با انواع روش های تهویه فضای خانه آشنا شوید

با انواع روش های تهویه فضای خانه آشنا شوید


منبع: آرگا

1

1403/1/16

18:11


هر چه هوای محیطی که در آن هستید سالم تر بوده و اکسیژن کافی داشته باشید سلامت شما هم بیشتر حفظ می شود. در این مطلب با روش های تهویه فضای خانه آشنا می شوید.

برای این که هوایی سام را در منزل استشمام کنید نیاز است با روش هایی هوای خانه را تازه کنید. چرا که هوای مانده و کمبود اکسیژن خستگی و کسالت را به دنبال دارد. اگر مایلید با روش های تهویه فضای خانه آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با روش های تهویه فضای خانه

اکسیژن نقش مهمی در سلامت انسان ایفا می کند و هر چه هوای محیطی که در آن هستیم اکسیژن بیشتری داشته باشید شاداب تر خواهیم بود. با توجه به این که معماری منازل امروزی قابلیت های معماری قدیم را که امکان گردش جریان هوا را داشت ندارد بهتر است با روش های امروزی برای تهویه فضای خانه آشنا شده و اجازه ندهید هوای مانده و بدون اکسیژن سبب خستگی و کسالت شما گردد.

به عبارتی آپارتمان نشینی و تغییر سبک زندگی این ضرورت را ایجاد که از طریق سیستم ها و دستگاه های مختلف هوای تازه را برای منزل تامین کنیم. در ادامه با روش های تهویه فضای خانه آشنا می شویم.

نصب هواکش

رطوبت یک عامل مهم در بد شدن هوای خانه محسوب می شود. مرطوب ترین محل منزل نیز سرویس بهداشتی است و اگر با حمام همراه باشید میزان رطوبت بیشتر هم می شود. لازم است حتما پنجره یا دریچه ای برای گردش و تهویه هوا در نظر بگیرید. همچنین استفاده از هواکش های قوی در این محیط نیز موثر است.

این نکته را مدنظر قرار دهید که هر جا رطوبت باشد به تهویه بیشتری نیاز است. همانطور که اشاره شد مرطوب ترین بخش منزل نیز سرویس بهداشتی است که یا به طور مجزا بوده یا با حمام طراحی می شود.

اگر حمام پنجره داشته باشد که هوا در آن گردش پیدا می کند ولی برای اطمینان خاطر هواکش با مکش بالا را انتخاب تا در کمترین زمان هوای این قسمت را تهویه نماید. سیستم گرمایش از کف سرویس بهداشتی هم یکی از روش ها برای خشک شدن سریعتر رطوبت در این فضا و افزایش بهداشت محیط می باشد.

هود آشپزخانه

آشپزخانه از مهمترین فضاهای منزل است که همیشه بوی غذا و گرمای بسیاری از این محل به دیگر نقاط خانه منتقل می شود. بنابراین این فضا نیز باید سیستم تهویه خوبی داشته باشد. با آن که آشپزخانه های بسیاری پنجره دارند ولی معمولا پنجره پاسخگوی مکش دود و بوی غذا نیست.

از این رو استفاده از هود در آشپزخانه شدیدا توصیه شده و هرچه هود باکیفیت تری استفاده شود میزان بو و گرمای کمتری به فضای خانه راه می یابد.

دستگاه های تهویه هوا

دستگاه های تهویه هوا از راحت ترین و در دسترس ترین سیستم های تهویه منازل به شمار می روند که می توان با مراجعه به فروشگاه های مرتبط آن انواع کولر گازی، اسپلیت، دستگاه های تهویه هوا را در طیف های متنوعی از قیمت و کیفیت مشاهده و با در نظر گرفتن متراژ منزل دست به خرید بزنید.

برخی از انواع این سیستم دستگاه های ایستاده، پرتابل یا قابل حمل و مدل های معمولی هستند که بر حسب نیاز می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید. سعی کنید پیش از خرید در مورد این سیستم ها کمی تحقیق کنید تا با آگاهی بیشتری وسیله مناسب را خریداری کنید.

کولر آبی

یکی از روش های معمول تهویه فضای منزل در ایران بخصوص شهرهای مرکزی ایران استفاده از کولر آبی می باشد. این کولر سال هاست که مورد استفاده مردم است و هنوز هم گزینه خوبی برای ایجاد خنکای مطبوع در منزل است. ولی مشکلات خاص خود را دارد.

  • کولر آبی معمولا نسبت به کولر گازی مصرف انرژی بالاتری داشته از این رو ممکن است منجر به افزایش هزینه های شما گردد.
  • رطوبت ایجاد شده از آب می تواند احساس کرختی و سستی را در افراد ایجاد و حتی روی وسایل چوبی منزل هم تاثیر منفی بگذارد.
  • اگر محیط خانه تان با استفاده از رطوبت خنک می شود، احتمال رشد قارچ و باکتری در آن بیشتر شده و این مسئله بهداشتی نیست.

قابل ذکر است اگر امکان تعویض کولر آبی را ندارید، برای وارد نشدن فشار زیاد به موتور و کاهش هزینه برق، درز یکی از پنجره های کوچک را باز گذاشته و به هوا اجازه جابجایی دهید. در ضمن برای از بین بردن حالت رخوت ناشی از رطوبت کولر بهتر است برخی مواقع در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

انواع پنکه

باقی ماندن هوای گرم نه تنها سبب تعریق بسیار و حس بد شما می شود بلکه بهداشتی نبوده خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را افزایش می دهد. از این رو برای تهویه مناسب فضای خانه باید با روش هایی هوا را جابجا کنید. یکی از این روش ها استفاده از پنکه می باشد.

پنکه ها در دو دسته سقفی و ایستاده وجود دارند. هر دو این گزینه ها جریان هوای منزل را سبب می شوند. در بخش های شمالی کشور برخی منازل هم کولر گازی و هم پنکه سقفی استفاده تا هوای شرجی بهتر جابجا شود و در دیگر شهرها معمولا بیشتر خانه ها یک پنکه ایستاده داشته تا روزهای گرم را بهتر سپری کنند.

در صورتی که تنها وسیله برای تهویه فضای خانه تان پنکه است برای خنک سازی محیط می توانید روبروی پنکه ایستاده ظرف یخ بگذارید تا فضای اتاق بهتر خنک شود. در ضمن زاویه گردش پنکه را تعویض تا هوای اتاق در یک نقطه ثابت نباشد.

بازگذاشتن پنجره

اگر خانه شما پنجره های بسیاری دارد آن هایی که روبروی هم هستند را ساعاتی از روز بخصوص صبح ها پس از بیدار شدن باز کنید تا جریان هوا در منزل برقرار شود. در مدت کوتاهی هوای مانده شب تخلیه شده و هوای تازه جایگزین می شود. البته این کار برای مناطقی است که هوای پاک هر روز دارند. وگرنه در روزهای آلوده نباید زیاد پنجره ها را باز گذاشت.

شوینده ها

هر بار که از شوینده ها در منزل استفاده می کنید حجم بسیاری از مواد شیمیایی به ریه ها وارد می شود و اگر سیستم تهویه مطبوع وجود نداشته باشد به شما آسیب می زند. از این رو قبل از استفاده از این شوینده ها به ویژه ضد عفونی کننده هایی مانند وایتکس راه خروج بوی این مواد را از قبل فراهم نمایید.

اگر سرویس بهداشتی را تمیز می کنید حتما درب را باز و هواکش را روشن نمایید و هنگام شستشو گاهی بیرون رفته و هوای تازه تنفس کنید. یا اگر در آشپزخانه در حال شستشو هستید حتما پنجره ها را باز گذاشته تا بوی مواد شوینده خارج شود. در دیگر موارد مانند اسپری مواد شوینده روی شیشه های میز یا پنجره درها را باز یا اگر امکانش وجود دارد کولر را روی دور تند قرار دهید.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با روش تهویه اتاق های بدون پنجره و تبدیل پنکه به کولر روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو