قرص فوزامکس و اطلاعاتی که درباره این دارو باید بدانید

منبع: آرگا

1

1403/1/1

09:10


قرص فوزامکس دارویی می باشد، که بر استخوان های بدن تاثیر می گذارد و در روند درمان پوکی استخوان موثر می باشد، ممکن است، پزشک با توجه به شرایط بیمار استفاده از این دارو را برای چند سال تجویز کند. پیش از استفاده از دارو سوالات خود را از پزشک بپرسید و بروشور داخل جعبه دارو را به خوبی مطالعه نمایید.

قرص فوزامکس که با نام دیگری چون آلندرونیت نیز شناخته می شود، در کند سازی روند پوکی استخوان مورد استفاده قرار می گیرد و کمک می کند، تا شکننده بودن استخوان ها شکستگی بیشتر برای فرد مبتلا به پوکی استخوان به دنبال نداشته باشد. این قرص هم برای خانم ها  هم برای آقایان قابل استفاده می باشد، در ادامه به بررسی دقیق تر این دارو می پردازیم، تا اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار داشته باشید.

ممکن است، فوزامکس برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در اثر یائسگی برای خانم ها به تشخیص پزشک تجویز شود، علاوه بر این برای بهبود پوکی استخوان در افرادی که توسط استروئید ها ایجاد می شود، افزایش تراکم استخوان مردانی که از پوکی استخوان رنج می برند،  همچنین برای بهبود تغییر شکل های استخوانی در خانم ها و آقایان مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با تاثیر قرص فوزامکس

اطلاعات مفید درباره قرص فوزامکس

در جوانان  تا سن بیست سالگی استخوان ها هنوز در حال رشد و ساخته شدن می باشند، با عبور از این سن تا دهه چهارم زندگی در حالتی ثابت باقی می مانند و از چهل سالگی به بعد و به ویژه در سنین یائسگی استخوان ها کلسیم از دست می دهند.

با توجه به آنچه گفته شد، توصیه می شود، تا پیش از بیست سالگی کلسیم کافی برای ساخت استخوان های محکم و سالم در اختیار بدن قرار دهیم، چرا که با توجه به روند کاهش کلسیم در سنین بالا، احتمال بروز عارضه هایی چون کاهش تراکم استخوان وجود خواهد داشت.

شایان ذکر می باشد، روند بروز پوکی استخوان بسیار کند و آهسته است و ممکن است، همین موضوع موجب شود، تا افراد مبتلا برای مدت ها از بروز این بیماری بی اطلاع باشند و در پی شکستن های مکرر استخوان به وجود این بیماری پی ببرند. درمان پوکی استخوان نیز روندی کندی دارد و استفاده از داروی فوزامکس باید برای مدت دو تا سه سال ادامه داشته باشد، تا شاهد نتیجه آن باشید. آشنایی با علائم پوکی استخوان و روش های درمان آن می تواند، کمک موثری در درمان این بیماری محسوب شود.

نحوه مصرف

پیش از استفاده از قرص فوزامکس و یا هر بار که مجددا شروع به مصرف این دارو می کنید، بروشور دارو را به دقت مطالعه نمایید، لازم است، دستورالعمل های دارو با دقت دنبال شود، تا بدن بتواند تا جایی که مقدور است، دارو را جذب نماید و احتمال آسیب دیدگی مری کاهش پیدا کند.

هرگونه سوال در خصوص مصرف دارو را از پزشک خود جویا شوید، این دارو به شکل خوراکی در اختیار شما قرار می گیرد و بعد از بیدار شدن و پیش از غذا خوردن، نوشیدنی یا دارو های دیگر باید مصرف شود. این قرص باید با یک لیوان، پر از آب خالص نوشیده شود و نیاز است، تا قرص بلعیده شود، بنابراین از جویدن یا مکیدن آن پرهیز نمایید.

پس از مصرف فوزامکس باید برای مدت سی دقیقه در حالت سرپا بمانید، البته نشستن، ایستادن و راه رفتن تفاوتی ندارد، پس از مصرف فوزامکس تا بعد از صرف اولین وعده غذایی دراز نکشید. دلیل تاکید برای مصرف این قرص قبل از غذا این می باشد، که این دارو تنها زمانی تاثیر خود را نشان می دهد، که با شکم خالی مورد استفاده قرار بگیرد.

علاوه بر آنچه گفته شد، توصیه می شود، حداقل برای سی دقیقه و ترجیحا برای یک تا دو ساعت پس از مصرف فوزامکس از خوردن یا نوشیدن، هر چیز دیگری به جز آب خالص پرهیز نمایید.

موارد احتیاط

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، بعد از مصرف فوزامکس خم نشوید، یا دراز نکشید و در حالت ایستاده باشید، هیچ گونه داروی دیگری که دارای کلسیم، ویتامین یا آنتی اسید باشد، مصرف نکنید، برای استفاده سایر دارو ها همزمان با فوزامکس با پزشک خود مشورت کنید، تا برنامه منظمی در نظر گرفته شود.

تراکم مواد معدنی استخوان باید به شکلی مکرر مورد بررسی قرار بگیرد ، این احتمال وجود دارد، که مصرف این دارو برای پوکی استخوان بیشتر از سه تا پنج سال نیاز نباشد، به یاد داشته باشید، در دوران مصرف به شکل مرتب ویزیت شوید و با پزشک خود ملاقات کنید.

در صورتی که نیاز به مراجعه به دندانپزشکی وجود داشته باشد و یا جراحی دندان داشته باشید، حتما پیش از هر چیز دندانپزشک را از مصرف قرص فوزامکس مطلع کنید. ممکن است، نیاز باشد برای مدت کوتاهی مصرف این قرص را کنار بگذارید. مصرف این قرص باید بخشی از یک برنامه کامل درمانی باشد، که در آن رژیم غذایی، ورزش و مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین وجود داشته باشد.

تداخل دارویی

جذب داروی فوزامکس توسط غذا، نوشیدنی ها، مکمل های کلسیم،آنتی اسید ها، مکمل های معدنی و بعضی از مسهل های اسموتیک کاهش پیدا می کند. همزمانی مصرف این دارو با سایر دارو های غیر استروئیدی منجر به افزایش شیوع عوارض گوارشی و کلیوی می شود، همچنین اثرات کاهنده کلسیم این دارو در تجویز همزمان با آمینوگلیکوزید ها افزایش می یابد.

بررسی تاثیرات مصرف فوزامکس

شرایط نگهداری

در ادامه مواردی که در نگهداری از فوزامکس باید رعایت شود، ذکر شده است.

  • لازم است، از داروی فوزامکس در دمای محیط اتاق و دور از رطوبت نگهداری شود.
  • دارو را دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی قرار دهید.
  • از ریختن دارو در چاه دستشویی یا فاضلاب پرهیز کنید، مگر این که در دستورالعمل دارو اینطور ذکر شده باشد.
  • دارو تاریخ مصرف گذشته یا فاقد مصرف را به روش درست دور بریزید و یا از شرکت دفع زباله محلی برای روش های بی خطر دور ریختن دارو مشورت بگیرید.

عوارض جانبی

مصرف این دارو برای بیماران مبتلا به کاهش کلیرانس کراتینین یا اختلالات بخش فوقانی دستگاه گوارش توصیه نمی شود، در صورت وجود هیپوکلسمی، میزان کلسیم خون پیش از شروع درمان با فوزامکس باید تصحیح گردد. این احتمال وجود دارد، که در صورت مصرف این دارو مواردی چون، درد در معده، یبوست، اسهال، گاز معده یا حالت تهوع بروز پیدا کند. در صورت بروز هر یک از این علائم فورا عوارض به وجود آمده را با پزشک خود در میان بگذارید. مصرف این دارو می تواند، برای برخی بدون عوارض و برای برخی دیگر با عوارض اندک همراه باشد و در موارد بسیاری کمی شاهد بروز عوارض زیاد این دارو می باشیم.

علائم خطرناک

درد در گوش یا فک، افزایش یا شدید شدن درد در استخوان، مفصل هل یا عضلات، بروز درد جدید غیر معمولی در مفصل ران یا کشاله ران، تورم مفاصل یا دست ها یا مچ پا، مدفوع سیاه به رنگ قیر، استفراغ شبیه به دانه های قهوه. بسیار به ندرت اما امکان دارد، مصرف دارو منجر به تحریک و یا زخم در مری نیز شود.

در صورتی که هر یک از عوارض جانبی احتمالی که در ادامه ذکر می شود، را مشاهده نمودید، نیاز است فورا مصرف قرص فوزامکس را متوقف نمایید و علائم را با پزشک خود در جریان بگذارید، احساس سوزش معده یا وخیم تر شدن آن پس از شروع مصرف دارو، احساس درد در قفسه سینه یا مشکل در بلع. احتمال بروز واکنش های آلرژی زا نسبت به این دارو امری بسیار نادر می باشد، با این وجود در صورت بروز هر یک از علائم زیر فورا با اورژانس تماس بگیرید: جوش، خارش یا تورم به خصوص در صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید و مشکل در تنفس.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو