جایگاه فیلم و سینمای ایران در جهان

منبع: ساعد نیوز

1

1402/12/15

10:16


اگر از علاقه‌مندان و طرفداران صنعت سینما هستید و این حوزه هنری را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین المان‌ها در فرهنگ کشور خود می‌شناسید، حتما آشنایی با جایگاه فیلم و سینمای ایران در جهان برایتان اهمیت خواهد داشت و چه بسا شناخت جایگاه فیلم‌های ایرانی در سینمای جهان برایتان خالی از لطف نخواهد بود.

درک این مسئله می‌تواند اعتمادبه‌نفس شما را افزایش دهد و شما می‌توانید به حضور سینماگران، فیلم‌سازان و هنرمندانی که چراغ سینمای ایران را روشن نگه داشته‌اند، افتخار کنید.

فیلم و سینمای ایران با حضور فیلم‌های موفق بسیاری در جشنواره فیلم‌های جهان شناخته شده و نسبت‌به فاکتورهای متعددی که در بررسی وضعیت سینمای ایران مورد توجه قرار می‌گیرد، رتبه قابل‌قبولی دارد. با ما همراه باشید تا ضمن بررسی صنعت سینمای ایران، درخشش فیلم‌های ایرانی در سینمای جهان را بررسی کنیم.

وضعیت سینمای ایران

قبل از این‌که جایگاه فیلم‌های ایرانی در سینمای جهان را بررسی کنیم، بهتر است وضعیت سینمای داخلی را مورد بررسی قرار دهیم. اگر نگاهی اجمالی به سینمای ایران از دهه‌های شصت تا امروز بیندازید، به خوبی متوجه درخشش هنرمندان و مدیران سینما در این سال‌ها می‌شوید. سینمای ایران در روزهای پس از پیروزی انقلاب و درست در روزهایی که کشور با سختی‌های جنگ دست و پنجه نرم می‌کرد نیز آثار درخشانی را خلق کرد.

پس از آن، سال‌به‌سال به آمار فیلم‌های تولیدشده در سینما افزوده شد و جایگاه سینما در بین مردم به تثبیت رسید. اگرچه ممکن است وضعیت اقتصادی و اجتماعی بسیاری از افراد امکان حضور پررنگ آن‌ها از سینماهای کشور را سلب کرده باشد؛ اما این مسئله چیزی از ارزش و محبوبیت سینمای ایران در بین مردم کم نمی‌کند. ساخت فیلم‌های سینمایی کوتاه از فیلم‌سازان معروف و شهرت و محبوبیت این فیلم‌ها باعث حضور پررنگ آن‌ها در جشنواره‌های بین‌الملی شد و کم‌کم جایگاه سینمای ایران در جهان نیز ثبت شد.

فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌های جهانی

نگاه به فیلم و سینما ایران و بررسی جایگاه آن در جهان یک نگاه سیاست‌گرایانه نیست، بلکه یک نگاه هنری است و خوشبختانه ساخت فیلم‌های کوتاه در سال‌های اخیر سبب شده که سینمای ایران هم تجربه حضور در جشنواره‌های جهانی را داشته باشد. باوجود تمام سختی‌هایی که در ساخت فیلم کوتاه وجود دارد، این آثار توانسته‌اند به خوبی پیام خود را مخاطبان خود در دنیا منتقل کنند. نکته دیگر آن است که بسیاری فیلم‌سازان عرصه فیلم کوتاه، پشتوانه‌ای برای تولید این آثار ندارند؛ اما به خوبی توانسته‌اند در این عرصه هنری عملکرد حرفه‌ای داشته باشند.

اکثر فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت می‌کنند. هرچند تولید آثار درخشان بسیاری سبب‌شده که سینمای ایران حرفی برای گفتن داشته باشد؛ اما حمایت‌های بیشتر جایگاه فیلم و سینما، ایران را بیش‌ازپیش در جهان تثبیت می‌کند. اگرچه حضور در جشنواره‌های خارجی هدف اصلی فیلم‌سازان ایرانی نیست؛ اما به‌هرحال این حضور برای سینمای ایران ارزشمند بوده و دلیلی برای افزایش سطح کیفیت فیلم‌ها و رقابت در جشنواره‌های جهانی است.

نکته

درمورد فیلم کوتاه در سینمای ایران و تاثیر آن در درخشش فیلم و سینما در عرصه رقابت‌های جهانی، یک نکته وجود دارد و آن هم این است که فیلم کوتاه در سال‌های اخیر عملکرد مثبتی داشته و به‌عنوان یک رویداد هنری نقش بسیار مهمی در حضور آثار سینمایی ایران در عرصه بین‌المللی و جهانی داشته است. نگاه جهانی به فیلم‌های کوتاه ایران، خاص بودن این آثار هنری را نشان می‌دهد و می‌توان با اطمینان گفت که این فیلم‌ها نقطه اوج سینمای ایران در جهان هستند. خوشبختانه بخشی از انتخاب‌های رویدادهای جهانی متعلق به سینمای کوتاه ایران است.

فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌های جهانی

افتخارات فیلم و سینمای ایران در جهان

اگر فیلم‌های اسکاری فیلم‌سازان مطرح سینمای ایران را بررسی کنید، خواهید دید که فیلم‌های ایرانی در لیست فیلم‌های مورد علاقه منتقدان جهان جای دارند‌. از این فیلم‌ها می‌توان به فیلم «خانه دوست کجاست»، «طعم گیلاس»، «کلوزآپ» ساخته عباس کیارستمی اشاره کرد. «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی نیز به‌عنوان فیلم اسکاری در لیست معتبرترین و پرجایزه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران شناخته می‌شود. عباس کیارستمی در کارنامه آثار خود جوایز معتبر بسیاری را دارد که مایه افتخار سینمای ایران است.

فیلم اصغر فرهادی نیز کلکسیونی از افتخارات است. از فیلم‌های جدیدتری که افتخار سینمای ایران در عرصه جهانی هستند، می‌توان به فیلم «برادران لیلا»، « آیه‌های زمینی»، «درون پوست»، «شب، داخلی، دیوار»، «خرس نیست» و فیلم‌های سینمایی دیگر اشاره کرد. سینمای ایران در جشنواره‌های مهم کن، برلین و ونیز حضور درخشان داشته و جوایز مهمی را از آن خود کرده است.

ویژگی فیلم‌های ایرانی

فیلم‌های ایرانی که توجه فستیوال‌های جهانی را به خود جلب کرده‌اند، از ویژگی‌های خاصی برخورارند. درواقع فیلم‌های ایرانی ویژگی‌هایی دارند که در هیچ‌کدام از فیلم‌های خارجی دیده نمی‌شود. طبیعتا شما هم از تماشای یک قصه خوب و روابط عاطفی عالی لذت می‌برید. این همان نکته مثبتی است که در فیلم‌های ایرانی دیده می‌شود. فیلم و سینما ایران روابط عاطفی و محترمانه در خانواده را به شکل زیبایی به تصویر می‌شود، درحالی‌که این نوع روابط مدت‌هاست در زندگی غربی تحلیل یافته است. لازم است بدانید بیشتر فیلم‌های ایرانی براساس غریزه ساخته می‌شوند، درحالی‌که توجه به ساختار دراماتیک فیلم‌ها می‌تواند منجر به حضور و درخشش پررنگ‌تر آن‌ها در عرصه جهانی شود.

نکته

باتوجه‌به آنچه در مورد جایگاه فیلم و سینما ایران در جهان مورد بررسی قرار دادیم، می‌توان گفت که سینمای ایران از جایگاه و موقعیت خوبی در سینمای بین‌المللی و سینمای جهان اسلام برخوردار است و همچنان نیز پتانسیل بالایی برای رشد و درخشش بیشتر در عرصه ملی و جهانی دارد. این افتخارات را مدیون هنرمندان و فیلم‌سازان معتبر و مطرحی هستیم که تلاش می‌کنند با هنر خود نقش‌ها و آثار جاودانی را در کارنامه سینمای ایران به یادگار بگذارند.

برادران لیلا

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌‌به جایگاه فیلم و سینمای ایران در جهان صحبت کردیم. همانطور که گفتیم از دهه 60 تا امروز سینمای ایران رشد قابل‌توجهی داشته و هنرمندان و مدیران بسیاری در این عرصه توانسته‌اند با خلق آثار ارزشمند، جایگاه سینمای ایران در داخل و خارج از کشور را تثبیت کنند و درواقع برای مخاطبین خود در جای‌جای جهان حرفی برای گفتن داشته باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو