32 خواص گل مغربی در غالب کپسول و شیاف

32 خواص گل مغربی در غالب کپسول و شیاف


منبع: اوما

611

1398/8/28

00:15


32 خواص گل مغربی در غالب کپسول و شیاف

یکی از داروهای گیاهی که شاید امروزه خانم ها اسم آن را زیاد شنیده اند گل مغربی (Evening-primroses) است. این گیاه بصورت کپسول، شیاف و یا روغن در داروخانه ها موجود است. اغلب در کیست سینه و برای کاهش درد های سینه توسط متخصصین زنان تجویز میشود اما کاربردهای دیگری از جمله نرم شدن دهانه رحم هنگام زایمان را هم دارد . در این مقاله به بررسی خواص گل مغربی و انواع کپسول و قرص موجود در داروخانه ها می پردازیم:


گل مغربی چیست؟

روغن گل مغربی از بذر گلهای یک گیاه بومی آمریکای شمالی تهیه می شود. این گیاه به طور سنتی برای درمان مشکلات زیر استفاده می شود:

مزایای درمانی گل مغربی به دلیل اسید گاما لینولنیک (GLA) موجود در آن می باشد. اسید گاما لینولنیک یک اسید چرب امگا 6 است که در روغنهای گیاهی یافت می شود. معمولاً گل مغربی به عنوان مکمل یا بصورت موضعی استفاده می شود [1]. 

خواص گل مغربی در بیماری ها

خواص گل مغربی

دوزهای زیر در تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته است، احتمالاً روغن گل مغربی برای بیماری های زیر مؤثر است:

1- آسیب عصبی ناشی از دیابت:

تحقیقات نشان می دهد مصرف روغن گل مغربی به صورت روزانه به مدت 6 تا 12 ماه، علائم عصبی ناشی از دیابت را بهبود می بخشد.

2- پوکی استخوان:

به نظر می رسد که مصرف روغن گل مغربی با روغن ماهی و کلسیم باعث کاهش پوکی استخوان و افزایش تراکم استخوان در افراد مسن مبتلا به پوکی استخوان می شود.

در موارد زیر اثرات گل مغربی کمرنگ است:

3- گل مغربی و تیروئید

یه کلی برای مصرف روغن گل مغربی دو تا هشت گرم در روز است ، برای پیدا کردن دوز مناسب برای خود ، با پزشکتان مشورت کنید .

4- آیا گل مغربی باعث لاغری میشود؟

در برخی مطالعات انجام شده، روغن مغربی برای مدیریت چاقی مفید است. با این حال، مطالعات دیگر هیچ مزیتی از استفاده از این مکمل برای کاهش وزن را دربرد نداشت. عنصر فعال در روغن گل مغربی احتمالا مسئول اثرات ضد چاقی است که به نظر می رسد GLA باشد. در کنار رژیم غذایی خود و  برای کاهش اشتها، توصیه می شود که 2 کپسول یا مهره در روز مصرف کنید. به یاد داشته باشید که آنها را همراه با برخی از آب و آنها را قبل از غذا مصرف کنید.

5- گل مغربی و ریزش مو

روغن گل مغریی در واقع  یک مکمل تغذیه ای بسیار عالی و سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که برای درمان کم کاری تیروئید موثرمی باشد همچنین روغن این گل ریزش موی بیش از حد را نیز درمان میکند.

6- تاثیر شیاف گل مغربی در زایمان

به نظر نمی رسد که مصرف روغن گل مغربی باعث کاهش طول درد زایمان، جلوگیری از فشار خون بالا (پره اکلامپسی) یا جلوگیری از زایمان زودرس در زنان باردار شود. با این حال ، مصرف روغن گل مغربی ممکن است نیاز به القای درد زایمان را کاهش دهد.بله دوست عزیز میتوانید هر شب یک عدد به صورت واژینال استفاده کنید تا زمانی که دردهای زایمان شروع شوند [2].

7- گل مغربی و کیست تخمدان

در حالی که علت دقیق ایجاد کیست تخمدان هنوز ناشناخته است، عوامل مختلفی مانند عدم تعادل هورمون‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به کیست تخمدان را افزایش دهد. از آنجایی که روغن گل مغربی به تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند، می‌تواند به کوچک شدن این کیست‌ها و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن‌ها نیز کمک کند.

8- آسم

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف 500 میلی گرم از یک محصول خاص روغن گل مغربی (Epogam, Efamol) به صورت روزانه تا 16 هفته باعث بهبود علائم آسم نمی شود.

9- وضعیت خارش و التهاب پوست (اگزما)

برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف 5/0 گرم یا بیشتر از روغن گل مغربی به مدت 16 تا 24 هفته باعث کاهش خارش و التهاب پوستی در بزرگسالان یا کودکان نمی شود. در اکثر تحقیقات از یک محصول خاص روغن گل مغربی (Epogam, Scotia Pharmaceuticals) استفاده شده است. برخی تحقیقات اثرات مثبتی از این روغن را نشان می دهد [3].

10- اختلال نقص توجه-بیش فعالی

مصرف خوراکی روغن گل مغربی باعث بهبود علائم اختلال نقص توجه- بیش فعالی در کودکان نمی شود. با این حال، به نظر می رسد که مصرف یک مکمل خاص حاوی روغن ماهی و روغن گل مغربی به صورت روزانه باعث بهبود علائم در کودکان 7-12 ساله می شود. روغن ماهی ممکن است بخش مفیدی از این مکمل باشد.

11- هپاتیت ب

تحقیقات نشان می دهد مصرف 2 گرم از یک محصول خاص روغن گل مغربی  (Efamol) به مدت 12 ماه باعث بهبود علائم هپاتیت ب نمی شود.

12- کلسترول بالا

تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن گل مغربی در روز به مدت چهار ماه بر میزان کلسترول تأثیر نمی گذارد [4].

13- سرطان کبد

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف روغن گل مغربی به صورت روزانهEfamol) ) بر روی اندازه کبد و طول عمر در مبتلایان به سرطان کبد تأثیر نمی گذارد.

14- درد سینه (ماستالژي)

مدارک و شواهد درباره تأثیر روغن گل مغربی بر درد سینه نامشخص است. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف خوراکی روغن گل مغربی به تنهایی و با دارویی بنام بروموکریپتین می تواند درد سینه را کاهش دهد. با این حال ، تحقیقات دیگر نشان می دهد که مصرف روغن گل مغربی به مدت 3-6 ماه باعث کاهش درد سینه نمی شود [5].

15- گرگرفتگی و تعریق شبانه به دلیل یائسگی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن گل مغربی به صورت روزانه به مدت 3-6 ماه یا به همراه مکمل های دیگر، گرگرفتگی یا تعریق شبانه ناشی از یائسگی را کاهش نمی دهد. با این حال، یک مطالعه نشان داد که یک محصول خاص حاوی روغن گل مغربی، دمیانا ، جینسنگ و ژل رویال (لیدی 4) علائم یائسگی را کاهش می دهد. با این حال، به طور کلی، بیشتر شواهد نشان می دهد که روغن گل مغربی علائم یائسگی را کاهش نمی دهد.

16- چاقی

مصرف کپسول های روغن گل مغربی چهار بار در روز به مدت 12 هفته منجر به کاهش وزن در زنان چاق می شود.

17- تراکم کم مواد معدنی موجود در استخوان (استئوپنی).

تحقیقات نشان می دهد که مصرف یک محصول خاص حاوی روغن گل مغربی، کلسیم و روغن ماهی (Efacal) در مقایسه با مصرف کلسیم تاثیری بر مواد معدنی موجود در استخوان در زنان ندارد.

18-  سندرم قبل از قاعدگی (PMS)

بیشتر تحقیقات نشان می دهد که مصرف خوراکی روغن گل مغربی علائم سندرم قبل از قاعدگی را تسکین نمی دهد. در اکثر مطالعات از یک محصول خاص استفاده شده است [6]

19- پوست قرمز و پوسته پوسته (پسوریازیس)

تحقیقات نشان می دهد که مصرف یک محصول خاص حاوی روغن گل مغربی و روغن ماهی (Efamol Marine) باعث بهبود قرمزی پوست و پوسته پوسته شدن نمی شود.

20- درد مفاصل همراه با پسوریازیس (آرتریت پسوریاتیک)

تحقیقات نشان می دهد که مصرف یک محصول خاص حاوی روغن گل مغربی و روغن ماهی (Efamol Marine) به صورت روزانه به مدت 12 ماه علائم دردهای مفاصل مرتبط با پسوریازیس را کاهش نمی دهد.

شواهد غیر کافی برای اثرات گل مغربی در موارد زیر است:

کپسول گل مغربی

21- سندرم خستگی مزمن

(CFS) شواهد اولیه وجود دارد مبنی بر اینکه ترکیب خاصی از روغن گل مغربی و روغن ماهی (Efamarine) ممکن است علائم سندرم خستگی مزمن را کاهش دهد. با این حال، نتایج مطالعه سازگار نبوده است [7].

 22- بثورات پوشک

تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از روغن گل مغربی در نوزادان مبتلا به بثورات پوشک مشابه استفاده از کرم محافظ پوست بعد از 8 هفته بود.

23- خشکی چشم

تحقیقات نشان می دهد که مصرف یک محصول خاص روغن گل مغربی (Qarma) به صورت روزانه به مدت شش ماه علائم خشکی چشم را در خانمهایی که لنز استفاده می کنند بهبود می بخشد.

24- دیس لکسی

تحقیقات اولیه نشان می دهد که یک محصول خاص روغن گل مغربی (Efalex) باعث بهبود عملکرد ذهنی در کودکان مبتلا به دیس لکسی (خوانش پریشی) می شود.

25- مشکلات هماهنگی و حرکات (دیسپرکسیا )

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف یک محصول خاص حاوی روغن گل مغربی، روغن آویشن و ویتامین ای (Efalex) باعث بهبود اختلالات حرکتی در کودکان با مشکلات هماهنگی و حرکتی می شود.

26-  پوست ورقه ای و پوسته پوسته (ایکتیوز )

تحقیقات اولیه نشان میدهد که روغن گل مغربی پوسته شدن پوست را بهبود نمی دهد.

27-رشد نوزادان

تحقیقات نشان می دهد که نوزادانی که شیر خشک حاوی روغن گل مغربی و روغن ماهی می خورند در مقایسه با آنهایی که شیر خشک معمولی می خورند از رشد بهتری برخوردار هستند. با این حال، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، نتایج بهتری نسبت به آنهایی که از شیر خشک حاوی روغن گل مغربی استفاده می کنند، نشان دادند.

28-  کاهش جریان خون در پاسخ به دما یا استرس (پدیده رینود)

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف یک محصول خاص روغن گل مغربی (Efamol) به صورت روزانه به مدت هشت هفته باعث کاهش علائم پدیده رینود می شود، اما تاثیری در دمای دست یا جریان خون دیده نمی شود.

29- آرتریت روماتوئید (RA)

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف روغن گل مغربی باعث کاهش درد آرتریت روماتوئید می شود. اما برخی مطالعات نشان می دهد این روغن تاثیری بر کاهش درد آرتریت روماتوئید ندارد [8].

30- اسکیزوفرنی (جنون جوانی)

تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف روغن گل مغربی (Efamol)  تأثیرات روحی یا جسمی بر روی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ندارد. با این حال، یک مطالعه نشان داد مصرف این روغن فواید روانشناختی و حافظه ای دارد.

31- سندرم شوگرن

(نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن سلولهای خاصی از بدن به غدد تولیدکننده اشک و بزاق حمله می کنند و آنها را از بین می برند). شواهد اولیه وجود دارد که روغن گل مغربی باعث بهبود علائم نمی شود.

32- بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی)

تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف روغن گل مغربی همراه با روغن زیتون می تواند برخی از علائم بیماری التهابی روده را بهبود ببخشد.

عوارض قرص گل مغربی چیست؟

 

عوارض گل مغربی

عموماً مصرف کوتاه مدت گل مغربی برای اکثر افراد ایمن است. اما ایمنی مصرف طولانی مدت مشخص نیست. در نظر داشته باشید که مکمل ها از طرف سازمان غذا و دارو از نظر کیفیت کنترل نمی شوند. هنگام انتخاب گل مغربی، در خصوص مکمل و شرکتی که محصول را می فروشند تحقیق کنید. عوارض جانبی گل مغربی معمولاً خفیف است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  ناراحتی معده 
  • دل درد
  •  سردرد
  •  مدفوع نرم

مصرف کم گل مغربی به جلوگیری از عوارض جانبی کمک می کند. در موارد نادر ، گل مغربی باعث واکنش آلرژیک می شود. برخی از علائم واکنش آلرژیک عبارتند از:

  •  التهاب دست و پا
  • جوش
  • مشکل در تنفس
  • خس خس

اگر رقیق کننده خون مصرف می کنید، گل مغربی باعث افزایش خونریزی می شود. گل مغربی باعث کاهش فشار خون می شود بنابراین اگر داروهای کاهش فشار خون یا رقیق کننده خون مصرف می کنید، گل مغربی مصرف نکنید.

گل مغربی موضعی اغلب برای کمک به آماده سازی دهانه رحم برای زایمان استفاده می شود. اما براساس کلینیک مایو، یک مطالعه حاکی از آن است که مصرف خوراکی گل مغربی باعث می شود سرعت گشاد شدن دهانه رحم کند شود و زایمان طولانی تر شود. در مورد گل مغربی تحقیقات کافی وجود ندارد تا ایمنی آن برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی مشخص شود. بنابراین مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

اقدامات احتیاطی و هشدارها:

اختلالات خونریزی:

این نگرانی وجود دارد که روغن گل مغربی احتمال بروز کبودی و خونریزی را افزایش می دهد. اگر اختلال خونریزی دارید از این روغن استفاده نکنید.

صرع یا سایر اختلالات تشنج:

این نگرانی وجود دارد كه مصرف روغن گل مغربی باعث ایجاد تشنج در بعضی افراد می شود. اگر سابقه تشنج دارید، از این روغن استفاده نکنید.

اسکیزوفرنی:

مطالعات نشان می دهد در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تحت درمان با داروهای فنوتیازین، GLA  (ماده شیمیایی موجود در روغن گل مغربی) و ویتامین E تشنج اتفاق می افتد. بنابراین قبل از شروع مصرف روغن گل مغربی با پزشک خود مشورت کنید.

جراحی:

روغن گل مغربی احتمال خونریزی در طول جراحی یا بعد از آن را افزایش می دهد. حداقل 2 هفته قبل از جراحی مصرف این روغن را متوقف کنید.

مصرف گل مغربی در بارداری

 مصرف روغن گل مغربی در دوران بارداری خطرناک است. این روغن احتمال بروز عوارض را افزایش می دهد. اگر باردار هستید از این روغن استفاده نکنید.

مصرف گل مغربی در شیردهی

مصرف روغن گل مغربی در طول شیردهی ایمن است، اما بهتر است پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید [9].

تداخل قرص گل مغربی

تداخلات عمده

از این ترکیب استفاده نکنید:

 داروهایی که لخته شدن خون را کند می کند (داروهای ضد انعقادی / ضد پلاکتی) با روغن گل مغربی تداخل دارد . روغن گل مغربی ممکن است لخته شدن خون را آهسته کند. مصرف روغن گل مغربی به همراه داروهایی که لخته شدن را کند می کند، احتمال کبودی و خونریزی را افزایش می دهد. روغن گل مغربی حاوی GLA (اسید گاما-لینولنیک) است. اسید گاما- لینولنیک بخشی از روغن گل مغربی است که باعث آهسته شدن سرعت لخته شدن خون می شود. برخی از داروهایی که لخته شدن خون را کند می کند شامل :

  • آسپرین
  • کلوپیدوگل (پلاویکس)
  • دیکلوفناک (ولتارن ، کاتافلام ، غیره) 
  • ایبوپرفن (آدویل، موترین و غیره)
  • ناپروکسن (آناپروکس ، ناپروسین ، غیره)
  • دالتپارین (فراگمین)
  • آنوکساپارین (Lovenox) 
  • هپارین
  • وارفارین (Coumadin)

تداخلات متوسط

هنگام مصرف این ترکیب محتاط باشید:

داروهای مورد استفاده در حین جراحی (بیهوشی) با روغن گل مغربی تداخل دارند. روغن گل مغربی ممکن است با داروهای مورد استفاده در حین جراحی تداخل داشته باشد. مصرف روغن گل مغربی و سایر داروها در برخی موارد در عمل جراحی منجر به تشنج می شود. اما اطلاعات كافي در خصوص تشنج ناشی از تداخل این روغن با ساير داروها وجود ندارد. قبل از جراحی حتماً به پزشك خود بگویید كه چه محصولات طبیعی مصرف می كنید. برای جلوگیری از مشکل، حداقل از 2 هفته قبل از عمل، از مصرف روغن گل مغربی بپرهیزید.

فنوتیازین با روغن گل مغربی تداخل دارد. مصرف روغن گل مغربی با فنوتیازین ها ممکن است خطر ابتلا به تشنج را در برخی افراد افزایش دهد. برخی از فنوتیازین ها حاوی کلروپرومازین (تورازین) ، فلوفنازین (پرولیکسین) ، تری فلوپرازین (استلازین) ، تیوریدازین (ملاریل) و غیره می باشند [10]

1- Bayles B, Usatine R. Evening primrose oil. Am Fam Physician. 2009 Dec 15; 80(12):1405-8.

2-Kalati M, Kashanian M, Jahdi F, Naseri M, Haghani H, Sheikhansari N. Evening primrose oil and labour, is it effective? A randomised clinical trial.  J Obstet Gynaecol. 2018 May;38(4):488-492. 

3-Schalin-Karrila M, Mattila L, Jansen CT, Uotila P. Evening primrose oil in the treatment of atopic eczema: effect on clinical status, plasma phospholipid fatty acids and circulating blood prostaglandins. Br J Dermatol. 1987 Jul;117(1):11-9.

4-Viikari J, Lehtonen A. Effect of primrose oil on serum lipids and blood pressure in hyperlipidemic subjects. Int J Clin Pharmacol Ther Toxicol. 1986 Dec;24(12):668-70.

5-Pruthi S, Wahner-Roedler DL, Torkelson CJ, Cha SS, Thicke LS, Hazelton JH, Bauer BA. Vitamin E and evening primrose oil for management of cyclical mastalgia: a randomized pilot study. Altern Med Rev. 2010 Apr;15(1):59-67.

6-Khoo SK, Munro C, Battistutta D. Evening primrose oil and treatment of premenstrual syndrome. Med J Aust. 1990 Aug 20;153(4):189-92.

7-Warren G, McKendrick M, Peet M. The role of essential fatty acids in chronic fatigue syndrome. A case-controlled study of red-cell membrane essential fatty acids (EFA) and a placebo-controlled treatment study with high dose of EFA. Acta Neurol Scand. 1999 Feb;99(2):112-6.

8-Jäntti J, Seppälä E, Vapaatalo H, Isomäki H. Evening primrose oil and olive oil in treatment of rheumatoid arthritis. Clin Rheumatol. 1989 Jun;8(2):238-44.

9- Amer MR, Cipriano GC, Venci JV, Gandhi MA. Safety of Popular Herbal Supplements in Lactating Women. J Hum Lact. 2015 Aug;31(3):348-53. 

10-Riaz A, Khan RA, Ahmed SP. Assessment of anticoagulant effect of evening primrose oil. Pak J Pharm Sci. 2009 Oct;22(4):355-9.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو