لیپوساکشن چیست؟ کدام قسمت از بدن را می توان عمل لیپوساکشن را انجام داد؟ عوارض عمل جراحی لیپوساکشن به چه صورت است؟ چه کسانی می توانند این عمل را انجام دهند؟ لیپوساکشن که لیپوپلاستی، لیپوساستیک یا لیپو نیز شناخته می شود، یک عمل جراحی است که هدف آن از بین بردن بسته های چربی از بدن است. این عمل در بسیاری از قسمت های مختلف بدن قابل انجام است و یکی از محبوب ترین عمل های زیبایی در انگلستان است. در ادامه این مقاله از دکتر سلام در بخش زیبایی, پوست, مو می توانید اطلاعات بیشتری درباره جراحی لیپوساکشن و هزینه را کسب کنید.

لیپوساکشن یا پیکر تراشی

دستاورد لیپوساکشن چه می تواند باشد؟

خلاص شدن از برخی مناطق چربی بدن می تواند حتی با وجود تمام تلاش در انجام ورزش و رژیم غذایی نیز دشوار باشد. لیپوساکشن روشی است که می تواند با استفاده از موارد زیر به فرم دادن این مناطق کمک کند:

  • از بین بردن چربی های اضافی
  • فرم دادن قسمت هایی از بدن برای ساخت اندام بهتر
  • ظاهر کلی بدن را متناسب تر نشان می دهد

این روش همچنین می تواند به عنوان بخشی از یک روش انتقال چربی برای توزیع مجدد چربی بدن از یک ناحیه از بدن به منطقه دیگر استفاده شود.

کدام قسمت از بدن را می توان با لیپوساکشن درمان کرد؟

جراح شما می تواند لیپوساکشن را در قسمت های زیر انجام دهد:

لیپوساکشن چانه

بسیاری از مردم دریافتند که با گذشت زمان، آنها متوجه تجمع چربی در زیر چانه های خود می شوند؛ تا حدی که معمولاً “چانه دوبل” نامیده می شود. چه به دلیل پیر شدن و چه افزایش وزن، این تجمع چربی می تواند بسیار بد ظاهر باشد. لیپوساکشن چانه یا لیپوساکشن فرعی، روشی است که می تواند به خلاص شدن از شر دوقلویی چانه و دیگر چربی های اضافی اطراف چانه کمک کند. برخی از بیماران که پوست اضافی در اطراف گردن و چانه دارند، جراح ممکن است لیفت صورت یا گردن را به عنوان یک روش جایگزین توصیه کند؛ زیرا لیپوساکشن نمی تواند پوست اضافی را از بین ببرد.

لیپوساکشن یا پیکر تراشی

لیپوساکشن گردن

هنگامی که با افزایش سن عضلات گردن ضعیف می شوند، چربی های موجود در گردن شروع به بیرون زدگی کرده و در نتیجه آشکارتر می شوند. این می تواند در افراد به شکل “نواری شدگی” در گردن ظاهر شود که معمولاً از آن به عنوان “گردنِ بوقلمونی” یاد می کنند. برای کمک به از بین بردن این ظاهر نواری و دادن ظاهری زیبا و سفت تر به گردنتان، جراح شما می تواند از لیپوساکشن برای از بین بردن چربی های بیرون زده استفاده کند. لیپوساکشن گردن همچنین می تواند به بهبود ظاهر دوقلویی چانه نیز کمک کند. این کار را می توان در ترکیب با لیپوساکشن چانه انجام داد تا به زیبایی خط فک و شکل ظاهری نیمه پایینی صورت کمک کند. برای بیماران مسن تر، جراح ممکن است لیفت گردن را در کنار لیپوساکشن توصیه کند تا به از بین بردن پوست اضافی و سفت تر شدن بیشتر ناحیه پوست گردن کمک کند.

لیپوساکشن گونه

گونه جزو قسمت پایینی صورت است؛ درست زیر لپ ها و فک. با افزایش سن، این قسمت از چهره تمایل به از بین بردن استحکام خود دارد که منجر به افتادگی و شل بودن می شود که به نوبه خود باعث پیرتر شدن ظاهر ما می شود. گونه همچنین زمانی که وزن اضافه می کنیم، میتوانند بزرگ تر شوند. برای بیماران جوانتر که هنوز پوستی صاف و کشسان دارند، لیپوساکشن ممکن است باعث بهبود ظاهر گونه هایشان شود. برای بیماران مسن که پوست محکم کمتری دارند، برای از بین بردن پوست اضافی و سفت کردن ناحیه، به عمل لیفت یا لیفت صورت ممکن است نیاز باشد.

لیپوساکشن

لیپوساکشن بازو و ران

بعضی اوقات مهم نیست که چند تمرین یا رژیم غذایی انجام دهیم؛ به نظر نمی رسد که چربی اضافی در بازوها و ران ها از بین برود! این چربی ها بسیار سرسخت هستند که بسیاری از بیماران می خواهند با لیپوساکشن از شر آن خلاص شوند. لیپوساکشن می تواند برای سفت و شکل دار کردن بازوها و ران ها استفاده شود تا ظاهری لطیف تر و محصور تر به آنها ببخشد. بیمارانی که در گذشته وزن زیادی را از دست داده اند یا چندین فرزند به دنیا آورده اند، ممکن است برای دستیابی به نتایج نهایی مورد نظر خود، به جای لیپوساکشن، نیاز به لیفت بازو یا لیفت ران داشته باشند. این امر به این دلیل است که پس از کاهش وزن یا زایمان متوالی، پوست ممکن است پس از کشش، “واجهیدن” نداشته باشد و برای ایجاد ران ها و بازوهای شکل داده شده تر، باید آنها را حذف کرد.

لیپوساکشن سینه و پستان

برای بسیاری از خانمهایی که مایل به کاهش اندازه پستان های خود هستند، کاهش پستان مناسب ترین گزینه است. این امر به این دلیل است که اگر چربی زیادی از سینه ها برداشته شود، پوست باقی مانده پس از انجام عمل ممکن است شل و ول تر به نظر برسد و افتادگی بیشتری نسبت به گذشته نشان دهد و این ظاهر پستان ها را بد شکل نشان خواهد داد. در برخی موارد، لیپوساکشن ممکن است با از بین بردن مقدار کمی از چربی ها به کاهش اندازه سینه ها کمک کند. لیپوساکشن همچنین برای از بین بردن چربی های سرسخت، برای کمک به فرم دهی سینه های مردان نیز قابل استفاده است (همچنین به عمل جراحی ژنیکوماستی نیز معروف است.)

لیپوساکشن شکمی

لیپوساکشن شکمی یکی از رایج ترین عمل های زیبایی است. مانند سایر روشهای لیپوساکشن، برای از بین بردن چربی های مزاحم شکم استفاده می شود که به نظر نمی رسد مهم باشد که چه مقدار ورزش انجام می دهید یا رژیم های غذایی را برای حذف آنها ادامه می دهید. جراح شما ممکن است توصیه کند که اگر در گذشته وزن زیادی را کم کرده اید و فرزندانی به دنیا آورده اید، به جای روش لیپوساکشن به عنوان یک روش مستقل، روش تجمع چربی در بالای شکم که مناسب تر است استفاده کنید. این امر به این دلیل است که بعد از کاهش وزن و تولد کودک، احتمالاً پوست اضافی و عضلات شکم کشیده باقی مانده که لیپوساکشن به تنهایی قادر به رفع آن ها نیست.

لیپوساکشن پشتی

بعضی اوقات چربی اضافی روی بدن می تواند به صورت “غلتکی” در پشت ما ظاهر شود. این رول ها می توانند از زیر لباس معلوم شوند و هنگام پوشیدن سوتین، برجسته شوند. بسته به جایی که چربی ها انباشته شده اند، می توان از لیپوساکشن برای از بین بردن چربی در قسمت فوقانی و کمر استفاده کرد. لیپوساکشن می تواند طرحی ملایم تر و زیباتر به پشت شما بدهد و تیپ و لباس پوشیدن شما مناسب تر خواهد بود.

لیپوساکشن باسن و پهلوها

ممکن است به خاطر بارداری، سن و ژنتیک چربی های سرسختی روی باسن و پهلو ها جمع شود. لیپوساکشن باسن و پهلوها (بغل ها و پشت خط کمر) معمولاً در کنار لیپوساکشن شکمی انجام می شود. عمل این منطقه می تواند به شکل ظاهری زیباتر، اندامی به شکل ساعت شنی و کاهش اندازه لباس و شلوار کمک کند.

لیپوساکشن ماهیچه ساق پا و مچ پا

بسیاری از افراد از اندازه قسمت پایین پاهای خود بیزار هستند و به دنبال آنند که آنها را با قسمت بالایی پاها متناسب تر جلوه دهند. برای کاهش اندازه ماهیچه ساق پا و مچ پا می توان از لیپوساکشن کمک گرفت.

لیپوساکشن یا پیکر تراشی

آیا می توانم لیپوساکشن را در هر جایی انجام دهم؟

اگرچه لیپوساکشن در بسیاری از قسمت های بدن قابل انجام است، اما برخی مناطق به دلیل خطر بروز عوارض یا ایجاد بی نظمی های فرمی برای درمان مناسب نیستند.

هزینه لیپوساکشن

هزینه لیپوساکشن نسبت به ناحیه مورد هدف، مکان جغرافیایی و تجربه متخصص تان متفاوت است.

لیپوساکشن نواحی اصلی شامل:

  • دستگیره های عشق (پهلوها) (2 منطقه)
  • بالای شکم (1 ناحیه)
  • پایین شکم (2 ناحیه)
  • پایین کمر (2 ناحیه)
  • باسن (2 ناحیه)
  • ران (جلو و عقب)
  • بازوها (چپ و راست) (2 ناحیه)

مناطق در دسترس دیگر:

  • گونه ها (چپ و راست) (1 منطقه)
  • فک (چپ و راست) (1 منطقه)
  • چانه (1 منطقه)
  • گردن (1 منطقه)
  • زیر بغل (چپ و راست) (1 منطقه)
  • ساق پا ها (چپ و راست) (1 منطقه)
  • مچ پا (چپ و راست) (1 منطقه)

ترکیبی ها:

  • شکم کامل (3 ناحیه)
  • ست کامل شکم و پهلوها (5 ناحیه)
  • ران و شکم پایینی (6 ناحیه)
  • ران و باسن (6 ناحیه)
  • ران و بازوها (6 ناحیه)
  • شکم پایینی و تپه ونوس (3 ناحیه)
  • کمر پایینی و پهلوها (4 ناحیه)

لیپوساکشن

کاندیداهای ایده آل لیپوساکشن چه کسانی هستند؟

در صورت داشتن مشکل در تغییر میزان چربی اضافی از طریق ورزش و رژیم غذایی، لیپوساکشن می تواند برای شما مفید باشد. بنابراین، کاندیداهای ایده آل برای لیپوساکشن کسانی را که می خواهند:

  • از چربی های سرسخت بدن بگریزند
  • فرم بدن شان را بهبود بخشند
  • درمان ژنیکوماستی (بزرگ کردن سینه مردان)
  • افزایش اعتماد به نفس

اگر به دنبال لیپوساکشن هستید، باید سعی کنید سلامتی خود را افزایش داده تا از نظر جراحی کاندیدای مناسبی باشید. می توانید این کار را توسط کار های زیر انجام دهید:

  • داشتن وزن پایدار با BMI کمتر از 30
  • حداقل 6 هفته قبل از عمل، مصرف سیگار و استفاده محصولات نیکوتین دار را متوقف کنید
  • انجام ورزش منظم
  • استفاده از یک رژیم غذایی سالم
  • میزان مصرف الکل را کاهش دهید
  • قطع مصرف هرگونه داروی تفریحی

لیپوساکشن لیزری چیست؟ + راهنمایی کامل


لیپوساکشن چه چیزی را نمی تواند تغییر دهد؟

دانستن این نکته مهم است که اگرچه این روش درمانی با از بین بردن چربی های سرسخت می تواند به شما در رسیدن به یک فرم بدنی زیباتر کمک کند، اما نمی تواند به طور مستقیم چاقی، پوست شل، سلولیت یا علائم کشسانی را درمان کند.

چاقی

لیپوساکشن به عنوان درمانی برای کاهش وزن طراحی نشده است. دلیل این امر محدودیت در میزان چربی تراشی است که جراح شما با اطمینان می تواند در طول عمل از یک ناحیه خارج کند. این بدان معنی است که کاندیداهای ایده آل قبل از جراحی باید در وزن مورد نظر خود باشند.

لیپوساکشن

شُلی پوست

اگر پوست شما کاملاً شل و غیرثابت است، لیپوساکشن نمی تواند این مسئله را معالجه یا معکوس کند. در واقع ممکن است بعد از اینکه جراح چربی را از آن ناحیه خارج کرد، ظاهر پوست را بدتر کند. درعوض، برش پوست روش مناسب تری برای این کار است. جراح شما می تواند همزمان با لیپوساکشن، یا جداگانه به عنوان روش دوم، برش پوستی انجام دهد.

سلولیت و علائم کش آمدگی

لیپوساکشن باعث بهبود ظاهر سلولیت یا علائم کش آمدگی نمی شود. برای کاهش ظاهر آنها نیاز به روشی متفاوت دارید. بسیار مهم است که در مورد آنچه می خواهید از عمل جراحی به دست آورید، با جراح خود صادق باشید. انتخاب جراح اطمینان حاصل خواهد کرد که شما باتجربه ترین و واجد شرایط ترین فرد ممکن را برای عمل جراحی خود انتخاب کرده اید.

نحوه انجام لیپوساکشن

یک روش لیپوساکشن می تواند بین 60 تا 180 دقیقه طول بکشد. ممکن است شما نیاز داشته باشید که یک شب در بیمارستان بمانید یا اگر عمل شما یک روزه باشد، ممکن است در همان روز مرخص شوید. این عمل شامل مراحل زیر است:

فرم رضایت

شما نیاز به امضای فرم رضایت برای معالجه قبل از عمل دارید. این فرم به تشریح آنچه در این عمل مربوط می شود و خطرات و عوارض احتمالی ناشی از آن می پردازد. فرم را در روز عمل یا در زمان ملاقات قبل از عمل امضا خواهید کرد.

بیهوشی

سپس جراح شما برخی از علائم را بر روی نواحی بدن شما که قصد جراحی دارید، ترسیم می کند. سپس روی میز عمل دراز خواهید کشید، پس از آن متخصص بیهوشی، به شما بیهوشی تزریق می کند. این شامل یک بیهوشی عمومی یا یک بی حسی موضعی با IV (آرام بخش) تزریقی خواهد بود. شما در طول مشاوره خود با یکی از جراحان خود صحبت خواهید کرد.

لیپوساکشن یا پیکر تراشی

برش

پس از انجام بیهوشی، جراح شما این عمل را شروع می کند. شما ممکن است یک روش لیپوساکشن خشک، مرطوب یا عمل به کمک فراصوت داشته باشید.

لیپوساکشن سنتی (خشک)

لیپوساکشن خشک نوعی روش سنتی است که انجام می شود. برای این عمل، جراح با ایجاد برش های کوچکی در پوست شروع می کند. سپس آنها یک لوله نازک و توخالی (به نام کانولا) را از طریق برش ها وارد می کنند. با استفاده از یک حرکت عقب و جلو، از این کانال ها برای جدا کردن چربی در زیر پوست استفاده می کنند. با جدا شدن چربی، خلاء قدرتمندی که به کانولا متصل است چربی شکسته شده را از بین می برد. این روش بسیار مؤثر است و به جراح شما اجازه می دهد تا در طی یک عمل بتواند نواحی بزرگ را نیز درمان کند. با این حال، بیشتر تهاجمی است و خطر خونریزی، کبودی و تورم بیشتری را به همراه دارد.

لیپوساکشن متورم (مرطوب)

یک روش لیپوساکشن مرطوب شامل استفاده از محلول “تورمی” است. این یک راه حل است که شامل مخلوطی از سرم نرمال سالین، بی حسی موضعی و آدرنالین است. در طی این تکنیک، جراح شما ابتدا این مخلوط را به قسمت درمانی تزریق می کند، سپس از یک کانولا کوچکتر (میکروکانولا) برای تجزیه و از بین بردن چربی استفاده می کند. سپس چربی شکسته شده را با استفاده از خلاء که به میکروکانولا وصل می شود  از بین می برد. روش لیپوساکشن مرطوب خطر خونریزی، کبودی و تورم کمتری را داراست. اگرچه این روش کم تهاجمی است، ممکن است طولانی تر از لیپوساکشن سنتی طول بکشد.

لیپوساکشن به کمک فراصوت

جراح شما همچنین ممکن است از فراصوت برای انجام لیپوساکشن استفاده کند. این روش کمتر رایج بوده و از انرژی مافوق صوت برای تجزیه چربی و مایع کردن آن استفاده می کند. جراح چربی مایع را با خلاء موجود در کانولا از بین می برد. این تکنیک در مناطقی که چربی متراکم وجود دارد (به عنوان مثال گردن، شکم، چانه، زانو، ساق پا و مچ پا) به خوبی موثر است. با این وجود، گرمای امواج فراصوت، بیماران را در معرض خطر سوزش و زخم قرار می دهد. در طول مشاوره، جراح شما در مورد اینکه کدام یک از این روش ها برای شما و بدن بهتر است استفاده شود، بحث خواهد کرد.

بازگشتن به بخش

بعد از اتمام عمل جراحی، شما برای بهبودی دوباره به بخش می روید. بسته به نحوه و سرعت بهبودی شما، در همان روز یا پس از یک شب در بیمارستان، به خانه باز خواهید گشت.


بیشتر بخوانید: لیپوساکشن صورت به منظور داشتن صورت استخوانی


لیپوساکشن یا پیکر تراشی

مشاوره لیپوساکشن

در طول مشاوره لیپوساکشن چه انتظاری باید داشته باشم؟

قبل از معالجه شما نیاز به مشاوره ی لیپوساکشن با جراح خود دارید. در طی این مشاوره، جراح در مورد موارد زیر از شما سؤال می کند:

  • شرایط درمانی گذشته و حال شما
  • هر نوع عمل جراحی که در گذشته انجام داده اید
  • هر نسخه ای، گیاهی و یا داروهای بی نسخه ای که ممکن است مصرف کنید
  • مصرف الکل، مصرف مواد مخدر تفریحی و وضعیت سیگار کشیدن
  • هر نوع حساسیتی که دارید

بعد از اینکه جراح تاریخچه پزشکی شما را گرفت، منطقه ای را که می خواهید تحت درمان قرار دهید را معاینه می کند. آنها همچنین ممکن است عکس های محرمانه ای برای پرونده پزشکی شما بگیرند. مطمئناً قبل از انجام این کار، اجازه شما را درخواست می کنند. جراح شما سپس به بحث در مورد همه جوانب عمل لیپوساکشن می پردازد و تصمیم می گیرد که کدام تکنیک برای شما مناسب ترین است. آنها همچنین موارد زیر را در نظر خواهند گرفت:

  • نتایجی که انتظار دارید از عمل جراحی حاصل شود
  • مقدار چربی اضافی شما در منطقه
  • کیفیت پوست شما.

در هنگام مشاوره با لیپوساکشن باید چه سؤالاتی بپرسید؟

صادق بودن و صریح بودن با جراح خود در مورد آنچه می خواهید از لیپوساکشن بدست آورید، بسیار مهم است. شما باید مطمئن باشید که در مورد انتظارات و خواسته های خود به روشنی با جراح خود صحبت می کنید. برای کمک به شما در انجام این کار، ما چند سؤال را ذکر کردیم که باید در طول مشاوره خود از آنها بپرسید:

  • فکر می کنید آنچه که من می خواهم از لیپوساکشن به دست بیاورم، واقع بینانه است؟
  • برای دستیابی به بهترین نتیجه چه کاری می توانم انجام دهم؟
  • آیا جای زخم به وجود می آید؟ اگر بله، کجا؟
  • آیا می توانید تصاویر قبل و بعد عمل های لیپوساکشن که در گذشته انجام داده اید، به من نشان دهید؟
  • چه مدت به بهبودی نیاز دارم؟

جراحان در طول مشاوره به تمام سؤالاتی که در مورد لیپوساکشن دارید پاسخ خواهند داد.

لیپوساکشن

خطرات و عوارض لیپوساکشن

خطرات و عوارض اصلی لیپوساکشن چیست؟

قبل از شروع عمل جراحی، بسیار مهم است که شما از همه خطرات و عوارض احتمالی لیپوساکشن آگاه باشید. اگر سیگار می کشید، BMI زیادی دارید یا شرایط پزشکی جدی دارید، احتمال خطر بروز عوارض حین عمل و بعد از عمل برای شما زیاد است.

عوارض عمومی جراحی لیپوساکشن

هر نوع جراحی با خطرات و عوارض خاصی همراه است. آن می تواند از قبیل موارد زیر باشد:

  • تهوع و استفراغ
  • درد بعد از عمل
  • تشکیل لخته خون
  • خطرات بیهوشی
  • واکنش های آلرژیک

جراح و متخصص بیهوشی شما قبل از انجام عمل با شما درمورد این خطرات صحبت خواهد کرد.

خونریزی و کبودی

عارضه شایع خونریزی جزئی و کبودی بعد از جراحی است. انتظار داشته باشید که بعد از عمل خود، این موضوع را ببینید. اگر جراح شما مقدار چربی زیادی را از بدن خارج کند، ممکن است کبودی زیادی وجود داشته باشد؛ معمولاً حدود یک ماه پس از عمل از بین می رود. خونریزی می تواند شدیدتر باشد. اگر متوجه خونریزی زیادی شدید، باید سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

لیپوساکشن یا پیکر تراشی

سروما

پس از لیپوساکشن، ممکن است مایعاتی در زیر پوست شما جمع شود. این مایع می تواند در یک چاله جمع شود که به آن “سروما” گفته می شود. سروما ها معمولاً در زیر قسمت برش داده قرار دارند و اگر كوچك باشند به طور طبیعی برطرف می شوند. بزرگترها ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد تا آنها را تخلیه کنند.

زخم

از آنجا که جراح شما برای انجام لیپوساکشن از کانولا استفاده می کند، جای زخم ناشی از عمل باید بسیار کم باشد. با این حال باید توجه داشته باشید که برخی از بیماران ممکن است شدیدتر از بقیه زخم شود. در صورت داشتن سابقه زخم های کلوئیدی یا هیپرتروفیک باید به جراح خود اطلاع دهید.

عفونت

ممکن است زخم شما بعد از عمل دچار عفونت شود. بیشتر بیمارانی که به عفونت مبتلا می شوند، اغلب جزئی بوده و با مصرف دوره کوتاه آنتی بیوتیک قابل درمان است. با این حال در برخی موارد عفونت شدیدتر می شود و شما را مجبور به بازگشت به سالن عمل می کند.

اگر متوجه هر یک از علائم زیر در مورد عفونت شدید، حتما در اسرع وقت به جراح خود اطلاع دهید:

  • قرمزی در محل برش آغاز شده باشد و به دور ناحیه برش پخش می شود.
  • تب 38 درجه یا بالاتر.
  • چرک از بریدکی شما بیرون می آید یا تخلیه می شود.
  • ترشحی بی بو که از محل برش شما خارج می شود یا تخلیه می شود.
  • افزایش مقادیری تورم.
  • حساسیت یا دردی که هنگام مصرف مسکن ها از بین نمی رود.

نکروز (بافت مردگی)

در طی لیپوساکشن، خون رسانی به چربی پوست یا بافت ممکن است مختل شود. اگر این اختلال به اندازه کافی زیاد باشد، ممکن است خون رسانی به این مناطق متوقف شود. از دست دادن خون می تواند باعث مرگ بافت، پوست یا چربی در آن قسمت از بدن شود. به این حالت نکروز گفته می شود و یک عارضه بسیار نادر است. اگر این اتفاق بیفتد، شما نیاز به عمل دیگری برای حذف بافت مرده، پوست یا چربی دارید.

تغییر ادراک حسی و بی حسی

عمل لیپوساکشن همچنین ممکن است باعث آسیب برخی اعصاب اطراف ناحیه درمانی شود. این امر می تواند منجر به برخی تغییرات در احساس پوست شود. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حساس شدن بیش از حد پوست
  • بی حسی
  • مور مور
  • سوزش
  • گزنده شدن

در بیشتر موارد، هرگونه تغییر در حس ممکن است چند ماه طول بکشد تا بهبود یابد؛ اما اغلب موقتی هستند. در موارد نادرتر، ممکن است این تغییر احساس دائمی شود.

تغییر رنگ پوست

ممکن است تغییراتی در رنگ پوست در ناحیه درمان ایجاد شود. این بیشتر در قسمت های خاصی از بدن مانند مچ پا اتفاق می افتد.

زیبایی

بالاخره، همیشه باید در نظر داشته باشید که شاید از نتیجه نهایی لیپوساکشن خود راضی نباشید. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که باید ارتباط واضحی با جراح خود درباره عمل جراحی داشته باشید تا خطر این اتفاق به حداقل برسد. انتخاب یک جراح BAAPS / BAPRAS بسیار ماهر و زبردست، خطر بروز هر یک از این خطرات و عوارض ناشی از لیپوساکشن را کاهش می دهد.

لیپوساکشن

آماده سازی برای جراحی لیپوساکشن

چگونه باید برای لیپوساکشن آماده شوید؟

آماده سازی قبل از هر عمل جراحی انتخابی یا زیبایی بسیار مهم است. آماده سازی مناسب برای عملکرد خود نیز در بهبودی شما کمک می کند. جراح به شما توصیه های خاص قبل و بعد از عمل را می دهد كه باید از آنها پیروی کنید. در زیر، ما چند توصیه کلی را ارائه داده ایم که ممکن است در هنگام انجام آماده سازی لیپوساکشن مفید باشد:

رانندگی

در روزی که پس از عمل باید به خانه خود بازگردانید، دیگر قادر به رانندگی نخواهید بود. بنابراین باید طوری برنامه ریزی کنید تا کسی پس از عمل شما را به خانه ببرد. علاوه بر این، جراح شما ممکن است توصیه کند که بعد از انجام عمل 5 روز تا 2 هفته رانندگی نکنید.

خواب

اگرچه شما باید بعد از عمل خود زمان استراحت کنید، اما نباید در تمام طول روز در رختخواب بمانید. باید تمام تلاش خود را بکنید تا پیاده روی های سبک و کوتاهی در خانه داشته باشید. این برای آنست که خطر ابتلا به لخته شدن خون در پاها را کاهش دهید. هنگام خواب، بالش های اضافی در تختخواب داشته باشید تا بتوانید بعد از جراحی تکیه داده بخوابید. خوابیدن در این حالت ممکن است به کاهش تورم ناشی از عمل کمک کند.

کارهای خانه

وقتی به خانه می آیید، مطمئناً نمی خواهید از انجام کارهای خانگی خود نگران باشید! بنابراین کارهایی نظیر تمیز کردن خانه، لباسشویی و بیرون آوردن زباله ها قبل از انجام عمل بسیار هوشمندانه است. این بدان معنی است که وفتی به خانه برمیگردید، پاهای خود را بالا بگذارید و استراحت کنید تا بهبود یابید. سرانجام، چون نمی خواهید با دستیابی به گنجه ظروف غذا و غیره وسایل آشپزخانه، به خود فشار وارد کنید، میتوانید تمام لیوان ها، ظروف غذا و مواد غذایی خشک را روی پیشخوان (اوپن) آشپزخانه قرار دهید تا دسترسی به آنها آسان باشد.

خرید و غذا

اگر در خانه آشپزی زیادی انجام می دهید، می توانید مقادیری وعده غذایی را از قبل بپزید و آنها را در فریزر بگذارید تا هنگام ورود به خانه برای شما آماده باشد. جراح شما همچنین ممکن است دستور دهد تا چند هفته بعد از لیپوساکشن، هیچ چیز سنگینی را بلند نکنید. در صورت بروز این موارد، ممکن است شما بخواهید قبل از عمل خود یک فروشگاه مواد غذایی بزرگ را انجام دهید.

کودکان و حیوانات خانگی

اگر فرزندان خردسال یا حیوانات خانگی در خانه دارید، توصیه می کنیم تا یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستانتان حضور داشته باشد تا در حین بهبودی، چند روز در مراقبت از آنها به شما کمک کند.

لیپوساکشن یا پیکر تراشی

لباس

برای آنکه در دوره بهبودی راحت تر در خانه باشید، توصیه می کنیم لباس های گشاد و راحت بپوشید. به عنوان مثال، این می تواند شامل شلوار بادی و تاپ هایی باشد که در انها احساس راحتی بیشتری می کنید. جراح پس از انجام عمل به پوشیدن لباس های تنگ توصیه میکند، زیرا این ها به کاهش تورم کمک می کنند.

الکل، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر

جنبه مهم دیگر برای آماده سازی لیپوساکشن، توصیه های جراح در مورد الکل، سیگار کشیدن و مواد مخدر است. نوشیدن مقادیر زیاد الکل و استفاده از داروهای تفریحی می تواند خطر بروز عوارض در طی و بعد از عمل جراحی شما را افزایش دهد. به خصوص سیگار کشیدن برای جراحان بسیار نگران کننده است؛ زیرا می تواند مدت زمان بهبودی زخمهای شما را افزایش دهد. هرچه مدت زمان بهبود زخم ها طولانی تر باشد، احتمال ابتلا به عفونت بیشتر می شود. بنابراین بسیار ضروری است که حداقل 6 هفته قبل و بعد از عمل، سیگار کشیدن و استفاده از تمام محصولات نیکوتین دار را متوقف کنید.

BMI بالا

شاخص توده بدنی (BMI) یکی از فاکتورهای مهم برای جراحان در هنگام بررسی مناسب بودن بیماران برای جراحی است. شما می توانید BMI خود را با استفاده از قد و وزن خود محاسبه کنید. بسیاری از جراحان حداکثر BMI ای که قبول می کنند، معمولاً 30 است. این بدان معنی است که اگر BMI بیشتر از 30 داشته باشید، جراح شما این عمل را روی شما انجام نمی دهد و توصیه می کند که قبل از آن، کاهش وزن پیدا کنید.

داروها

برخی از داروهای بی نسخه و داروهای گیاهی نیز می توانند خطر عوارض در حین و بعد از عمل را افزایش دهند. پزشک معالج شما لیستی از داروهای تجویز شده توسط پزشک را به شما ارائه می دهد. با این وجود برای شما مهم است که در صورت استفاده از داروهای دیگر یا داروهای گیاهی، آنها را ذکر کنید. برخی از داروهای هومیوپاتی می توانند خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهند؛ بنابراین برخی از جراحان توصیه می کنند که حداقل 2 هفته قبل از عمل خود این موارد را مصرف نکنید. اینها تنها موارد شامل نیستند. موارد دیگری مانند زیر وجود دارد:

  • فراورده هایی که حاوی زنجبیل یا ژنگو هستند
  • روغن جگر ماهی (کاد)
  • محصولات گل راعی
  • فراورده های مولتی ویتامین.

اگر از تمام توصیه های مربوط به آماده شدن لیپوساکشن جراح تان پیروی کنید، خطر بروز هرگونه عارضه ای کاهش می یابد و در بهبودی به شما کمک خواهد کرد.

لیپوساکشن یا پیکر تراشی

مراقبت بعد از جراحی لیپوساکشن

پس از لیپوساکشن چه انتظاری باید داشته باشم؟

این مهم است که بعد از انجام عمل در نظر بگیرید که روند بهبودی چگونه خواهد بود. جراح شما دستورالعمل های خاص و فردی را ارائه می دهد که باید دنبال کنید. دستورالعمل های آنها شامل بازه های زمانی است که می توانید در آنها به محل کار، رانندگی و ورزش برگردید. با این حال، می توانید دستورالعملهای کلی را برای مراقبت از لیپوساکشن خود که در زیر ذکر شده است، استفاده کنید.

قرار ملاقات بعد از عمل

جراح شما یک قرار ملاقات بعد از عمل ترتیب می دهد تا بررسی کند که آیا روند بهبودی شما پس از عمل جراحی به درستی انجام می شود یا خیر. آنها از این ملاقات برای بررسی منطقه درمانی، تغییر هرگونه جوش و رفع هرگونه عوارضی که ممکن است افزایش یافته باشد، استفاده کنند.

بازگشت به سر کار

زمان لازم برای مرخصی کاری بستگی به توصیه جراح و نوع کار شما دارد. اگر شغل شما نیاز به انجام فعالیت بدنی زیادی دارد، ممکن است جراح شما توصیه کند که وقت بیشتری را برای مرخصی از کار خود اختصاص دهید. به طور کلی، شما باید بتوانید بعد از 7 تا 10 روز به کار خود بازگردید.

رژیم غذایی

روش لیپوساکشن یک روش کاهش وزن نیست. اگرچه جراح شما در قسمت های خاصی از بدن چربی را از بین می برد، اما هنوز هم می توانید وزن خود را بعد از انجام درمان افزایش دهید. بنابراین، برای جلوگیری از برگشت نتایج لیپوساکشن، مهم است که شما یک رژیم غذایی سالم و وزن پایداری را حفظ کنید. سعی کنید غذاهایی بخورید که دارای سدیم و قندوشکر کمتری هستند اما پروتئین زیادی دارند. میوه و سبزیجات تازه زیادی به رژیم غذایی خود بیفزایید و مقدار زیادی آب بنوشید تا در وزنی سالم باقی بمانید!

لیپوساکشن

تمرین و ورزش

جراح شما برای زمانی که می توانید تمرینی منظم و ورزشی را شروع کنید، چندین بازه زمانی مشخص به شما می دهد. دستورالعمل های عمومی به شرح زیر است:

هفته اول

در هفته اول بعد از لیپوساکشن خود هیچ تمرینی انجام ندهید. حتی تمریناتی جزئی ورزشی می تواند تورم را افزایش داده و بر نتایج نهایی تأثیر بگذارد.

هفته 2 تا 4

در این مدت، شما ممکن است به آرامی شروع به از سرگیری فعالیت های قلبی سبک مانند راه رفتن بر روی تردمیل کنید. بعد از گذشت 3 هفته، می توانید فعالیتهای جدی تری مانند دوچرخه سواری انجام دهید.

هفته 4 تا 6

بعد از گذشت 4 تا 6 هفته، باید بتوانید کلیه ورزش ها و فعالیت هایی از جمله بلند کردن اجسام سنگین و ورزش های تماسی را از سر بگیرید.

لباس جذب

جراح شما پس از لیپوساکشن یک پوشاک جذب به شما می دهد؛ این بخش مهمی از مراقبت های بعدی لیپوساکشن شما است. ممکن است آنها از شما بخواهند این لباس را هر روز و شب به مدت 2 تا 3 هفته اول بهبودی خود بپوشید و آن را فقط هنگام استحمام و شستشو در بیاورید. جراح شما ممکن است بسته به نیازهای خاص بدن تان از شما بخواهد که این لباس را برای مدت طولانی تر یا کوتاهتر بپوشید. برخی از جراحان از شما میخواهند قبل از عمل این پوشاک را خریداری کنید. این پوشاک بعد از انجام عمل، به کاهش تورم کمک کرده و احتمال ایجاد نتایج بهتر را افزایش می دهد.

لیپوساکشن یا پیکر تراشی

مراقبت از زخم ها

چند روش وجود دارد که می توانید برای بهبود ظاهر زخم های خود استفاده کنید. شما فقط باید یک بار این تکنیک ها را تمرین کنید تا جای زخم کاملاً بهبود یابد.

ماساژ زخم

ممکن است برخی از جراحان توصیه کنند تا زخم را ماساژ ملایمی دهید. میتوانید هنگام ماساژ از کرم یا روغن استفاده کنید.

کرم های سیلیکونی، ژل ها یا ورق ها

از نظر بالینی ثابت شده است که استفاده از محصولات مبتنی بر سیلیکون می تواند به بهبود ظاهر زخم کمک کند. این موارد معمولاً به صورت ژل، کرم یا ورق هایی هستند که می توانید آن را روی زخم بمالید. شما می توانید حدود 6 ماه تا 1 سال از این محصولات استفاده کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

نتایج نهایی در مورد لیپوساکشن

رعایت تمام دستورالعمل های مراقبت از لیپوساکشن جراح تان به شما کمک می کند تا بهترین نتیجه ممکن را از عمل جراحی خود بدست آورید. اگرچه ممکن است بلافاصله پس از انجام عمل، تغییری در بدن خود مشاهده نکنید؛ اما مدتی طول می کشد تا تورم از بین برود و بدن شما کاملاً بهبود یابد. بنابراین می تواند 6 ماه طول بکشد تا بتوانید نتایج نهایی را مشاهده کنید، بنابراین صبور باشید!

لیپوساکشن یا پیکر تراشی

سوالات متداول در مورد لیپوساکشن

مهم است که قبل از معالجه خود به تمام سوالات خود پاسخ دهید. در اینجا سؤالات متداولی در مورد لیپوساکشن که اغلب بیماران می پرسند، پاسخ داده شده است.

آیا من برای لیپوساکشن خیلی چاق هستم؟

درک این نکته مهم است که لیپوساکشن نوعی جراحی کاهش وزن نیست. از بین بردن چربی بیش از حد از طریق لیپوساکشن به منظور کاهش وزن می تواند منجر به عوارضی جدی شود. هدف از لیپوساکشن از بین بردن چربی های سرسخت است که ورزش و رژیم به تنهایی نمی توانند آنهارا حذف کند. بنابراین به شدت توصیه می کنیم قبل از لیپوساکشن به وزن پایداری برسید. اگر BMI (شاخص توده بدنی) بیش از 30 داشته باشید، جراح شما را عمل نخواهد کرد.

آیا برای جراحی لیپوساکشن مراجعه به پزشک عمومی نیاز دارم؟

جراح شما برای عمل لیپوساکشن، شما را مجبور به مراجعه به پزشک نمی کند. با این وجود آنها ممکن است با پزشک عمومی تان تماس بگیرند تا سابقه ای از سابقه پزشکی شما بدست آورند. این به شما کمک می کند تا روشن شود که آیا برای جراحی مناسب هستید یا خیر.

چه مقدار چربی در حین لیپوساکشن می تواند حذف شود؟

جراح با اطمینان شما می تواند 5 لیتر (10 پوند) چربی را در طی لیپوساکشن از بین ببرد.

باید عمل لیپوساکشن کنم یا عمل زیبایی شکم (جراحی لاغری شکم پهلو)؟

جراح شما بهترین شخصی است که به شما توصیه می کند که آیا شما مناسب تر برای عمل زیبایی شکم هستید یا لیپوساکشن. اگر پوستی شل به دلیل بارداری، پیری یا کاهش وزن که خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است دارید، عمل زیبایی شکم ممکن است روش مناسب تری برای شما باشد. اگر بیمار جوان تری هستید که پوست سالم و کشسان دارید و به سادگی می خواهید ظاهر خود را زیباتر کرده و فرم بدنی تان را مناسب کنید، لیپوساکشن ممکن است برای شما مناسب تر باشد.

آیا نتایج لیپوساکشن دائمی است؟

نتایج لیپوساکشن شما تا زمانی که وزن شما پایدار باقی مانده، باید بسیار طولانی باشد. اگرچه لیپوساکشن به طور دائم چربی را از ناحیه خاصی از بدن خارج کرده و تجمع چربی در آن ناحیه را کاهش می دهد، اما به طور کامل مانع از افزایش وزن در آینده نمی شود. احتمالاً چربی در مناطق دیگر بدن تجمع می یابد. اگر سؤالی دارید که در این سوالات متداول در مورد لیپوساکشن نیست، یکی از مشاوران مراقبت از بیماران ما می تواند به شما در پاسخ به آنها برآید.

آیا می خواهید در مورد تامی تاک هم اطلاعات بیشتری کسب کنین مقاله تامی تاک یا جراحی لاغری شکم و پهلو + مراقبت های لازم را حتما مطالعه کنید. تجربیات و پیشنهادات خود را با دیگر کاربران دکتر سلام به اشتراک بگذارید.