بهترین فیلم های اصغر فرهادی؛ 10 فیلم پر مخاطب و معروف این کارگردان ایرانی

بهترین فیلم های اصغر فرهادی؛ 10 فیلم پر مخاطب و معروف این کارگردان ایرانی


منبع: روزانه

3

1402/12/17

00:10


اصغر فرهادی جزو معدود فیلمسازهای ایران و خاورمیانه و حتی آسیا است که موفق شده در آکادمی اسکار و دیگر جشنواره‌های مهم حضور داشته است. این فیلمساز صاحب سبک باعث …

اصغر فرهادی جزو معدود فیلمسازهای ایران و خاورمیانه و حتی آسیا است که موفق شده در آکادمی اسکار و دیگر جشنواره‌های مهم حضور داشته است. این فیلمساز صاحب سبک باعث افتخار ایران و ایرانی است که موفق شده برنده جایزه اسکار شود. در ادامه متن همراه سایت روزانه باشید تا نگاهی بر بهترین فیلم‌ های اصغر فرهادی داشته باشیم.

بهترین فیلم های اصغر فرهادی؛ 10 فیلم پر مخاطب و معروف این کارگردان ایرانی

اصغر فرهادی کیست؟

اصغر فرهادی فیلم‌ساز ایرانی است. او کارش را به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویسِ مشترکِ ارتفاع پست ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز کرد.

نخستین فیلمش رقص در غبار جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر را کسب کرد و سپس فرهادی برای شهر زیبا نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر شد. او برای چهارشنبه‌سوری سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را کسب کرد.

فیلم تحسین‌شده درباره الی باعث شد فرهادی در عرصه بین‌المللی شناخته شود و برای آن خرس نقره‌ای برای بهترین کارگردان را کسب کرد.

این تحسین با ساخت جدایی نادر از سیمین، فروشنده و قهرمان تداوم یافت. او برای جدایی نادر از سیمین و فروشنده توانست به نخستین ایرانی تبدیل شود که جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان را دریافت می‌کند. جدایی نادر از سیمین نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نیز شد و فروشنده جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن را کسب کرد. قهرمان نیز جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم کن 2021 را دریافت کرد.

در سال 2014، نشان افتخار هنر و ادبیات فرانسه به‌دلیل «خلاقیت‌های هنری و تأثیرش بر هنر و ادبیات فرانسه و جهان» به فرهادی اهدا شد.

در نظرسنجی مجله تایم، او رتبه چهارمین شخصیت تأثیرگذار در میان 100 شخصیت برتر سال 2012 را کسب کرد و به عنوان یکی از 100 چهره تأثیرگذار سال 2012 از سوی این مجله معرفی شد. فرهادی در سال 2012 در فهرست 100 متفکر جهان فارن پالیسی قرار گرفت.

بهترین فیلم های اصغر فرهادی

قهرمان

قهرمان

  • نام انگلیسی: A Hero
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: امیر جدیدی، محسن تنابنده، سحر گلدوست، فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی
  • سال ساخت: 1400
  • ژانر: درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.5

قهرمان آخرین ساخته اصغر فرهادی است. اثری اجتماعی و خوب که با نظرات مختلفی روبرو شد. بر فرض مثال مسعود فراستی منتقد بزرگ سینمای ایران درباره این فیلم گفته است: گفت: «قهرمان» فیلم بدی نیست، فیلم بیچاره و مفلوکی است، بدتر از «فروشنده»! آنقدر مفلوک که جایزه را گدایی می‌کند و بی همه چیز است. متأسفم برای کسانی که فریبش را خوردند. «قهرمان» به نظرم یک تله‌فیلم بسیار ضعیف و عقب‌ مانده است.

خلاصه داستان این فیلم

رحیم (امیر جدیدی) خطاط و نقاشی مطلّقه است که به علت عدم پرداخت بدهی‌اش به بهرام (محسن تنابنده) به زندان افتاده‌است. رحیم به مرخصی دو روزه‌ای می‌آید. او پسری دارد که لکنت زبان دارد و با منشی کلینیک گفتاردرمانی او فرخنده (سحر گلدوست) در رابطه است.

فرخنده به رحیم می‌گوید که کیفی حاوی چند سکه طلا پیدا کرده‌است و با فروش آن‌ها می‌تواند بدهی خود را به بهرام بدهد، اما رحیم می‌فهمد که پول سکه‌ها کافی نیست و بهرام تمام طلبش را می‌خواهد، زیرا آن پول برای جهیزیه دخترش بوده‌است. او پشیمان می‌شود و تصمیم می‌گیرد پول را به صاحبش برگرداند.

پس رحیم در سطح شهر اعلامیه پخش می‌کند تا صاحب کیف را پیدا کند. این کار رحیم، توجه تلویزیون و رسانه‌های مجازی را جلب می‌کند و مردم به رحیم لقب قهرمان را می‌دهند.

مطلب مشابه: بیوگرافی و بهترین فیلم های کوئنتین تارانتینو کارگردان معروف و لیست فیلم های او

همه می‌دانند

همه می‌دانند

  • نام انگلیسی: Everybody Knows
  • کارگردان:  اصغر فرهادی
  • بازیگران: خاویر باردم، پنه‌لوپه کروز، ریکاردو دارین، جیمی لورنته
  • سال ساخت: 2018
  • ژانر: جنایی، درام، معمایی
  • امتیاز در ای ام دی بی: 6.9

اصغر فرهادی فیلمسازی است که آوازه گوش او به خارج‌ها نیز رسیده و بسیاری قصد همکاری با وی را داشته‌اند. بر فرض مثال فرهادی در سال 2018 با دو سوپراستار سینمای جهان یعنی خاویر باردم و پنه‌لوپز کروز همکاری کرده است.

باردوم درباره این یلم و اصغر فرهادی گفته است: فیلم فرهادی با فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا» که در اسپانیا بازی کردم متفاوت است. فیلم «وودی آلن» درباره کلیشه‌ها و چیزهایی است که گردشگران خارجی در پی آن هستند و برای آن به بارسلون می‌روند اما فیلم فرهادی چیز متفاوتی است. فرهادی بسیار واقع‌گراست و رنگ و بوی اسپانیا را دارد. در آن به این کشور، شهر و مردمانش باور دارم.

معمولا داستان‌های فیلم فرهادی درباره افراد بسیار خوب و ساده‌ای است که در شرایط بسیار دشوار و متناقض‌ قرار گرفته‌اند اما در این فیلم جدید وجه هیجانی و تعلیق فیلم است که موجب می‌شود بخواهید بدانید چه چیزی در حال روی دادن است که شما را روی صندلی‌تان میخکوب می‌کند.

خلاصه داستان این فیلم

همه می‌دانند، فیلمی به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی است. داستان درباره شخصی به نام لورا (پنه‌لوپه کروز) هست که در آرژانتین و در شهر بوئنوس آیرس زندگی می‌کند، او به همراه فرزندانش برای شرکت در یک جشن به شهری در نزدیکی مادرید که در آن بزرگ شده است برمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار از اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی لورا و خانواده‌اش تأثیر می‌گذارد.

فروشنده

فروشنده

  • نام انگلیسی: The Salesman
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، مهدی کوشکی، بابک کریمی
  • سال ساخت: 2016
  • ژانر: درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.8

فروشنده یکی از دو فیلم اصغر فرهادی است که برنده جایزه اسکار شده است. این فیلم با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی مورد تحسین سینماگران سرتاسر جهان قرار گرفت و توانست در گلدن گلوب، شیر طلایی، شیر نقره‌ای، سزار، کن و اسکار بنده جایزه های مختلفی شود. مثلا شهاب حسینی برای بازی در این فیلم برنده جایزه نخل طلا شد.

خلاصه داستان این فیلم

رعنا و عماد زن و شوهری جوان هستند که در حال اجرای تئاتری بر اساس نمایشنامه مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر می‌باشند. آن‌ها به علت نشست زمین مجبور می‌شوند به اجبار خانه خود را ترک کنند و به اصرار یکی از دوستانشان به نام بابک به خانه‌ای اسباب‌کشی می‌کنند که پیش‌تر زنی بدکاره به نام «آهو» در آن ساکن بوده‌است. ابتدا همه چیز خوب پیش می‌رود ولی وقایع بعدی به بحرانی غیرقابل کنترل ختم می‌شود.

گذشته

گذشته

  • نام انگلیسی: The Past
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: برنیس بژو، طاهر رحیم، علی مصفا، پائولین بورله
  • سال ساخت: 2013
  • ژانر: درام، معمایی
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.7

گذشته اولین فیلم غیر زبان فارسی اصغر فرهادی است که در پاریس فیلمبرداری شد. فیلم گذشته نامزد نخل طلا جشنواره فیلم کن شد و درنهایت بازیگر نقش اول زن، برنیس بژو موفق به دریافت این جایزه شد.

همچنین گذشته برای نمایندگی سینمای ایران برای دریافت اسکار 2013 بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان برگزیده شد. کمیته گزینش نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار فیلم‌های گذشته اصغر فرهادی و دربند ساخته پرویز شهبازی را برای این رقابت از میان 12 فیلم دیگر ایرانی برگزیدند و در نهایت هیئت داوران فیلم گذشته را در بررسی نهایی برگزید.

این فیلم جوایز متعددی همچون جایزه ویژه هیئت ملی بازبینی فیلم و جایزه کلیسای جهانی جشنواره کن را دریافت کرد.

خلاصه داستان این فیلم

داستان چند رابطه با محور اتفاقاتی در «گذشته» است. یک رابطه به پایان می‌رسد و دیگری قرار است شروع شود. محورِ هر دو رابطه‌ای که به پایان می‌رسد و رابطهٔ جدیدی که قرار است آغاز شود، زنی به نام مارین (برنیس بژو) است. احمد (علی مصفا)، که شوهر دوم مارین است، به‌خاطر اختلاف با او به ایران بازگشته و پس از چهار سال به دعوت ماری به فرانسه فراخوانده می‌شود که می‌بیند همسرش نیز با مردی تازه به نام سَمیر (طاهر رحیم) آشنا شده‌است؛ پس ماری و احمد با یک طلاق توافقی – باتوجه‌به نداشتن بچه‌ای مشترک از خود – از هم جدا می‌شوند. اما مشکل لوسی (دختر بزرگ ماری از همسر اولش) با ازدواج جدید مادرش و اتفاقی که برای سِلین – همسر اول سمیر – افتاده‌است، گذشته‌ای را ایجاد کرده که به‌راحتی نمی‌توان از آن عبور کرد…

جدایی نادر از سیمین

جدایی نادر از سیمین

  • نام انگلیسی: A Separation
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات، بابک کریمی
  • سال ساخت: 2011
  • ژانر: درام، هیجان انگیز
  • امتیاز در ای ام دی بی: 8.3

جدایی نادر از سیمین اولین فیلم اصغر فرهادی بود که برنده جایزه اسکار شد. این فیلم فضای دراماتیک و همچنین اجتماعی عجیبی داشت که توانست در خلق اتمسفر فیلم کمک زیادی کند. بازیگران بزرگ آمریکایی همچون جیک جیلنهال از این این تعریف کرده و آن را ستودند.

خلاصه داستان این فیلم

سیمین (لیلا حاتمی) می‌خواهد به‌همراه همسرش نادر (پیمان معادی) و دخترش ترمه (سارینا فرهادی) از ایران برود و همهٔ مقدمات این کار را فراهم کرده است. اما نادر نمی‌خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می‌بَرَد تنها رها کند. این اختلافات باعث می‌شود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند، اما دادگاه درخواستش را در مورد حضانت فرزندش رد می‌کند و مجبور می‌شود به خانهٔ پدرش برگردد. ترمه تصمیم می‌گیرد پیش پدرش نادر بماند به امید اینکه مادرش سیمین پیش آن‌ها برگردد. نادر نمی‌تواند از عهدهٔ مراقبت از پدرش برآید؛ پس برای این کار یک مستخدم به نام راضیه (ساره بیات) استخدام می‌کند. این زن جوان که باردار است این کار را بدون اطلاع همسرش حجت (شهاب حسینی) قبول کرده‌است. یک روز نادر به خانه برمی‌گردد و پدرش را در حالی که دستش با روسری به تخت بسته شده و از روی تخت به زمین افتاده و تنها رهاشده می‌بیند. وقتی راضیه به خانه برمی‌گردد دعوای شدیدی درمی‌گیرد که عواقب تراژیک آن نه‌تنها زندگی نادر را زیر و رو می‌کند، بلکه تصویر دخترش از او را دستخوش تغییر می‌سازد. راضیه به‌دلیل مرگ جنینش به بیمارستان منتقل می‌شود. او و همسرش دلیل مرگ جنین را هل داده شدن توسط نادر می‌دانند و از نادر شکایت می‌کنند و…

مطلب مشابه: بیوگرافی کریستوفر نولان (در مورد زندگی شخصی و هنری) و لیست های فیلم های این کارگردان

درباره الی

درباره الی

  • نام انگلیسی: About Elly
  • کارگردان:  اصغر فرهادی
  • بازیگران: شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، مریلا زارعی، گلشیفته فراهانی، پیمان معادی
  • سال ساخت: 2009
  • ژانر: درام، معمایی
  • امتیاز در ای ام دی بی: 8

درباره الی اولین فیلمی بود که اصغر فرهادی را به صورت بین‌المللی معروف کرد. اثری که همچون بیشتر فیلم‌های فرهادی نقدهای متنوعی را دریافت کرد. به طور مثال فراستی درباره فیلم نوشت: درباره الی فیلم خوبی نیست. فیلم متوسطی است و پرمدعا. صحنه کنار دریا و غرق شدن پسر بچه و دوربین روی دست خوب از آب درآمده. لوکیشن خانه کنار دریا درست انتخاب شده.

اصل ایده تبدیل خوشگذرانی به فاجعه خوب است. اما نه یک راست و نه خوب اجرا شده. نصفه نیمه است. فیلم‏ساز ما نمی‏تواند تا ته برود.

بحران را به اوج نمی‌رساند و فاجعه نمی‌آفریند؛ تا نزدیکی‏هایش می‌رود اما باز می‌ماند. دعواهای زن و شوهری‌اش لق است. به بحران نمی‌رسد. این مشکل و نگاه در «چهارشنبه سوری» هم بود. این با ادا حل نمی‏شود و با فرم. با زندگی کردن شاید.

آدم‏هایش بین تیپ و شخصیت معلق‏اند و به هیچ کدامشان خوب رسیده نشده تا به شخصیت تبدیل شوند. مگر کسی مثل “سپیده”. فیلم تعلیق ندارد. دلهره و شوک دارد.

خلاصه داستان این فیلم

فیلم درباره الی ، روایت سفر سه روزه چند خانواده که برای گذراندن تعطیلات به شمال کشور سفر کرده اند، بهانه این سفر بازگشت کوتاه مدت دوست قدیمی شان احمد از آلمان است. در این سفر، سپیده، الی را که معلم مهد کودک دخترش است دعوت کرده تا شاید زمینه ساز آشنایی او با احمد شود، اما ناپدید شدن الی در روز دوم سفر، به همه سرخوشی ها رنگ دیگری می دهد و…

چهارشنبه‌سوری

چهارشنبه‌سوری

  • نام انگلیسی: Fireworks Wednesday
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی، حمید فرخ‌نژاد، پانته‌آ بهرام، هومن سیدی، سحر دولتشاهی
  • سال ساخت: 2006
  • ژانر: درام، عاشقانه، معمایی
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.7

همه‌چیز برای اصغر فرهادی با فیلم چهارشنبه سوری آغاز شد. اثری جذاب که در آن هدیه تهرانی و ترانه علیدوستی به ایفای نقش پرداخته‌اند. پیشنهاد سایت روزانه به شما سینما دوستان این است که فیلم چهارشنبه سوری را تماشا کنید.

خلاصه داستان این فیلم

نزدیک عید است و همه مردم مشغول خانه تکانی و استقبال از سال نو هستند. دختر جوانی به نام روح‌انگیز (ترانه علیدوستی) که خود را آماده ازدواج می‌کند، در یک شرکت خدمات نظافتی کار می‌کند، روز چهارشنبه‌سوری از شرکت نظافت با او تماس می‌گیرند و او برای نظافت به خانه خانواده‌ای متوسط وارد می‌شود. فضای پرتنش و غم‌انگیز خانه، به همراه غوغای انفجار ترقه‌های چهارشنبه‌سوری فضایی بی‌ثبات و ناآرام به وجود آورده‌است.

مژده (هدیه تهرانی)، خانم خانه، در هیئتی سراپا سیاهپوش و با حرکاتی عصبی، حالتی غریب دارد. مژده به رابطه همسر خود (حمید فرخ‌نژاد) و زن همسایه (پانته‌آ بهرام) مشکوک شده و زندگی خانواده در آستانه نابودی است. دست آخر مرد، به ظاهر در نظر همسرش تبرئه می‌شود و پیش از عید آشتی می‌کنند؛ هرچند تنهایی و دوری آدم‌های قصه ادامه خواهد داشت. اما در پایان فیلم مشخص می‌شود که سوءظن مژده به همسرش کاملاً درست بوده است.

شهر زیبا

شهر زیبا

  • نام انگلیسی: The Beautiful City
  • کارگردان:  اصغر فرهادی
  • بازیگران: فرامرز قریبیان، ترانه علیدوستی، بابک انصاری، آهو خردمند، فرهاد قائمیان
  • سال ساخت:  2004
  • ژانر: اجتماعی، عاشقانه
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.6

همکاری ترانه علیدوستی با اصغر فرهادی عمری چند ده ساله دارد اما همه‌چیز به صورت جدی برای این دو از فیلم شهر زیبا آغاز شد. این فیلم درام با استقبال مخاطبین روبرو شد و توانست اثر نسبتا قابل قبولی شود.

خلاصه داستان این فیلم

در کانون اصلاح و تربیت شهر زیبا نوجوانان زندانی با خواست «اعلا» جمع می‌شوند تا هجدهمین سالروز تولد «اکبر» را جشن بگیرند. اکبر متهم است دو سال پیش دختری را کشته و حالا زمان قصاص اوست و دوستش اعلا بعد از آزادی در تلاش است تا رضایت خانواده مقتول را بگیرد و دوستش را از طناب دار نجات دهد اما او در این جریان ناخواسته عاشق خواهر اکبر می‌شود…

مطلب مشابه: بهترین فیلم های هیچکاک (لیست 13 فیلم بی نظیر این کارگردان)

رقص در غبار

رقص در غبار

  • نام انگلیسی: Dancing in the Dust
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: فرامرز قریبیان، یوسف خداپرست، باران کوثری، مالک حدپور سراج، سعید نورالهی 
  • سال ساخت: 2003
  • ژانر: اجتماعی
  • امتیاز در ای ام دی بی: 6.7

این فیلم اولین فیلم سینمایی بلند اصغر فرهادی است که در سال 1382 ساخته شد. در این اثر اجتماعی بازیگرانی همچون فرامرز قریبیان و باران کوثری به ایفای نقش پرداخته‌اند. برای درک سینمای فرهادی بهتر است رقص در غبار را نیز تماشا کنید.

خلاصه داستان این فیلم

نظر (یوسف خداپرست) جوان بیست و یکی دو ساله‌ای است که روزی در مینی‌بوس با ریحانه (باران کوثری) آشنا می‌شود و ازدواج می‌کنند، اما حرف‌های ناپسندی که در مورد مادر ریحانه وجود دارد او را مجبور می‌کند تا ریحانه را طلاق بدهد.ريحانه هم به اين تصميم تسليم می‌شود اما نظر در برابر دادگاه خودش را موظف می‌داند كه مهريه ريحانه را پرداخت كند. كار نظر نگهداری اسب‌هايی است كه با تزريق سم مار به آنها ازشان پادزهر تهيه میكنند. روزی پليس برای دستگيری نظر به آنجا می‌آيد و …

ارتفاع پست

ارتفاع پست

  • نام انگلیسی: Low Heights
  • کارگردان: ابراهیمی حاتمی کیا
  • بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، لیلا حاتمی، گوهر خیراندیش، مهدی ساکی، امیر آقایی
  • سال ساخت: 2002
  • ژانر: اجتماعی
  • امتیاز در ای ام دی بی: 5.5

این فیلم را اصغر فرهادی کارگردانی نکرده اما نویسندگی آن را به عهده داشت. نویسندگی برای این فیلم اولین پروژه رسمی فرهادی در سینما بود که توانست مسیر را برای وی آغاز کند. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی هواپیما ربایی در ایران ساخته شده است.

خلاصه داستان این فیلم

: قاسم، جنگ زده ای است که در اثر مشکلات مالی تصمیم می گیرد با ربودن هواپیمای مقصد بندرعباس آن را به دوبی هدایت کند. او خانواده اش را نیز همراه کرده است، اما همسرش نرگس از ماجرا و تصمیم قاسم باخبر است و بقیه برای یافتن کار و زندگی بهتر در محلی جدید با او همراه می شوند قاسم برای این کار اسلحه ای تهیه کرده که در آخرین لحظات همسرش به او می گوید که آن را نیاورده قاسم هم مجبور می شود با حمله به یکی از محافظین هواپیما اسلحه او را تصاحب کند و…

سخن پایانی

بسیار خرسندیم که تا پایان همراه سایت بزرگ روزانه بودید. ما امروز و در این مقاله سعی کردیم بهترین فیلم‌های اصغر فرهادی را به شما عزیزان معرفی کنیم. امیدواریم از تماشای فیلم‌های معرفی شده نهایت لذت را ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو