تاریخ روز ملی انار(1403) چه روزی است؟

منبع: نم نمک

1

1403/1/17

08:48


در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، روز انار و تاریخ روز ملی انار و تاریخ شمسی روز ملی انار و روز ملی انار در تقویم امسال و تاریخچه روز ملی انار و روز ملی انار چه روزی است و تاریخ دقیق روز ملی انار و روز ملی انار چند شنبه است و روز انار چندمه و روز ملی انار در تقویم میلادی و علت نامگذاری روز ملی انار و روز ملی انار و روز جهانی انار در تقویم قمری و روز ملی انار در تقویم قمری در نم نمک.

تاریخ روز ملی انار(1403) چه روزی است؟

روز انار چه روزی است؟

7 آبان

تاریخ روز ملی انار(1403) چه روزی است؟

تاریخ روز ملی انار(1403) چه روزی است؟

بر اساس اعلام شورای انقلاب فرهنگی 7 آبان به عنوان روز انار در ضمیمه تقویم رسمی کشور ثبت شد.

روز انار

اَنار بومی کشور ایران تا کوه های هیمالیا در شمال هند است و یکی از نخستین گیاهان اهلی شده است. ایران با تولید سالانه 800 هزار تن اَنار ، بزرگ ترین تولیدکننده اَنار در دنیا بوده و هندوستان دومین کشور تولیدکننده است. این درختچه در سواحل دریای خزر به صورت خودرو و وحشی به فراوانی وجود دارد. نوع زینتی و پرپر آن نیز با نام فارسی گلنار و به رنگهای قرمز و سفید در بعضی مناطق کشت می شود.

انار به طور گسترده در سراسر خاورمیانه و منطقه قفقاز ، شمال و مناطق گرمسیری آفریقا ، ایران ، ارمنستان ، شبه قاره هند ، آسیای مرکزی ، مناطق خشک تر آسیای جنوب شرقی و حوزه مدیترانه کشت می شود.

در ایران تولید انار در استان های فارس ، اصفهان ، مرکزی ، یزد ، خراسان ، گیلان ، لرستان ، آذربایجان شرقی و تهران صورت می گیرد. استان های فارس ، مرکزی و اصفهان به ترتیب رتبه اول تا سوم تولید انار در کشور هستند. از دیرباز انار ساوه به دلیل سطح زیر کشت و مقدار تولید مشهور بوده است .انار ساوه در اواخر شهریور ماه و اوایل مهرماه قابل برداشت بوده و از این رو بازار فروش خوبی دارد. همچنین انارهای ساوه دارای طعم شیرین و سایز درشت هستند که بازار پسندی آن ها را در پی دارد. اگرچه انار ساوه پر آب نبوده و ، رنگ دانه ها روشن بوده و هسته میوه کمی سفت است که بازارپسندی آن را کاهش می دهد.

در ایران ارقام انار شهرضا شامل مِیخوش ، یاقوتی و دانه مشکی بهترین کیفیت را داشته و گران ترین انارهای کشور محسوب می شوند؛ همین امر موجب نامگذاری شهر شهرضا به عنوان پایتخت انار ایران شده است. پوست قرمز ، دانه های تیره رنگ ، هسته نرم و درصد بالای آب از مهمترین ویژگی های انار شهرضا است. بازار پسندی بالا به علت کیفیت ، منجر به بالا بودن قیمت انار شهرضا گردیده است؛ به گونه ای که آبان ماه که فصل برداشت انار در شهرضا است ، بسیاری از افراد سودجو مبادرت به خرید انار از استان فارس و سایر شهرهای استان اصفهان و فروش آن به نام انار شهرضا می کنند. از بین کلیه مناطق زیر کشت انار در شهرستان شهرضا انار صحرای پودان و روستای امامزاده علی اکبر بهترین کیفیت انار در کشور ایران را داشته و زبان زد هستند.

از دیگر شهرهای مشهور در تولید انار در ایران می توان به شهر عقدا در استان یزد و منطقه تنگ سیاب در شهرستان کوهدشت استان لرستان اشاره نمود. انار این دو شهر دارای طعمی شیرین است. هرچند که پوست و دانه ها چندان تیره نیست و انار میخوش منطقه ارسباران بخصوص شهرهای خدا آفرین و جلفا داری کیفیت و مزه عالی می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو