مردم دنیا شب سال نو چه غذا و خوراکی‌های مصرف می‌کنند؟ | از هاپین‌جان تا سوسیس با عدس سبز برای شب عید

مردم دنیا شب سال نو چه غذا و خوراکی‌های مصرف می‌کنند؟ | از هاپین‌جان تا سوسیس با عدس سبز برای شب عید


3

1403/1/1

21:01


مردم دنیا شب سال نو چه غذا و خوراکی‌های مصرف می‌کنند؟ | از هاپین‌جان تا سوسیس با عدس سبز برای شب عید

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

شب سال نو مردم سراسر دنیا خودشان را برای شروع روزهای تازه آماده می‌کنند که البته نوع غذایی که در این شب مصرف می‌شود هم برایشان مهم است. اما می‌دانید مردم دنیا در شب سال نو چه غذاهایی می‌خورند؟عید نوروز همیشه با رسم و رسم‌های جذابش در نزدیکی بهار، طراوت و نشاط را با خودش به دنبال دارد.آداب و رسوم عید نوروز از ابتدا تا انتها یک مراسم نمادین و زیبا بوده و هدف از آن به جریان انداختن نیروی زندگی و پالایش روح و روان است. ما در نوروز با کارهای نمادین خیر و برکت را به زندگی خود و دیگران فرا می خوانیم، از خانه تکانی گرفته تا غذای شب عید و سفره هفت سین همه چیز برای رسیدن به خیر و خوبی و تقسیم آن با دیگران به وجود آمده است. پیشینیان حتی غذای شب عید را نیز با توجه به باورهای خاصی انتخاب کرده بودند؛ به همین دلیل و بر اساس باورهای پیشینیان امروزه غذای شب عید اکثر ما ایرانیان را سبزی پلو با ماهی تشکیل می دهد.  اما یکی از جذاب‌ترین رسومات عید نوروز غذای شب عید است که این مقوله به‌تنهایی داستان بسیار مفصل، هیجان‌انگیز و لذت‌بخشی دارد.غذای معروف ایرانیان در شب عید:

سبزی پلو با ماهی از دوران سلیمان نبی

وقتی صحبت از غذای شب عید می‌شود، احتمالاً سبزی پلو با ماهی اولین و معروف‌ترین و بهترین غذای شب عید در شهرهای مختلف ایران است.ترکیبی از برنج با سبزی‌های معطر خرد شده و دم کشیده با روغن محلی و کره در کنار قطعات ماهی طعم‌دار شده، سرخ شده و برشته شده معروف‌ترین غذای شب عید نوروز را در بین ایران تشکیل می‌دهد.درباره چرایی انتخاب این غذا به‌عنوان غذای شب عید ماجراها و داستان‌های فراوانی نقل می‌شود.مشهور‌ترین این ماجراها داستان انگشتر حضرت سلیمان است که به دست دیو می‌افتد و دیو به‌جای سلیمان به تخت پادشاهی می‌نشیند و انگشتر را به داخل دریا می‌اندازد.

غذای شب عید

حضرت سلیمان برای پیداکردن انگشتر سال‌ها به ماهیگیری مشغول می‌شود و بالاخره انگشتر را در شکم یک ماهی پیدا می‌کند. به همین علت مردم همه‌ساله به یاد این ماجرا، سبزی پلو را به همراه ماهی به‌عنوان غذای شب عید طبخ می‌کردند.نادیا زکالوند: شب سال نو همیشه برای مردم دنیا روز خاصی بوده است و به همین دلیل خانواده‌ها برای لذت بردن از آن شب، تدارکاتی می‌بینند که از میان آنها باید به شام شب سال نو اشاره کرد. هر کشور، برای این شب، غذای خاصی در فرهنگ خود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

۱. هاپین‌جان (آمریکای جنوبی)

غذای شب عید

این غذا متشکل از لوبیا چشم‌بلبلی، برنج، تکه‌های گوشت و سبزیجاتی چون کلم و تره‌فرنگی است. همچنین با این غذا از نان ذرت هم استفاده می‌شود. سبزی‌ها نمادی از سبزی پول و نان ذرت علامت طلاست.

۲. دوازده عدد انگور (اسپانیا)

غذای شب عید

مردم اسپانیا در مادرید پیش از سال تحویل، در کنار برج ساعت میدان می‌ایستند و افرادی که نمی‌توانند آنجا باشند، از طریق برنامه‌های پخش زنده، با مادریدی‌ها همراه می‌شوند. آنها تا نیمه‌شب به‌ازای هر ساعت زنگ ساعت برج، یک عدد انگور می‌خورند. آنها معتقدند با این کار کل سال آینده را با خوش‌شانسی خواهند گذراند.

۳. تامالس، مکزیک

غذای شب عید

غذای شب عید مکزیکی‌ها تامالس است که با خمیر ذرت پرشده از گوشت، پنیر و دیگر افزودنی‌های خوشمزه درست می‌شود. این غذا درون برگ موز یا پوسته ذرت قرار داده می شود و ظاهر جالبی پیدا می‌کند.

۴. اولیبولن، هلند

غذای شب عید

غذای سنتی شب سال نوی هلندی‌ها، اولیبولن است. این خوراکی، کوفته‌های دونات‌مانندی است که با استفاده از خمیری از آرد، شیر، تخم‌مرغ، مویز یا کشمش و کمی نمک درست و در روغن سرخ می‌شود.

۵. مارزیپانشواین (اتریش و آلمان)

غذای شب عید

این خوراکی که نوعی شیرینی برای شب سال نو اتریش و آلمان است با استفاده از خمیر بادام و شکر درست می‌شود و به‌شکل خوک درآمده، پخته و خورده می‌شود.

۶. نودل سوبا، ژاپن

غذای شب عید

ژاپنی‌ها برای خداحافظی با سال قدیمی و خوشامدگویی به سال جدید، نودل سوبای تهیه‌شده از گندم سیاه می‌خورند. در رسمی دیگر مردم در کنار خانواده و دوستان خود کیک برنجی‌های خوشمزه مصرف می‌کنند.

۷. سوسیس با عدس سبز، ایتالیا و مجارستان

غذای شب عید

از نظر ایتالیایی مصرف غذای سوسیس با عدس سبز برایشان خوش‌شانسی می‌آورد. درواقع عدس نمایانگر پول و شانس خوب است. البته مردم مجارستان هم مانند ایتالیایی‌ها، عدس را نشانه خوش‌شانسی می‌دانند و شب سال نو، آن را همراه با سوپ مصرف می‌کنند.

۸. ترشی شاه‌ماهی، لهستان و اسکاندیناوی

غذای شب عید

شاه‌ماهی در لهستان و بخش‌هایی از اسکاندیناوی به‌وفور یافت می‌شود و به‌دلیل رنگ نقره‌ای این ماهی، بسیاری از مردم این مناطق آن را نشانه رفاه و ثروت می‌دانند. به‌همین دلیل این ماهی را شب سال نو به صورت ترشی با سس خامه‌ای یا همراه با پیاز مصرف می‌کنند.

۹. کیک کرانسه، نروژ و دانمارک

غذای شب عید

کیک کرانسه، نوی دسر سنتی نروژ و دانمارک است که معمولا در مناسبت‌های مختلف مانند جشن سال نو تهیه و سرو می‌شود. این کیک به‌صورت یک سری حلقه‌های کیک یک‌شکل هستند که روی یکدیگر قرار داده می‌شوند، به‌صورتی که در پایان به شکل کیکی مخروطی‌ درمی‌آیند. این کیک از آرد، بادام، شکر و سفیده تخم‌مرغ درست شده و سپس با استفاده از انواع شکلات‌ها تزیین می‌شود.

۱۰. کیک پادشاه، سراسر دنیا

غذای شب عید

نوعی کیک با منشا فرانسوی است که سراسر دنیا و در بیشتر فرهنگ‌ها شب سال نو مصرف می‌شود. این کیک به‌طور سنتی با شکری که به سه رنگ بنفش، طلایی و سبز رنگ‌امیزی شده، تزیین می‌شود. خود کیک به‌صورت سکه‌ای طلا درست می‌شود در حالی‌که سکه‌ای پول درون آن گذاشته‌اند و کسی که این سکه نصیبش شود امیدوار می‌شود که سالی پر رونق در سال جدید خواهد داشت./خبرآنلاین

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو