نگاهی به حاشیه های هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران

منبع: همگردی

1

1402/11/24

12:05


خبرگزاری مهر/ این خبر پیرامون نگاهی به حاشیه های هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران برای شما مخاطبان گرامی نوشته شده است.

نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته روز گذشته 23 بهمن 1402 در سالن اجلاس سران افتتاح شد. در این مراسم تعداد زیادی از سفرای کشورهای خارجی از جمله کوبا، اندونزی، ویتنام و کشورهای دیگر به همراه رئیس جمهور و کارشناسان و فعالان گردشگری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند.

رئیس سازمان جهانی گردشگری که چند روزی است نام آن به سازمان گردشگری ملل متحد تغییر کرده نیز در مراسم افتتاحیه زمانی که قرار بود رئیس جمهور به سالن اجلاس سران برود و ضرغامی در پی استقبال از او رفته بود، سخنرانی کرد و خبر داد که گردشگری جهان به دوران پیش از کرونا رسیده است.

در این مراسم عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی پیش از رئیس جمهور سخنرانی کرد و از آیت الله رئیسی خواست تا مأموریت جدیدی به معاون اول رئیس جمهور واگذار و برخی از مشکلات در حوزه گردشگری با دخالت او حل و فصل شود.

وی همچنین در میان صحبت های خود وقتی میخواست درباره دستاوردهای دولت در زمینه گردشگری سخنرانی کند، گفت که در دولت هشتم کارهای بزرگی در حوزه گردشگری شده است.

ضرغامی آن را بلافاصله اصلاح کرد و پیرامون نگاهی به حاشیه های هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران گفت: به من تذکر دادند که اکنون در دولت سیزدهم قرار داریم. میدانم به همین دلیل فوراً بعد از آن گفتم دولت مردمی!

وی همچنین برای تبیین گفته های خود مثالی زد که منظورش از بیان آن توجه بیشتر دولت به گردشگری و توانایی بالای فعالان گردشگری در پاسخ به این توجه بود.

وزیر میراث فرهنگی گفت: روزی فردی یک پول سیاه به کسی داد تا شرابی بخرد به او یک پیمانه هم ندادند او در پاسخ گفت که حداقل بگذارید با این پول سیاه دستی به پیمانه شراب بزنم بد مستی اش با خودم!

ضرغامی در پایان صحبت های خود گفت که رئیس جمهور پس از من سخنرانی دارد و چون می خواهد از نمایشگاه دیدن کند، من بخش دعوت از رئیس جمهور که باید توسط مجری انجام شود، را به عهده می گیرم و از آقای رئیسی می خواهم که برای سخنرانی روی سن تشریف بیاورد.

رئیسی که در صحبت های خود از گردشگری و اهمیت آن صحبت میکرد، تاکید داشت که گردشگران باید وقتی از مبدا شروع به سفر می کنند تا زمانی که دوباره به مبدا برگردند، سفر پرباری تجربه کرده باشند.

رئیسی پس از پایان صحبت های خود، سالن اجلاس سران را ترک کرد. سپس علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی به همراه سفرای کشورهای دیگر روبان نمایشگاه را بریدند تا نمایشگاه به صورت رسمی افتتاح شود.

در ادامه، زوراب پولولیکاشویلی دبیر کل سازمان گردشگری ملل متحد به برخی از غرفه های نمایشگاه رفت و با برخی از جاذبه های استانی آشنا شد. پولولیکاشویلی در نظر دارد به چند شهر گردشگری در ایران سفر کند.

نگاهی به حاشیه های هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران

پولولیکاشویلی از چند روز قبل اعلام کرده بود که با خبرنگاران نشست خبری خواهد داشت. حتی برای این منظور ساعت و روز و سوالات نیز مشخص شد اما وی امروز این نشست را لغو کرد.

نمایشگاه گردشگری امسال در 20 سالن از محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران را به خود اختصاص داده است. سالن 8 و 9 مختص به اداره های کل میراث فرهنگی استانهاست.

در ورودی این سالن، ماکت آرامگاه کوروش به نمایش گذاشته شده است. این بزرگترین ماکتی است که تا کنون از آرامگاه کوروش ساخته شده و قرار بود در نمایشگاه ایران در زمان جام جهانی قطر به نمایش گذاشته شود اما این اتفاق نیفتاد و برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی شد.

امسال استان خوزستان با تم گردشگری کودک و دسترس پذیر حضور پیدا کرده است. در بخشی از غرفه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ماکتهایی از آثار تاریخی به همراه توضیحاتی به خط بریل نمایش داده شده است تا نابینایان بتوانند به آنها دست زده و با آثار تاریخی آشنا شوند.

برخی از سالن ها به صنایع وابسته به گردشگری اختصاص دارند مانند بیمارستانها و مراکز درمانی که امکان پذیرش گردشگر خارجی را دارند. برخی دیگر از سالن ها مانند سالن 40 در دو طبقه به شهرداری ها اختصاص پیدا کرده است.

در این میان برخی از شهرهای استان اصفهان با غرفه سازی های ضعیفی در کنار غرفه های استان یزد قرار گرفته اند. این در حالی بود که شهرداری های شهرهای یزد تلاش کرده بودند جاذبه های خود را بیشتر نشان دهند به همین دلیل در غرفه سازی و ارائه محصول سلیقه بهتری به خرج دادند.

همچنین تونل زمان و ریسندگی دو بانوی سالخورده نیز در این تونل زمان از ویژگی برتر غرفه یزدی ها بود.

در میان غرفه های مربوط به شهرداری های اصفهان، فعالان گردشگری از شهر دهق در نزدیکی شاهین شهر خود را با نام شهر دروازه های سنگی معرفی کرده اند. ساخت ماکتی از بزرگترین و کوچکترین درهای سنگی بخشی از جذابیت های این شهر گردشگری است.

یکی از غرفه های نمایشگاه گردشگری، یک شرکت فعال در حوزه متاورس تلاش کرده تا برخی از جاذبه های گردشگری کشور را در قالب VR نمایش دهد. سی و سه پل، پل خواجو، آرامگاه حافظ، بقعه شیخ صفی الدین بخشی از جاذبه های قابل مشاهده در این تکنولوژی است.

همچنین با استفاده از متاورس رفت و آمد روی سی و سه پل به صورت زنده قابل نمایش است و بازدید کنندگان بدون حضور روی این پل تاریخی می توانند خود را روی پل در حال راه رفتن ببینند.

این شرکت آواتار سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی را نیز ساخته است. ضرغامی هنوز فرصت دیدن آن را پیدا نکرده است.

بیرون از سالن های نمایشگاه در فضای باز نه تنها ون کافه ها بلکه چادرهای عشایری نیز برپا شده است تا بازدید کنندگان بتوانند سوغات شهرهای مختلف را در کنار آش و کباب چادرهای عشایری و قهوه و نسکافه ون کافه ها انتخاب و استفاده کنند.

این در حالی بود که تا پیش از برپایی نمایشگاه عنوان میشد بخش فروش غذا و خوراک از نمایشگاه حذف خواهد شد اما این بار در فضای باز شرکت کنندگان بیشتری حضور داشتند.

همچنان در بیرون از فضای سالن ها مانند هر سال، تعدادی از کمپرهای مسافرتی حضور پیدا کرده اند تا بتوانند مردم را با سفرهای جاده ای خود آشنا کنند. برخی از این کمپرها به تجهیزات خودرو نیز مشغول هستند.

اگرچه امسال نمایشگاه صنایع دستی از بخش جانبی نمایشگاه گردشگری حذف شد اما همچنان بسیاری از غرفه ها به فروش صنایع دستی می پردازند.

نمایشگاه بین المللی گردشگری تا روز 26 بهمن از ساعت 8 تا 17 میزبان شرکت کنندگان است. منتهی از ساعت 16 به بازدید کنندگان اعلام می شود که درهای سالن بسته خواهد شد و باید هر چه سریع تر سالن را ترک کنند.

بیرون از نمایشگاه به خصوص خروجی خیابان سئول شرکت کنندگان با ترافیک بسیار زیادی از ورودی باشگاه انقلاب تا تقاطع سئول مواجه بودند. این ترافیک در روزهای آتی نیز پس از پایان ساعت بازدید وجود خواهد داشت.

نگاهی به حاشیه های هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو