جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای استانبول

منبع: آسمونی

207

1398/5/30

17:25


تعداد بیشمار جاذبه‌های گردشگری استانبول، سالانه توریست‌های بسیاری را از اقصی نقاط جهان برای بازدید از این بناهای باشکوه به این شهر می‌کشاند و قطعا یکی از بزرگترین کلانشهرهای جهان محسوب می‌شود. شهری که قرن‌ها توسط امپراطوران مختلف گرامی داشته شده و در مرز دو قاره‌ی آسیا و اروپا قرار گرفته است.

-خلاصه‌ای از تاریخچه‌ی شهر و جاذبه‌‌های گردشگری استانبول:

این شهر در تور استانبول تقریبا 1000 سال پیش از میلاد مسیح پایه‌گذاری شد. با تبدیل شدن روم شرقی به یک امپراطوری قدرتمند به مرکز پایتخت این امپراطوری، یعنی قسطنطنیه تبدیل شد. پس از آن نیز وقتی عثمانیان شهر را فتح کردند، به عنوان قلب امپراطوری عثمانی شکوه خود را حفظ کرد.

همین اهمیت در طی تاریخ موجب قرارگیری تعداد بی‌شماری از جاذبه‌های گردشگری استانبول در آن شده است که هر توریستی که به این شهر سفر می‌کند نباید از دستشان بدهد.

-10 مورد از برترین جاذبه‌های گردشگری استانبول:

1- ایا صوفیه

به گزارش سفر باتو ، گفته می‌شود که وقتی امپراطور روم این کلیسای پایان یافته‌ی خود را برای اولین بار در سال 536 پس از میلاد مسیح دید، با گریه فریاد زد: ” خدا را شکر که من برای چنین کاری انتخاب شده بودم. آه سلیمان، من دست تو را هم از پشت بسته‌ام! ” ایا صوفیه درواقع برای خودنمایی امپراطور به جهان بود تا تکنولوژی و قدرت خود را به دنیا نشان بدهد.

پس از  به روی کار آمدن امپراطوری عثمانی، این بنا به مسجد تبدیل شد و پس از آن در قرن بیستم به موزه تبدیل شد و همچنان هم یکی از سمبل‌های برجسته‌ و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است.

2-کاخ توپ‌کاپی

این مکان در تور استانبول باشکوه و یکی از جاذبه‌های گردگری استانبول، برای اولین بار در قرن 15 میلادی به دست محمد فاتح ساخته شد. این بنا که در کنار تنگه‌ی بسفر قرار گرفته، مکانی بود که سلاطین عثمانی تا قرن 19 میلادی در آن حکومت می‌کردند.

در ساخت این بنای عظیم و در نمای آن می‌توان عناصر خیره کننده‌ی اسلامی را دید که با کاشی کاری هایی دست ساز تزیین شده‌اند. اکنون این کاخ یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است. محبوب‌ترین بخش آن بین توریست‌ها، حرمسرای آن و سپس بارگاه و دربار آن است.

 

3-مسجد آبی (مسجد سلطان احمد)

یادگاری که سلطان احمد از خود در پایتخت کشورش باقی گذاشت این مسجد زیبا بود که عموما امروزه به نام مسجد آبی شناخته می‌شود.

این مسجد که در بین سال‌های 1609 تا 1616 میلادی ساخته شده است پس از پایان یافتن موجب آشوب و اخلاف بین مسلمانان جهان شد چرا که این بنا 6 مناره دارد (که برابر با مناره های مسجد الحرام در مکه است). مناره‌ی هفتم نهایتا به مکه هدیه شد تا این جنگ و آشوب خاموش شود. اکنون این مسجد یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استانبول است.

نام مسجد از کاشی‌های آبی رنگ آن گرفته شده و بنای باشکوه آن و معماری بی نظیرش موجب شده تا یکی از زیباترین سمبل‌های دوران حکومت عثمانیان در ترکیه باشد.

4-هیپودروم(Hippodrome)

هیپودروم باستانی، 203 سال پس از میلاد مسیح توسط سپتیموس سوروس پایه‌گذاری شد و بعد ها در سال 330 پس از میلاد مسیح توسط کنستانتین یکم کامل شد.

این بنا مرکز امپراطوری روم شرقی و صحنه‌ی بازی‌های باشکوه و مسابقات ارابه‌رانی بود. امروزه به جز بخش کوچکی از دیوارهای جنوبی‌اش، چیز زیادی برای بازدید باقی نمانده اما همان هم نشان‌دهنده‌ی شکوه سابق این بنا است و توریست‌ها می‌توانند از آن به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استانبول بازدید نمایند.

6-موزه باستان شناسی استانبول

این موزه‌ی حیرت‌انگیز یکی دیگر از قطب‌های مهم و جاذبه‌های گردشگری استانبول است که سه بخش جداگانه دارد و در آن آثار تاریخی بی‌نظیری از ترکیه و خاورمیانه قرار گرفته که به زیبایی در بنای باشکوه موزه گردآوری شده‌اند.

7-بازار بزرگ

خیلی از افرادی که برای دیدن استانبول می‌آیند قصد خرید دارند. و این بازار برای آنها می‌تواند از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول باشد. دیدن بازار بزرگ این شهر برایشان حکم یک تیر و دو نشان را خواهد داشت چرا که با قدم زدن در این بازار و خرید کردن در آن، انگار در یک موزه قدم می‌زنید!

این بازار که حدود یک چهارم کل شهر را در برگرفته، با دیوارهای ضخیمی احاطه شده و 11 ورودی دارد و مملو از سوغاتی‌های ترکیه و صنایع دستی متفاوت و رنگارنگ آن است.

8-مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه یکی دیگر از مهم‌ترین سمبل‌ها و جاذبه‌های گردشگری استانبول است. این مسجد توسط سلیمان والامقام بین سال‌های 1549 و 1575 میلادی ساخته شده است.

در محوطه‌ی خارجی آن یک قبرستان عثمانی جالب قرار دارد که آرامگاه سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان در آن قرار گرفته است.

9-بازار ادویه

در بازار ادویه استانبول می‌توانید انواع و اقسام چاشنی‌های غذایی، میوه‌های خشک شده، مغزها، گیاهان دارویی و البته ادویه را پیدا کنید.

 این بازار یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول برای توریست‌هاست و بعضی وقت‌ها به طور باور نکردنی‌ای مملو از گروه‌های توریستی می‌شود که با کشتی‌های تفریحی به این منطقه سفر می‌کنند. اگر می‌خواهید گرفتار این شلوغی نشوید باید قبل از 11 صبح یا بعد از 4 بعد از ظهر از این بازار دیدن کنید.

10-کاخ دلما باغچه

در این کاخ مجلل می‌توانید تلفیقی از معماری اروپایی و معماری امپراطوری عثمانی در قرن 19 میلادی را مشاهده کنید.

این کاخ در سال 1854 توسط سلطان عبدالمجید ساخته شد و جایگزینی برای کاخ توپ‌کاپی بود تا به جای آن، محل اقامت سلاطین باشد. در این کاخ می‌توانید همزمان عناصر سبک روکوکو (سبک هنری در قرن 18 میلادی)، براک، نئوکلاسیک و البته عثمانی را ببینید و یکی دیگر از باشکوه ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول لذت ببرید.

برگرفته از: https://www.planetware.com/tourist-attractions-/istanbul-tr-is-i.htm


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو