انواع خاک گلدان با ترکیبات مغذی و مفید

انواع خاک گلدان با ترکیبات مغذی و مفید


منبع: آرگا

18

1401/9/10

14:12


امروزه انواع مختلفی از خاک ها وجود دارند که برای گیاهان آپارتمانی مناسب خواهند بود و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با انواع خاک گلدان و همچنین خصوصیات هر کدام از آن ها برای گیاهتان آشنا شوید.

همانطور که می دانید یکی از اصلی ترین نیازها برای نگهداری گیاه در گلدان، انتخاب انواع مناسب خاک برای کاشت و پرورش گیاهان در گلدان و باغچه می باشد که بایستی هم متناسب با نوع گیاه و هم دارای مواد مغذی جهت رشد گیاهان آپارتمانی باشد پس انتخاب یک خاک مناسب برای بستر گیاهان آپارتمانی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

آشنایی با انواع خاک گلدان

بهتر است بدانید که گیاهان آپارتمانی معمولا در بستری مغذی پرورش داده می شوند که به آن ها بستر رشد گفته می شود. این بستر می تواند کمپوست یا خاک باشد که در بسیاری از مواقع پیت در ترکیب آن ها وجود دارد. زمانی که بسته های خاک را از گلفروشی و گلخانه های معتبر تهیه می کنید می توانید آن ها را به صورت مستقیم درون گلدان بریزید و نتیجه ایده آلی بگیرید زیرا این خاک ها کاملا استریل شده اند و دارای ترکیب مناسبی از مواد گوناگون و مغذی برای گیاه خواهند بود.

انواع خاک گلدان و خصوصیات آن

به صراحت می توان گفت که اغلب گیاهان آپارتمانی که در گلدان نگهداری می شوند به خاکی با زهکشی بالا نیاز دارند پس حتما از خاک های غنی و کامل در بستر گیاهتان استفاده نمایید. با این حال در ادامه سعی کرده ایم تا بهترین و غنی ترین انواع خاک گلدان را به صورت کامل شرح دهیم.

خاک برگ:

یکی از رایج ترین انواع خاک گلدان که در تمام گلفروشی ها یافت می شود خاک برگ است که از فاسد شدن برگ گیاهان و درختان در خاک به دست می آید. این خاک بر خلاف آنچه که مردم تصور دارند ارزش غذایی بسیار پایینی داشته و اغلب برای سبک کردن خاک مورد استفاده قرار می گیرد.

پس اگر از این نوع خاک برای گلدان خود استفاده می کنید بایستی حتما ترکیبی از خاک باغچه و ورمی کمپوست نیز در آن استفاده نمایید تا هم خاکی سبک داشته باشید و هم مواد مغذی مورد نیاز رش گیاهتان فراهم شود.

خاک ماسه ای یا شنی:

این نوع خاک نیز بایستی با سایر خاک ها ترکیب شود زیرا به تنهایی دارای مواد مغذی لازم برای رشد گیاه نمی باشد و به دلیل بالا بودن زهکشی آب خیلی کمتری در خود نگهداری می کند پس برای قلمه زدن و تکثیر گیاهان گزینه ایده آلی خواهد بود.

خصوصیات خاک ماسه ای

اما با این حال باید حتما از ترکیب سایر خاک ها نیز برای بالا بردن موفقیت در نگهداری گیاهتان استفاده نمایید. بیشتر برای گیاهان گوشتی می توانید از این ترکیب به همراه مقداری خاک باغچه، کوکوپیت و پیت ماس استفاده نمایید.

پیت ماس:

یکی از خاک های ایده آل که می توانید از آن برای تمامی گیاهان آپارتمانی خود استفاده نمایید خاک پیت ماس است که با نام تورب نیز شناخته می شود. این خاک از بقایای خزه ای به نام اسفاگنوم، جلبک ها و بر هایی پوسیده تشکیل شده که رنگ آن نیز سیاه یا دانه بندی درشت می باشد که همین مسئله موجب بالا رفتن زهکشی و تنفس خوب گیاه داخل گلدان می شود.

علاوه بر این برای بهتر شدن عملکرد خاک گیاهتان می توانید آن را با مقدار خیلی کمی خاک باغچه و پرلیت ترکیب نمایید تا در نهایت یک خاک بسیار عالی برای گیاهتان داشته باشید. این گیاه قیمت بسیار پایینی داشته و می توانید آن را از اغلب گلفروشی ها تهیه نمایید.

خاک کوکوپیت:

به طور کلی از انواع خاک گیاهان آپارتمانی می توان به کوکوپیت اشاره کرد که پوت درخت نارگیل تهیه می شود و می توانید برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی خود مورد استفاده قرار دهید. البته لازم به ذکر است که به هیچ وجه این خاک نباید به تنهایی برای گیاه استفاده شود.

خصوصیات خاک ها برای بستر گیاهان

این خاک قیمت بالایی داشته و قادر است تا رطوبت زیادی را درون خود ذخیره نماید. خاک کوکوپیت معمولا با خاک هایی از جمله خاک باغچه، ورمی کمپوست، پیت ماس و پرلیت ترکیب می شود و یک خاک بسیار عالی برای گیاهان آپارتمانی محسوب خواهد شد.

خاک رسی:

این نوع خاک از دانه های ریز رس تشکیل شده و به شدت زهکشی و تهویه پایینی دارد و به هیچ وجه نباید به تنهایی برای گیاهتان از آن استفاده نمایید. اگر این خاک به تنهایی استفاده شود زمانی که گیاهتان را آبیاری می کنید به مرور متراکم تر می شود و در نهایت موجب خفگی و مرگ گیاهان شما خواهد شد.

خاک پرلیت:

یکی دیگر از انواع خاک گلدان که حتما باید با سایر خاک ها برای بالا برن رطوبت و زهکشی مورد استفاده قرار گیرد پرلیت است. در واقع این خاک نوعی سنگ معدنی به شمار می آید که به رنک سفید یافت می شود. این خاک دارای ۲ الی ۶ درصد آب در ترکیب خود می باشد که تبادل هوایی و گازی را در خاک افزایش می دهد.

پرلیت از انواع خاک های گلدان

یکی از ویژگی های اصلی پرلیت استریل و تمیز نگه داشتن خاک است که همچنین به خاطر رنگ سفید خود خاصیت عایقی در مقابل نور مستقیم خورشید خواهد داشت. همواره توصیه می شود که به اندازه مشخص و کمی از این نوع خاک در ترکیب خاک گلدان تان استفاده نمایید زیرا وجود بالای آن در خاک موجب افزایش رطوبت پس از آبیاری و زیاد شدن هوا در خاک گلدان می شود.

ورمی کمپوست:

همچنین ورمی کمپوست نیز خود به تنهایی مناسب گلدان نبوده و می توان ان را تنها یک کود آلی و بسیار نرم با جرم کم و بدون بو دانست که معمولا برای تقویت گیاهان و افزایش حاصلخیزی گیاهان استفاده می شود. این خاک دارای ظاهری قهوه ای رنگ و مشابه به پودر گرانوله می باشد.

در واقع ورمی کمپوست را می توان یک خاک بسیار سبک در نظر گرفت که قابلیت نگهداری از آب را دارد و با دارا بودن مواد لازم برای تحریک گیاه برای رشد می تواند بسیار خوبی به گیاه بدهد. همچنین ریز مغذی هایی مانند روی، مس، منگنز و آهن درون خود دارد که یک کود بسیار عالی و ارگانیک محسوب خواهد شد.

مزیت های استفاده از ورمی کمپوست برای گیاه

خاک لومی:

انواع خاک گلدان و پرکاربردترین خاک هایی که می توانید برای گیاهان خود استفاده نمایید خاک لومی است که بیشتر برای کشت سبزیجات از آن استفاده می شود. این خاک حاوی ۴۰ درصد سیلت و ۲۰ درصد رس و ۴۰ درصد شن می باشد که در کنار آن بایستی از ورمی کمپوت نیز استفاده نمایید. یکی از خصوصیات بارز این خاک بهتر شدن دسترسی ریشه گیاه به مواد مغذی و آب می باشد.

هوموس:

از دیگر خاک های مناسب برای فضای گلدان می توان به هوموس اشاره کرد که دارای مواد مغذی بسیار زیادی است و از تجزیه بقایای حیوانات و گیاهان بر روی خاک تولید می شود. این گیاه دارای رنگ قهوه ای تیره و در برخی موارد سیاه می باشد. خاک هوموس را به هیچ وجه به تنهایی در بستر گیاهان استفاده نکنید زیرا با این کار گیاه رشد خوبی نخواهد داشت.

خاک سیلتی:

بهتر است بدانید که خاک سیلتی نیز خاکی بین خاک شنی و رسی می باشد که معمولا برای نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرد. البته که میزان درشتی و یا ریزی این خاک نام آن را تغییر می دهد و بیشتر به خاک سیلتی رسی و یا خاک سیلتی شنی شناخته می شود. این نوع خاک نیز نباید به تنهایی در بستر گیاه مورد استفاده قرار گیرد.

خصوصیات خاک باغچه برای گلدان

خاک باغچه:

یکی از غنی ترین خاک هایی که همیشه و همه جا در دسترس است خاک باغچه می باشد که بسیار سنگین بوده و نباید آن را به تنهایی برای گیاهتان استفاده نمایید. این خاک دارای مواد مغذی بالایی بوده و به همین خاطر باید سعی کنید مقدار کمی از آن را برای گلدان ها استفاده کنید. دقت داشته باشید اگر هیچ خاکی برای خرید در دسترس نبود ترکیب خاک باغچه با مقداری ماسه و کود حیوانی می تواند تا حدی برای گیاهان آپارتمانی مناسب باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو