آیا حریم آرامگاه کوروش و پاسارگاد نقض شده است؟

منبع: همگردی

5

1402/6/8

15:06


ایرنا/ بدنبال آخرین خبرهای واصله، این پرسش مطرح می گردد که آیا حریم آرامگاه کوروش و پاسارگاد نقض شده است؟

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پاسارگاد گفت: معدنی که در غرب مجموعه تاریخی پاسارگاد فعال استف خارج از حریم محدوده ثبت ملی و جهانی این آرامگاه است و در حوزه اعمال قانون اداره میراث فرهنگی نیست.

محمد نصیری افزود: یکی دیگر از معادنی که در مطالب روزهای اخیر و پیشتر به آن اشاره شده (معدن شن و ماسه حاتمی) هم خارج از حریم منظری و هم خارج از محدوده این شهرستان است و اثری بر مجموعه جهانی و ملی پاسارگاد ندارد.

وی توضیح داد: عرصه مقبره کوروش حدود یک هزار و 500 هکتار است که هرگونه ساخت و ساز جدید در آن غیرمجاز است و این اجازه داده نمی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاسارگاد اضافه کرد: پس از حریم عرصه، حریم درجه یک و 2 و سپس حریم منظری آن است که تحت پوشش میراث فرهنگی قرار دارد و ساخت و ساز در حریم درجه یک نیز تنها با مجوز کارشناسی این دستگاه امکان پذیر است.

نصیری ادامه داد: در هنگام ثبت جهانی مجموعه تاریخی پاسارگاد، خط الراس کوههای اطراف مجموعه به عنوان حریم منظری آرامگاه کوروش تعیین شده که از نقض آن نیز جلوگیری می شود.

او درباره ادعای مطرح شده درباره "توسعه گورستان روستای مادر سلیمان" پاسارگاد نیز گفت: توسعه و ساخت و ساز جدیدی رخ نداد بلکه دیوار این آرامستان که پیش از ثبت جهانی مجموعه نیز وجود داشته فرسوده شده و بخشی از آن تخریب شده بود که در همان نقطه بازسازی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پاسارگاد با ارسال تصویری از بازسازی دیوار این گلزار شهدا درباره آن توضیح داد: چنانچه در این تصویر نیز مشخص است بخشی از این دیوار مربوط به گذشته و بخشی از آن بازسازی است که در البته قرار است ارتفاع و نمای آن نیز تکمیل شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاسارگاد با انتقاد از انتشار مطالب غیر مطمئن در این باره گفت: هر فردی قصد انتقاد یا انتشار مطلبی را دارد، باید ابتدا از مسئولان سوال و مطالبه کند و پاسخ آنها را بشنود تا از نشر سخنان نادرست پیشگیری شود.

آیا حریم آرامگاه کوروش و پاسارگاد نقض شده است؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو