طوفان ۶۰۰ نفر را به بیمارستان کشاند

102

1398/5/25

12:57


طوفان ۶۰۰ نفر را به بیمارستان کشاند

سلامت نیوز: انگار قرار نيست سايه محروميت و مشکلات محيط زيستي از سر مردم استان سيستان و بلوچستان کوتاه شود و در چند ماه گذشته وزش بادهاي 120 روزه که با طوفان هاي شن همراه است، براي بسياري از مردم شمال اين استان و شهرهاي زابل، زاهدان، زهک و مناطق هيرمند مشکل ساز شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،طبق آمار تاکنون بيش از 600 نفر به‌دليل مشکلات قلبي، تنفسي و چشمي ناشي از گرد و غبار در بيمارستان بستري شده‌اند. همان‌طور که باقر حسيني، نماينده زابل در مجلس هشدار داده است:، به علت طوفان هاي شديد اين منطقه در حال مدفون شدن زير شن‌هاي روان است.

خشکسالي، کم‌آبي و نبود اعتبار مردم اين استان و زابل را به مشکل روبه‌رو کرده و ادامه وزش بادهاي 120 روزه و کاهش ديد افقي آنها را خانه‌نشين کرده است. از سوي ديگر بحراني‌ترين روز امسال در استان مربوط به 16 مرداد بود که آلودگي هوا به 26 برابر حد مجاز رسيد.بادهاي 120 روزه از مشهورترين بادهاي محلي ايران است که تقريبا از خرداد شروع تا اوايل شهريور به پايان مي‌رسد.

اين بادها تاکنون خسارات فراواني را بر منطقه سيستان تحميل کرده و امنيت شهرها را تحت تاثير خود قرار داده است. طوفان هاي 120 روزه براي مردم نابساماني‌هايي از قبيل خالي شدن روستاهاي مرزي از سکنه، پر شدن چاه‌ها، بيماري‌هاي چشمي و تنفسي، لغو و تاخير در پرواز هواپيماها و انسداد راه‌هاي مواصلاتي را موجب شده است. از سوي ديگر عوارض اين مشکلات مي‌تواند امنيت اقتصادي منطقه را تحت تاثير و سرمايه‌گذاران را فراري دهد.

بستري شدن 105 نفر در يک روز

در اين رابطه مديرکل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان با بيان اينکه در روزهاي گذشته با تشديد بادهاي 120 روزه شاهد وزش بادهاي شديد تا خيلي شديد و در برخي نقاط طوفان، گرد و خاک و شن در زابل هستيم مي‌گويد: اين طوفان ها نواحي شرقي و غربي استان را هم تحت تاثير قرار مي‌دهد.

عبدالرحمن شهنوازي کاهش ديد افقي،‌ کاهش کيفيت هوا و اختلال در تردد جاده‌اي را مهم‌ترين تبعات طوفان هاي اين چند روزه مي‌داند و مي‌افزايد: روز سه شنبه (22 مرداد)، 105 نفر در نتيجه طوفان شن به مراکز درماني مراجعه کردند که از اين تعداد 26 نفر بستري شدند.

اين طوفان ها تا پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت. وي با اشاره به سرعت 104 کيلومتري باد و آلودگي 16 برابر حد مجاز هوا تصريح مي‌کند: متاسفانه هيچ‌کدام از مصوبه‌هاي سفر سال گذشته وزير کشور به استان براي مقابله با ريزگردها هنوز اعتبار دريافت نکرده‌اند.

شهنوازي با اشاره به 4 طرح «تامين 30‌ميليارد تومان اعتبار براي مهار ريزگردها و شن‌هاي روان از طريق مالچ‌پاشي، نهال‌کاري و ايجاد بادشکن»، «تامين 20‌ميليارد تومان اعتبار براي خريد ماشين‌آلات ماسه‌روب براي شهرداري‌ها»، «اختصاص اعتبار لازم براي ساخت سايت‌هاي اسکان اضطراري و پايگاه‌هاي چندمنظوره مديريت بحران» و «تامين 10‌ميليارد تومان براي جمع‌آوري شن‌هاي روان از روستاها و مناطق مسکوني» با هدف مقابله با طوفان هاي گرد و خاک که تير سال گذشته به تصويب رسيد، تصريح مي‌کند:

به ما اعلام مي‌کنند وزير کشور به سازمان برنامه و بودجه براي تامين اعتبار اين طرح‌ها نامه زده است، اما هر بار پيگيري مي‌کنيم پاسخ اين است که طرح‌ها تامين اعتبار مي‌شود و هيچ‌زماني براي تامين اعتبار اعلام نمي‌شود.

مدير کل محيط زيست سيستان ‌و بلوچستان اما معتقد است همه مشکلات ناشي از پديده گرد و غبار در استان با اعتبار حل نمي‌شود. وحيد پورمردان مهم‌ترين راه پيشگيري از طوفان ها و حل مشکلات را تامين آب براي هامون و منطقه مي‌داند و مي‌گويد: طرح‌هايي که با تامين اعتبار براي مقابله با پديده گرد و غبار اجرا مي‌شود بيشتر جنبه درماني دارند و پيشگيرانه نيستند. اگر آب منطقه تامين شود، مي‌توان از بروز طوفان شن پيشگيري کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو