توضیحات ضرغامی درباره پروژه قیطریه و مسجد نصیرالملک و کاخ گلستان

منبع: همگردی

1

1403/1/15

15:07


ایلنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، توضیحات ضرغامی درباره پروژه قیطریه و مسجد نصیرالملک و کاخ گلستان مطرح شد.

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جمع خبرنگاران گفت: آیین نامه طبیعت گردی امروز در دولت به تصویب رسید، طبیعت گردی یکی از مهمترین بخشهای گردشگری است که اگر سیاستگذاری درستی صورت گیرد و سرمایه گذاران درست هدایت شوند، حتما اتفاق خوبی رقم میخورد. ما با دو دستگاه مهم یکی سازمان محیط زیست و یکی منابع طبیعی در واقع همکاری خیلی خوبی الان داریم؛ لازم بود در این آیین نامه جزئیات این همکاری و نحوه سیاستگذاری و دستورالعمل ها روشن شود که الحمدالله بحث خوبی در دولت صورت گرفت و به اتفاق آراء هم تصویب شد.

توضیحات ضرغامی درباره پروژه قیطریه و مسجد نصیرالملک و کاخ گلستان

وی ادامه داد: آخرین آمار ما درمورد بازدید از ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی بیش از 6 میلیون نفر بوده است، در بعضی از مراکز به قدری ازدحام جمعیت بود که ما در ها را باز کردیم، بلیط نفروختیم و صرفا جمعیت را هدایت کردیم از جمله 10 هزار نفر در زمان تحویل سال در تخت جمشید که به علت تراکم زیاد با سیاستی که من ابلاغ کرده بودم که مردم در صف های طولانی منتظر نمانند این 10 هزار نفر بدون بلیط آمدند.

ضرغامی خاطرنشان کرد: ما آمار نهایی گردشگران را با توجه به تعطیلات 3 روزه عید فطر بعد از ماه مبارک رمضان اعلام می کنیم، به دلیل همزمانی ماه مبارک رمضان با ایام عید نوروز ما یک کاهش در آمار سفرها داشتیم که به نظر می رسد جبران این کاهش سفرها به دلیل ماه مبارک در ادامه تعطیلات داشته باشیم.

وی ادامه داد: امسال می خواهم سیستان و بلوچستان را به عنوان پدیده گردشگری امسال معرفی کنم، این استان با 14 درصد رشد در ترددها و 128 درصد رشد در اقامت در حالیکه تلفات جاده ای 40 درصد کاهش پیدا کرده واقعا یک استان برجسته بوده است. این در جواب کسانی است که می خواهند کشور را ناامن جلوه دهند، این استان را ناامن جلوه دهند. مردم اتفاقا نشان دادند بهترین عملکرد را در جذب گردشگر داخلی داشتند.

وزیر میراث فرهنگی درخصوص پروژه پارک قیطریه تصریح کرد: نامه اداره میراث فرهنگی تهران به شهرداری تهران موضع وزارتخانه است و پروژه پارک قیطریه باید با هماهنگی کارشناس میراث فرهنگی جلو رود.

وی افزود: درباره ساخت مسجد در پارک از سالهای قبل مواضعی داشته ام که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کردم اما این نظر شخصی من است و به عنوان عضو دولت بحث ما شخصی نیست. ما وظایف خود را براساس دستورالعمل های وزارت میراث فرهنگی انجام خواهیم داد.

ضرغامی همچنین درخصوص انتقادات صورت گرفته نسبت به عملکرد وی از سوی امام جمعه شیراز درخصوص مسجد وکیل و مسجد نصیرالملک و همچنین منصور ارضی مداح پیرامون رفت و آمد گردشگران به کاخ گلستان گفت: مسجد وکیل و مسجد نصیرالمولک زیر نظر اداره اوقاف است، راهبرد وزارت گردشگری در این مورد آن است که محیط های مذهبی مثل مساجد پروتکل ها و آیین نامه های خاص خود را دارد. اگر هیات امنای مسجد با توجه به حساسیت ها نتوانسته اند به درستی مدیریت کنند، لازم است که خودشان ورود کنند و کاری کنند که ضوابط شرعی بیشتر رعایت شود.

وی افزود: درباره کاخ گلستان درب اصلی این کاخ در میدان ارگ است، من خودم از مدتها قبل گفته بودم که روی دربهای دیگر کار کنند مثلا درب شمس العماره با جدیت و پیگیری خود من دنبال شد که بخشی از مردم بتوانند از طریق ناصرخسرو و بازارچه بتوانند وارد کاخ شود؛ احتمالا در آینده درب تکیه دولت یکی از ورودی های ما خواهد شد. ولی تصمیم گیری درمورد جایی مانند کاخ گلستان که مجموعه ای از هنر، فرهنگ، سبک زندگی و ارزشهای برجسته ای که باعث افتخار همه ما اعم از اقشار مذهبی و غیر مذهبی است و نباید آن را صرفا به عنوان جایی که محل زندگی پادشاهان بوده ببینیم. قاعدتا تلاش همه دست اندرکاران این است که ضوابط عفاف را برای همه محیط ها اجرا کنیم.

آنجا بازار هم هست، مگر فقط کاخ گلستان است؟ همانطور که در بازار حضور پیدا می کنند در کاخ گلستان هم حاضر می شوند؛ همه چیز در کشور باهم است.

توضیحات ضرغامی درباره پروژه قیطریه و مسجد نصیرالملک و کاخ گلستان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو