آبشارهای دودن آنتالیا، مجموعه ای دیدنی و طبیعی

آبشارهای دودن آنتالیا، مجموعه ای دیدنی و طبیعی


منبع: همگردی

241

1398/3/6

17:25


شهر آنتالیا از جمله شهرهای توریستی و گردشگری در کشور ترکیه است که سالانه به دلیل وجود جاذبه های متعدد و دیدنی در دل خود و همچنین وجود امکانات تفریحی مناسب در کنار کلی هتل لوکس و مجللی که در آن به چشم می خورد، پذیرای جمعیت زیادی از توریست های اقصی نقاط دنیا که به این شهر گردشگر پسند ترکیه ای سفر کرده اند، می شود. حال این بار در مجله گردشگری همگردی قصد پرداختن یه یکی از جاذبه های طبیعی و فوق العاده جذاب موجود در شهر آنتالیا یعنی آبشارهای دودن آنتالیا را کرده ایم و می خواهیم شما را با چنین پدیده کم نظیری در داخل طبیعت کشور ترکیه آشنا نماییم. پس در ادامه مطلب آبشارهای دودن ترکیه با ما همراه باشید.

آبشارهای دودن آنتالیا

کمی با آبشارهای دودن - Duden Waterfalls

دودن، نام مجموعه ای است از دو آبشار بسیار دیدنی و البته مرتفع که از نظر موقعیت مکانی می توان آن ها را به آبشارهای بالادست و پایین دست تقسیم نمود. آبشارهای دودن آنتالیا در اقلیم طبیعی شهر واقع شده و به همین خاطر باید برای بازدید از آن ها کمی از محیط شهری آنتالیا خارج شویم تا در حدفاصل اندکی (حدودا 14 کیلومتری) از مرکز این شهر توریستی و گردشگری به مجموعه آبشارهای دودن دست پیدا نماییم. آبشارهای دودن از جمله جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیار معروف هم در داخل ترکیه و هم در فضای خارج از این کشور می باشند که با فاصله مشخصی از یکدیگر قرار گرفته اند و منبع تامین کننده آب زلال و جاری شده در آنان نیز از رودخانه ای به همین نام یعنی رود دودن تامین می شود و با وارد شدن و سر ریز شدن از این آبشارها در طی پیمودن مسیری 9 کیلومتری به دریای مدیترانه منتقل می شوند. برای دستیابی به آبشارهای دودن آنتالیا، باستی به اندازه همان مسیر 14 کیلومتری به نسبت مرکز شهر آنتالیا فاصله بگیرید تا سرانجام در یک پوشش انبوهی از درختان و گیاهان باطراوات به آبشاری با طول و عرض 20 و 15 متری مواجه شوید. توجه داشته باشید از جمله تفاوت های موجود بین آبشارهای بخش بالا و پایین دودن، وجود مراکز رفاهی متعدد نظیر کافه ها و رستوران ها در حوالی آبشار بالا دست این منطقه است که قطعا می تواند سبب ایجاد لحظاتی خوشایند برای شما و سایر همراهنتان در طول سفر جهت بازدید از این جاذبه طبیعی موجود در شهر آنتالیا باشد. البته فراموش نکنید که بخش دوم آبشارهای دودن ترکیه نیز می تواند به اندازه قابل توجهی برای آن دسته از گردشگران علاقمند به طبیعت گردی در اقلیم های گوناگون جهانی هم بسیار دیدنی و تماشایی بحساب بیاید! برای رفتن به طرف آبشار پایین دست دودن باید از مناظر چشم نواز طبیعتِ شهر آنتالیا و همچنین غارهای تاریک و گونه های مختلفی از گیاهان و جانوران بومی این منطقه عبور کنید تا بالاخره در حوالی ساحل لارا با این آبشار مغرور و خروشان رو به رو شوید. آبشار پایین دست دودن از ارتفاع 40 متری برخوردار است و آخرین ایستگاه جریان آبی موجود در آبشارهای دودن می باشد که بعد از آن، این آب ها به داخل دریای مدیترانه ریخته می شوند و به دلیل وجود ارتفاع بسیار زیاد آبشارهای دودن ترکیه، صدای دوست داشتنی در حین سقوط جریان آبی از آن به گوش تمامی بازدید کنندگان این آبشار خواهد رسید که قطعا تا مدت ها نمی توانند این صدا را در ذهن خود فراموش کنند.

آبشارهای دودن ترکیه

منبع تامین کننده آب آبشارهای دودن

همانطور در بخش قبل نیز اشاره کوتاهی به آن داشتیم، آب جاری شده در آبشارهای دودن ترکیه از رودخانه ای به همین نام رودخانه دودن تامین می شود که این رودخانه نیز از چشمه های موجود در رشته کوه توروس سرچشمه می گیرد و در نهایت با گذر از بخش هایی بر روی زمین و همچنین زیر زمین و پر کردن گودال هایی در سفره آب های زیرزمینی شهر آنتالیا به دریای وسیع مدیترانه منتقل می شود. شایان ذکر است که جاری شدن آب رودخانه دودن سبب خلق آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری در طول مسیر خود شده که آبشارهای دودن آنتالیا گل سر سبد این جاذبه های آبی و طبیعی می باشند! همچنین بد نیست بدانید که مسئولان کشور ترکیه از وجود و قدرت جریان آب موجود در این رودخانه در زمینه های توربین های آبی بهره وری می کنند.

آبشارهای دودن ترکیه| منبع تامین کننده آب آبشارهای دودن

بهترین زمان سفر به آنتالیا

برای رفتن به آنتالیا و دیدن آبشارهای دودن آنتالیا خیلی نیازی نیست به دنبال یک بازه زمانی خاص برای انجام سفر خود باشید چرا که این شهر به عنوان یکی از مقاصد توریستی و گردشگری برجسته در کل دنیا بحساب می آید که در تمامی فصول سال از جذابیت های بسیار بالا و قابلیت استقبال شایسته از عموم گردشگران خود را برخوردار است. اما با تمام این اوصاف شاید بد نباشد کمی در خصوص شرایط آب و هوایی موجود در فصل های متنوع شهر آنتالیا نیز صحبت کنیم تا گردشگران بیشتر با اقلیم توریستی و دوست داشتنی این شهر ترکیه ای در فصول مختلف سال، آشنایی پیدا نمایند. در فصل بهار چهره شهر آنتالیا حالت شاداب و بانشاطی را به خود می گیرد و شما می توانید با سفر در این فصل از سال به آنتالیا، حسابی میان خیابان های این شهر به گشت و گذار بپرازید و از شب های خنک و روزهای معتدل آن در زیر تابش پر نوری از خورشید بر فراز آبشارهای دودن ترکیه لذت ببرید. با شروع فصل تابستان کمی شرایط متفاوت تر از قبل می شود. دمای هوا بطور متوسط بین 30 تا 35 درجه سانتیگراد قرار می گیرد و سبب بوجود آمدن روزهای گرم و خشکی می شود که گاه تحمل آن ها برای گردشگران غیر بومی کشور ترکیه کمی سخت است! با گذر زمان و رسیدن به فصل عاشقانه پاییز، در اقصی نقاط آنتالیا بارش و رگبارهای پراکنده و گاه بسیار خطرناکی را می توان شاهد بود که این ریزش نزولات آسمانی سبب افزایش میزان رطوبت موجود در هوا و همچنین سرزندگی طبیعت پیرامون این شهر خواهند شد و نهایتا در فصل زمستان نیز تغییرات جوی کاملا محسوسی را گردشگران و توریست های حاضر در آنتالیا حس خواهند کرد. در این فصل از سال، میزان رطوبت هوا از مرز 60 درصد نیز تجاوز می کند و متوسط دمای هوا نیز بین 15 تا 19 درجه سانتیگراد است. زمستان های آنتالیا به دلیل وجود امواج متعدد در سواحل این شهر به ندرت با بارش برف همراه است و شب های زمستانی آن نیز به نسبت دیگر شهرهای کشور ترکیه از سرمای کمتری برخوردار می باشند.

آبشارهای دودن ترکیه| بهترین زمان بازدید از آبشارهای دودن

زمینه های تفریحاتی موجود در آبشارهای دودن

طبیعت گردی

همین که قصد بازدید از جاذبه ای همچون آبشارهای دودن را کرده اید، یعنی باید خود را برای یک طبیعت گردی کاملا دلچسب و فراموش نشدنی مهیا کنید. برای بازدید از آبشارهای دودن آنتالیا ابتدا باید وارد فضای سبز نه چندان خارج از شهر آنتالیا بشوید و سپس مشخص کنید که قصد تماشای آبشار بالایی دودن را دارید و یا اینکه می خواهید از آبشار پایین دست آن دیدن کنید. برای بازدید از آبشار بالایی دودن، شما بایستی هزینه ورودی به منطقه گردشگری آبشار را که به شکل و شمایل یک پارک طبیعی در آمده و با نیکمت های فراوان و همچنین تعدادی رستوران و کافی شاپ پر شده را پرداخت نمایید و با وورد به پارک می توانید آزادانه به گشت و گذار در حوالی آبشار دودن بپردازید. ناگفته نماند که در پشت و پایین همین آبشار، یک غار بسیار تماشایی نیز وجود دارد که می توانید در صورت تمایل از آن نیز بازدید بعمل آورید. همچین بد نیست بدانید که از مهمترین دلایل بوجود آمدن این غار و مسیرهای آبی پایین آبشار به دلیل وجود موادی مانند سنگ توف در کنار تعداد زیادی املاح خام در آب رودخانه دودن هست که در منطقه آبشارهای دودن ترکیه کماکان جاری است.

زمینه های تفریحاتی موجود در آبشارهای دودن | طبیعت گردی

غارپیمایی

اگر در طبیعت گردی خود حول آبشار دودن به غار آرزوها (DilekMagarasi) که در پایین دست آن استقرار یافته است، دست پیدا کردید حتما به آن وارد شوید از تجربه کردن پیمایش چنین غاری که از طول 40 متری نیز برخوردار می باشد، به هیچ عنوان دست نکشید! حداقلش این است که اگر تمایلی به غارنوردی و یا پیمودن مسیر ناهموارد آن نیز نداشته باشید؛ می توانید شاهد جریان آبشارهای دودن آنتالیا از یک نمای فوق العاده خاص و منحصر به فرد باشید. لازم به ذکر است که در غار آرزوهای آبشارهای دودن ترکیه، استالاگمیت ها و استالاکتیت های جذابی در گذر زمان بوجود آمده است که حضور مواد سازنده آتشفشانی همچون سنگ توف در آب جاری از این غار می تواند نقش حائز اهمیتی در پیدایش این آثار چشم نواز در داخل غار دودن بحساب آورده شوند.

زمینه های تفریحاتی موجود در آبشارهای دودن | غارپیمایی

گردش در حدفاصل آبشارهای دودن

بین آبشار بالا دست و پایین دست فاصله ای حدودا 8 کیلومتری وجود دارد که گردشگران و بازدید کنندگان عزیز می تواند از وقت خود در این منطقه بهترین استفاده را ببرند و سعی کنند مسیر موجود بین آبشارهای دودن را طی نمایند تا هم با طبیعت موجود در اقلیم آبشارهای دودن بیشتر آشنا شوند و هم با گونه های مختلفی از گیاهان و جانوران رو به رو بشوند. البته شما می توانید به جای گردش در مسیر منتهی به آبشارهای دودن نیز بلافاصله بعد از وارد شدن به پارک، خود را از طریق پله های تعبیه شده در آن به دره ایجاد شده در این منطقه برسانید و از نزدیک با چشمه های متعددی که حاوی مقادیر بسیار زیادی آب زلال و کاملا شفاف می باشند، رو به رو شوید.

زمینه های تفریحاتی موجود در آبشارهای دودن | گردش در حدفاصل آبشارهای دودن

دیدن آبشار دوم دودن

برای دیدن آبشار دوم یا همان آبشار پایین دست منطقه که با پشت سر گذاشتن صخره ها آب آن به دریای مدیترانه ریخته می شود، شما می توانید از دو مسیر اقدام نمایید؛ مسیر اول این است که قایقی را از اسکله آنتالیا کرایه کرده و از طریق قایق سواری بر روی دریای خروشان مدیترانه نظاره گر آبشار دوم دودن باشید و مسیر دوم نیز انجام یک طبیعت گردی بسیار مهیج برای دستیابی به این آبشار چهل متری می باشد. توجه داشته باشید همچون آبشار نخست دودن، برای آبشار دوم آن نیز یک پارک جنگلی با امکانات نسبتا جامعی در نظر گرفته شده تا شما صرفا با یک آبشار مشهور جهانی در آبشارهای دودن ترکیه مواجه نباشید. لازم به ذکر است نام دیگر آبشار دوم دودن که توسط محلی ها بر روی آن گذاشته شده است، آبشار کاپوزکالدیران (Karpuzkaldiran) می باشد.

زمینه های تفریحاتی موجود در آبشارهای دودن | آبشار دوم دودن

تفریحات آبی موجود در دودن

علاقمندان و بازدید کنندگان مجموعه آبشارهای دودن بدانند و آگاه باشند که امکانات تفریحی آبی و جذابی برای سرگرم شدن آنان در این نقطه توریستی و گردشگری از شهر آنتالیا ایجاد شده است که از جمله آنان می توان به شیرجه در حوضچه کف آبشارها و رودخانه دودن، قایق سواری و رفتینگ در منابع آبی این مناطق و همچنین زیپ لاین از نواحی مرتفع موجود در آن اشاره کرد که البته تمامی این موارد از هزینه های مخصوص و نسبتا گرانی برخوردار هستند؛ مثلا شما برای تهیه بلیط رفتینگ باید چیزی نزدیک به 50 دلار برای تنها یک نفر را پرداخت نمایید.

تفریحات آبی موجود در دودن

امکان عکاسی از تمامی بخش ها

از نکات قابل توجه برای عموم گردشگران و بازدید کنندگان آبشارهای دودن این است که آنان می توانند بدون هیچ گونه محدودیتی در این مکان عکاسی کنند و برای خود از تمام لحظاتی که در حال سپری شدن هستند، تصاویری را به عنوان یادگاری ثبت نمایند. البته یادتان باشد که در حین عکسبرداری از خود در کنار آبشارهای دودن و تمام جذابیت های طبیعی این نقطه از شهر آنتالیا نباید صدمه و آسیبی به طبیعت بکر و دست نخورده موجود در این منطقه توریستی و گردشگری بزنید.

تفریحات آبی موجود در دودن | امکان عکاسی از تمامی بخش ها

کلام آخر

آبشارها یکی از جذابیت ترین جاذبه های طبیعی و گردشگری موجود در شهر آنتالیا است که توصیه می کنیم در صورت سفر به این مقصد توریستی و مشهور جهانی حتما از این آبشارهای خروشان نیز بازدید بعمل آورید. با توجه به جنبه های گردشگری موجود در شهر آنتالیا می توان در بخش های مختلفی از این شهر شاهد امکانات رفاهی و تفریحاتی گوناگونی بود که مجموعه آبشارهای دودن نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در کنار آن ها نیز امکاناتی نظیر: آلاچیق های خانوادگی و مکان های مخصوص پیک نیک و دورهمی، نمازخانه و سرویس بهداشتی، رستوران و کافی شاپ و سایر موارد اینچنینی تعبیه شده تا گردشگران به مراتب با مشکلات کمتری در حین بازدید از این جاذبه طبیعی سرشناس در کل دنیا مواجه شوند.

مجموعه آبشارهای دودن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو