آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری از شقایق نعمائی

منبع: ستاره

170

1398/7/1

15:36


محیط نیم سایه تا آفتاب، خاک معمولی با زهکشی مناسب، دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و آبیاری کم و به موقع از شرایط پرورش و نگهداری از شقایق نعمائی است. این گل به آبیاری زیاد، خشکی طولانی مدت و دمای بیشتر از ۲۵ درجه حساس است و هوای سرد را تحمل نمی‌کند.

آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری از شقایق نعمائی


ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - گل شقایق نعمائی که با نام شقایق نعمانی و گیاه آنمون نیز شناخته می‌شود از خانواده گل‌های آلاله و از نظر ظاهری شباهت زیادی با گل شقایق وحشی و گل لاله قرمز دارد و در بسیاری از نواحی ایران به طور خودرو رشد می‌کند. این گل زیبا به دلیل تحمل زیاد به کم آبی و نور مستقیم خورشید، یکی از بهترین گل‌های مخصوص تراس و بالکن است. در این مقاله شما را با نحوه پرورش و نگهداری از شقایق نعمائی آشنا می‌کنیم.
در این مطلب می‌خوانید: 

شرایط نگهداری از گل شقایق نعمائی

خاک

گل شقایق نعمائی چندان به نوع خاک حساس نیست و در خاک‌های ضعیف نیز به خوبی رشد می‌کند. با این وجود مناسب‌ترین خاک برای پرورش این گیاه و نگهداری از آن در گلدان ترکیبی از خاک کوکوپیت، خاک پیت ماس و خاک لومی است.

نور

این گل برای رشد بهینه نیاز به دریافت نور خورشید دارد و محیط سایه آفتاب بهترین مکان برای پرورش و نگهداری از گل شقایق نعمائی است.

آبیاری

گل شقایق نعمائی مقاوم به خشکی است و به آبیاری زیادی نیاز ندارد. بهترین زمان آبیاری هنگامی است که در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک شده باشد.

دما

این گیاه به سرمای هوا حساس است و در دما‌های کمتر از ۵ درجه آسیب می‌بیند. در شب دمای ۵ تا ۱۱ درجه سانتیگراد و در روز دمای ۱۴ تا ۱۸ درجه سانتیگراد مناسب‌ترین درجه حرارت قابل تحمل برای گل شقایق نعمانی است. دمای ۲۵ درجه و بیشتر باعث کاهش رشد و توقف گلدهی گیاه خواهد شد.

آفات و بیماری‌ها

گل شقایق نعمانی هیچ آفت جدی ندارد و به ندرت توسط حشرات و یا بیماری آسیب می‌بیند.
 

نحوه کاشت گل شقایق نعمائی

شقایق نعمانی به دو روش کاشت بذر و جداسازی غده تکثیر می‌شود. ساده‌ترین روش ازدیاد این گیاه، کاشت بذر در اواخر زمستان و اوایل بهار است. مراحل کاشت بذر شقایق نعمائی به شرح زیر است:
  • بذر گیاه را در زمین اصلی یا گلدان کوچکی حاوی خاکی نرم و قوی بکارید و روی آن را با لایه نازکی از خاکبرگ یا کود پوسیده دامی بپوشانید.
  • گیاه را تازمان جوانه‌زنی به طور مرتب آبیاری کنید به طوری که سطح بستر کاشت مرطوب و نه خیس و غرقاب باشد.
  • تا زمان جوانه زدن بذرها، آبیاری را فقط به شیوه اسپری کردن انجام دهید تا بذر‌ها جا به جا نشده و در خاک فرو نروند و از خفگی جوانه‌ها پیشگیری شود.
  • گلدان را در مکانی آفتابی با دریافت نور کامل خورشید قرار دهید و خاک را تا جوانه‌ها سبز شوند، مرطوب نگه دارید. در باغچه و فضای باز نیز فاصله کاشت مناسب بین هر گل ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر است.
  • با کاشت بذر شقایق نعمائی در اوایل بهار، در اواخر بهار و تمام تابستان، گیاه به گل خواهد رفت و اگر در مناطق معتدل در فصل پاییز کشت شود، زودتر به گل خواهد رفت.

 

گیاه شناسی گل شقایق نعمائی

شقایق نعمائی، شقایق نعمانی یا آنمون با نام علمی (Anemone) با عناوین شقایق ژاپنی و گل باد نیز شناخته می‌شود. گیاهی دائمی، علفی با گل‌های کوچک و زیبا به رنگ قرمز، بنفش و سفید است و از مهمترین مشخصه‌های آن نداشتن گلبرگ و بریده بریده بودن برگ‌های آن است. این گیاه، بومی مناطق مدیترانه بوده و گلدهی آن در فضای باز به شرایط اقلیمی منطقه بستگی دارد. اندام زیرزمینی این گل اغلب ساقه غده‌ای است و در برخی نیز ریزوم دیده می‌شود که به وسیله آن می‌توان گیاه را تکثیر کرد. این گل در کشور ما در نواحی مختلف می‌روید و از آن برای زیباسازی فضای سبز شهری، حاشیه‌های دایمی و گل بریدنی استفاده می‌شود.
شقایق نعمائی خواص دارویی فراوانی داشته و در پزشکی و طب سنتی نیز کاربرد دارد. اندام قابل استفاده دارویی این گیاه، برگ و گل است و از آن به صورت دمنوش و همچنین استعمال موضعی استفاده می‌شود. در طب سنتی، گل تازه شقایق را کوبیده، افشره آن را برای تهیه درمان سنتی استخراج می‌کنند. کمک به بهبود مشکلات گوارشی، درمان بیماری‌های پوستی مانند جوش، آکنه، برص و ترک‌های پوستی و کمک به رفع ناراحتی‌های قاعدگی زنان از مهمترین خواص درمانی این گیاه است.

گل شقایق نعمائی

 

سخن پایانی

اگر قصد پرورش و نگهداری از گل شقایق نعمائی را در منزل و محیط آپارتمان دارید پیشنهاد می‌کنیم گلدان یا باکسی مستطیلی شکل با دهانه بزرگ و عمق کم آماده کنید، گلدان را با خاک لومی حاصلخیز پر کنید و بذر گیاه را در اواخر زمستان در سطح خاک بکارید تا در اواخر بهار تا پایان فصل تابستان گل‌های خوشرنگ و زیبای آن زینت‌بخش خانه شما باشند. اگر به کاشت گل شقایق نیز علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش کاشت شقایق در گلدان و شرایط نگهداری از آن را در سایت ستاره مطالعه کنید. سوالات خود درباره نحوه پرورش و نگهداری از شقایق نعمائی را از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو