کاشت و پرورش گل نرین چگونه است؟

کاشت و پرورش گل نرین چگونه است؟


منبع: آرگا

131

1400/5/15

14:11


توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گل نرین چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با اصول کشت و روش های نگهداری از آن به خوبی آشنا شوید.

به طور کلی نرین یکی از ایده آل ترین گیاهان پاییزی برای خاتمه بخشیدن به فصل تابستان است و از آنجایی که مشاهده گل های صورتی رنگ و خیره کننده نرین در یک صبح پاییزی می تواند نفس گیر باشد امروزه کاشت و پرورش آن مورد توجه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گل نرین

بهتر است بدانید که نرین از دسته گیاهان پیازی محسوب می شود که دارای برگ هایی پایه ای نواری شکل نیمه افراشته، ساقه هایی ضخیم و بدون بوده و اغلب گل های صورت رنگ آن در انتهای گیاه ظاهر خواهند شد. همچنین حاشیه گلبرگ ها به صورت موجدار بوده  نوک آن ها به سمت خارج برگشته است. می توان ارتفاع این گیاه زیبا را بین ۳۰ الی ۵۰ سانتی متر و گستردگی آن را بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر در نظر گرفت.

به صراحت می توان گفت که کاشت گل های پیازی به ویژه در فصل بهار و آغاز سال جدید کاری است که هیچ باغبانی از آن غافل نخواهد شد زیرا این نوع گیاه اغلب اوقات به خاطر گل های زیبایی که غالبا درشت و با اشکال مخصوص رشد می کنند و همچنین رنگ های زنده و جالب مورد توجه خاص دوستداران گل قرار گرفته است.

بسیاری از گونه های نرین در زمان گلدهی به بخش های مختلفی از جمله پیاز بهاری، پیاز تابستانی، پیاز پاییزی و پیاز زمستانی تقسیم می شوند که هر کدام رشد و پرورش جداگانه ای خواهد داشت. گل نرین با برگ های نواری مانند خود که به صورت مستقیم از زمین رشد می کند حدود ۵ الی ۱۰ گل صورتی رنگ همراه با گلبرگ هایی در حاشیه مواج و در انتها به طرف خارج گل بر می گردد و در فصل پاییز نیز ساقه ها محکم و قوی ظاهر خواهند شد.

چگونگی پرورش گل نرین

روش های مختلف کاشت نرین:

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گل نرین روش های مختلفی را شامل خواهد شد که در ادامه سعی داریم به منظور آشنایی بیشتر برخی از آن ها را شرح دهیم:

نشاء کردن بذر گل:

توصیه می شود که برای نشاء کردن بذور گل نرین که بهترین روش کاشت و پرورش هم محسوب می شود در ابتدا ظرف مورد نظر را با استفاده از خاک مرغوب پر کنید و بعد اقدام به آبیاری نمایید تا جایی که آب از انتهای ظرف کشت خارج شود و خاک نشست نکند. سپس سوراخ بسیار کوچکی به عمق ۰.۵ تا۱ سانتی متر در خاک ایجاد کرده و یک الی دو بذر نرین را درون آن قرار دهید و با خاک روی آن ها را بپوشانید. همچنین می توانید از همان ترکیب خاک زیرین نیز برای روش بذور استفاده کنید اما به هر حال استفاده از کمپوست باعث شکل گرفتن نشاء هایی قوی تر خواهد شد.

بازه دمایی مناسب برای رویش بهتر این گیاه بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است و از آنچایی که نیاز به محیطی خیلی گرم ندارد باید آن ها را در محیطی با دمای پایین تر و بدون نور مستقیم خورشید بکارید. در صورتی که دمای محیط پایین تر از این مقدار است بر روی بستر کاشت مشمای شفاف بکشید.

اصول کاشت گیاه نرین

حال می توانید ظرف کاشت را به محیطی مناسب ببرید و با استفاده از اسپری به خوبی آبیاری نمایید تا بذور آب کافی را دریافت کنند و خاک به خوبی مرطوب شود. همانطور که می دانید اغلب بذر های نرین دارای گل های ریز هستند و در چنانچه کوچک ترین خشکی را متوجه شوند از بین خواهند رفت در نتیجه بسیار دقت داشته باشید که تا پیش از جوانه زنی و اوایل جوانه زنی خاک همیشه رطوبت داشته باشد و عموما به گونه ای آبیاری شود که رطوبت به بذر که در زیر خاک قرار گرفته برسد.

می توانید پس از اینکه نشاء های کشت شده چهار برگه شدند و رشد کافی داشتند آن ها را به گلدان اصلی یا باغچه انتقال دهید. اما اگر نشاء ها را درون شانه تخم مرغ یا هر ظرف یکبار مصرف دیگری قرار داده اید باید با پاره کردن آن گیاه را همراه با خاک به طور کامل خارج کنید و درون خاک جدید به نحوی که بخشی از ساقه نیز زیر خاک برود کشت نمایید.

چنانچه قصد دارید گلدان حاوی نرین را در فضای خانه نگه دارید حتما باید محیطی سرشار از نور انتخاب نمایید که عمدتا پشت پنجره های جنوبی با حداقل ۸ ساعت نور در طول روز می تواند ایده آل باشد اما اگر فراهم کردن این شرایط برایتان مقدور نیست می توانید از نور های کمکی شامل فلورسنت استفاده کنید که برای آن بایستی چراغ فلورسنت را در فاصله ای ۸ الی ۱۰ سانتی متری گیاه قرار دهید.

اصول تکثیر گیاه نرین

کاشت بذر درون باغچه:

در کاشت مستقیم بذور نرین که عمدتا توصیه نمی شود در اولین قدم بایستی دمای محیط را تنظیم نمایید که عموما بازه دمایی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد توصیه می شود. برای کاشت گیاه در گلدان یا منزل در هر فصلی می توان اقدام کرد اما برای کاشت آن در فضای باز مثل باغچه تنها می توانید پس از گرم شدن هوا و پایان یافتن سرما اقدام نمایید.

برای کاشت هم در ابتدا باید کود دامی پوسیده را بر روی بستر باغچه بریزید و به عمق ۱۵ الی۲۰ سانتی متر خاک را شخم بزنید تا به خوبی ترکیب شود. بعد می توانید آبیاری را انجام دهید تا خاک کاملا خیس شود و می توانید پس از گذشت چندین ساعت از آبیاری بذور را با فاصله ی ۱۰ الی ۲۰ سانتی متری از یکدیگر در عمق ۲ الی ۳ سانتی متری کشت نمایید و روی آن خاک مرغوب بریزید.

پس از کاشت توصیه می شود بستر را به آرامی آبیاری کنید به گونه ای که بذور جابه جا نشوند و پس از این می توانید منتظر سبز شدن بذور باشید. در طول روند جوانه زنی مراقب رطوبت بستر گیاهتان باشید که به هیچ وجه خشک نشود. همچنین در کاشت مستقیم بذر با توجه به اینکه تمامی شرایط قابل کنترل نیستند معمولا کمتر به موفقیت نزدیک خواهد بود و ممکن است نتیجه مطلوبی حاصل نشود.

راه های کاشت بذر نرین

کاشت بذر درون گلدان:

در پرورش گل نرین درون گلدان بایستی از گلدانی استفاده نمایید که ته آن سوراخ های مناسبی برای خروج آب اضافی داشته باشد سپس می توانید به ارتفاع ۴ سانتی متر کف آن ماسه درشت بریزید و سپس گلدان را با ترکیب خاک غنی پر کنید و آبیاری را تا جایی ادامه دهید که خاک نشست کند و آب از ته گلدان خارج شود.

حال می توانید بذرها را در عمق ۲ برابر طول بذر حدودا ۰.۵ تا ۱ سانتی متر و در فاصله ۵ تا ۱۰ سانتی متری کشت نمایید و روی آن ها را با کمپوست پوسیده یا همان ترکیب خاک اصلی بپوشانید و آبیاری را انجام دهید. توصیه می شود که روند آبیاری را با افشانه یا اسپری انجام دهید تا بذور جابه جا نشوند.

چنانچه قصد دارید از گلدان حاوی نرین در فضای خانه استفاده کنید بایستی میزان نور دریافتی آن روزانه ۷ الی ۸ ساعت باشد. همچنین روند آبیاری را باید هر چند روز یک مرتبه آن هم زمانی که سطح خاک کمی خشک شده انجام دهید. چنانچه هوای محیط کشت چندان گرم نبود می توانید سطح گلدانتان را با استفاده از مشما کاور کنید تا با بالا رفتن رطوبت و دما جوانه زنی نیز سریع تر انجام گیرد.

پرورش بذر نرین در گلدان

شرایط مورد نیاز برای بستر گیاه نرین:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه برخی از این نکات را برای پرورش گل نرین و فراهم آوردن بستر مناسب این گیاه را شرح داده ایم:

آبیاری منظم:

به صراحت می توان گفت برای افرادی که در کاشت و پرورش گل نرین کم تجربه هستند میزان آبیاری منظم و صحیح کمی سخت و پیچیده خواهد بود زیرا معمولا پیاز گل ها باید پس از کاشت به خوبی آبیاری شوند تا در خاک ریشه بدواند و مستحکم گردد. توصیه می شود که در اولین آبیاری پس کشت گیاهتان را پر فشار آبیاری کنید تا هوای محبوس بین خاک از بین نرود زیرا این هوا می تواند موجب خشک شدن گل پیاز اصلی گردد.

نور و دما:

توصیه می شود که دمای محیط کاشت را بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد ثابت نگه دارید زیرا تنوع دمایی در محیط کشت می تواند باعث صدمه به گیاهتان شود. در مورد نوردهی گیاه نیز می توان گفت که بستر گیاهتان بایستی در طول روز حداقل ۶ الی ۸ ساعت نور غیر مستقیم دریافت کند که در غیر اینصورت با پژمرده شدن گلبرگ ها مواجه خواهید شد.

نحوه آبیاری گیاه نرین

کوددهی:

در رشد و پروش عمدتا بهترین زمان برای کوددهی گل های نرین فصل تابستان است که بایستی با استفاده از گرانوله آن را تغذیه نمایید و همچنین به گیاه درون گلدان نیز کود محلول در آب که دو برابر رقیق شده باشد، کود بدهید. توصیه می شود که این روند را از اوایل بهار آغاز کنید و تا نیمه های تابستان ادامه دهید.

خاک:

بهتر است بدانید که اولین نکته در روند پرورش گل نرین انتخاب خاک غنی است زیرا برخی از خاک های باغچه ممکن است مانع سبز شدن بذر و مرگ جوانه ها شوند و همچنین خاک های سنگین می توانند قدرت بذر برای بیرون زدن از خاک را بگیرند و در نتیجه بذر بمیرد. در واقع خاک مورد استفاده برای این گیاه باید نیمه سبک و غنی و حافظ رطوبت باشد که به همین خاطر اغلب پرورش دهندگان ترکیب خاک هایی مثل ۳۰ درصد کوکوپیت، ۲۰ درصد پرلیت و ۵۰ درصد پیت ماس یا ورمی کمپوست را پیشنهاد می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو