ژل رویال چیست + 11 خواص برتر ژل رویال

منبع: اوما

156

1398/6/5

18:19


ژل رویال چیست + 11 خواص برتر ژل رویال

تحقیقات نشان می دهد برخی مواد مغذی موجود در رویال ژل برای سلامتی مفید هستند. با این حال ، شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد این مزایا به طور خاص از خود رویال ژل حاصل می شود.


ژل رویال چیست؟

رویال ژل ماده ای سفید خامه ای و دارای مواد مغذی بالایی است که زنبورهای جوان برای تغذیه ملکه تولید می کنند. ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه این ماده انواع مختلفی از مزایای سلامتی، از جمله کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی و حمایت از بهبود زخم را به همراه دارد.

رویال ژل بسیار مغذی است و خاصیت ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. این خواص مسئول بسیاری از مزایای این ژل برای سلامتی است. معمولاً این ژل به صورت خوراکی مصرف می شود و یا مستقیماً روی پوست اعمال می شود.

خواص ژل رویال

در این مقاله ، مزایای احتمالی رویال ژل را بررسی می کنیم.

1- دارای مواد مغذی

رویال ژل حاوی درصد بالایی از پروتئین ها و کربوهیدرات ها است. محتوای غذایی رویال ژل به خودی خود یک مزیت بالقوه است زیرا این ماده طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری برای سلامتی را فراهم می کند. رویال ژل حاوی موارد زیر است:

  •  آب (50 تا 60 درصد)
  •  پروتئین ها (18 درصد)
  •  کربوهیدرات ها (15 درصد)
  • لیپیدها (3 تا 6 درصد)
  • نمکهای معدنی (1.5 درصد)

مقادیر کمی ویتامین و مواد معدنی در ژل رویال وجود دارد، از جمله چندین نوع ویتامین B. همچنین رویال ژل حاوی برخی از پلی فنول ها است ، که نوعی ماده شیمیایی گیاهی است که سرشار از آنتی اکسیدان است.

2- علائم قاعدگی

ممکن است ژل رویال علائم قاعدگی را بهبود دهد. یک مطالعه در سال 2011 ، تأثیر ترکیبی از چهار ماده طبیعی از جمله رویال ژل را بر علائم قاعدگی بررسی کرد. محققان به 120 خانم به مدت 4 هفته (دو بار در روز) یا كپسول حاوی چهار ماده یا دارونما دادند.

زنان در هر دو گروه کاهش علائم را نشان دادند، اما افرادی که کپسول مصرف می کردند نتایج بهتری نسبت به گروه دارونما داشتند. یک مطالعه جدید نشان داد مصرف 150 میلی گرم ژل رویال در روز در طی 3 ماه می تواند به بهبود سطح کلسترول در زنان سالم پیش از یائسگی کمک کند.

3-سندرم پیش از قاعدگی

ژل رویال برای سندرم قبل از قاعدگی نیز مفید است. در یک تحقیق در سال 2014 ، محققان به 110 شرکت کننده طی دو دوره قاعدگی یا کپسول رویال ژل یا دارونما (یک بار در روز) دادند. شرکت کنندگانی که کپسول رویال ژل را مصرف کردند، در طول دو ماه علائم سندرم قبل از قاعدگی کمتری داشتند.

4- التیام زخم

طبق برخی تحقیقات ، رویال ژل می تواند روند بهبود زخم را تسریع کند. نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی در مجله Nutrition Research and Practice نشان داد رویال ژل حرکت فیبروبلاستها را به سمت زخم به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. فیبروبلاست ها نوعی سلول هستند که به بهبود زخم کمک می کنند.

5- دیابت نوع 2

شواهدی وجود دارد كه نشان می دهد رویال ژل برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 فوایدی دارد. در یک مطالعه ، 50 شرکت کننده زن مبتلا به دیابت نوع 2 یا 1 گرم رویال ژل یا دارونما (یک بار در روز) به مدت 8 هفته دریافت کردند.

نتایج نشان داد که مصرف رویال ژل منجر به کاهش سطح قند خون می شود. سطح قند خون پایین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است. با این حال ، محققان معتقدند مطالعات بیشتر با تعداد بیشتری شركت كننده ضروری است.

6. ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی فراهم کند:

ادعا می شود رویال ژل به طور گسترده ای باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می شود. در چندین آزمایش بر روی حیوانات نشان داده شد اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در رویال ژل دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی هستند. علاوه بر این، چندین آزمایش میزان کاهش مواد شیمیایی ضد التهابی رها شده از سلولهای ایمنی بدن که تحت درمان با رویال ژل قرار دارند را نشان می دهد.

خلاصه: مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد رویال ژل ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد. با این حال ، تحقیقات جامع وجود ندارد.

7. ممکن است با تأثیر بر سطح کلسترول، خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد

هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می دهد که رویال ژل ممکن است بر کلسترول خون تأثیر بگذارد و از این طریق خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. اگرچه مکانیسم دقیق نامشخص است، پروتئین های خاص در رویال ژل ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند.

یک مطالعه 12 هفته ای نشان داد که رویال ژل میزان کلسترول کل و LDL "بد" را به ترتیب 28٪ و 23% کاهش می دهد. به طور مشابه ، یک مطالعه انسانی یک ماهه کاهش 11 و 4 درصدی کلسترول کل و LDL "بد" را در افرادی که روزانه حدود 3 گرم رویال ژل مصرف می کنند، نشان داد. در مقابل، یک مطالعه انسانی دیگر، تفاوت معنی داری در سطح کلسترول بین شرکت کنندگان تحت درمان با رویال ژل و دارونما نشان نداد.
در حالی که این مطالعات امیدوارکننده هستند، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر تأثیر رویال ژل بر سلامت قلب مورد نیاز است.

خلاصه: نتایج تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات و انسان ها نشان داد که میزان کلسترول خون با مکمل های رویال ژل کاهش یافته است. با این حال ، برای تأیید این نتایج، مطالعات بیشتری لازم است.

8- پروتئین های خاص ممکن است فشار خون را پایین بیاورد

رویال ژل با کاهش فشار خون از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت می کند. چندین آزمایش نشان می دهد پروتئین های خاص در رویال ژل سلول های عضلانی صاف را در رگ ها و شریان های شما شل می کنند و بدین ترتیب فشار خون را کاهش می دهند.

یک مطالعه جدید بر روی حیوانات، یک مکمل ترکیب رویال ژل با سایر مواد مشتق از زنبور عسل را مورد بررسی قرار داده و کاهش قابل توجهی در فشار خون مشاهده کرده است. با این حال ، نقش دقیق رویال ژل در این مکمل مشخص نیست. برای درک رابطه رویال ژل با فشار خون تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه: در حالی که تحقیقات اولیه نشان می دهد پروتئین های خاص در رویال ژل ممکن است فشار خون را کاهش دهند، تحقیقات بیشتری لازم است.

9-   قند خون را با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب تنظیم می کند

رویال ژل همچنین با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب قند خون را کنترل کرده و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. مطالعات متعدد روی حیوانات افزایش حساسیت به انسولین و اثر محافظتی آشکار بر لوزالمعده ، کبد و بافت تولید مثلی در موشهای چاق و دیابتی که با رویال ژل تحت درمان قرار گرفته اند را نشان داد. یک مطالعه کوچک شش ماهه بر روی انسان، نشان دهنده کاهش 20 درصدی قند خون ناشتا در افراد سالم است که روزانه رویال ژل مصرف می کنند. با این حال ، تحقیقات در مورد این موضوع محدود است.

خلاصه: مطالعه بر روی حیوانات نشان می دهد که رویال ژل ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش داده و کنترل قند خون را بهبود بخشد. با این حال ، تحقیقات انجام شده بر روی انسان محدود است.

10. ممکن است باعث افزایش ترشح اشک و درمان خشکی مزمن چشم شود

مصرف خوراکی رویال ژل خشکی چشم را درمان می کند. یک مطالعه بر روی حیوانات و یک مطالعه کوچک بر روی انسان در افرادی که به صورت خوراکی با رویال ژل تحت درمان قرار گرفتند، بهبود بیماری خشکی مزمن چشم را نشان داد. نتایج حاکی از آن است که این ماده مشتق از زنبور عسل ممکن است ترشح اشک از غدد اشکی در داخل چشم را افزایش دهد. هیچ عوارض جانبی از مطالعه بر روی انسان گزارش نشده است. بنابراین، رویال ژل می تواند به عنوان یک محلول کم خطر برای خشکی مزمن چشم مفید باشد.

به خاطر داشته باشید که این نمونه داده بسیار کوچک نشان نمی دهد که رویال ژل قادر به درمان خشکی چشم در اکثر موارد است. در نهایت، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه: تعداد کمی از داده ها نشان می دهد که رویال ژل ممکن است ترشح اشک را در افرادی که دارای خشکی مزمن هستند، افزایش دهد. با این حال، مطالعات بیشتر ضروری است.

11- می تواند به روش های مختلف تأثیر ضد پیری داشته باشد

ممکن است رویال ژل روند پیری را به چند روش آهسته کند. مطالعات نشان می دهد افزایش طول عمر و بهبود عملکرد شناختی در موشهایی که به صورت خوراکی رویال ژل مصرف می کردند، مشاهده شد. رویال ژل گاهی اوقات در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود تا باعث جوانی پوست و حفظ سلامتی آن شود.

تحقیقات بر روی حیوانات نشان می دهد که رویال ژل باعث افزایش تولید کلاژن می شود و از پوست در برابر آسیب های ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش مراقبت می کند. از آنجا که تحقیقات انسانی در مورد فواید ضد پیری استفاده از رویال ژل به صورت خوراکی یا موضعی کافی نیست، مطالعات بیشتری لازم است.

خلاصه: رویال ژل ممکن است برخی از علائم متداول پیری را کاهش دهد، اما تحقیقات انجام شده کم است.

عوارض ژل رویال چیست؟

اگر بعد از مصرف رویال ژل دچار خارش بیش از حد و یا کهیر شدید، با پزشک مشورت کنید. رویال ژل یک درمان طبیعی است و از طرف اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تحت نظارت نیست. در حقیقت، هیچ ارزیابی ایمنی رسمی از رویال ژل توسط FDA یا هر نهاد نظارتی دیگری انجام نشده است. در نتیجه، محتویات محصولات رویال ژل ممکن است متفاوت باشد.

گزارشی از سازمان بهداشت جهانی (WHO) می گوید که ممکن است رویال ژل باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود. افراد مبتلا به آسم یا سایر آلرژی ها ممکن است خطر واکنشی بیشتری داشته باشند.
در صورت بروز هر یک از علائم زیر بعد از مصرف رویال ژل ضروری است با پزشک مشورت کنید:

  • کهیر
  •  خارش بیش از حد
  •  خس خس سینه یا سایر مشکلات تنفسی
  •  مشکلات گوارشی مانند درد شکم یا اسهال
  • سرگیجه یا سردرگمی
  • حالت تهوع
  • استفراغ

رویال ژل ممکن است با برخی داروها مانند داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. توصیه می شود قبل از مصرف رویال ژل با پزشک مشورت کنید تا از هرگونه تداخل مضر جلوگیری شود.

نحوه مصرف ژل رویال

رویال ژل می تواند به اشکال مختلفی تولید شود. می توان رویال ژل را به صورت خوراکی مصرف کرد یا آن را مستقیماً روی پوست مالید. رویال ژل تازه یک ماده ژل مانند است، اما انواع دیگر رویال ژل خشک با یخ زده هستند. همچنین رویال ژل به صورت پودر در داخل قرص یا کپسول وجود دارد که ممکن است حاوی سایر مواد پرکننده نیز باشد.

اگرچه دستورالعمل رسمی در مورد دوز مصرف وجود ندارد، اما باید با مقادیر بسیار کم شروع کنید. در صورت بروز واکنش آلرژیک ، باید بلافاصله از مصرف رویال ژل خودداری کنید.

  • از آنجا که تحقیقات نسبتاً محدود است ، دوز قطعی توصیه شده برای رویال ژل مشخص نیست.
  • مکمل خوراکی رویال ژل به صورت طبیعی - ژل مانند- یا به شکل پودر یا کپسول موجود است.
  • دوزهای مختلف مزایای زیادی دارند. تحقیقات فعلی نشان میدهد 300 تا 60000 میلی گرم در روز رویال ژل مزایای زیادی دارد.
  • رویال ژل همچنین می تواند به صورت موضعی بر روی پوست اعمال شود و گاهی در محصولات مراقبت از پوست استفاده میشود.
  • اگر قبلاً از رویال ژل استفاده نکرده اید، بهتر است از دوز کم شروع کنید تا از واکنش های آلرژیک جدی و عوارض جانبی جلوگیری شود.

خلاصه : در مورد رویال ژل مطالعات بسیار کمی وجود دارد و بیشتر تحقیقات موجود بر روی حیوانات است. برای تعیین صحت این ادعاهای بهداشتی، تحقیقات بیشتری لازم است. مقادیر متوسط رویال ژل مشکلی ایجاد نمی کند اما در صورت وجود هرگونه علامت واکنش، باید بلافاصله از مصرف آن خودداری شود.

Ansley Hill. 12 Potential Health Benefits of Royal Jelly. on October 3, 2018

Katherine Marengo. What are the benefits of royal jelly? Last reviewed Thu 10 January 2019

 

 

خانم ا برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك كارشناسي ارشد تغذیه از دانشگاه علوم پزشكي تبريز مي باشد. از فعاليت هاي عمده خانم برزويي مشاوره تغذيه و رژيم درماني است، از سوابق ايشان چاپ ٧ مقاله طرح پژوهشي در نشريات و ژورنال هاي علمي، ترجمه كتاب، كارشناس تغذيه كلينيك ديابت، كارشناس طرح تحول سلامت ، كارشناس مسئول بيمارستان، مربي آموزشي شهرداري و .. است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو