تفسیر آزمایش خون بارداری

منبع: اوما

173

1398/6/5

18:19


تفسیر آزمایش خون بارداری

ممکن است قبلا آزمایش بارداری خانگی انجام داده باشید، اما اکنون پزشک پیشنهاد می کند آزمایش خون نیز انجام دهید - اما آزمایش خون بارداری چیست و چه تفاوتی با آزمایش ادرار دارد؟

آزمایش خون بارداری چیست و چگونه کار می کند؟

آزمایش خون بارداری یک آزمایش خون کمی hCG است که نشان می دهد چقدر hCG (یا هورمون گونادوتروپین کوریونیک انسانی) در خون شما وجود دارد. برای آزمایش خون برای hCG، یک نمونه خون به روش خونگیری وریدی از یکی از رگ های شما گرفته می شود.

HCG هورمونی است که در دوران بارداری ترشح می شود و با آزمایش خون در روزهای 8 تا 10 بعد از بارداری قابل تشخیص است. فرقی نمی کند آزمایش بارداری خانگی (بی بی چک) انجام دهید یا آزمایش ادرار یا آزمایش خون بارداری؛ در هر سه حالت نتایج بر اساس اندازه گیری این هورمون می باشد.

با این وجود، آزمایش خون حساس تر است و می تواند اطلاعات بیشتری را نسبت به آزمایش ادراری خانگی ارائه دهد. ممکن است یک آزمون کیفی hCG برای اندازه گیری hCG در خون انجام دهید. نتایج بسیار واضح است: بله، شما باردار هستید زیرا ما hCG را پیدا کردیم یا نه، شما باردار نیستید زیرا ما آن را پیدا نکردیم.

نتایج آزمایشات کمی به پزشک یا ماما فقط نتیجه بله / خیر نمی دهد. آنها اندازه گیری های قابل مقایسه ای به دست می آورند. به طور کلی، hCG  تقریبا هر دو روز در بارداری اولیه دوبرابر می شود. بنابراین با انجام چندین آزمایش خون در حدود 48 ساعت، می توانید مقدار hCG  را پیگیری کنید. این آزمایش خون های متوالی می تواند به پزشک کمک کند بارداری شما را برای سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم و یا بارداری چندقلو کنترل کند.

با توجه به استرس، هزینه و عوامل دیگر، این آزمایش ها برای هر زن باردار انجام نمی شود. اگر فکر می کنید آزمایش خون برای بارداری شما مناسب است، با پزشک یا ماما صحبت کنید. در غیر این صورت، باید بر نتایج آزمایشات بارداری خانگی متکی باشید.

تفسیر آزمایش خون بارداری

اگر مقدار هورمون HCG، کمتر از ۱۰ باشد؛ شخص باردار نیست و اگر مقدار این هورمون بیشتر از ۲۵ باشد؛ فرد باردار و اگر بین ۱۰ تا ۲۵ باشد؛ نمی‌توان با قاطعیت گفت که شخص باردار است یا خیر. برای تفسیر آنلاین آزمایش خون بارداری و اینکه احتمال بارداری خارج رحمی هست یا خیر ، اپلیکیشن بارداری اوما را نصب کنید و نتیجه را برای متخصصین اوما ارسال کنید.

پاسخ خانم دکتر زهرا سیفی، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی در مورد مشکوک بودن نتیجه آزمایش خون بارداری: " احتمال بارداری با بتای مشکوک هم وجود دارد، که با پیگیری بتا اچ سی جی 48 ساعت بعد و پیگیری عددش به فاصله 48 ساعت بعد متوجه میشویم ، اگر مثلا بالای 66 درصد افزایش عدد بتا اچ سی جی در 48 ساعت داشته باشیم به معنی ایته حاملگی زنده و قابل حیاط است و اگر این افزایش کمتر باشه ، حالا به تشخیص های دیگر مثل سقط جنین یا حاملگی خارج رحم فکر میکنیم.

نتایج عادی از آزمون hCG کمی یا آزمون خون بارداری به این معنی است که سطح هورمون hCG در سه ماهه اول بارداری به سرعت افزایش می یابد و پس از آن کاهش می یابد. از سوی دیگر نتایج غیرعادی می تواند معانی مختلفی داشته باشد، که در آن سطح بالاتر از حد نرمال نشان دهنده عوامل زیر است:

در حالی که سطح هورمون کمتر از حد نرمال نشان دهنده عوامل زیر است:

  •  مرگ احتمالی جنین
  •  سقط جنین ناقص یا کامل
  •  حاملگی خارج رحمی

خطر گرفتن خون در بارداری

خطر کمی در تست خون بارداری وجود دارد. به جز کبودی محل سوزن تزریق، اکثر مردم عوارض دیگری از گرفتن خون ندارند، اما در افراد خونریزی شدید، خستگی و یا عفونت بیش از حد ممکن است در اثر خون گرفتن رخ دهد. اگر قبلا در اثر خون دادن این مشکلات پیش آمده است به پزشک خود بگویید.

 دکتر زهرا سیفی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، دکتر زهرا سیفی جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی ، دکتری پزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی، دکتری تخصص جراحی زنان و زایمان از داشگاه شهید بهشتی و شاغل در بیمارستان ها و کلینیک های دولتی و خصوصی میباشند.  ایشان در زمینه های جراحی های زیبایی و کف لگن، انجام زایمان طبیعی و سزارین، انجام انواع غربالگری های زنان، مراقبت های دوران یائسگی و مراقبت های دوران بارداری، درمان ناباروری و تعیین جنسیت قبل از بارداری از مهارت ویژه ای برخوردار هستند، برای آشنایی بیشتر، میتوانید وی را در اینستاگرام دنبال نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو