انشا در مورد روزه؛ 5 انشا درباره روزه گرفتن در ماه رمضان

منبع: تاپ ناز

1

1402/12/19

12:39


در این بخش مجموعه 5 انشا در مورد روزه و روزه داری در ماه رمضان را ارائه کرده ایم. انشا کودکانه درمورد روزه گرفتن این ماه بعنوان خجسته‌ ترین و …

انشا در مورد روزه؛ 5 انشا درباره روزه گرفتن در ماه رمضان

در این بخش مجموعه 5 انشا در مورد روزه و روزه داری در ماه رمضان را ارائه کرده ایم.

انشا در مورد روزه؛ 5 انشا درباره روزه گرفتن در ماه رمضان

انشا کودکانه درمورد روزه گرفتن

این ماه بعنوان خجسته‌ ترین و بهترین ماه در اسلام شناخته می شود. از این ماه بعنوان ماه میهمانی خدا نیز نامبرده می شود. حدیثی نیز در این زمینه از پیامبر اسلام نقل شده‌ است: ماه رجب ماه خدا، ماه شعبان ماه من و اهل بیتم و ماه رمضان ماه مسلمانان است.

شب قدر «که در باور مسلمانان، قرآن در آن شب بر پیامبر اسلام فرو آمده است» نیز بنابر روایات در یکی از ۳ شب نوزدهم، بیست‌ و یکم یا بیست‌ و سوم این ماه واقع شده است. رمضان با شروع ماه شوال پایان می‌پذیرد. در روز اول شوال نیز عید فطر برای جشن یک ماه روزه‌داری مسلمانان برپا می شود.

مهم ترین پرهیز این ماه روزه است. روزه داران قبل ازطلوع تا غروب آفتاب از خوردن وآشامیدن خودداری میکنند و سعی می کنند با بازرسی خواسته‌های خود تزکیه نفس را تمرین و ملکه کنند. بجز خوردن و آشامیدن، آمیزش جنسی، دروغ گفتن در مورد پیامبر اسلام، فرو بردن سر در آب، و رسیدن دود و غبار غلیظ به حلق نیز باعث باطل شدن روزه میشود.

عده ای از مسلمانان مقید هستند که در ماه رمضان یک دوره قرآن را از اول تا آخر تلاوت نمایند.

مطلب مشابه: انشا درباره حضرت فاطمه زهرا؛ 6 انشا مذهبی درباره آن حضرت


انشا طنز درباره ماه رمضان

ماه رمضان امسال مانند ماه رمضان پارسال سفره افطار به ما خیلی خوش گذشت! زیرا همه ی خانواده دور هم و دور سفره آش و شعله زرد و حلوا و زولبیا و بامیه و تلویزیون ساعتها جمع بودیم.

این ماه به من کمک کرد که نماز مغرب را بلافاصله بعد از اذان و قبل از افطار بخوانم و بعد سر حوصله و با خیال آسان پای سفره افطار در حالت نیم دراز تا آخر شب سریال های بسیار آموزنده تلویزیون را ببینم!

و اما در این ماه مبارک ما از سریال های تلوزیونی خیلی چیزهای آموزنده و معنوی فهمیدیم. مثلاً فهمیدیم که هنوز هم میتوان امیدوار بود یک شبه هم صاحب ثروت شد هم شوهر از نوع جنتلمن و عاشق و خوش تیپ و پولدارش پیدا کرد! مخصوصا خواهرمان که سی سال را رد کرده است و همیشه حسرت چنین بخت هایی را می کشد!

نکته آموزنده دیگر این که اگر پیرمردی را زیر درختی دیدیم که دارد گریه میکند بدانیم عاشق شده است و عشقش، ورژن جدید داستان شیخ صنعاست و ربطی به دوتا شدن شلوارش ندارد!

خلاصه آنکه امسال هم بعد از افطار به ما خیلی خوش گذشت. فقط تنها موردی که وقت نشد به آن برسیم، سفارش معلم دینی مان بود یعنی وقت خلوت کردن با خدا و جبران غفلت های گذشته که انشاا… می‌ماند برای ماه رمضان سال بعد !

مطلب مشابه: انشا مادر | انشا درباره مادر فداکاری مادر خوبی های مادر انشای ساده و ادبی


انشا چرا روزه میگیریم ؟

مقدمه :
به نام خدا

این انشا هم خاطره من از یک روز سخت روزه داری است و هم جواب این سوال که چرا ما با این که روزه گرفتن کار سختی است روزه میگیریم ؟

انشا روزه
متن انشا :
سال گذشته ماه رمضان، با بچه های محلمان می رفتیم فوتبال بازی می کردیم.

آنها روزه نمی گرفتند و البته چند تایشان به سن تکلیف نرسیده بودند، از این جهت عذرشان موجه بود.

من اما روزه می گرفتم. اما خیلی سخت بود،

روز اولی که رفتیم فوتبال هوا خیلی گرم بود

و منم چون کلی دویده بودم، حسابی خسته شده بودم.

عرق میریختم و خیلی به اینکه روزه ام فکر نمی کردم.

اما یک ساعتی که گذشت، کم کم دهانم خشک شده بود و به شدت تشنه بودم.

وسوسه شدم که روزه ام را بشکنم.

اولش کلی با خودم کلنجار رفتم که بروم یا نه، آب خنک گوشه ی زمین را بنوشم یا نه؟

خلاصه با اینکه بچه ها جلوی چشمم آب می خوردند، مقاومت کردم و روزه ام را نشکستم.

دلم می خواست ماه رمضان را کامل روزه بگیرم و البته به سخت بودن آن کاملا واقف بودم.

شب اول بعد از بازی وقتی رسیدم خانه خیلی تشنه ام بود. وحشتناک بود.

اما تحمل کردم و آب نخوردم.

وقتی اذان شد، با ولع تمام شروع کردم به آب خوردن، آنقدری که دلم کمی درد گرفت.

کمی که حالم جا آمد با خودم نشستم به فکر کردن.

تعریف از خودم نباشد از اینکه توانسته بودم مقاومت کنم خیلی احساس بزرگی می کردم

و حس خیلی خوبی به خودم داشتم.

لذت صبر کردن و روزه گرفتن برای خدا را فهمیدم.

انشا روزه ادبی
فهمیدم که رمضان پر نعمت ترین ماه خداست و یکی از نعماتش صبر و شکیبایی و عزت نفس می باشد.

انشا درباره روزه
نتیجه گیری :
در پایان از خدا ممنونم که چنان تجربه ای به من بخشید و انگیزه ای به من داد تا بتوانم کل ماه مبارک رمضان را روزه بگیرم و ممنونم که با قرار دادن مناسبت هایی مثل ماه رمضان به ما کمک میکند تا انسان های بهترو البته بنده های بهتری برای او باشیم .


انشا درباره روزه گرفتن

سال گذشته ماه رمضان، با بچه های محلمان می رفتیم فوتبال بازی می کردیم. آنها روزه نمی گرفتند و البته چند تایشان به سن تکلیف نرسیده بودند، از این جهت عذرشان موجه بود.

من اما روزه می گرفتم. اما خیلی سخت بود، روز اولی که رفتیم فوتبال هوا خیلی گرم بود و منم چون کلی دویده بودم، حسابی خسته شده بودم. عرق میریختم و خیلی به اینکه روزه ام فکر نمی کردم.

اما یک ساعتی که گذشت، کم کم دهانم خشک شده بود و به شدت تشنه بودم. وسوسه شدم که روزه ام را بشکنم. اولش کلی با خودم کلنجار رفتم که بروم یا نه، آب خنک گوشه ی زمین را بنوشم یا نه؟

خلاصه با اینکه بچه ها جلوی چشمم آب می خوردند، مقاومت کردم و روزه ام را نشکستم. دلم می خواست ماه رمضان را کامل روزه بگیرم و البته به سخت بودن آن کاملا واقف بودم. شب اول بعد از بازی وقتی رسیدم خانه خیلی تشنه ام بود. وحشتناک بود.

اما تحمل کردم و آب نخوردم. وقتی اذان شد، با ولع تمام شروع کردم به آب خوردن، آنقدری که دلم کمی درد گرفت. کمی که حالم جا آمد با خودم نشستم به فکر کردن. تعریف از خودم نباشد از اینکه توانسته بودم مقاومت کنم خیلی احساس بزرگی می کردم و حس خیلی خوبی به خودم داشتم.

لذت صبر کردن و روزه گرفتن برای خدا را فهمیدم. فهمیدم که رمضان پر نعمت ترین ماه خداست و یکی از نعماتش صبر و مقاومت و عزت نفس می باشد. از خدا ممنونم که چنان تجربه ای به من بخشید و انگیزه ای به من داد تا بتوانم کل ماه مبارک رمضان را روزه بگیرم.

مطلب مشابه: انشا درباره نماز + 10 انشای مذهبی زیبای کوتاه و بلند با موضوع نماز


انشا روزه با مقدمه و نتیجه

مقدمه: خداوند در ماه پرفضیلت رمضان سفره ای پربرکت می چیند و تمامی بندگانش را به ضیافتی بزرگ دعوت می کند، چقدر زیباست مهمان مهمانی خداوند باشی و کنار سفره ای بنشینی که خداوند آن را برایت تدارک دیده است اما آیا از آداب مهمان شدن در محضر خداوند چیزی می دانیم و آیا شایستگی حضور در چنین مهمانی را داریم ؟

اگر عمری باقی بماند، رمضانی دیگر فرا برسد و ما در صحت و سلامت کامل به سر ببریم یعنی خداوند از ما دعوت کرده، شاید لیاقت این مهمانی را نداشته باشیم، شاید از آداب مهمانی اش چیز زیادی ندانیم، اما او از ما دعوت می کند و در همین رمضان هایی که می آید و می رود آداب مهمانی اش را به ما یاد خواهد داد.

تنه اصلی: رمضان تمرین است، تمرین تسلیم، از خود گذشتن، دل بریدن از غرایز انسانی، تمرین گناه نکردن، تمرین استغفار و توبه کردن و شایسته و لایق مهمانی خدا شدن به خود ما بستگی دارد که رمضان بگذرد و بتوانیم از آن چه یاد گرفته ایم به خوبی در روزهای دیگر سال استفاده کنیم.

فقیران را بهتر درک کنیم، با مردم مهربان تر برخورد کنیم، اعضای بدن را از گناه کردن دور نگه داریم و چشم ها را از آن چه نباید دید، دست ها را از آن چه نباید کرد، زبان را از آن چه نباید گفت و گوش ها را از آن چه نباید شنید برحذر داریم.

نتیجه: بیا رمضان امسال را دریابیم و توفیق حضور را از دست ندهیم که بسیاری در رمضان های قبل بودند و امسال در میان ما حضور ندارند و بسیاری امسال هستند و سال دیگر نخواهند بود …. شاید ما نیز جزو همان بسیاری ها باشیم !

مطلب مشابه: انشا با موضوع کتاب + 10 انشا و مقاله در مورد فواید کتاب و کتاب خوانی


انشا درمورد روزه گرفتن

ماه مبارک رمضان یکی از ماه‌ های سال قمری است بر طبق احکام اسلامی مسلمانان باید در این ماه روزه داری کنند. روزه مهمترین بخش از ماه رمضان است که آداب و قواعد و وظایفی دارد که هر مسلمان باید آن را رعایت کند.

روزه در ماه رمضان بر خلاف دیگر ماه‌های سال بر مسلمان واجب است. عبادت در ماه رمضان بر طبق احادیث و روایات نسبت به ماه‌های دیگر هفتصد برابر ثواب دارد و بزرگترین شب‌های سال در این ماه با نان شب‌های قدر قرار دارد.

روزه گرفتن در ماه رمضان واجب و ترک روزه حرام می‌باشد، روزه گرفتن شرایط و احکامی دارد که مراجع تقلید در کتاب رساله درباره جزئیات کامل آن فتوا‌های خود را اعلام کرده اند.

روزه ماه رمضان باید علائه و امساک از خوردن و آشامیدن باعث تقویت اراده انسان برای ترک گناه و خطا شود و مسلمان در این ماه باید بیشتر به عبادت خداوند متعال بپردازد. در حدیثی آمده است که اگر مسلمانی در هنگام روزه‌داری گفتار حق را رها کند و گواهی ظالمانه بدهد، روزه او مورد قبول درگاه حق‌ تعالی قرار نگیرد.

ماه رمضان تنها ماه سال است که نام آن در قرآن آمده است، فرشتگان در این ماه برای مسلمانان و روزه داران استغفار می‌کنند.

مطلب مشابه: انشا معلم | انشای زیبا با موضوع معلم | انشا در مورد معلم در روز معلم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو