیعت گردی، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، یک دست لباس اضافه (در صورت تمایل به آب بازی)، قمقمه آب و زیرانداز انفرادی نیاز است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو