12 علت سرد مزاجی زنان و درمان آن با داروهای گیاهی

منبع: اوما

205

1398/6/5

18:19


12 علت سرد مزاجی زنان و درمان آن با داروهای گیاهی

عدم پاسخگویی یک خانم به محرک جنسی. عدم تمایل به رابطه جنسی از طرف خانم؛ عدم موفقیت خانم در رسیدن به ارگاسم (آنورگاسمی) در طی مقاربت جنسی. این اختلال می تواند ناشی از مشکلات روانی یا عاطفی مانند استرس ، اضطراب ، افسردگی ، خستگی ، نگرانی ، گناه ، ترس از مقاربت دردناک و ترس از بارداری باشد. همچنین سردمزاجی ممکن است ناشی از عدم تحریک، نامطلوب بودن شرایط تحریک و استفاده از الکل یا مواد مخدر باشد.


دلایل سرد شدن زنان

سردمزاجی می تواند نتیجه یک مشکل جسمی یا روانی باشد.

 دلایل جسمی و روانشناخی

بسیاری از بیماری های جسمی می توانند باعث سردمزاجی شوند. این بیماری ها شامل: 

  1. دیابت 
  2. بیماری های قلبی
  3. بیماری های عصبی 
  4. عدم تعادل هورمونی
  5. یائسگی
  6. بیماری های مزمن مانند بیماری کلیوی یا نارسایی کبدی و الکلیسم و سوء مصرف مواد
  7. عوارض جانبی برخی داروهای خاص ، از جمله برخی داروهای ضد افسردگی ، فشار خون 
  8. استرس و اضطراب ناشی از کار
  9. نگرانی در خصوص عملکرد جنسی
  10. مشکلات زناشویی
  11. افسردگی 
  12. احساس گناه و اثرات یک آسیب جنسی قدیمی

هم زن و هم مرد تحت تأثیر سردمزاجی قرار می گیرند. سردمزاجی در بزرگسالان در هر سنی بروز می کند. ممکن است سردمزاجی مربوط به کاهش سلامت همراه با افزایش سن باشد.

علائم سرد مزاجی در زنان

 

علائم سرد مزاجی زنان

شایع ترین مشکلات مربوط به سردمزاجی در زنان عبارتند از:

 میل جنسی مهار شده:

این حالت مستلزم عدم تمایل جنسی یا علاقه به رابطه جنسی است. عوامل زیادی منجر به سردمزاجی می شوند از جمله تغییرات هورمونی، بیماری و درمانها (به عنوان مثال سرطان و شیمی درمانی) ، افسردگی ، بارداری ، استرس و خستگی. بی حوصلگی همراه با رابطه جنسی منظم ممکن است باعث عدم اشتیاق به رابطه جنسی شود. همچنین سبک زندگی مانند شغل و مراقبت از کودکان نیز باعث کاهش میل جنسی می شود.

 عدم توانایی در تحریک شدن:

برای خانم ها، عدم توانایی تحریک جسمی در طول فعالیت جنسی باعث می شود روانکاری واژن به مقدار کافی صورت نگیرد. عدم توانایی در تحریک منجر به اضطراب یا تحریک ناکافی می شود. علاوه بر این ، محققان در حال بررسی این مسئله هستند که چگونه مشکلات جریان خون می تواند بر واژن و کلیتوریس و مشکلات برانگیختگی تاثیر بگذارند.

عدم ارگاسم (آنورگاسمی):

عدم ارگاسم در واقع نرسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم) می باشد. این مشکل می تواند در اثر مهار جنسی ، بی تجربگی ، عدم آگاهی و عوامل روانی مانند گناه ، اضطراب یا آسیب جنسی یا سوء استفاده جنسی در گذشته ایجاد شود. سایر عوامل مؤثر در آنورگاسمی عبارتند از: تحریک ناکافی ، داروهای خاص و بیماریهای مزمن.

 مقاربت دردناک:

درد در حین مقاربت می تواند ناشی از مشکلاتی از جمله آندومتریوز ، توده لگنی ، کیست تخمدان ، واژینیت ، روانکاری ضعیف ، وجود بافت زخم پس از عمل جراحی یا بیماری مقاربتی باشد. بیماری به نام واژینیسموس اسپاسم دردناک و غیر ارادی عضلاتی است که ورودی واژن را احاطه کرده اند. این بیماری در خانم هایی دیده می شود که از دخول دردناک می ترسند. همچنین این بیماری می تواند ناشی از هراس جنسی یا یک تجربه دردناک باشد.

تشخیص سرد مزاجی زنان

هورمون ها نقش مهمی در تنظیم عملکرد جنسی خانم ها دارند. با کاهش هورمون زنانه استروژن که مربوط به افزایش سن و یائسگی است، بسیاری از خانم ها تغییرات عملکرد جنسی را تجربه می کنند. این تغییرات عبارتند از روانکاری ضعیف واژن و کاهش احساس دستگاه تناسلی. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد سطح پایین هورمون تستوسترون مردانه نیز منجر به کاهش برانگیختگی جنسی، احساس تناسلی و ارگاسم می شود. محققان هنوز در حال بررسی مزایای هورمون ها و سایر داروها از جمله داروهایی مانند ویاگرا برای درمان مشکلات جنسی در خانم ها هستند.

برای تشخیص اختلال عملکرد جنسی خانم، پزشک موارد زیر را بررسی می کند:

سابقه جنسی و پزشکی

ممکن است در مورد چنین موارد شخصی با پزشک خود صحبت نکنید، اما میل جنسی بخش اساسی در سلامت جسمی شماست. هرچه بیشتر در خصوص سابقه جنسی و مشکلات فعلی خود بدانید، راحت تر می توانید به درمان بپردازید.

 معاینه لگن

در طول معاینه لگن، پزشک تغییرات فیزیکی بدن را که بر لذت جنسی تأثیر می گذارد بررسی می کند. به عنوان مثال پزشک نازکی بافت های دستگاه تناسلی، کاهش الاستیسیته پوست، زخم یا درد را بررسی می کند.

آزمایش خون

پزشک آزمایش خون انجام می دهد تا بیماری هایی که منجر به اختلال عملکرد جنسی می شوند را بررسی کند. همچنین پزشک توصیه می کند به مشاور یا درمانگر متخصص در مشکلات جنسی مراجعه کنید.

درمان سرد مزاجی چگونه است؟

به خاطر داشته باشید اختلال عملکرد جنسی فقط در صورتی که شما را آزار دهد، مشکل به حساب می آید. اگر این مسئله شما را آزار نمی دهد، نیازی به درمان ندارد. از آنجا که اختلال عملکرد جنسی زنان علائم و دلایل زیادی دارد، درمان های مختلفی نیز وجود دارد. 

 

درمان سرد مزاجی

درمان غیردارویی برای اختلال عملکرد جنسی خانم ها

برای درمان اختلال عملکرد جنسی ، پزشک توصیه می کند از راهکارهای زیر استفاده کنید:

1- صحبت کنید و گوش دهید

با همسر خود صحبت کنید. این کار باعث صمیمیت بیشتر می شود.

2-  عادات سالم زندگی را تمرین کنید

مشروبات الکلی را محدود کنید - نوشیدن بیش از حد بر تحریک جنسی تاثیر می گذارد و باعث سردمزاجی می شود. از نظر جسمی فعال باشید - فعالیت بدنی منظم می تواند استقامت شما را بالا ببرد و روحیه شما را بهبود می دهد. همچنین باعث افزایش احساسات عاشقانه شما می شود. روش های کاهش استرس را بیاموزید تا بتوانید از رابطه جنسی بیشتر لذت ببرید.

3-  از مشاور کمک بگیرید

با یک مشاور یا درمانگر متخصص در زمینه مشکلات جنسی صحبت کنید. درمان جنسی اغلب شامل آموزش در مورد چگونگی پاسخ جنسی بدن، راههای تقویت صمیمیت با همسر و توصیه هایی برای تمرین رابطه جنسی می باشد.

4- از روان کننده استفاده کنید

اگر در حین رابطه جنسی واژن شما خشک است یا درد می گیرد از روان کننده واژن مثل ژل لوبریکانت استفاده کنید.

5- از ابزار تحریک استفاده کنید

برانگیختگی با تحریک کلیتوریس افزایش می یابد. از یک ویبراتور برای تحریک کلیتوریس استفاده کنید.

درمان سرد مزاجی زنان با داروهای گیاهی

  • گل سرخ
  • سنجد
  • جنسینگ
  • دارچین 
  • جوشانده گیاه پنج انگشت
  • دمنوش رازیانه و عسل
  • شیره انگور و نارگیل
  • خرما

درمان دارویی سرد مزاجی

درمان مؤثر برای اختلال جنسی استفاده از روش های پزشکی و تغییر هورمونی است. ممکن است پزشک توصیه کند دارویی را که مصرف می کنید تغییر بدهید. درمان اختلال عملکرد جنسی زنان در ارتباط با یک علت هورمونی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1-  استروژن درمانی

استروژن درمانی موضعی شامل استفاده از حلقه واژینال، کرم یا قرص است. این روش درمانی از طریق بهبود تنش و خاصیت ارتجاعی واژن، افزایش جریان خون به واژن و تقویت روانکاری به بهبود عملکرد جنسی می پردازد. خطرات هورمون درمانی بسته به سن شما، خطر ابتلا به سایر موارد سلامتی مانند بیماری قلبی و عروق خونی و سرطان، دوز و نوع هورمون و اینکه آیا استروژن به تنهایی یا با پروژستین تجویز می شود، متفاوت می باشد. در مورد مزایا و خطرات با پزشک خود صحبت کنید. در بعضی موارد ، درمان هورمونی ممکن است نیاز به نظارت دقیق توسط پزشک داشته باشد.

2- اوسپمیفن (اوسفنا)

این دارو یک تعدیل کننده گیرنده استروژن انتخابی است. این امر به کاهش درد در هنگام رابطه جنسی برای خانم های مبتلا به آتروفی ولوو واژینال کمک می کند.

3-  آندروژن درمانی

آندروژن ها شامل تستوسترون هستند. تستوسترون در عملکرد جنسی سالم در زنان و مردان نقش دارد، اگرچه خانمها تستوسترون خیلی کمتری دارند.

4-  فلیبانسرین (Flibanserin) 

این دارو با نام تجاری آدی ابتدا به عنوان داروی ضد افسردگی استفاده می شده است اما بعدها توسط سازمان غذا و دارو به عنوان درمانی برای میل جنسی کم در خانم های یائسه تأیید شده است. قرص روزانه ، Addyi باعث بهبود سردمزاجی در خانم هایی می شود که مشکل جنسی دارند. عوارض جانبی بالقوه جدی شامل فشار خون پایین ، خواب آلودگی ، حالت تهوع ، خستگی ، سرگیجه و غش ، به ویژه اگر دارو با الکل مخلوط شود، می باشد. متخصصان توصیه می کنند اگر پس از هشت هفته بهبودی در سردمزاجی مشاهده نکردید، مصرف دارو را قطع کنید. درمان های بالقوه که نیاز به تحقیقات بیشتری دارند

Mayo Clinic Staff. Low sex drive in women. Feb. 15, 2018

WebMD Feature. Why Women Lose Interest in Sex.2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو