مشکلات گوارشی و یبوست خود را با این مواد درمان کنید | روش درمان خانگی  حل مشکلات گوارشی چیست؟

مشکلات گوارشی و یبوست خود را با این مواد درمان کنید | روش درمان خانگی حل مشکلات گوارشی چیست؟


1

1402/12/28

11:51


مشکلات گوارشی و یبوست خود را با این مواد درمان کنید | روش درمان خانگی  حل مشکلات گوارشی چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 افراد برای درمان بیماری های خود می توانند به جای مراجعه به پزشک، از طریق درمان خانگی اقدام به درمان خود کنند. با درمان خانگی هزینه های کمتری را برای درمان استفاده می کنید. درمان خانگی گزینه خوبی برای افرادی است که وقت یا حوصله مراجعه حضوری به پزشکان را ندارند. با مواد غیر قابل استفاده در منزل می توانید درمان خانگی انجام دهید. با پیشنهاد ویژه همراه باشید تا با درمان خانگی های مختلف در منزل آشنا شوید.

نفخ می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد. برخی افراد بر این باورند که نفخ ممکن است با کمبود ویتامین D مرتبط باشد اما در برخی موارد، نفخ ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر باشد؛ بنابراین اگر نفخ مداوم یا علائم دیگر را تجربه می‌کنید، مهم است که به یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید.

اگرچه مطالعاتی که نفخ را با کمبود ویتامین D مرتبط می‌کنند بسیار کم هستند اما برخی شواهد نشان می‌دهد که سطوح پایین ویتامین D ممکن است با برخی از اختلالات گوارشی که نفخ علامت آن است، مرتبط باشد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیماری التهابی روده (IBD) اصطلاحی است برای توصیف گروهی از دو اختلال التهابی مزمن (کولیت اولسراتیو و بیماری کرون) که بر دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارند.

دکتر آشوین آنانتاکریشنان، متخصص گوارش توضیح داد: شیوع کمبود ویتامین دی در بیماری التهابی روده در مطالعات مختلف متفاوت است اما به نظر می‌رسد که حداقل در برخی از مطالعات، ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به بیماری التهابی روده سطح ویتامین D کافی نداشته باشند.

علاوه بر این، نتایج یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد که پس از افزایش مصرف ویتامین D، بهبود قابل‌توجهی در علائم افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) وجود داشت. سندرم روده تحریک‌پذیر یک بیماری شایع گوارشی است که معده و روده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با علائمی مانند درد شکم، نفخ، یبوست و اسهال مشخص می‌شود. گذشته از اختلالات گوارشی، عدم تحمل لاکتوز و گلوتن نیز می‌تواند باعث نفخ، گاز و ناراحتی معده شود. زمانی که بدن قادر به هضم صحیح برخی غذاها نباشد، می‌تواند منجر به نفخ شود.

درمان خانگی

همچنین یبوست می‌تواند باعث نفخ شود زیرا می‌تواند منجر به تجمع گاز و مدفوع در روده بزرگ شود. هنگامی که مدفوع برای مدت طولانی در روده بزرگ باقی می‌ماند، باکتری‌هایی که به‌طور طبیعی در روده بزرگ زندگی می‌کنند می‌توانند شروع به تجزیه مدفوع و تولید گاز کنند. به گفته یکی ازپزشکان مرکز جان هاپکینز ایالات‌متحده، این گاز می‌تواند به نفخ کمک کند. به گفته کلینیک کلیولند ایالات‌متحده، تغییرات هورمونی همچنین می‌تواند باعث نفخ، به ویژه در زنان طی دوره قاعدگی شود.

به گفته این کلینیک، در برخی موارد، نفخ ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تری مانند سرطان باشد بنابراین اگر نفخ مداوم یا علائم دیگر را تجربه می‌کنید، مهم است که به یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید.

منبع: همشهری

یبوست خود را با این ترفند درمان خانگی کنید

بسیاری از عادات غلط زندگی و یا برخی شرایط پزشکی از قبیل عدم نوشیدن مایعات کافی، عدم ورزش، استرس بیش از حد، انسداد روده، بیماری روده مانند سندرم روده تحریک پذیر، سرطان کولون، سرطان رکتوم و ... در ابتلا به یبوست موثر هستند، اما با چه شیوه‌هایی می‌توان این مشکل را تا حد زیادی کاهش داد؟

به گزارش خبرآنلاین، مصرف بسیاری از ویتامین‌ها در کنار دارو‌های بدون نسخه می‌تواند این عارضه را تا حد زیادی از فرد دور کند. البته قبل از مصرف هر نوع مکمل ویتامین یا خرید آن باید با پزشکتان مشورت کنید، چون ممکن است بسیاری از ویتامین‌ها برای نوزادان، مبتلایان به بیماری‌های گوارشی، مبتلایان به بیماری‌های مزمن و ... مفید نباشند.

بنا بر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اما با مصرف پنج ویتامین می‌توان از بروز مشکلات گوارشی پیشگیری کرد:

اسید فولیک: به عنوان فولات یا ویتامین ب ۹ نیز شناخته شده است. کمبود اسید فولیک گاهی اوقات باعث یبوست می‌شود. در صورت امکان به جای مصرف مکمل‌های اسید فولیک، غذا‌های غنی از آن را مصرف کنید. غذا‌های غنی از فولات شامل اسفناج، نخود، غلات صبحانه و برنج غنی شده با اسید فولیک است. حد بالای اسید فولیک که اکثر بزرگسالان می‌توانند تحمل کنند، ۱۰۰۰ میکروگرم است.

ویتامین B ۱۲: کمبود این ویتامین می‌تواند باعث یبوست شود. اگر یبوست شما به دلیل کمبود ویتامین B ۱۲ باشد، افزایش مصرف روزانه آن می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. غذا‌های غنی از ویتامین B ۱۲ به غیر از مکمل‌ها عبارتند از جگر گاو، ماهی قزل آلا، ماهی سالمون و ماهی تن. اکثر بزرگسالان روزانه باید ۲.۴ میکروگرم ویتامین B ۱۲ دریافت کنند.

درمان خانگی

ویتامین سی: یک ویتامین محلول در آب است. چون بدن مقدار مشخصی ویتامین سی را می‌تواند استفاده کند، دز زیاد آن می‌تواند سبب بروز اسهال شود. اما تنها در صورتی که یبوست داشته باشید این تاثیر به مزاق شما خوش می‌آید. توصیه می‌شود دز ۱۰۰۰ میلی گرمی از این ویتامین را سه مرتبه در روز مصرف کنید تا حرکات روده‌تان افزایش یابد. با این حال مصرف بیش از حد مضر است و باعث حالت تهوع و گرفتگی معده می‌شود.

ویتامین B ۵: یا اسید پانتوتنیک باعث تحریک انقباض ماهیچه‌ای در سیستم گوارشی شده و به عمل دفع کمک می‌کند. میزان توصیه شده برای مصرف روزانه ویتامین B ۵، برای اکثر بزرگسالان ۵ میلی گرم است. بیشتر زنان شیرده باید روزانه ۷ میلی‌گرم از این ویتامین را دریافت کنند.

ویتامین B ۱: یا تیامین به بهبود فرایند هضم کمک می‌کند و سطوح پایین آن با علائمی از قبیل یبوست همراه است. اکثر زنان باید روزانه ۱.۱ میلی گرم و مردان ۱.۲ میلی‌گرم ویتامین B ۱ مصرف کنند.

با این ترفند درمان خانگی به لاغری می رسید

نوشیدن آب لیمو می‌تواند به هضم غذا کمک کند، دوز سالمی از ویتامین C به بدن شما برساند، شما را هیدراته نگه دارد و به کاهش وزن سالم شما کمک کند.

درمان خانگی و تکنیک کاهش وزن با نوشیدن آب لیمو

به گزارش سلامت نیوز، بدنی که مواد مغذی کافی دریافت می‌کند، کمتر هوس خوردن غذا‌های ناسالم را تجربه می‌کند که ارزش غذایی پایینی دارند. علاوه بر این، لیمو حاوی نوعی فیبر به نام پکتین است که یک مطالعه نشان داد که می‌تواند به میزان قابل توجهی اشتها و دریافت کالری را کاهش دهد.

داشتن یک روال ثابت و عادت به نوشیدن آب لیمو با یک رژیم غذایی متعادل و یک سبک زندگی سالم، کلید کاهش وزن موثر است. با تغذیه سالم منظم، آبرسانی و ورزش، روتینی را ایجاد می‌کنید که به بخشی از سبک زندگی شما تبدیل می‌شود و احتمال بازگشت به عادات کمتر سالم را کاهش می‌دهد.

ترکیب ترکیبات طبیعی لیمو، از جمله فیبر محلول، ممکن است سطح قند خون را تثبیت کند. تحقیقات نشان می‌دهد که لیمو یک ماده غذایی با شاخص گلیسمی پایین است. بنابراین، نوشیدن آب لیمو می‌تواند به کنترل سطح قند خون شما کمک کند و میل به غذا‌های شیرین را کاهش دهد.

درمان خانگی

نوشیدن آب لیمو نه تنها طعم و مزه می‌بخشد، بلکه ممکن است به کنترل اشتهای شما نیز کمک کند. در حین انجام این کار، غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنید و از نوع غذایی که می‌خورید و همچنین اندازه سهم آگاه باشید.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ که در Food Technology & Biotechnology منتشر شد، آب لیمو باعث افزایش تولید شیره‌ها و آنزیم‌های گوارشی می‌شود؛ این اثر می‌تواند منجر به روند هضم نرمتر و بهبود جذب مواد مغذی شود. یک سیستم گوارشی با عملکرد خوب برای حفظ وزن سالم ضروری است و آب لیمو می‌تواند راهی با طراوت برای حمایت از این جنبه از سلامت گوارش باشد.

روز خود را با یک فنجان آب لیمو گرم شروع کنید و این کار را با فشار دادن لیمو در آب گرم و نوشیدن آن با معده خالی انجام دهید که باعث می‌شود بعد از یک خواب خوب، بتوانید به راحتی بدن خود را هیدراته نگه دارید.

لیمو علیرغم اسیدی بودن، پس از متابولیزه شدن، اثر قلیایی بر بدن دارد. اعتقاد بر این است که یک محیط قلیایی برای ذخیره چربی کمتر مساعد است و از مدیریت وزن سالم پشتیبانی می‌کند.

منبع: فرارو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو