فضایل سوره ناس به همراه متن و ترجمه

منبع: آرگا

547

1398/3/6

00:19


سوره ناس یکی از سوره های مکی قرآن است، که شامل ۶ آیه می باشد. در این نوشتار به معرفی فضایل این سوره می پردازیم.

ناس صد و چهاردهمین سوره قرآن می باشد و در جزء سی ام قرآن قرار دارد. این سوره یکی از سوره های چهار قل می باشد.سوره های ناس و فلق را معوذیتین می گویند. سوره ناس در ترتیب نزول، بیست و یکمین سوره می باشد، که بر رسول اکرم(ص) نازل گردیده است. در بعضی از تفاسیر اهل سنت در رابطه با نزول این سوره بیان شده که حضرت محمد(ص) به دلیل سحر و جادوی مردی یهودی بیمار شد و در آن هنگام این سوره بر پیامبر نازل گردید و با قرائت این سوره حال پیامبر بهبود یافت و آثار بیماری از بین رفت. در مقابل بعضی از علمای شیعه این تفسیر را رد نمودند و اذعان کردند، که جادو و سحر بر پیامبر تاثیر ندارد(عقل و اندیشه و دل و جان پیامبر از نفوذ شیاطین، سحر و جادو در امان می باشد).

سوره ناس

سوره ناس

خداوند در سوره ناس به حضرت محمد (ص) دستور می دهد، که از شر تمامی وسوسه گران به او(خدا) پناه آورد. بنابراین امت پیامبر اکرم(ص) نیز با پیروی از پیشوای خود می توانند، برای رهای از وسوسه های شیطانی این سوره را قرائت نمایند.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿۱﴾

مَلِکِ النَّاسِ ﴿۲﴾

إِلَهِ النَّاسِ ﴿۳﴾

مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿۴﴾

الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ﴿۵﴾

مِنَ الْجِنَّهِ وَالنَّاسِ ﴿۶﴾

«به نام خداوند بخشنده مهربان»

«بگو پناه مى برم به پروردگار مردم (۱), پادشاه مردم (۲), معبود مردم (۳), از شر وسوسه‏ گر نهانى (۴), آن کس که در سینه‏ هاى مردم وسوسه مى ‏کند (۵), چه از جن و [چه از] انس (۶).»

فضایل سوره ناس:

در باب فضیلت قرائت این سوره احادیث و راوایات زیادی از پیامبر اکرم و ائمه اطهار(ع) نقل شده است، که در این بخش می توانید، با برخی از این روایات و احادیث آشنا شوید.

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:

«هر کس معوذتین(سوره فلق و ناس) را بخوانند، همانند کسی است که تمامی کتاب های پیامبران الهی را قرائت کرده باشد.»

همچنین در حدیثی دیگر در باره فضایل سوره ناس، فلق و توحید فرموده اند:

«هر کس سوره فلق، توحید و ناس را هر شب ده مرتبه بخواند، همانند کسی است، که کل قرآن را قرائت کرده باشد و گناهانش بخشیده می شود[مانند روزی که از مادر متولد شده است] و چنانچه در آن روز یا شب بمیرد، به مرگ شهادت مرده است.»

در حدیثی دیگر از حضرت محمد درباره سوره ناس آمده است:

«هرکس این سوره را برای درد و بیماری و هنگام کسالت قرائت کند، به اذن خداوند دردش تسکین خواهد یافت، و نیز گفته شده است که هر کس این سوره را برای دردی تلاوت کند، شفا خواهد یافت.»

حدیث زیر نیز اهمیت این سوره را بیان می نماید:

«سوره فلق و ناس محبوب ترین سوره ها در نزد خداوند متعال می باشند.»

سوره فلق و ناس

امام باقر علیه السلام می فرمایند:

«هر کس در نماز وتر سوره اخلاص، فلق و ناس را بخواند، به او بشارت داده می شود که ای بنده خدا، مژده باد بر تو، خداوند نماز تو را قبول کرد.»

امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند:

«پروردگار متعال تلاوت کننده سوره ناس را از شر شیطان در امان قرار خواهد داد.»

همچنین در فضیلت سوره های معوذتین آمده است که رسول اکرم(ص) با قرائت سوره فلق و ناس حضرت حسن(ع) و حضرت حسین(ع) را تعویذ می کرد. امیدواریم گردآوری این مطلب برای شما سودمند بوده باشد پیشنهاد می کنیم فضایل سوره قدر و سوره واقعه که از جمله سوره های توصیه شده توسط معصومین می باشند را نیز مشاهده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو