خاک پرلیت چه مزیت ها و چه ویژگی هایی دارد؟

خاک پرلیت چه مزیت ها و چه ویژگی هایی دارد؟


منبع: آرگا

156

1398/4/14

00:14


خاک پرلیت یک نوع خاک کمکی پر مصرف برای کاشت است که از آن بیشتر برای خاک های گلدانی استفاده می کنند، این خاک در ترکیب خود حدود ۶ درصد آب دارد و به دلیل خواص معدنی که دارد دارای املاح بسیار ارزش است که می تواند برای گیاه با ارزش باشد.

 همانطور که گفتیم خاک پرلیت یک نوع سنگ آتشفشانی محسوب می شود که از این خاک در حوزه کشاورزی و باغداری برای رشد بهتر گیاه و همچنین مزایایی که این خاک می تواند داشته باشد استفاده می شود.

خاک پرلیت دارای املاحی همچون آهن، کلسیم، سدیم و کانی، پتاسیم، منگنز و دیگر عناصر است، این خاک بافت بسیار سبکی دارد که به صورت دانه دانه و به رنگ سفید است، پرلیت علاوه بر استفاده از آن در صنعت کشاورزی در صنایع دیگری نظیر مصارف نسوز، پتروشیمی، عایق کاری، دام و طیور … کاربرد های فراوانی دارد.

خاک پرلیت چیست

مزیت های خاک پرلیت

از این خاک در حوزه باغداری و کشاورزی به عنوان یک بستر کشت غنی استفاده می کنند و یا اینکه با ترکیب خاک های دیگر مانند خاک کوکوپیت و پیت ماس جهت رشد بهتر و بیشتر گیاه استفاده می شود. در صنعت کشاورزی برای اینکه از خاک پرلیت استفاده کنند باید بعد از استخراج آن از معادن حرارت ببیند، زمانی که حرارت می بینند به دلیل اینکه مقدار کمی از آب در داخل دانه های این خاک است با حرارت دیدن منبسط و بزرگ می شوند، دانه های خاک تا جایی بزرگ می شوند که بترکند، زمانی که دچار ترکیدگی می شوند بسیار سبک و مانند پنبه می شوند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های پرلیت

  • سبکی وزن
  • رنگ سفید
  •  تخلخل بالا
  • سطح خارجی زیاد
  • دارا بودن حالت خنثی
  • عایق صوت، عایق حرارت
  •  پایدار در برابر مواد شیمیایی
  • مقاومت بالا در برابر آتش (نسوز)
  • استرلیزه و عاری از ناخالصی‌های ارگانیک

معرفی ویژگی های خاک پرلیت

این خاک علاوه بر ویژگی هایی که دارد دارای مزیت های فراوانی است از جمله این مزیت ها:

اصلاح سیستم هوادهی و آب‌دهی خاک: خاک پرلیت به دلیل داشتن چگالی بسیار پایین بهترین گزینه برای ترکیب آن با خاک های بسیار سنگین است، زمانی که پرلیت را با خاک سنگین مخلوط می شود باعث می شود سیستم تهویه هوا و زهکشی خاک برای گیاه بسیار مناسب شود.

 افزایش قدرت نگهداری آب و مواد غذایی: پرلیت خاکی است که بعد از جذب مواد غذایی و آب قادر است به مرور آن را در اختیار ریشه گیاه قرار دهد در نتیجه دیگر نیازی به استفاده از کود برای تغذیه گیاه نیست. که این می تواند یک نوع صرفه جویی باشد.

معرفی مزایا و ویژگی های خاک پرلیت

۳ PH خنثی و عدم اختلال در رشد طبیعی گیاه: خاک پرلیت به دلیل داشتن PH خنثی بین ۵/۶- ۵/۷ هیچ نقشی در اسیدی کردن و یا قلیایی کردن خاک ندارد و هیچ گونه ضرری برای رشد گیاه ندارد، با توجه به PH خنثیی که این خاک دارد از آن برای تنظیم PH خاک های قلیایی و اسیدی استفاده می کنند.

 عدم ایجاد تغییر ناگهانی در دمای خاک: وجود پرلیت در خاک می تواند همانند یک عایق برای گیاه و ریشه های آن عمل کند از این رو ریشه های گیاه را از گرما و سرما محافظت می کند.

پیشگیری از اثرات منفی علف‌های هرز و حشرات موذی: یکی از مهم ترین مزایای و ویژگی های خاک پرلیت نداشتن هیچ گونه آفت موذی، قارچ و بیماری های خاصی است که برای یک گیاه می تواند بهترین ویژگی باشد.

عدم ایجاد اختلال در ساختمان خاک: یکی از ساختار های شیمایی خاک پرلیت اکسید سیلیسیم است، این فرمول شیمیایی یکی از اصلی ترین فرمول های شیمیایی خاک طبیعی است پس ترکیب آن با خاک های دیگر هیچ اختلالی در ساختمان خاک ایجاد نمی کند.

ویژی های خاک پرلیت

صرفه جویی در مصرف آب: از بهترین ویژگی های خاک پرلیت به خصوص در حوزه کشاورزی مصرف کم آب است، همانطور که گفتیم پرلیت قادر است آب را برای مدت طولانی در خود نگه دارد و سپس آن را آرام آرام در اختیار گیاه قرار دهد، با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد نشان داده شد که اگر در بخش کشاورزی از این خاک استفاده شود می تواند حدود ۸۰ درصد از مشکلات کم آبی را برطرف سازد.

صرفه اقتصادی: اگر پرلیت به خاک اضافه شود باعث می شود تا میزان عملکرد کشاورزی افزایش پیدا کند در نتیجه سود بیشتری عاید کشاورز خواهد شد، همچنین پرلیت قادر است تا زمان های طولانی مدتی درون خاک باشد بدون اینکه دچار پوسیدگی شود. که این مسئله دست پیشی برای کشاورز خواهد بود.

محافظت از ریشه: همانگونه که گفتیم پرلیت قادر است حجم زیادی از آب را در داخل خود نگه داری کند که این مزیت باعث می شود آب در خاک زیاد باقی نماند زیرا یکی از متداول ترین مشکلاتی که برای یک گیاه به وجود می آید پوسیدگی ریشه آن است که خوشبختانه با استفاده از این خاک می توانید به راحتی از گیاه خود مراقبت کنید.

نکته: شما می توانید از پرلیت برای عملیات ریشه دهی و یا قلمه زدن یک گیاه بدون اینکه لازم باشد با خاک دیگری مخلوط شود استفاده کنید.

ویژگی ها خوبه خاک پرلیت

توصیه های مهم

در هنگام استفاده از این خاک سعی کنید از ورود گردو خاک آن به داخل چشم، دهان و بینی خودداری کنید زیرا با ورود آن به دهان می تواند انسان را دچار مشکلات تنفسی کند، البته باید گفت که پرلیت سمی نیست و برای انسان خطر ساز نیست اما به دلیل داشتن مواد آتشفشانی باید در هنگام استفاده از آن از ماسک و دستکش استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو