مرمت تالار شاه نشین پل خواجو شروع شد

منبع: همگردی

2

1402/12/26

19:42


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، مرمت تالار شاه نشین پل خواجو شروع شد.

به همت هنرمندان مرمتگر گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، چهره مخدوش شده تالار زیبای شاه نشین پل تاریخی خواجو که در چهارشنبه آخر سال توسط برخی افراد با پرتاب ترقه آلوده شده بود، پاکسازی و نوسازی شد.

مرمت تالار شاه نشین پل خواجو شروع شد

مرمتگران با توجه به فرسودگی تدریجی تزئینات زیبای تالار شاه نشین پل خواجو، مرمت تزئینات سقف تالار را فراتر از آلودگی بصری ناشی از پرتاب ترقه ادامه می دهند و این مرمت ها تا پیش از نوروز 1403 به پایان می رسد.

تصاویری از برخورد ترقه به سقف اتاق بیگلربیگی (شاه نشین) پل خواجو در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می دهد در روزهای اخیر و به احتمال زیاد پس از آخرین چهارشنبه سال به قسمت هایی از این پل تاریخی ترقه پرتاب شده است؛ این اتفاق منحصر به اصفهان نبود و برخی از بناهای تاریخی شهرهای دیگر مانند دیوار قلعه فلک الافلاک خرم آباد و یک کتیبه تاریخی در گنج نامه همدان نیز از این آسیب مصون نماندند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز با اشاره به برخورد یک ترقه به سقف شاه نشین پل تاریخی خواجو گفت: با توجه به حضور نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی و گشت زنی روی پل در شب چهارشنبه آخر سال به احتمال زیاد این ترقه زنی فردای شب چهارشنبه سوری اتفاق افتاده است.

حمیدرضا محققیان افزود: خواجو و سایر پل های رودخانه زاینده رود بدلیل قرار گرفتن در فضای عمومی جزو معابر عمومی و شهری محسوب می شوند و بصورت مستقیم در اختیار این اداره کل قرار ندارند. لذا حفاظت شبانه روزی از این پل های تاریخی مقدور نیست.

وی تصریح کرد: مرمت این پل ها هر سال توسط این اداره کل با ایجاد حوزه پایش پل های تاریخی انجام می شود.

محققیان خاطرنشان کرد: با فرهنگ سازی مناسب و همچنین مراقبت و حفاظت از نزدیک به 2 هزار اثر تاریخی در شهر اصفهان، آسیب به این بناها در زمانهایی همچون چهارشنبه های پایان سال به حداقل رسیده است و امسال فقط شاهد آسیب رسیدن به یک بنای تاریخی در شهر بودیم، با این حال معتقدیم همین یک اتفاق هم نباید در این جهانشهر افسانه ای تکرار شود.

مرمت تالار شاه نشین پل خواجو شروع شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو