چگونه از خواص فندق افسونگر برای سلامت پوست استفاده کنیم؟

منبع: آسان طب

112

1398/3/7

08:59


امروزه صدها محصول مختلف زیبایی برای ما موجود است – شستشوی آکنه، تونرها، اسکراب و غیره – اما مردم هزاران سال پیش قبل از اینکه این محصولات تجاری و شیمایی وجود داشته باشد برای سلامت پوست خود چه می کرده اند؟ هنگامی بحث سلامت پوست به میان می آید، خواص فندق افسونگر بیشتر نمایان می شود. همان فندقی که سرخپوست ها از آن برای درمان تورم، زخم ها و عفونت ها استفاده می کردند. هیچ گیاهی بیشتر از فندق افسونگر نمی تواند به سلامت پوست کمک کند. به عنوان مثال، به لطف خواص رطوبتش، فندق جادوگر یکی از موثر ترین درمان های آکنه طبیعی برای انسان شناخته شده و حتی نشان داده شده است که این گیاه می تواند به جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست کمک کند.

خواص فندق افسونگر

فندق افسونگر دقیقا چیست ؟

فندق جادوگر (که دارای نام گونه Hamamelis virginiana است)، نوعی گیاه بومی شمال امریکا، عضو خانواده گیاه Hamamelidaceae مشتق می شود. از دیگر اسم های این گیاه می توان به زمستان زایشی اشاره کرد. از برگ و پوست این گیاه به دلیل قابض بودن برای درمان آکنه، بولستر، نیش حشرات، عناب سمی، التهاب و دیگر مشکلات پوستی استفاده می شود.

مهم ترین خاصیت این گیاه کمک به سلامت پوست است چرا که این گیاه دارای یک آنی اکسیدان قوی است که می تواند باکتری هایی که بر روی پوست زندگی می کنند را بکشد و از سرطان و پیری زودرس پوست جلوگیری کند. امروزه خواص فندق افسونگر در طیف کثیری از محصولات آرایشی بهداشتی وجود دارد.

خواص فندق افسونگر

فندق افسونگر چگونه تاثیر می گذارد؟

این گیاه برای سال ها توسط مردم بومی آنگلو ساکشن استفاده می شده است. آنها همیشه بعد از بیدار شدن صورت خود را با عصاره این گیاه می پوشاندند. در این گیاه مقدار زیادی مواد ضد التهابی، ضد باکتریالی و هیدارته وجود دارد که می تواند به پوست شما کمک کند. در واقع اروپایی ها اولین کسانی بودند که به خواص فندق افسونگر پی بردند.

از پوست، شاخه ها و برگ های این گیاه برای استخراج عناصر فعالی به نام پلی فنول ها و تانن ها استفاده می شود. سپس به آب یا الکل اضافه می شوند تا یک محصول متمرکز به نام آب فندق، آب هاماملیس یا عصاره افسونی به دست بیاید. این عصاره می تواند به صورت موضعی (بر روی سطح پوست) استفاده شود و یا به صورت داخلی مانند دارو به منظور کمک به توقف نشانه های اسهال، سرماخوردگی، کولیت موکوس، استفراغ، سرفه، آنفولانزا. تانن ها دلیلی هستند که این گیاه را به یکی از بهترین قابض ها تبدیل کرده اند. به همین دلیل است که فندق جادوگر یکی از محبوب ترین درمان های آکنه طبیعی در سراسر جهان است و در ده ها ژل درمان، بدون شستشو و لوسیون استفاده می شود. سوالی که برای بیشتر افراد بوجود می آید این است چطور استفاده از محصولات بهداشتی بر روی پوست می تواند باعث آسیب رساندن به اندام های داخلی می شود؟ این محصولات به دلیل داشتن فرمول های شیمایی خاص، می توانند از منافذ پوستی عبور کنند و روند طبیعی اندام های داخلی را تحت تاثیر قرار بدهند. خواص فندق افسونگر به دلیل طبیعی بودن، هیچگونه عوارضی نخواهد داشت و به همین دلیل است که هر روزه به متقاضایان استفاده از این ماده افزوده می شود.

علاوه بر تانن ها، فندق افسونگر دارای ترکیباتی به نام “گالتی استرها” است که شامل پروانتوسیانیدین، تانن های هیدرولیز کننده (قندهای گالیله شده) و متیل گالات هستند. عصاره برگ این گیاه به عنوان پلی فنول در نظر گرفته می شود. تحقیقات نشان می دهد که این مواد می توانند به مهار تکثیر سلولی در سلول های سرطانی انسان کمک می کند. مطالعات حاکی از ان است که فندق افسونگر قادر به توقف سلول های جهش یافته و تحریک آپوپتوز (مرگ سلول های خطرناک) می باشد.

خواص فندق افسونگر

اهمیت استفاده از فندق افسونگر

پوست ما بزرگترین و آسیب پذیر ترین عضو است. پوست مانع طبیعی ما برای جهان خارج است و ما را در برابر اشعه ماوراء بنفش، مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی ما، باکتری ها و دیگر میکروب ها و آلودگی های محیطی محافظت می کند. تمام “استرسی” که بدن ما هر روز با آن روبرو می شود، از داخل و خارج، بر روی پوست ما به صورت پیری، خارش، عفونت، التهاب و حساسیت ها تاثیر می گذارد. به همین دلیل است که ما با خوردن و استفاده از آنتی اکسیدان های طبیعی و ضد التهابی باید به سلامت پوست خود کمک کنیم. درمان های گیاهی برای اختلالات پوستی برای هزاران سال استفاده شده اند و امروزه بسیاری از گیاهان سنتی فراموش شده، به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و تجدید حیات را تجربه می کنند، زیرا بسیاری از درمان های شیمیایی همیشه کار نمی کنند و یا اثرات جانبی سختی دارند.  همانطور که نویسندگان کتاب “گیاهان دارویی: جنبه های بیولوژیکی و بالینی” اشاره می کنند، مردم بیشتر و بیشتر به استفاده از گیاهان به دلایل زیر می اندیشند: عوارض جانبی داروهای شیمیایی، تمایل به بازگشت به طبیعت، بخشی از انقلاب سبز و خواستار استفاده از محصولات ارگانیک و ایمن تر.

از خواص فندوق افسونگر تا سال ها برای درمان این مشکلات استفاده شده است:

آکنه، زخم پوستی، کبودی، قرمزی و تورم، موهای زائد، پسوریازیس یا اگزما، پوست چرب، تعریق بیش از حد، واریس، نیش حشرات، ملانوم، التهاب غشای مخاطی، هموروئید و التهابات آلرژیک.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو