پرلیت ؛ اسمش را زیاد شنیده‌اید، اما می‌دانید واقعا چیست؟!

منبع: فوت و فن

48

1400/8/5

11:34


پرلیت ؛ اسمش را زیاد شنیده‌اید، اما می‌دانید واقعا چیست؟!

درمورد پرلیت حرف می‌زنیم، همان ماده سفید رنگی که مانند سنگریزه در خاک گلدان دیده می‌شود. می‌دانید پرلیت چیست و چه استفاده‌ای در کاشت گیاهان دارد؟

پرلیت یکی از اجزای غیر ارگانیک خاک است که برای هوا دهی به خاک اضافه می‌شود و خاک را سبک هم می‌کند. ورمی کولیت هم جز دیگری است که به خاک اضافه می‌شود تا هوای موجود در خاک را افزایش دهید (البته پرلیت برای این کار بهتر است). البته نمی‌توان این دو را به جای هم بکار برد اگر چه در خاک‌های مخصوص ریشه زنی این دو یک نقش را بر عهده دارند.

جالب است که بدانید پرلیت علاوه بر کشاورزی در ساختمان سازی و در کل ساخت و ساز هم مصرف می‌شود. یکی دیگر از موارد مصرف پرلیت در داروسازی است. همچنین از آن در تصفیه آب استخرهای شهری استفاده می‌شود به علاوه پرلیت را به عنوان ساینده در تولید صابون و شوینده‌ها هم بکار می‌گیرند.

پرلیت

پرلیت نوعی سنگ آتشفشانی است (SiO2) که در سرتاسر دنیا استخراج می‌شود. پرلیت سنگی بی‌نظم، غیر متبلور و بی‌شکل است که در ساختار خود آب فراوانی دارد (نسبت به اندازه‌اش) و معمولا از هیدراسیون (ترکیب با آب) ابسدین به وجود می‌آید. این اتفاق به صورت طبیعی به وقوع می‌پیوندد و معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که گرما به میزان کافی فراهم باشد.

پرلیت یک ماده معدنی صنعتی و تجاری است که به خاطر چگالی کم بعد از پردازشش بسیار کاربردی و مفید است.

پرلیت باغبانی

در حالی که پرلیت و ورمی کولیت هر دو برای نگهداری آب در خاک استفاده می‌شوند، پرلیت تخلخل بیشتری دارد و در مقایسه با ورمی کولیت بیشتر اجازه خروج آب و جاری شدن آن به بیرون از خاک را می دهد. به همین خاطر این ماده معدنی ترکیب مناسب تری برای اضافه شدن به خاک گیاهانی است که خاک خیلی خیس و مرطوب نمی‌خواهند. مثلا گیاهانی مانند کاکتوس و یا هر گیاه دیگری که به خاکی با زهکشی خوب نیازمند است.

پرلیت مخصوص کشاورزی و باغبانی به وسیله گرما دادن پرلیت تولید می‌شود که همین پروسه باعث می‌شود مقدار کم آب موجود در پرلیت منبسط شود و پرلیت‌مان مانند پاپ کورن بترکد و ۱۳ بار از فرم اولیه‌اش بزرگ تر شود! در نتیجه پرلیتی که حاصل می‌شود بسیار سبک است و چگالی پایینی دارد و مانند سنگی است که از پنبه ساخته شده باشد، هم سبک و هم سفید رنگ! در حقیقت این پرلیت حرارت دیده در درون خود محفظه‌های کوچکی از هوا دارد. در حقیقت اگر پرلیت را در زیر میکروسکوپ نگاه کنید، به نظرتان می‌آید از تعداد زیادی سلول کوچک به هم چسبیده تشکیل شده است. این پرلیت رطوبت را در سطح بیرون، و نه درونی، خود جذب می‌کند که آن را مخصوصا برای رساندن رطوبت به ریشه گیاهان عالی می‌کند.

پرلیت به خاطر نگهداری رطوبت و هوا دهی به خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر از همه آنکه این ترکیب معدنی کاربردی ذات استریلی دارد و پی اچ آن خنثی است.

پرلیت باغبانی برای کاشت گیاه در ترکیبات غیر خاکی، برای ریشه دهی قلمه‌ها و برای کشت هیدروپونیک استفاده می‌شود. زمانی که گیاهان را در پرلیت پرورش می‌دهید بدانید که ممکن است گیاه دچار سوختگی فلوراید شود که علائم آن به صورت سوختگی نوک برگ‌های گیاهان خانگی پدیدار می‌شود.

اخطار پزشکی

گرد پرلیت به عنوان گردی خطرناک شناخته شده است. پس در هنگام کار با پرلیت باید مواظب گرد و خاکی که تولید می‌شود باشید. توصیه می‌شود در مواقعی که با پرلیت کار می‌کنید دهان و گلوی خود را بپوشانید تا از نفوذ گرد و خاک به درون بدن‌تان جلوگیری کنید.  گرد پرلیت می‌تواند مشکلات تنفسی موجود شما را تشدید کند و موجب التهاب چشم‌هاتان شود. پرلیت باعث ایجاد سرطان نمی‌شود اما بعضی پرلیت‌های تجاری حاوی ذرات ریز کوارتز هم هستند که به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو