نوروز امسال به لرستان سفرکنید|مناطق دیدنی لرستان

نوروز امسال به لرستان سفرکنید|مناطق دیدنی لرستان


2

1403/1/1

22:06


نوروز امسال به لرستان سفرکنید|مناطق دیدنی لرستان

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

استان لرستان واقع در غرب ایران، دارای آب‌وهوای متنوع و مناظر خیره‌کننده است که از کوه‌های برفی تا دره‌های سرسبز را شامل می‌شود. هر بهار، در تعطیلات نوروز، بازدیدکنندگان این فرصت را دارند که روستاهای بکر استان را کشف کنند و نگاهی اجمالی به میراث غنی فرهنگی و طبیعی این منطقه داشته باشند.این روستاها علاوه بر تزریق آرامش در روح و روان گردشگران، می‌توانند مقاصد جذابی برای فرار از شلوغی‌های شهری باشند.

روستای بیشه

ابشار بیشه

روستای بیشه واقع در منطقه خرم‌آباد، با زیبایی طبیعی خیره‌کننده خود، بازدیدکنندگان را مجذوب می‌کند. این روستا که توسط کوه ازگنه و کوه چهک احاطه شده است، دارای مناظر زیبا و جویبارهای شفاف است. از جاذبه‌های بیشه می‌توان به آبشار مسحورکننده بیشه اشاره کرد که به‌خاطر فضای سرسبز و آرام شهرت دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند در میراث‌فرهنگی غنی روستا غوطه‌ور شوند و درعین‌حال فرش‌های محلی و سبدهای بافته شده از شاخه‌های بادام را به عنوان سوغاتی با خود به خانه ببرند.

روستای چنارگریت

روستای چنارگریت که در منطقه پاپی شهر خرم‌آباد قرار دارد، ترکیبی مسحورکننده از تاریخ و شگفتی‌های طبیعی را ارائه می‌دهد. این روستا که توسط کوه یاسین و کوه دارنماز احاطه شده، دارای آبشارهای خیره‌کننده و مناظر سرسبز است. سه آبشار نمادین چنارگریت که در میان صخره‌ها قرار گرفته‌اند، مسافرانی را که به دنبال ماجراجویی و آرامش هستند، دعوت می‌کند. از کاوش در قلعه‌های باستانی تا شگفتی در حیات‌وحش متنوع روستا، چنارگریت نوید یک تجربه نوروزی فراموش‌نشدنی را می‌دهد.

روستای رباط نمکی

روستای رباط نمکی که در شمال غربی شهر خرم‌آباد قرار دارد با مناظر بکر و محیطی آرام بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کند. چشمه همنام روستا، چشمه نمکی نام دارد که با گیاهان سرسبز و گل‌های زیبا احاطه شده است. مسافران می‌توانند رودخانه زیبای کاکارضا را کاوش کنند و در امتداد ساحل آرام آن قدم بزنند. رباط نمکی از ماهیگیری در سراب گرفته تا پیک‌نیک در میان درختان بلند نوید یک خلوت نوروزی فراموش‌نشدنی را می‌دهد.

جنگل و آبشار نای انگیز

یکی از زیباترین مناطق طبیعی در استان لرستان جنگل و آبشار نای انگیز است. جنگل نای انگیز جزء جنگل‌های زاگرس به حساب می‌آید و بیشتر درختان آن را درخت بلوط تشکیل می‌دهد. این جنگل زیبا در میان طبیعت گردان و طبیعت دوستان بسیار پرطرف‌دار است. این جنگل زیبا به همراه آبشار داخل آن در نزدیکی روستایی به نام نای انگیز قرارگرفته است. روستای نای انگیز در شهرستان خرم‌آباد قرار دارد. این جنگل یکی از زیباترین جنگل‌های بلوط زاگرس است. آبشارهای بسیار زیبای این جنگل به شکل پلکانی هستند.

نای انگیز

یکی از بامزه‌ترین حیواناتی که در این جنگل زندگی می‌کند، سنجاب است. سنجاب‌ها از برگ و پوست درختان بلوط تغذیه می‌کنند و میوه‌های بلوط را به زیر خاک می‌برند. این رفتار سنجابها باعث می‌شود که درختان بلوط جدیدی در جنگل برویند. اگر دوست دارید در یک جنگل بسیار زیبا و سرسبز قدم بزنید و از شنیدن صدای آبشار و آواز پرندگان و هوای دل‌انگیز و مطبوع لذت ببرید و غم و غصه‌های خود را فراموش کنید، حتما به جنگل نای انگیز سر بزنید.

روستای دهکرد

روستای دهکرد که در جنوب شرقی شهرستان بروجرد قرار دارد، با باغ‌ها و مراتع سرسبز، بازدیدکنندگان را مسحور خود می‌کند. این روستا که در پس‌زمینه رودخانه دهکرد قرار دارد، یک فرار آرام از زندگی شهری را در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهد. بازدیدکنندگان می‌توانند در باغ‌های مزین به شکوفه‌های گیلاس و آلو پرسه بزنند و از مناظر و عطر بهار لذت ببرند. علاوه بر آن بازدید از بناهای تاریخی روستا، از جمله قلعه دوره قاجار و مقبره امامزاده ابراهیم، باعث لذت بردن از تاریخ گذشته این منطقه خواهد شد.

اشترانکوه

اشترانکوه

یکی از زیباترین رشته‌کوه‌های استان لرستان رشته کوهی به نام اشتران‌کوه است. این رشته‌کوه ۵۰ کیلومتر طول دارد و در نزدیکی شهرستان ازنا قرار گرفته‌است. در این رشته‌کوه، یخچال‌های طبیعی و دائمیِ زیادی وجود دارد. ارتفاع این رشته‌کوه به ۴۱۰۰ متر می‌رسد. قله آن با نام «چال کبود» شناخته می‌شود. اگر به کوهنوردی علاقه دارید و دوست دارید در طبیعت زیبا و سرسبز استان لرستان کوهنوردی کنید، حتما با یک تیم حرفه‌ای به اشترانکوه بروید و به قله معروف آن (چال کبود) صعود کنید.استان لرستان طبیعت بسیار زیبایی دارد و بخشی از این طبیعت زیبا را آبشارهای کوچک و بزرگی تشکیل می‌دهد که دیدن آن‌ها از نزدیک می‌تواند یکی از تفریحات جذاب طبیعت گردان باشد. تعداد آبشارهای موجود در استان لرستان به ۵۰ عدد می‌رسد. در ادامه با یکی از این آبشارها آشنا می‌شویم.

آبشار گرمه

یکی از آبشارهای زیبای خرم آباد در استان لرستان آبشار گرمه نام دارد. این آبشار زیبا در ۲۳ کیلومتری جنوب غرب شهرستان دورود قرار گرفته‌است. این آبشار در نزدیکی روستایی بنام «چم چیت»، در مسیر رودخانه سزار قرار گرفته‌است. برای دسترسی به این آبشار ابتدا باید به این روستا بروید و سپس مسیر چند کیلومتری را طی کنید تا به آبشار گرمه برسید.این آبشار زیبا در میان بیشه‌ای از درختان سرسبز قرار دارد. طول این آبشار به بیش‌از ۲۰ متر می‌رسدآبشار گرمه حدود ۱۰ کیلومتر با یکی دیگر از آبشارهای زیبای این منطقه یعنی آبشار بیشه فاصله دارد. در بخش‌های بعدی آبشار بیشه را نیز معرفی می‌کنیم. در نزدیکی این آبشار گل‌های بسیار زیبایی مثل گل زنبق، میخک وحشی، نرگس، نعنا و پونه می‌روید. اسب وحشی، بز کوهی، گراز، گرگ، خرس قهوه‌ای و پلنگ از گونه‌های جانوری این منطقه هستند.

ابشار گرمه

مسیر دسترسی به این آبشار بسیار راحت است. به‌راحتی و بدون تجهیزات تخصصی کوهنوردی می‌توانید به این آبشار دسترسی داشته باشید. اما اگر بخواهید بالاتر از این آبشار بروید لازم است که تجهیزات کوهنوردی مناسبی همراه خود ببرید. اگر قصد دارید در نزدیکی این آبشار کمپ کنید، حتما با مردم محلی و افراد متخصص مشورت کنید تا مکانی را برای برپا کردن چادر خود انتخاب کنید که خطر حمله حیوانات متوجه شما نشود. حتما از روستای چم چیت بازدید کنید و سوغاتی‌های محلی این روستا که شامل گیاهان دارویی ای مثل نعنا و پونه خشک می‌شود را بخرید و برای دوستان و آشنایان خود سوغات ببرید.

پارک جنگلی مخمل کوه

یکی از زیباترین جاهای دیدنی در استان لرستان پارک جنگلی مخمل کوه است. این پارک مساحتی بالغ‌ بر ۴۷۵ کیلومتر مربع دارد. صخره‌های این پارک پوشیده شده از گل سنگ است. پارک جنگلی مخمل کوه در شمال شهر خرم‌آباد قرار گرفته‌است. در این پارک می‌توانید به پیاده‌روی بپردازید یا اگر به کوهنوردی علاقه دارید از کوه‌های آن صعود کنید و اگر هم دوست دارید در دل طبیعت پیک‌نیک کنید، می‌توانید به این پارک بروید و یک مکان مناسب را برای استراحت و غذا خوردن با دوستان و آشنایانتان پیدا کنید و از فضای جذاب و زیبای این پارک نهایت لذت را ببرید.

لرستان

از جاذبه‌های دیدنی داخل پارک مخمل کوه می‌توان به تنگه شبیخون و آبشار شبیه خون اشاره کرد. برای دسترسی به این پارک باید وارد مسیر خرم‌آباد به الشتر شوید. در کیلومتر ۱۵ این مسیر می‌توانید راه دسترسی به پارک جنگلی مخمل کوه را پیدا کنید. در پارک جنگلی مخمل کوه امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی نظیر رستوران، کافه و آلاچیق وجود دارد.

دره خزینه

یکی از زیباترین دره‌های استان لرستان دره خزینه نام دارد. این دره یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان پل‌دختر است. دره خزینه شبیه به گرندکانیون در آمریکا است. این دره در نزدیکی روستایی به نام خزینه قرار دارد. از میان آن رودخانه‌ای بنام سیمره عبور می‌کند. در بالای این دره یک پل معلق وجود دارد. این پل با طول ۱۱۲ متر یکی از بلندترین پل‌های معلق در ایران و خاورمیانه است. این پل از چوب‌های روسی و ۴ طناب کابلی ساخته شده‌است.

لرستان

در این دره زیبا صخره‌ای شبیه به پیچ نعل‌اسبی در گرند کانیون آمریکا وجود دارد که باعث جذابیت و شهرت زیاد این منطقه شده‌است. اگر طبیعت گرد هستید و دوست دارید در طبیعت زیبای استان لرستان به ماجراجویی بپردازید و گرند کانیون ایرانی را از نزدیک ببینید، حتما باید از دره خزینه دیدن کنید. بهترین زمان بازدید از این منطقه فصل بهار و تابستان و اوایل پاییز است.

تنگه لی‌لی

یکی از دیدنی‌ترین تنگه‌های استان لرستان تنگه لی‌لی است. این تنگه‌ای زیبا و فوق‌العاده در میان صخره‌های کوه‌های زاگرس قرار گرفته‌است. تنگه لی‌لی در ۲۰ کیلومتری شهرستان دورود قرار گرفته‌است. از داخل آن رودی بنام «رود ماربره» عبور می‌کند. احتمالاً دلیل نام‌گذاری این رود را متوجه شده‌اید؛ ازآنجاکه از این رود مارهای زیادی عبور می‌کند، مردم محلی نام آن را مار بره گذاشته‌اند.

لرستان

این تنگه حوضچه‌های طبیعی مختلفی را در دل خود جای داده‌است و آب خنکی که به درون این حوضچه‌ها می‌ریزد، یک استخر طبیعی را برای افرادی که قصد رها شدن از گرمای تابستان را دارند، فراهم کرده‌است. در این تنگی درختان گیلاس زیادی وجود دارد. اگر دوست دارید به استان لرستان سفر کنید و از طبیعت زیبای آن دیدن کنید، حتما به سراغ این تنگه بروید و اگر تجهیزات کافی دارید و یک راهنمای حرفه‌ای شما را همراهی می‌کند، مسیر آن را پیمایش کنید. می‌توانید در این تنگه قایق‌سواری کنید.

بهترین زمان سفر و بازدید از این تنگه فصل تابستان است. در این فصل می‌توانید در حوضچه‌های داخل این تنگه آب‌تنی کنیداستان لرستان نیز همچون سایر استان‌های کشور سرشار از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و دیدنی است که در این مطلب تنها به گوشه‌ای از آن اشاره شده است. شما نیز اگر تجربه‌ای از سفر به این استان زیبا داشته و یا اهل این دیار هستید، پیشنهادات و تجربیات خود از جاذبه‌های طبیعی، روستاها و سایر نقاط دیدنی این استان را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید./عصرترکیه

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو