تفرجگاه رود رونه باشت آماده پذیرایی از گردشگران و طبیعت دوستان شده است

منبع: همگردی

1

1402/12/15

13:34


ایرنا/ براساس آخرین اخبار واصله، تفرجگاه رود رونه باشت آماده پذیرایی از گردشگران و طبیعت دوستان شده است.

رود رونه که از برفهای کوه سه هزار متری خامی سرچشمه می گیرد در 10 کیلومتری شهر باشت و نزدیکی جاده ارتباطی استانهای جنوبی کشور به فارس محیطی دنج و رویایی برای گذراندن یک سفر چند روزه در دل طبیعت است.

این سرزمین زیبا که در آغوش کوه سه هزار متری خامی آرمیده، چون بهشتی رویایی از آب گوارا گرفته تا طبیعت سرسبز، پونه های مشک فشان، گلهای رنگارنگ و هوای دلپذیر خود را در استقبال از بهار آراسته است.

اینجا سایه سار خنک درختان گردو، انگور، انجیر و توت وحشی همراه با مناظر زیبای جنگلهای بلوط فضای دلنشینی را فراهم کرده که می تواند مقصد سفری خاطره انگیز و به یادماندنی برای طبیعت دوستان باشد.

وجود غاز بزرگ معروف به اشکفت میر محمد طاهری و همچنین اشکفت برابر با وسعتی به اندازه برپایی بیش از 30 چادر مسافرتی در کنار چشمه آب گوارا اوج هنرنمایی طبیعت را به نمایش گذاشته است.

گردشگرانی که برای نخستین بار تفرجگاه رود رونه را به عنوان مقصد سفر انتخاب می کنند آنچنان مجذوب زیبایی های طبیعی این منطقه بکر می شوند که اینجا پاتوق ثابت گردشگری آنان می شود.

یک فعال گردشگری در شهرستان باشت گفت: وجود اقامتگاه بومگردی در ارتفاعات کوه خامی فرصت سیاحت و کوهنوردی همراه با غذاهای سنتی در این منطقه را فراهم کرده است.

اسماعیل توکلی تاکید کرد: علاقمندان به کوهپیمایی در این منطقه با کمک فعالان گردشگری پس یک پیاده روی دلچسب یک ساعته در دل کوه به این اقامتگاه بومگردی می رسند.

تفرجگاه رود رونه باشت آماده پذیرایی از گردشگران و طبیعت دوستان شده است

وی بیان کرد: در این اقامتگاه بومگردی افزون بر فضایی زیبا و سنتی از میهمانان با غذاهای محلی در وعده های صبحانه، نهار و شام پذیرایی می شود.

توکلی تصریح کرد: در این اقامتگاه غذاهایی مانند کره محلی، تخم مرغ محلی، عسل طبیعی، آبگوشت، دمپخت گوشتی، آش کارده و آش ماست در وعده های مختلف روزانه برای میهمانان تدارک دیده شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت مکانهای قرارگیری جاذبه های نزدیک شهر برای اقامت شبانه گفت: رود رونه به دلیل نزدیکی به شهر باشت و جاده ارتباطی گچساران به شیراز منطقه ای منحصر بفرد برای سفر طبیعت دوستان است.

سعید طالبی پور اضافه کرد: وجود یک اقامتگاه بومگردی و زیرساختهایی چون سکوبندی، سرویس بهداشتی و سایر امکانات و مناظر چشم نواز در رود رونه باعث شده این منطقه از محبوب ترین تفرجگاه های جنوب کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در اواخر زمستان و فصول بهار و تابستان باشد.

وی با اشاره به اینکه برنامه های متنوعی برای نوروزگردی در شهرستان باشت عنوان کرد: برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی و جشن های نوروزگاه مهمترین برنامه های پیش بینی شده در تعطیلات نوروز امسال در این شهرستان است.

طالبی پور اظهار داشت: بازخوانی آیین ها و رسوم سنتی، پخت غذاهای محلی و توزیع بسته های معرفی ظرفیتهای گردشگری از دیگر برنامه های پیش بینی شده در تعطیلات نوروز امسال این شهرستان بشمار می رود.

تفرجگاه رود رونه که در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد و 110 کیلومتری یاسوج مرکز استان واقع شده از شلوغ ترین جاذبه های گردشگری جنوب کشور هر ساله میزبان هزاران نفر از علاقمندان به ویژه در فصل بهار است.

علاقمندانی که که سواحل رود رونه و ارتفاعات خامی را برای گردشگری انتخاب می کنند افزون بر سیر و سیاحت در این سرزمین زیبا می توانند جذابیتهای زندگی روستایی در جنوب کهگیلویه و بویراحمد را نیز به نظاره بنشینند.

وجود خانه های گل اندود شده و پرچین های پوشانده با شاخه های درختان در روستاهای شهرستان باشت نوستالژی هایی هستند که برای شمار زیادی از گردشگران بسیار جذاب تر از زرق و برق های زندگی لوکس در برخی هتلهاست.

پرچین یا چپر از جمله دست ساخته های سنتی مردم روستاهای این استان است که به مثابه یک سایبان خنک عمل می کند، کاربردی ابزاری به نام آسک یا آسیاب کوچک برای خرد کردن گندم یا سایر مواد غذایی، استفاده از مشک برای خنک نگه داشتن آب یا دوغ از دیگر زیبایی های سنتی زندگی روستاهای این استان است.

اما زیبایی های زندگی روستانشینی به این موارد محدود نمی شود و نوای موسیقی سنتی محلی، پوشش لباس محلی مردمان سختکوش روستایی و تکاپوی آنان برای کسب روزی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد را به مقصد نخست گردشگری نوروزی تبدیل کرده است.

تفرجگاه رود رونه باشت آماده پذیرایی از گردشگران و طبیعت دوستان شده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو