۹۵۰۰ ساختمان غیرایمن در تهران

105

1398/6/23

19:14


۹۵۰۰ ساختمان غیرایمن در تهران

سلامت نیوز:

طبق آمار سالانه ۶۰۰‌هزار نفر به جمعیت تهران افزوده می‌شد و در این بین اصول ایمنی ساختمان‌های مسکونی و تجاری یکی از اولویت‌های مسئولان برای پیشگیری از فاجعه در کوچه و خیابان‌های تهران با جمعیت هشت‌میلیون نفری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه

آرمان ملی ،چندی پیش مدیرعامل سازمان آتش نشانی از هدف گذاری و ارائه محتوای آموزشی برای ۹۹۹ برج بالای ۱۲ طبقه تهران خبر داد، این در حالی است که سخنگوی آتش‌نشانی تهران در آخرین اظهارنظر خود در مورد تاییدیه‌های ایمنی ساختمان گفته است: «تقریباً مراجعه افراد به سازمان آتش‌نشانی برای اخذ مجدد تاییدیه ایمنی، نزدیک به صفر است».

سید جلال ملکی اظهار کرد: «برخی مالکان ساختمان برای اخذ پایان کار و تاییدیه ایمنی، تمام کارهای موردنظر از جمله نصب سیستم اعلام و اطفای حریق، درِ دودبند، دِدِکتور، سیستم تهویه را انجام می‌دهند اما باید بدانند که تاییدیه‌های ایمنی فقط یک سال اعتبار دارد». این اظهار نظر در حالی گفته می‌شود که طبق آمار در تهران‌هزار و ۸۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه وجود دارد که در بررسی‌های اولیه ۹۰۰ برج از نگاه معاونت شهرسازی و معماری بر طبق آخرین دستور‌العمل‌های ساختمان‌سازی ساخته شده و به عبارتی ایمن هستند.

به ‌عبارت دیگر نیمی از برج‌های ساخته شده در تهران ناایمن هستند و جان ساکنان آنها هر روز در خطر است. از سوی دیگر برخی از ساختمان‌های پرخطر در تهران، مجهول‌المالک هستند که بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری باید در این مورد راسا اعمال قانون کند.

رئيس کميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي‌شهر تهران در ارتباط با آخرين اقدامات مسئولان شهري و نيروهاي آتش‌نشاني درباره برج‌هاي مسکوني و تجاري ناايمن مي‌گويد: يکي از اقداماتي که سازمان آتش‌نشاني تهران طي سال‌هاي اخير انجام داده است، شناسايي ساختمان‌هاي ناايمن است. در اين ارتباط حدود 9‌هزار و 500 واحد مسکوني و تجاري در تهران شناسايي شدند که از استانداردهاي لازم در هنگام حوادث غيرمترقبه برخوردار نيستند.

زهرا صدراعظم‌نوري مي‌افزايد: برخي از اين واحدها جزو ساختمان‌هاي بلندمرتبه و برخي واحدهاي تجاري متشکل از واحدهاي متعدد کوچک تجاري هستند. علاوه بر اين در ميان اين فهرست نام چند پاساژ و مجتمع‌هاي تجاري نيز به چشم‌ مي‌خورد.

او خاطرنشان مي‌کند: اقدامات سازمان آتش‌نشاني براساس اولويت‌هاي اين واحدهاي مسکوني و تجاري بوده است و امکان اخطاردهي و پيگيري همزمان تمام اين موارد وجود ندارد.

از سوي ديگر ايجاد برخي مسائل و حاشيه‌سازي‌ها از اقدام همزمان براي برخورد با صاحبان اين مجتمع‌‌هاي تجاري و مسکوني جلوگيري مي‌کند. بنابراين سازمان آتش‌نشاني با هماهنگي مراجع قضائي اولويت‌بندي کرده و برخي از اين ساختمان‌ها و واحدهاي تجاري در اولويت قرار گرفتند و به آنها اخطار داده شده است. پيرو اين اخطارها ذينفعان و هيات‌ مديره‌هاي اين ساختمان‌ها به سازمان آتش‌نشاني مراجعه کرده و دستور‌العمل‌هاي سازمان آتش‌نشاني را اخذ کردند.

همچنين برخي اقدامات براي رفع مخاطرات احتمالي و ايمن‌سازي اين ساختمان صورت گرفته است. صدراعظم نوري مي‌افزايد: اگر واحدهايي به اخطارها بي‌توجه باشند يا اقدامات لازم ايمن‌سازي را در زمان مشخص انجام ندهند، طبيعي است که با هماهنگي دادسرا آن واحد پلمب مي‌شود. اخيرا برخي واحدهاي تجاري ناايمن پلمب شدند و به اين طريق ذي‌نفعان متوجه جديت اخطارها شدند و به بهسازي، استانداردسازي و رفع خطر اقدام کردند.

او تاکيد مي‌کند: در گام نخست بايد تعداد و درصدهاي برج‌هاي مسکوني ناايمن در فهرست آتش‌نشاني مشخص و به صاحبان اين برج‌ها اخطار داده شود. اگر برج‌هاي ناايمن در تهران داراي سيستم اطفاي‌حريق و ساير سيستم‌هاي ايمني نباشند، حتما بايد اخطار بگيرند و هيات‌مديره را ملزم به رعايت نکات‌ايمني و استفاده از تجهيزات ايمني در داخل برج کرد. در صورتي که آنها از قوانين تمکين نکنند بايد از سوي مراجع قضائي به مساله ورود کرد و پيگيري‌هاي بعدي انجام شود. درضمن اگر در اين بين حوادثي رخ دهد مسئوليت آن برعهده ساکنان و هيات‌مديره است.

نمره تاب‌آوري تهران 10 است

يک استاد دانشگاه كه پيش از اين مشاور عالي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران هم بوده است درباره وضعيت تاب‌آوري تهران در مقابل حوادث مي‌گويد: ايمني نقطه مقابل تاب‌آوري است، ايمني زندگي با ريسك تاب‌آوري، درجه دوري از ريسك است.

عباس استاد تقي‌زاده، خاطرنشان مي‌کند: زماني كه صحبت از شهر مي‌شود يعني اينكه چقدر مي‌تواند مقاوم باشد و چقدر مي‌تواند عملكردهاي اساسي خود را در زمان حادثه نگه دارد و سوم اينكه چقدر و تا چه زماني بعد از حادثه مي‌تواند به حالت طبيعي خود برگردد.او معتقد است زماني كه مشاركت وجود نداشته باشد، تاب‌آوري اتفاق نمي‌افتد: معيت 10‌ميليون نفري تهران چقدر آتش‌نشان داوطلب دارد؟

جمعيت اتريش 9‌ميليون نفر است و250‌هزار نفر داوطلب حرفه‌اي آتش‌نشان در آنجا وجود دارد.اين استاد دانشگاه با استناد به مطالعات سازمان مديريت بحران شهر تهران نمره تاب‌آوري تهران در ‌سال 1385 را حدود 9 تا 9 و نيم اعلام كرد كه با گذشت 10‌سال به 10 رسيده است: سامانه را به‌عنوان سنجش تاب‌آوري تهران ايجاد كرديم كه از آن استفاده نمي‌شود.

براساس اين سيستم در هر ناحيه مي‌توانيد بگوييد وضعيت هر محله تهران براساس 66 آيتم آن در چه سطحي قرار دارد. مردم تهران در 10‌سال گذشته تنها از نظر رواني نسبت به حوادث آمادگي بيشتري پيدا كرده‌اند، درحالي‌كه وضعيت آگاهي و عملكرد ما نسبت به حوادث تغييري نکرده است، بنابراين بايد براي آموزش دنبال راهكارهاي ديگري بگرديم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو